عناصر کلیدی در یک طرح مالی

دانلود پایان نامه

متخصصان مالی بسته به نوع کسب و کار شما و آنچه در حال تلاش برای تحقق آن به واسطه ی طرح کسب و کار هستید، نظرات مختلفی در مورد آنچه که باید در یک طرح مالی نوشته شود، دارند. در هر حال صرف نظر از اینکه، به فکر شروع یک کسب و کار یا گسترش کسب و کار فعلی خود باشید و یا صرفا بخواهید درک بهتری از کسب و کار فعلی خود داشته باشید، چند عنصر مهم مالی است که قطعا باید آن ها را در نظر بگیرید.

  • صورت سود و زیان
  • صورت جریان وجوه نقد
  • ترازنامه
  • پیش بینی فروش
  • طرح کارکنان (پرسنل)
  • و همچنین برخی از نسبت های کسب و کار و / تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر

حتی اگر در مراحل آغازین کسب و کار خود هستید، این صورتهای مالی همچنان کاربرد زیادی برای شما دارند. توسعه طرح مالی از اعداد اولیه، هم ممکن و هم بسیار مفید است.

طرح مالی - کسب و کار

  • صورت سود و زیان در طرح مالی

بیانیه سود و زیان در واقع توضیحی از چگونگی سودآوری (یا زیان اتفاق افتاده) یک کسب و کار در طی دوره ی زمانی مشخصی است. صورت سود و زیان به شکل جدولی است که تمامی جریان های درآمدی و هزینه های شما را به طور معمول برای یک دوره سه ماهه لیست می کند و در پایین جدول مقدار کل سود خالص یا زیان خالص را نشان می دهد.

صورت سود و زیان یکی از صورت های مالی است که با نام های مختلفی از جمله : سود و زیان، درآمد، پروفرما، P & L (مخفف “سود و زیان”) شناخته می شود. اما صرف نظر از اینکه با چه اسمی بیان شود، در هر حال یک گزارش ضروری است و درک آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بسته به نوع کسب و کاری که در آن فعالیت می کنید و همچنین ساختار کسب و کارتان، انواع مختلفی از فرمت ها برای صورت سود و زیان وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. (غیر انتفاعی، شرکت با مسئولیت محدود و غیره).

یک بیانیه سود و زیان باید شامل موارد زیر باشد :

درآمد شما (فروش نیز نامیده می شود.)

“هزینه فروش” و یا “هزینه کالاهای فروخته شده” (COGS) به یاد داشته باشید، بعضی از انواع شرکت ها، مانند یک شرکت خدماتی، ممکن است COGS (هزینه کالای فروش رفته) نداشته باشند.

حاشیه سود ناخالص شما که برابر است با درآمد منهای هزینه کالای فروخته شده

این سه مولفه (درآمد، هزینه کالای فروخته شده و سود ناخالص)، ستون اصلی مدل کسب و کار شما هستند – به بیان دیگر چگونگی کسب درآمد شما را مشخص می کنند.

همچنین امکان دارد هزینه های عملیاتی خود را، که شامل هزینه های مرتبط با راه اندازی کسب و کارتان است و به طور مستقیم با فروش ارتباط ندارد را در این صورت یا طرح مالی لیست کنید. آنها هزینه های ثابتی هستند که بسته به قوت و یا ضعف درآمدی شما در یک ماه تغییری نمی کنند-مانند اجاره و بیمه.

حاشیه ناخالص شما منهای هزینه های عملیاتی، درآمد عملیاتی شما را نشان می دهد :

سود ناخالص – هزینه عملیاتی = درآمد عملیاتی

بسته به نحوه طبقه بندی برخی از هزینه ها، درآمد عملیاتی شما به طور معمول معادل “درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک” (EBITDA) است. اساسا، میزان سود به دست آمده، قبل از در نظر گرفتن حسابداری و تعهدات مالیاتی است. به درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک ، “سود قبل از بهره و مالیات”  و “سود ناخالص” نیز گفته می شود.

درآمد خالص شما عبارت است از : 

درآمد عملیاتی – بهره، مالیات، استهلاک = سود خالص

  • صورت جریان وجوه نقد در طرح مالی

صورت جریان نقدی (که “صورت گردش وجوه نقد” نیز نامیده می شود) توضیحی است درمورد میزان وجه نقد ورودی به یک کسب و کار، میزان وجه نقد خروجی از کسب و کار و تعادل آن در پایان دوره که به طور معمول به صورت ماهیانه تهیه می شود.

این جریان های ورودی و خروجی ممکن است مانند فروش، هزینه و سود به نظر برسند، اما درواقع با یکدیگر متفاوت هستند. در نظر بگیرید : چه اتفاقی می افتد وقتی شما یک فاکتور برای مشتری خود ارسال می کنید، اما مشتری شما آن را در موعد مقرر پرداخت نمی کند؟ و یا چه اتفاقی می افتد اگر شما صورت حساب خود را دیرتر و یا زودتر از موعد مقرر پرداخت کنید؟ این نوع از فعالیت ها در صورت سود و زیان منعکس نمی شوند، اما در صورت جریان وجوه نقد توضیح داده می شوند.

صورت جریان وجوه نقد، درست به اندازه ی صورت سود و زیان اهمیت دارد. کسب و کارها بر پایه پول بنا می شوند و هیچ راه دومی برای آن وجود ندارد. بدون داشتن درک کامل از اینکه چه میزان وجه نقد دارید؟ و اینکه جریان نقدی ورودی شما کدام است؟ زمان سختی برای راه اندازی یک کسب و کار سالم خواهید داشت. همچنین بدون صورت جریان وجوه نقد، که اطلاعات منظمی برای وام دهندگان و سرمایه گذاران فراهم می سازد، شما قادر به افزایش بودجه خود نخواهید بود. به خاطر داشته باشید که هیچ طرح کسب و کاری بدون داشتن طرح جریان نقدی کامل نیست.

صورت جریان نقدی در درک تفاوت آنچه که در صورت سود و زیان شما به عنوان درآمد (سود) گزارش شده و موقعیت نقدی واقعی شرکت تان، به شما کمک می کند. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که کسب و کار شما بسیار سودآور باشد و هنوز پول کافی برای پرداخت هزینه های خود و شناور نگه داشتن آن را نداشته باشید. و یا به طور بالعکس، ممکن است کسب و کار شما غیر سودآور باشد اما هنوز پول کافی برای باز نگه داشتن کسب و کار در چند ماه آینده برای مدیریت بهتر کسب و کارتان را داشته باشید، به همین دلیل درک این صورت مالی از ضرورت بالایی برخوردار است.

  • ترازنامه در طرح مالی

ترازنامه مانند یک تصویر لحظه ای از موقعیت مالی کسب و کار شما است؛ در یک لحظه خاص در زمان، چگونه کار می کنید؟ چه مقدار پول نقد در بانک دارید؟ مشتریان چه میزان به شما بدهکار هستند؟ و شما چقدر به فروشندگان خود بدهکار هستید؟

ترازنامه استاندارد شده شامل سه نوع حساب است :

دارایی (حساب های دریافتنی، پول در بانک، موجودی، و غیره)

بدهی (حسابهای پرداختنی، توازن کارت اعتباری، پرداخت وام، و غیره)

حقوق صاحبان سهام (برای اکثر کسب و کارهای کوچک، این فقط حقوق صاحبان سهام است، اما می تواند شامل سهام سرمایه گذاران، سود انباشته، درآمد حاصل از سهام، و غیره باشد)

این صورت را به دلیل آنکه یک معادله است و نیاز به وجود تعادل در دو طرف آن است، ترازنامه می نامیم :

دارایی = بدهی + حقوق صاحبان سهام

مجموع بدهی ها به علاوه مجموع حقوق صاحبان سهام شما همواره برابر است با کل دارایی های شما

  • پیش بینی فروش در طرح مالی

پیش بینی فروش دقیقا همان میزانی است که فکر می کنید بتوانید در یک دوره معین (معمولا، یک سال تا سه سال) به فروش برسانید. پیش بینی فروش، به ویژه هنگامی که وام دهندگان و سرمایه گذاران در کسب و کار شما درگیر هستند و باید بخشی ثابت از فرآیند برنامه ریزی کسب و کار باشند، بخش بسیار مهمی از طرح کسب و کارتان را تشکیل می دهد.

برای تمامی پیش بینی های فروش یک اندازه ایده آل وجود ندارد، هر کسب و کاری نیازهای متفاوتی دارد. اما چگونه می توانید پیش بینی خود را بسته به نوع کسب و کار و نحوه ای که می خواهید فروش خود را به طور کامل پیگیری کنید، بخش بندی و سازماندهی کنید؟

برخی از سوالات مفید که می توانید از خودتان بپرسید عبارتند از:

پیش بینی می کنید چه تعداد مشتری داشته باشید؟

چه میزان محصول/خدمت به آن ها خواهید فروخت؟

هر چند مدت یکبار فروش خواهید داشت؟

پیش بینی فروش شما می تواند تا آنجایی که می خواهید با جزئیات زیاد و یا به طور خلاصه بیان شود. صرف نظر از اینکه کدامیک را انتخاب کنید، قطعا باید فروش خود را پیش بینی کنید.

به طور کلی، شما می خواهید پیش بینی فروش خود را به بخش هایی که برای اهداف برنامه ریزی و بازاریابی شما مفید باشد، خرد کنید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک رستوران هستید، به احتمال زیاد می خواهید پیش بینی فروش خود را برای فروش ناهار و شام به طور جداگانه  محاسبه کنید؛ اگر می خواهید واقعا خاص باشید ممکن است پیش بینی فروش خود را توسط محصول، از طریق داشتن خط جداگانه برای هر محصولی که به فروش می رسانید، مجزا کنید.

همراه با پیش بینی فروش برای هر بخش، شما همچنین می توانید “هزینه کالاهای فروخته شده” (COGS) آن بخش را نیز داشته باشید. تفاوت بین درآمد پیش بینی شده شما و COGS پیش بینی شده شما برابر است با سود ناخالص پیش بینی شده.

  • طرح کارکنان و اهمیت آن در طرح مالی

اهمیت طرح پرسنل در طرح مالی تا حد زیادی بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. اگر شما خودتان به تنهایی مالک کسب و کارتان هستید، داشتن این طرح اهمیت زیادی ندارد و یا می توانید آن را به طور خیلی خلاصه داشته باشید. اما اگر شما یک کسب و کار بزرگ با هزینه های نیروی کار بالا باشید، باید برای درک اینکه چگونه پرسنل شما بر کسب و کارتان اثر می گذارند، زمان کافی صرف کنید.

به این طرح به عنوان توجیه وابستگی هر فرد از اعضای تیم، به کسب و کار خود نگاه کنید.

اگر یک برنامه ی پرسنلی ایجاد کردید، باید شامل شرح مدیریت، تخصص، محصول و یا دانش بازار که هر یک از اعضای تیم به همراه خود آورده اند، باشد. اگر در حال نوشتن طرح تجاری خود برای ارائه آن، به وام دهندگان و یا سرمایه گذاران هستید، می توانید به این طرح به عنوان توجیه ضرورت وجود هر یک از اعضای تیم در کسب و کار و توجیه حقوق و دستمزد آن ها (و  یا حقوق صاحبان سهام، در صورت وجود) فکر کنید.

می توانید در صورتی که برای کسب و کار شما مناسب تر باشد و در جهت مقاصد طرح کسب و کارتان باشد، از این برنامه برای لیست کردن تمام بخش های سازمان خود استفاده کنید. هیچ قانونی مبنی بر اینکه شما باید صرفاً اعضای تیم مدیریت خود را لیست کنید وجود ندارد.

این طرح همچنین می تواند برای زمانی که افراد جدید تیم و یا بخش ها را استخدام نکرده اید، کاربرد داشته باشد. فرد/ افراد ایده آل خود را شرح دهید و توجیه محدوده ی حقوق و دستمزد بودجه بندی شده را توضیح دهید.

محاسبات اضافی که ممکن است برای شما مفید باشد :

  • نسبت های کسب و کار در طرح مالی

اگر صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و ترازنامه خود را آماده کرده اید، اکنون تمام اعداد مورد نیاز برای محاسبه نسبت های استاندارد کسب و کار را دارید. این نسبت ها لزوما نباید در طرح کسب و کار شما منعکس شوند، به خصوص در یک طرح داخلی. اما دانستن برخی از نسبت های کلیدی همیشه ایده ی خوبی است.

برخی از نسبت های سودآوری عبارتند از :

  • سود ناخالص
  • بازگشت فروش
  • بازگشت دارایی
  • بازگشت سرمایه گذاری

همچنین شما به برخی از نسبت های نقدینگی هم نیاز خواهید داشت :

  • بدهی به حقوق صاحبان سهام
  • نسبت فعلی سود و زیان
  • سرمایه در گردش

از این تعداد، شایع ترین نسبت مورد استفاده توسط صاحبان کسب و کار و درخواست شده توسط بانکداران، حاشیه ناخالص، بازگشت سرمایه گذاری (ROI)، و بدهی به حقوق صاحبان سهام است.

  • تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر در طرح مالی

تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر، محاسبه میزان فروش مورد نیاز، به منظور پرداخت همه هزینه های کسب و کار است.

طرح مالی - کسب و کار

نکته

طرح مالی شما ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد، اما حقیقت این است که درک این بخش از طرح کسب و کار شما کاملا ضروری است و برای تدوین استراتژی بازاریابی خود به این اطلاعات نیاز خواهید داشت. حتی اگر شما کارهای حسابداری و تجزیه و تحلیل مالی خود را به طور منظم به یک شرکت حسابداری برون سپاری کنید، به عنوان مالک کسب و کار باید قادر به خواندن و درک این اسناد و تصمیم گیری بر اساس آنچه از آن ها یاد گرفته اید باشید.

اگر بتوانید صورت های مالی خود را در راستای بیان داستان کسب و کار خود خلق کرده و ارائه دهید و نیز در صورتی که بتوانید به سوالاتی در مورد اینکه اعداد و ارقام خود را از کجا آورده اید پاسخ دهید، شانس شما برای تأمین بودجه از طریق سرمایه گذاران و یا وام دهندگان در آینده بسیار بالاتر خواهد بود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *