رویكرد طبقه بندی-پایان نامه بررسی رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان-دانلود رایگان


دانلود پایان نامه

رویكرد طبقه بندی

در مدل پزشكی این فرض وجود دارد كه بیماری ها در طبقات مجزا جای می گیرند. برای مثال، ذات الریه بیماری ای است كه در طبقه ی بیماری های دستگاه تنفسی جای می گیرد. DSM-IV-TR كه براساس مدل پزشكی قرار دارد از این راهبرد اقتباس كرده است. بنابراین، اختلال هایی كه خلق را شامل می شوند، در طبقه اختلال های خُلقی، آنهایی كه اضطراب را شامل می شوند در طبقه ی اختلال های اضطرابی و از این قبیل جای می گیرند. با این حال مولفان DSM-IV-TR برای اولین بار اعتراف كرده اند كه رویكرد طبقه بندی نقطه ضعف هایی دارد. از یك سو، اختلال های روانی را نمی توان به دقت از یكدیگر یا از عملكرد طبیعی متمایز كرد. برای مثال، مرز جداكننده بین خُلق غمگین و افسردگی قابل تشخیص كجاست؟ از سوی دیگر، تعدادی از اختلال ها به طور اساسی با یكدیگر ارتباط دارند. برای مثال در حالت افسردگی تهییجی، فرد هم از اضطراب و هم از خُلق غمزده رنج می برد.

مشكل مرزبندی دقیق بین اختلال های روانی، نیروی كار DSM-IV را ترغیب كرد تا به جای مدل طبقه بندی از مدل دو بعدی استفاده كند. در مدل دوبعدی افراد را طبق درجه ای كه ویژگی های اساسی را تجربه          می كنند، ارزیابی می نمایند. بجای این كه افراد را بصورت «افسرده» یا «غیر افسرده» طبقه بندی كنند، آنها را در طول یك پیوستار ارزیابی می كنند. در یك انتهای پیوستار، هیچ افسردگی ای وجود ندارد و در انتهای دیگر آن ناتوانی شدید، و مابین آن، درجات گوناگون ناتوانی وجود دارد. در سیستم فعلی، طبقات جداگانه ی متعدد مخصوص اختلال های افسردگی، به كثرت تشخیص ها منجر می شود. سیستم بعدی با ارزیابی های عددی، تصویر دقیق تر و شفاف تری از اختلال های روانی فراهم می آورد. با اینحال سیستم طبقه بندی حفظ شده است، زیرا مولفان DSM-IV-TR معتقدند كه درنظر گرفتن اختلالها به صورتیكه در گروه های مجزا       دسته بندی شده باشند، برای متخصصان بالینی و پژوهشگران كمتر گیج كننده است.

سیستم چندمحوری

در DSM تشخیص ها برحسب زمینه های عملكرد در محدوده ای كه محور نامیده می شود، طبقه بندی         می شوند. پنج محور وجود دارد كه درمانجو را مطابق با آن ارزیابی می كنند. محور [1] مجموعه اطلاعات مربوط به جنبه ای از عملكرد فرد است. سیستم چندمحوری در DSM-IV-TR این امكان را می دهد كه درمانجویان بصورت چندبعدی تشخیص داده شوند، بطوری كه تمام اطلاعات مربوط به عملكرد آنها به شیوه ای منظم درنظر گرفته شوند.

زمانیكه یك متخصص بالینی می خواهد در مورد درمانجو فرضیه ی تشخیصی تدوین كند، شاید چندین ویژگی عملكرد درمانجو برای فرضیه او اهمیت داشته باشند. گرگ در طول عمر خود مشكلات شخصیت جدی داشته است كه با وابستگی شدید و ناسازگارانه به دیگران مشخص می شوند. این مشكلات با بیماری جسمانی كلیت روده آمیخته شده است. شش ماه قبل، دوست دختر گرگ در تصادف اتومبیل كشته شده است. پیش از آن، او زندگی خود را خیلی خوب اداره می كرد، هرچند كه مشكلات شخصیت و كلیت روده ی او گاهی اجازه     نمی دادند كه شغلش را خوب انجام دهد. هنگامیكه متخصص بالینی می خواهد تشخیص دهد، باید هر واقعیتی را كه این درمانجو مطرح می كند، در نظر بگیرد و فقط به نشانه های فعلی او اكتفا نكند. در مورد این درمانجو، نشانه ی افسردگی فقط یك جزء از طرح تشخیص پیچیده است. اغلب درمانجویان، مانند گرگ، مشكلات متعددی دارند كه به تشخیص و درمان مربوط می شوند. گاهی بین اختلال های همزیست، رابطه ی علیتی وجود دارد. برای مثال، مردیكه به اختلال اضطرابی مبتلاست، شاید برای فرونشاندن اضطراب خود مواد مخدر یا الكل مصرف كند و به سوء مصرف مبتلا شود. در موارد دیگر، اختلال های همزیست رابطه ی علیتی ندارند، مثل زنی كه به اختلال خوردن و ناتوانی یادگیری مبتلاست.

پنج محور DSM-IV-TR

در DSM-IV-TR هر اختلال در محور I یا محور II ثبت شده است. باقی محورها برای مشخص كردن سلامت جسمانی درمانجو (محور III)، میزان شرایط زندگی استرس زا (محور IV)، و میزان كلی عملكرد (محور V) به كار برده می شوند.

محور I: اختلال های بالینی

اختلال های بالینی عمده در محور I هستند. در سیستم DSM-IV-TR این اختلال های «مجموعه نشانگان بالینی» نامیده می شوند، بدین معنی كه هریك مجموعه ای از نشانه هاست كه شكل خاصی از نابهنجاری را تشكیل می دهند. اینها اختلال ها هستند مثل اسكیزوفرنی و افسردگی، و آنچه راكه اغلب افراد اختلال های روانی می دانند، تشكیل می دهند. با اینحال، همانگونه كه در جدول 2-2 ملاحظه می كنید، اختلال های گوناگون وجود دارد كه شكل های متعدد رفتار انسان را دربر می گیرند.

مجموعه اختلال های دیگر در محور I، اختلال های سازگاری [2] هستند. این اختلال ها واكنش هایی به رویدادهای زندگی هستند كه با توجه به شرایط، شدیدتر از آن هستند كه معمولاً انتظار می رود. برای اینكه واكنشی اختلال سازگای محسوب شود، باید حداقل 6 ماه ادامه داشته و ناراحتی و پریشانی مهمی را برای فرد به بار آورده باشد. اختلال های سازگاری به شكل های متعددی آشكار می شوند: واكنش های هیجانی، مانند اضطراب و افسردگی؛ آشفتگی های رفتار، شكایت های جسمانی، گوشه گیری اجتماعی، یا اختلال در كار یا عملكرد تحصیلی. برای مثال، ممكن است خانمی در واكنش به ازدست دادن كارش، به انواع نشانه های جسمانی، ازجمله سردرد، كمر درد، و خستگی دچار شود. امكان دارد مردی در پاسخ به تشخیص یك بیماری جدی، بی باك، خو ویرانگر، و از لحاظ مالی غیرمسئول شود. دراین موارد، واكنش فرد می تواند موقتاً با وقوع رویداد زندگی ارتباط داشته باشد. از این گذشته، این واكنش ها با ماهیت تجربه استرس زا نامتناسب انگاشته     می شوند.

برخی اختلالها مورد توجه بالینی قرار می گیرند، ولی اختلال های روانی نیستند. به این اختلالها در DSM-IV-TR با عنوان كدهای V (Vee) اشاره می شود و انواع مشكلات، نظیر مشكلات رابطه، واكنش های داغدیدگی، و تجربه مورد بی توجهی یا سوء استفاده قرارگرفتن را شامل می شوند. درصورتیكه تمركز بالینی عمدتاً روی این مشكلات باشد، در محور I فهرست شده اند. چنانچه این مشكلات وجود داشته باشند، اما تمركز بالینی عمدتاً روی آنها نباشد، در محور IV ثبت شده اند.

[1] . axis

[2] . adjustment disorders

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی با موضوع :

بررسی رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان 150صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *