ویدئو دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
دیجیتال مارکتینگ چیه و به چه بخشهایی تقسیم میشه یک تعریف ساده از دیجیتال مارکتینگ بخواهیم بگوییم به روش بازاریابی که در فضای دیجیتال انجام میشه بازاریابی دیجیتالی گفته میشه همینجا میتوانیم تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و اینترنت مارکتینگ بفهمیم و خود اینترنت مارکتینگ یک بخشی از دیجیتال مارکتینگ ولی یک موضوع وجود داره که تو اینترنت مارکتینگ هر روش بازاریابی که مربوط به این اینترنت هست دخیله و آن تو دسته بندی قرارش میدهیم ولی مواردی مثل اس ام اس مارکتینگ این که تو فضای دیجیتال داره رخ میدهد ما تو بخش بازاریابی دیجیتال حسابش میکنیم. حالا میریم سراغ این که چه ابزارهایی داره و چه روشهای مارکتینگی تو بخشهای دیجیتال ما داریم اگر بخواهم خیلی ساده به این موضوع نگاه کنیم بهتره که تو فاز اول این رو به دو بخش تقسیم کنیم مورد اول این بار مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا که ترجمه بهتر میشود گفت بازاریابی کششی یا بازاریابی جاذبه که تو این روش بازاریابی در فضای دیجیتال ما به نوعی از ابزارهای بازاریابی استفاده میکنیم که اولین برخورده مخاطب با بیزینس ما از سمت مخاطبمونه یعنی سادهتر بخوام بگم مخاطب میاد سمتمون. ولی تو روش outbound marketing یا بازاریابی برونگرا ما به کمک ابزارهای مثل تبلیغات اولین برخورد مخاطب با بیزینس ما از طرف ما انجام میشه یعنی ما خودمون رو به رو خود چشم مخاطب قرار میدیم حالا که این دو تا روش بازاریابی را درک کردید تو فضای دیجیتال این که مخاطب ها بیان سراغ ما یا ما خودمان باید دید مخاطبان قرار بدیم ما میریم سراغ این که چه ابزارهایی داریم و این که چه کانال های بازاریابی وجود دارد اگر بخواهیم تو ایران بررسی کنیم رایجترین مورد اول میتوانیم به سئو و یا همون search engine optimization اشاره کنیم. در این روش بازاریابی ما میاییم وب سایت خودمون را برای موتورهای جستجو بهینه سازی میکنیم که در نتایج گوگل ما را به نمایش بگذارد مورد دوم که میتوانیم در موردش حرف بزنیم بازاریابی محتوا است یعنی ما به کمک فرمتهای محتوایی مختلف به صورت متن تصویر ویدئو و همینطور فایلهای صوتی در پلتفرمهای متفاوت و این فرمتهایی که گفتم تولید محتوا میکنیم برای نیازهای مخاطب زمانی که کاربرمون داره دنبال یک موضوع میگرده تو یکی از پلت فرمهایی که مربوط به این فرمت محتوایی است و ما را پیدا میکند و اینجا ارتباط از طریق مخاطب با ما است مورد بعدی میتواند در مورد شبکههای اجتماعی صحبت کرد. social media marketing که اینجا خیلی موضوع گستردهای و بهتر بگیم که برمیگرده به تمام شبکههای اجتماعی الان چیزی که رایج راجع به اینستاگرام مارکتینگ است در سال ۱۴۰۰ که داریم این ویدیو را ضبط میکنیم ولی بازاریابی تو شبکههای اجتماعی مربوط به تمامی شبکههای اجتماعی میشود که بهترین مدل این است که ما بیاییم بررسی کنیم مشتریهای ما و جنس مخاطب که ما میخواهیم باهاش کار کنیم آنها بیشتر تو کدوم شبکه اجتماعی من اگر بخواهم در مورد خودم حرف بزنم من یک تایمی وقتی میخواستم پروژه بگیرم و پروژه زیادی انجام بدم شبکه اجتماعی linkedin یکی از بهترین کانالهای بود که من واقعاً پروژه خوبی از اینجا گرفتم در نتیجه در شبکههای اجتماعی باید به این فکر کنیم که تو فاز اول چه مخاطبهای میخواهیم بعد از آن شبکههای اجتماعی خودمون را انتخاب کنیم ولی خوب اینستاگرام تو ایران خیلی رایج روشهای بازاریابی دیگه هم وجود داره مثل:- SMS marketing
- Email marketing
- Affiliate marketing (همکاری در فروش)
- مورد اول جایی که بازدید کننده را جذب وبسایتمون میکنیم یا خودمون جلوی بازدیدکنندههای زیاد قرار میدهیم فاز
- دوم فاز تبدیل یعنی به یک نوعی یک دیتایی از این کاربران جمعآوری میکنیم یا ایمیلشون و میگیریم یا شمارشون و میدهیم یا در اذا آن براشون یک ارزش ایجاد میکنیم یعنی اینجوری نیست که صرفاً بخواهیم یک شماره الکی بگیریم یا ایمیل الکی این فاز تبدیل به همراه یک ارزشی است که داریم واسهاش ایجاد میکنیم
- مورد سوم میرویم سراغ فروش که این تو این بخش خیلی تخصصی و باید کار گستردهای انجام دهیم و یک موضوعی که اینجا خیلی کمتر بها داد میشه مبحث copywriting این یعنی اصلا ربطی به حق کپی و کپی بودن محتوای این جور چیزا نیست کپیرایت این به معنی این است که محتوامون رو به گونهای بنویسیم که کاربرمون را هدایت کنیم به آن کاری که میخواهیم انجام بدیم که تو بخشهای مختلف وب سایت کارهای متفاوتی انجام میدهیم یعنی میخوام بهت بگم حتی این که متنی که دکمه عضویت چی باشه یا صفحه محصول چه مواردی توش نوشته بشه همه اینها برمیگرده به بخش copywriting که میشود گفت تو بخش تبدیل و فروش خیلی به ما کمک میکنه میتوانیم
- مورد آخرم در مورد این حرف بزنیم که به گونهای رفتار کنیم که بیزینسمون به مدلی باشه که افراد در دفعات بیشتری از ما بخرند که این بخش بازاریابی دیجیتال هم خیلی گسترده است و خیلی هم باید جدی بگیرید
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟!
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند. در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از کانال های دیجیتالی مثل موتور های جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و . . . در وبسایت خود برای مشتری های فعلی و جذب مشتری جدید استفاده میشود. جالبه بدونین با اینکه اینترنت در حال حاضر هم وجود دارد باز هم تعداد افرادی که هر روز وارد اینترنت میشوند زیاد میشود. طبق تحقیقات استفاده از اینترنت در بزرگسالان تنها در 3 سال گذشته 5 درصد افزایش یافته و چیزی که داریم کم کم مشاهده میکنیم این هست که نحوه ی خرید کردن مردم نسبتا تغییر کرده. بازاریابی برای مخاطبان شما باید در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به این معنی ست که شما باید در جایی باشین که مشتریان شما در حال حاضر هستند؛ یعنی اینترنت. موضوعی هم که باید بهش توجه کنین اینه که بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هست.تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ و مثالی از آنها
بهترین دیجیتال مارکتر ها یه تصویر واضح از چگونگی انجام هر کمپین بازاریابی دیجیتال برای اهداف کلیدی خود دارند و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، دیجیتال مارکتر ها میتوانند بوسیله ی کانال های در دسترس، از کمپین بزرگتری حمایت کنند. برای مثال یک بازاریاب محتوا (content marketer) میتواند مجموعه ای از پست های وبلاگ را درست کند تا در ادامه کتاب الکترونیکی جدیدی را درست کند. و بازاریاب شبکه های اجتماعی (content marketer) پس از انتشار پست ها در رسانه های اجتماعی به تبلبغ این پست ها کمک میکنند. و شاید یک دیجیتال مارکتر با ساخت یک کمپین ایمیل با ارسال کتاب الکترونیکی به مشتریان باعث افزایش دانلود کتاب الکترونیکی و منتشر شدن آن شود. ما در ادامه بیشتر در مورد دیجیتال مارکتر ها صحبت میکنیم. در این بخش در مورد رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ صحبت میکنیمبهینه سازی موتور های جستجو یا سئو (seo)
بازاریابی محتوا (content marketing)
در بازاریابی محتوا Content Marketing با تولید محتوای هدفمند جهت افزایش بازدید به فروش بیشتر و برند سازی خودمون کمک میکنیم . این روزه ها همه میدونن که در دیجیتال مارکتینگ محتوا پادشاه هست و به جرعت میشه گفت بدون محتوا هیچکاری نمیشه انجام داد. محتوا شامل هر متن، تصویر، صدا و ویدئو هست و هرکاری بخواید انجام بدین به این 4 محتوا نیاز دارید. اما کیفیت محتوا حرف اول رو میزنه و بدون محتوای با کیفیت نه تنها موجب محبوبیت نمیشه بلکه در بعضی از موارد موجب ضربه زدن به برند میشه.پس بهتره این جمله رو تغییر بدیم به اینکه محتوای با کیفیت پادشاه است.بهتره همینجا از یکی از بزرگترین مشکلات و دیدگاه های بزرگ صحبت کنم : بعد از تولید محتوای با کیفیت حتما باید توزیع مناسب محتوا هم انجام بشود ! فرض کنید شما بهترین محتوای دنیا رو تهیه کردین اما بیاید به دوستای نزدیکتون ایمیل بزنید و تمام ! خب معلومه احتمال داره نتیجه نگیرید چرا که مخاطب اون محتوا دوستان شما نبودن. پس بعد از اینکه محتوا تهیه شد این سوال رو میپرسیم که مخاطبان ما چه کسایی هستن و به کجاها میتونیم بهشون دسترسی پیدا کنیم. بعد با توجه به این 2 سوال میتوینم توزیع محتوا رو به خوبی انجام بدیم . باید بدونید که ابزار های بازاریابی دیجیتال در همدیگه تنیده شدن و نمیشه از هم جداشون کرد، مثلا در سئو برای موفقیت ما نیاز به محتوا داریم. در شبکه های اجتماعی و تبلیغ نویسی و . . . هم همینطور اما جنس محتواها و هدفشون بدون شک متفاوت خواهد بود و باید از ابتدای کار توجه کنید این محتوا برای چه هدفی میخواد آماده بشه. من نمونه از محتواهایی که میتونه در استراتژی سئو مورد استفاده قرار بگیره رو براتون لیست کردم.
- پست های وبلاگ
- کتاب های الکترونیکی
- اینفوگرافی
- پادکست
- ویدئو
- و . . .
بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing)
- اینستاگرام
- تلگرام
- توئیتر
- لینکدین
- و . . .
PPC یا Pay-per-click
همکاری در فروش ( affiliate marketing )
بازاریابی اتوماتیک (Automated Marketing)
- ارسال 6 ایمیل در فواصل معین، برای یک هدف خاص بعد از دریافت ایمیل در صفحه ی فرود
- برنامه زمانبندی ارسال پست ها در رسانه های اجتماعی
- ارسال پست های سایت و . . .
ایمیل مارکتینگ (email marketing)
- ارسال پست های وبلاگ
- ایمیل های مرتبط به علاقه مشتری با دسته بندی آنها در صفحه فرود
- ایمیل برای پیگیری افرادی که در سایت شما چیزی را دانلود کرده اند
- و . . .
بازاریابی عصبی(Neuromarketing)
بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا (inbound marketing)
نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟
همونطور گفتم در این مقاله هم صحبتی در مورد نرخ بازگشت سرمایه ROI میکنیم که اهمیتی زیادی در دیجیتال مارکتینگ دارد. برای اینکه دقیقاً بفهمید که برنامه های بازاریابی شما تا چه حد موفق بوده است، میبایست مقدار بازگشت سرمایه (که به انگلیسی Return on Investment یا به اختصار ROI خوانده میشود) در تبلیغات خود را اندازه بگیرید.، ROI به معنی میزان سود به دست آمده نسبت به پول سرمایهگذاری شده است. فراموش نکنید که این سود میتواند به صورت های دیگری مانند ارزش برند (Brand Value) نیز وجود داشته باشد. اما در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه تنها ملاک ما درآمد مالی کسب و کارمان خواهد بود. چرا ROI مهم است؟ هر هزار تومانی که یک کسب و کار کوچک خرج تبلیغات خود میکند، باید تبدیل به سود شود و در غیر این صورت، بقای این کسب و کار در خطر خواهد بود. بنابراین، چنین کسب و کاری باید بتواند در سریعترین حالت ممکن، میزان موفقیّت تبلیغات خود را اندازه بگیرند. که یعنی لازم است با یکی از دادههای آماری مهم به اسم نرخ بازگشت سرمایه و طریقه محاسبه آن آشنا باشد. با ذکر یک مثال به موضوع نگاه کنیم: شرکت شما در زمینه فروش و تعمیر قطعات سختافزار فعالیّت دارد و میانگین سود خالص کسب و کارتان بابت هر مشتری، ۵۰ هزار تومان است. اما در حال حاضر مشتریان زیادی ندارید. بنابراین برای اینکه بتوانید مشتری جذب کنید، یک تبلیغ ۲۵۰ هزار تومانی در روزنامه چاپ میکنید. با این حساب، اگر بخواهید سر به سر هزینهها را رد کنید، به چند مشتری نیاز دارید؟ پنج تا. اما مشخصاً همینکه بتوانید هزینه و سود را سر به سر کنید، کافی نیست. چون به معنی آن است که بازگشت سرمایه شما ۰% بوده است. پس برای اینکه بازگشت سرمایه داشته باشید، باید بیشتر از پنج مشتری بدست آورید.فرمول نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
ویژگیهای مثبت ROI
نرخ بازگشت سرمایه به سادگی و انعطافپذیری مشهور است. اساسا، نرخ بازگشت سرمایه میتواند به عنوان یک ارزیابی اولیه برای سوددهی سرمایهگذاری شما مورد استفاده قرار گیرد. محاسبه، تفسیر و تعمیمدادن ROI به انواع مختلف سرمایهگذاری بسیار ساده است. در این صورت، اگر یک سرمایهگذاری، ROI مثبتی ندارد یا یک سرمایهگذار، فرصتهای دیگری با نرخ بازگشت سرمایه بالاتر در پیش چشم خود ببیند، میتواند با استفاده از این ارزشی که متریک و معیار ROI در اختیارش گذاشته استفاده کند و سرمایهگذاری مناسبی انجام دهد. برای مثال، فرض کنید سینا در شرکت دیجیکالا، 10 میلیون تومان در سال 1390 سرمایهگذاری کردهاست. پس از یک سال، سهام خود را 12 میلیون تومان فروخته است. او برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایهاش باید سود (12 – 10 = 2m) را بر سرمایه اولیهاش (10 میلیون تومان) تقسیم کند (2 / 10 = 20%). با این اطلاعات، او میتواند سودآوریاش در دیجیکالا را با دیگر سرمایهگذاریها مقایسه کند. فرض کنید سینا، 20 میلیون تومان هم در شرکت پدیده در سال 1391 سرمایهگذاری کردهاست. او سهام خود را سه سال بعد در سال 1394 به قیمت 28 میلیون فروخت. نرخ بازگشت سرمایه سینا در شرکت پدیده، 8/20 یا 40% است. با استفاده از ROI، سینا میتواند این دو سرمایهگذاریاش را با هم مقایسه کند. سرمایهگذاری در پدیده (40%) دو برابر سرمایهگذاری در دیجیکالا (20%) برای سینا سود داشت، پس میتوان نتیجه گرفت، سرمایهگذاری در پدیده حرکت عاقلانهتری بودهاست.نکته ای مهم برای استفاده از ابزار های دیجیتال مارکیتنگ
اینکه بگیم فلان ابزار بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای همه ی کسب و کارها هست اشتباه کردیم !یعنی حتی اگر یه زمانی خودم هم این موضوع رو گفتم اشتباه گفتم و از روی تعصب الکی این حرف رو زدم، اینکه چه ابزاری بهترین ابزار هست کاملا برمگیرده به شما و بیزینس شما. برمیگرده به اینکه شما طبق منابع، بازار هدفی که دارید، چه استراتژی ای بریزید. شاید منابع و اهداف شما این رو مشخص کنه که ادورز کار کنید یا شاید طبق برنامه هاتون بهتر باشه از سئو و بازاریابی محتوا استفاده کنید. شاید یک کسب و کار بخواد در ماه 200 تولید محتوا داشته باشه و سئو سایتش رو بهبود بده تا در طولانی مدت پرچمدار حوزه کاری خودش باشه و و یک بیزینس دیگه بخوائ ابتدای کارش رو با تبلیغات انجام بده و با اون روش مارکتینگش رو پیش ببره و اینکه کدوم دارن راه درستی رو میرن باید بگم اگر طبق برنامه ریزی و هدفمند باشه هر 2 ! اصلا شاید یک بیزینس بیاد نصب بودجه رو تبلیغات کار کنه و نصف دیگه برای تولید محتوا و سئو و اگر خوب کار کنن بازم تصمیمشون درست بوده و اصلا نمیشه گفت بین این 3 مثالی که زدم یکی از همه بهتر بوده، اصلا نمیشه گفت. شاید بتونیم مثال بزنیم بیزینس هایی که فلان روش رو رفتن و نا موفق بودن اما حقیقت اینجاست که نمیتونیم عملکردشون رو بسنجیم و فقط داریم یک ابزار رو مورد قضاوت قرار میدیم که اصلا کار درستی نیست . خلاصه ی کلام هر ابزاری میتونه طبق منابع و عملکرد شما تعیین بشود و همین عوامل میتونن در موفقیت یا در عدم موفقیت شما نقش داشته باشند .
دیجیتال مارکتر(Digital Marketer) کیست ؟
- رسانه های اجتماعی
- سئو
- ایمیل
- وبلاگ و . . .