تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟


دانلود پایان نامه

SWOT : نقاط قوت ( Strengths )، نقاط ضعف ( Weaknesses )، فرصتها ( Opportunities ) و تهدیدها ( Threats )

زمانی که برای یک شرکت ( چه آفلاین و چه آنلاین ) برنامه­ ریزی استراتژیک می­ کنید بد نیست که تجزیه و تحلیل خود را تنها به کسب وکار خود محدود نکنید بلکه به سراغ کسب وکارهای رقیب و محیط فعلی کسب وکار نیز بروید.تجزیه و تحلیل SWOT از این دست تحلیل ­ها می ­باشد.

انجام تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می­ کند تا از طریق بهبود نقاط قوت تان راه­ هایی برای کاهش اثر نقاط ضعف در کسب وکار خود بیابید. در شرایط ایده ­آل شما با استفاده از نقاط قوت خود از فرصت های بازار که ناشی از نقاط ضعف یا کمبودهای رقبایتان است، استفاده می ­کنید.

SWOT اولیه

شما می­توانید یک تجزیه و تحلیل SWOT اولیه را در یک جلسه طوفان مغزی با اعضای شرکت تان انجام دهید یا اگر به تنهایی صاحب یک مغازه هستید این کار را خودتان بکنید. برای شروع تجزیه و تحلیل SWOT اولیه یک جدول 4 قسمتی یا 4 لیست برای هر یک از اجزای SWOT تهیه کنید.

سپس لیستها را با موارد زیر پر کنید :

  • نقاط قوت : به این فکر کنید که شرکت شما کدام کار را به خوبی انجام می­ دهد.چه چیز شما را نسبت به رقبایتان متمایز می­ سازد چه مزایایی نسبت به سایر کسب وکارها دارید؟
  • نقاط ضعف : مواردی که برای شما چالش محسوب می ­شود را لیست کنید. مشتریان شما از چه چیزهایی شکایت می­ کنند؟ نیازهای برآورده نشده نیروی فروش شما چیست؟
  • فرصت ها : مواردی را که از نقاط قوت تان به شکل کامل استفاده نمی ­شود، کشف کنید. آیا روند نوظهوری که با نقاط قوت شرکت شما سازگاری داشته باشد، می­ شناسید؟ آیا زمینه خاصی از محصول یا خدمت وجود دارد که بتوانید در آن عملکرد مناسبی داشته باشید ولی هنوز وارد رقابت در آن نشده باشید؟
  • تهدیدها : هم در درون شرکت تان و هم بیرون از آن به دنبال چیزهایی باشید که می ­تواند به کسب وکار شما آسیب برساند. در داخل شرکت آیا از لحاظ مالی، توسعه یا دیگر موارد مشکل دارید؟ در خارج از شرکت چطور؟ آیا رقبایتان قویتر شده­ اند؟ آیا هیچ روند نوینی وجود دارد که یکی از نقاط ضعف شما را پررنگ تر کرده باشد؟ و آیا هیچ تهدید دیگری برای موفقیت شرکت خود می ­بینید؟

تجزیه و تحلیل SWOT پیشرفته

تجزیه و تحلیلSWOT به شکل عمیق ­تر می­ تواند به درک بهتر شما از موقعیت رقابتی شرکت کمک کند. یکی از راه­ های بهبود SWOT اولیه این است که اطلاعات با جزییات بیشتری از رقبا در تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

به فعالیت های اینترنتی مانند مشارکت سازمان های تجاری، وجود موتورهای جستجو و لینک های خارجی به سایت ها توجه کنید. این امر به تشخیص بهتر فرصت ها و تهدیدها برای شرکت تان کمک می­ کند. همچنین می­ توانید نگاه دقیق ­تری به محیط کسب وکار داشته باشید چرا که اغلب فرصت ها ناشی از یک محیط کسب وکار در حال تغییر هستند.

در زیر چند مثال آورده شده :

فراگیری یک روند و موج جدید باعث افزایش تقاضا نسبت به عرضه گزینه­ های باکیفیت خواهد شد.

یک بخش از مشتریان در حال افزایش و غالب شدن در جامعه هستند ولی نیازهای خاص آنان توسط رقبای شما به طور کامل هنوز برآورده نشده است.

یک مشتری، رقیب یا عرضه­ کننده از کسب وکار خارج شده و با شرکت دیگری ادغام می­ شود. همانطور که هر کدام از صنعت خارج می شدند فرصت هایی برای دستیابی به مشتریان کسب وکارهای از رده خارج شده، به وجود می­ آید.

شما همچنین می­توانید از طریق بررسی و تحقیق، کیفیت تجزیه و تحلیل SWOT را افزایش دهید. به علاوه می ­توانید بیشتر درباره کسب وکار خود و رقبایتان یاد بگیرید. زمینه ­هایی که تحقیق شما می­ تواند دربرگیرد عبارتند از :

1 ) آگاهی، علاقه،امتحان محصول و سطوح استفاده مشتری

2 ) برند، وب سایت یا تصویر شرکت در فضای مجازی

3 ) اهمیت خصوصیات متفاوت خدمات یا محصول برای مشتریان تان

4 ) چگونگی  کیفیت محصول یا عملکرد خدمات

چه از یک رویکرد اولیه و چه از یک رویکرد پیشرفته ­تر نسبت به تجزیه و تحلیل SWOT بهره بگیرید مطمئن باشید که دیدگاه ­های تازه تری خواهید یافت. از این تجزیه و تحلیل برای افزایش اثربخشی شرکت خود و همچنین یکی از اجزای طرح یا برنامه بازاریابی یا طرح توجیهی کسب وکار خود بهره ببرید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *