7 نکته برای انتخاب نام برند که جذاب و متفاوت باشد


دانلود پایان نامه

یک نام برند خوب برای شرکت لازم نیست حتماً به مشتریان بگوید که شما دقیقاً چه کاری انجام می دهید. نام­ هایی که منوط به داستان برندی جذاب باشند، معمولاً بسیار قدرتمند هستند. بنابراین هنگام نام­ گذاری برند بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید تا نام برند ماندگار خوبی در ذهن مشتریان داشته باشید، و جلسات طوفان فکری شما بیشتر شبیه به انفجار لیستی پربار از اسامی فریبنده و دلربا شود. در ادامه 7 نکته برای انتخاب نام برند را بازگو می کنیم :

ماهیت خود را بشناسید

اسامی مانند دیزنی ( Disney )، نام­ هایی اند که به تاریخچه ­ی شرکت با موسسان آن اشاره دارد. آنها به دنبال آن اند که داستان اصلی شرکت را گفتگو محور و بر پایه ­ی برقراری ارتباط آغاز کنند.

پررنگ کردن و مهم جلوه دادن چشم ­انداز و برتری و تاثیر موسسان شرکت شما باعث ایجاد جوی مملو از اعتماد و ارتباط و بازگو پذیری در مقابل مشتریان می شود. هرچند، این استراتژی گزینه ­ها را محدود می سازد و کمتر در مورد ماموریت و جایگاه شرکت ­تان صحبت می کند.

برای پیشروی به سمت حوزه ­ی نام­ گذاری زیرکانه، علاقه­ و ارزش ­های معمول موسسان خود را بسنجید.

گاهی اوقات بهترین نام­ها از دل موسسان شرکت بیرون می ­آیند.

نام شما چیست؟

با اینکه نام برند میتواند از هر زبانی گرفته شود، اما در نظر داشته باشید که نام­ هایی را انتخاب کنید که منظم و قابل تلفظ بوده و ساختار کلمه­ ای مناسبی داشته باشد. بسیاری از شرکت ­های موفق یک تلفظ منحصر به فرد را  با تن صدای برند همراه ساختند، که دارای معانی مرتبط با محصول و خدمت شرکت است. اما به زبانی دیگر که نام­ گذاری را خاص و به یاد ماندنی و جذاب می کند مانند نام برند ( Swahili ) که هم آوا با ( Hawaiian ) است.

اسم ­هایی که به خوبی انتخاب می شوند، میتوانند موجب تحریک هیجان در شرکت شما شوند و منجر به آن شوند که مشتریان در مورد برند شما، اینکه به چه زبانی است و چه معنی می دهد، سوال بپرسند. این سوالات نشان دهنده ­ی گیج شدن مشتریان نیست، بلکه نشانه ­ی آن است که نام برند شما حس کنجکاوی آنها را برانگیخته است.

ارتباط خود را با طبیعت حفظ کنید

شیفتگی ذاتی انسان ­ها به جهان طبیعی آن را به مکانی عالی برای یافتن نام­ هایی که مشمول داستان برند و احساس باشد، تبدیل کرده است. طبیعت منبع عظیمی از پیام رسانی به اشکال مختلف مانند خلوص، خوبی، ناهمواری، اقلیم ( سرد یا گرم )، یا حتی کیفیت مناسب را فراهم می کند.

برخی نام­ ها آغاز کننده ­ی یک گفتگو خواهند بود، مانند اسحاق نیوتون، آدم و حوا، هرچند برخی نام­ها مانند اپل apple حس تازگی را تحریک می کند. سعی کنید از طریق فعالیت ­های بازاریابی خود این محبت و عشق به طبیعت را با مشتریان سهیم شوید، و نام برند را در ذهن جامعه هدفتان از این طریق ماندگار نمایید.

نام ­های طبیعی میتواند در جداسازی نام برند شما از رقبا به شما کمک کنند و پیام برندتان را به مصرف ­کنندگان به راحتی القا نماید.”آمازون” یک مثال روشن در این زمینه است، نام این فروشگاه اینترنتی برگرفته از جنگلی با وسعت بسیار زیاد با تنوع جانوران و پوشش گیاهی متنوع و…..

جایگاه (location)

مانند طبیعت، نام مکان ­ها راهکار مناسبی است برای آنکه به دنبال منابع الهام بخش برای نام­ گذاری باشید. Cisco  ( از San Francisco ) و Fujifilm  ( ازکوه fuji  در ژاپن ) شرکت ­هایی هستند که از مناطق جغرافیایی برای نام گذاری خود استفاده کرده ­اند.

نام ­گذاری جغرافیایی شما را به جامعه ­ای متصل می کند و میتواند حس و حال­ جامعه هدف را تحریک کند. نام کوهستان ­ها، نام هایی باشکوه و با عظمت هستند، در حالی که نام شهر جنبه ­ی بین­ المللی دارد. و نام برند بستگی به حسی دارد که شما در هنگام شنیدن این نام ها پیدا می کنید.

نگاهی دقیق به نقشه انداختن گامی ارزنده در هر پروژه ­ی نام ­گذاری است، اما در ذهن خود داشته باشید که نام­ های توصیفی جغرافیایی قابلیت تجاری سازی چندانی ندارند مگر آنکه مشتریان به شکل مخصوصی آن را با محصول و خدمات شما مرتبط سازند.

انتخاب نام برند - جایگاه برند

از ادبیات و دستور زبان استفاده نمایید

یک استعاره یا تشبیه خوب، اگر با دید استراتژیک به عنوان نام انتخاب شود، می تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

اسم ­های استعاره ­ای، نشات گرفته از چیزی وسیع­ تر از خودشان و معنی تحت­ الفظی خود هستند، و برای شرکت ­هایی که بخواهند همین کار را بکنند ( یعنی فراتر از نام خود پیش بروند ) متناسب خواهند بود.

الهه ­ی درونی شما

اسطوره شناسی و مذهب در فطرت و سرشت انسان­ ها به حالت آماده باش قرار دارد. حقیقتاً هر فرهنگی کلکسیون ومجموعه­ ای سرشار از داستان­ های سمبلیک و نمادین دارد که پر است از، توصیفاتی برای راز بزرگ زندگی. این داستان­ ها همچنین پر از نام برند و ایده هستند.

Nike  نام الهه­ ی پیروزی در یونان است. در سرتاسر دنیا می توانید داستان ­هایی را که پر است از نام­ های اسطوره ­ای بیابید.

یک نصیحت : اسطوره شناسی حوزه ای مناسب برای نام­ گذاری برند و برندینگ است، بنابراین واکاوی عمیق­ تری داشته باشید و به نام شخصیت ­ها بسنده نکنید تا نام­ های تازه و هیجان­ انگیز و الهام بخش بیابید.

نام اشخاص مهم (Celebrity)

گاهی اوقات با افراد موفق و برنده در سرتاسر جهان بیعت می بندیم که از نام آنها برای نام­ گذاری استفاده کنیم. برخی مواقع خوش شانس هستیم و برند ما دارای نام قشنگی نیز هست.

مانند کاری که شرکت ماشین الکتریکی تسلا ( tesla ) انجام داد. البته این نام به نظر بسیار پر سود بوده چرا که داستانی از اختراعات بافت و آن را به ماشین های خود تبیین کرد.

فقط به خاطر داشته باشید در نام­ گذاری و برندسازی به این شیوه، به آنهایی که دیگر در بین ما نیستند و خاطراتشان احترام بگذارید و حتی احتیاط کنید، چراکه برخی از نام ­ها تحت لیسانس درآمده ­اند و به عبارت دیگر توسط محل زندگی متوفی حمایت می شوند، در واقع در هنگام انتخاب نام برند بررسی کنید آن نام به اسم کس دیگری ثبت نشده باشد و کسی جز شما ذینفع آن نبوده و نسبت به آن حقی نداشته باشد.

اغلب اوقات شرکت ­ها نامی را می خواهند که تمام فلسفه ­ی کسب وکار آنها را درون محفظه ­ای قرار دهد. بعلاوه، حقیقت مفروض آن است که انجام چنین کاری ناممکن است، نام­هایی که سعی دارند مفاهیم زیادی را برسانند در نهایت هیچ چیزی برای گفتن ندارند.

نام­ گذاری و برندسازی اصولی هنر انتخاب پیامی خاص است و منجر به ایجاد فهرستی گسترده از اسامی می شود که این پیام برند را به طرق مختلف انتقال می دهند ( در یک پروژه ­ی نام گذاری یا برندسازی معمولاً بیشتر از 2000 اسم پیشنهاد می شود ). هرچه نام برند و پیام شرکت شما عمیق ­تر باشد، شما فاصله ی بیشتری با رقبای خود می گیرید.

یک نام برند مناسب و تاثیرگذار مشتریان شما را مجاب به پرسیدن این سوال می کند که ” نام برند شما از کجا آمده است؟”، سوالی که شما سپس میتوانید با تعریف داستان برندی جذاب به آن پاسخ دهید.

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *