۵ گام نتیجه بخش در تاکتیک های بازاریابی ویروسی


دانلود پایان نامه

مفهوم بازاریابی ویروسی تقریباً ۱۰ سال است که توسط بازاریابان مدرن، مورد استفاده قرار می گیرد. اما موفقیت در این روش گرو شناخت، رعایت و به کارگیری موثر، تاکتیک های بازاریابی ویروسی است.

این میزان توجه به بازاریابی ویروسی برگرفته از نظر برخی از عملکردهای بازاریابی انجام شده است. این مورد از نقطه نظر مشتریان هم نتیجه محتواهای جذابی است که توجه شان را جلب می کند.

آیا شما تا به حال بازاریابی ویروسی انجام داده اید؟

اگر در مورد تعریف و عملکرد بازاریابی ویروسی اطلاعات چندانی ندارید، بی درنگ نگاهی به مقاله ی زیر بیندازید:

مقاله مرتبط : بازاریابی ویروسی چیست؟

  • چرا تبلیغات شما ویروسی نمی شود؟

مشکل زمانی به وجود می آید که افراد روی محصولات ضعیف و با بودجه ی کم برای کمپینی مناسب، فعالیت می کنند.

آنها محتوایی که به نظرشان ویروسی بود را تهیه می کنند و منتظر می شوند تا پخش شود. و اگر پخش نشد، وارد مذاکره با بخش های روابط عمومی یا وبلاگ نویس ها می شوند، اما تبلیغ شان همچنان کار نمی کند.

برای آشنایی به مفهوم PR یا روابط عمومی پیشنهاد می کنیم، مقاله ی زیر را بخوانید :

روابط عمومی چیست؟

آنگاه وقتی افراد به نتیجه نمی رسند می گویند : ” این همان بازاریابی ویروسی بود که این همه تعریفش را شنیده بودیم؟

  • چگونه کمپین های بازاریابی ویروسی با شکست مواجه می شوند

چرا برخی از کمپین ها با اینکه ایده ی بسیار خوبی دارند، به شکل مفتضحانه ای با شکست مواجه می شوند؟

دلیل آن است که قبل از آنکه به اندازه ی کافی تحقیق کرده باشند، دست به عمل می زنند. به یکباره از پیامی استفاده می کنند که مفهومش برای بسیاری از افراد مشخص نیست. پیام باید به گونه ای باشد که علاوه بر جلب توجه مخاطبان، آنها را تشویق به اقدامی متناسب کند. و حتی این پیام آنقدر به نظرشان جذاب بیاید که آن را برای دوستان و آشنایان خود بفرستند.

5 گام نتیجه بخش در تاکتیک های بازاریابی ویروسی

گاهی دلیل شکست آن است که شرکت ها و بازاریابان بر جنبه ی ویروسی بودن بازاریابی ویروسی تاکید می کنند . هرگز فراموش نکنید :

“ابتدا به یک پیام مناسب نیاز دارید، جنبه ی ویروسی بودن آن خود به خود به وجود خواهد آمد”

با توجه به شکست های بسیاری که در این حوزه وجود دارد، به نظر می آید عملکرد بر اساس تاکتیک های بازاریابی ویروسی می تواند به شرکت ها کمک کند تا درصد موفقیت خود را بالا ببرند.

۵ روش موثر در تاکتیک های بازاریابی ویروسی

بیایید به این تعریف از بازاریابی ویروسی نگاه کنیم “خلق محتوایی جالب و سرگرم کننده”، این مورد را زیاد شنیده ایم، اما چگونه باید محتوا یا پیامی جذاب خلق کرد که مرتبط با برند باشد؟

در زیر ۵ تاکتیک کلیدی بازاریابی ویروسی معرفی می شوند که امتحان خود را پس داده اند، و برای شما هم نتیجه بخش خواهند بود.

فراتر از بازاریابی سنتی فکر کنید

تصویر یک سوپر استار یا مدل که نشسته و بی حوصله و منفعل به محصول شما نگاه در بستر بازاریابی ویروسی عمل نخواهد کرد. سامسونگ برای تبلیغات تلویزیون های LED خود، با نو LED ها در کشتی اثر هنری خلق کرد. اگر می خواهید تبلیغ شما دست به دست بچرخد لازم است خود را از طرح ها و ایده های قدیمی موجود جدا کنید و مخاطبان را سورپرایز کنید. به این فکر کنید که چند حوزه ی مختلف را با هم یکی کنید و منظورتان را برسانید. در این تاکتیک بازاریابی ویروسی لازم است تحقیق کنید، فیلم های تخیلی ببینید و به ایده هایی فکر کنید که به نظر ناممکن می آید، سپس آنها به گونه ای قابل اجرا درآورید.

عملیات بازاریابی خود را به زندگی واقعی وارد کنید

در بسیاری از کمپین های بازاریابی ویروسی واکنش های افراد عامه برای تصور شرایط مختلف وارد کمپین می شود. اگر در مورد نتیجه ی کار خود مطمئن نیستید آن را در فضایی محدود و روی افراد محدود امتحان کنید، مثلا برنامه ی خود را به صورت آزمایشی بر روی دانشجویان یک دانشگاه پیاده کنید و اگر بازخور مثبت بود آن را گسترش دهید.

5 گام نتیجه بخش در تاکتیک های بازاریابی ویروسی

محصولتان را به گونه ای اغراق آمیز، مهم جلوه دهید

اصلا بیایید تصور کنیم که شما محصول کسل کننده ای را می فروشید که نحوه ی استفاده از آن بارها و بارها در تمام رسانه ها پخش شده است. حالا سعی کنید به آن ویژگی ای ببخشید که ندارد، مثلا محصول خود را در هر جایی و در کنار هر چیز لذت بخشی نشان دهید. مثلا در کنار گوشی آیفون، کنسول بازی، کتاب، در کافه و… جاهای هیجان انگیز دیگر. وقتی ویژگی باورنکردنی به محصول خود می دهید این مورد از دید مخاطبان عجیب و جالب به نظر خواهد آمد. البته هر محصولی این قابلیت را ندارد اگر نمیتوانید متصور شوید که چنین ویدئویی برای محصول شما کارساز است پس این تاکتیک چندان متناسب کسب و کار شما نمی باشد.

با محصولات تان به مشتریانتان پاداش دهید

سعی کنید برنامه هایی را به اجرا درآورید که افراد با شرکت در آن پاداش بگیرند و برخی از این پاداش ها محصولات خودتان باشد. حال می توانید در این مورد خلاقیت به خرج دهید و محصول خود را کاربردی تر کنید یا کارکرد آن را تغییر دهید. مثلا اگر محصول شما نوشابه است، و کمپینی برگزار کرده اید که افراد با شرکت در یک مسابقه ی کوچک و جالب قرار است جایزه بگیرند به آنها بطری نوشابه ای جایزه بدهید که در واقع چراغ قوه است یعنی فقط ظاهر محصول شما را دارد. این تاکتیک بازاریابی ویروسی و دادن هدایای این چنینی که کاربردی هستند، سبب می شود افراد مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنند و در نتیجه تجربه ای که با برند شما داشته اند مدت زمان بیشتری در ذهنشان می ماند و اگر هدیه ی شما جلب توجه کند آن را با دوستانشان به اشتراک خواهند گذاشت.

با همکاران خارج از حوزه ی کاری خود تیم تشکیل دهید

کار کردن با همکارانی که خارج از حوزه کاری یا صنعت شما فعالیت می کنند برای هر دو شرکت حواشی خوبی خلق می کند. در این مورد لازم است تمام جوانب را بررسی کنید و ببینید چه نوع همکاری برای شما مفید خواهد بود. همکاری شما ممکن در راستای تحقیقات بازار، انجام کارهای نیکوکارانه داوطلبانه، تولید سرگرمی، تولید محصول جدید یا هر مورد دیگری باشد. اما در نظر داشته باشید همکاری شما باید مخاطب را به وجد بیاورد تا بتوان از آن به عنوان تاکتیک بازاریابی ویروسی یاد کرد.

۵ تکنیک معرفی شده برای بازاریابی ویروسی قابل اجرا برای هر نوع محصول و کسب و کاری است. تمامی این تاکتیک در موارد واقعی تست شده اند و نتایج خوبی را به همراه داشته اند. در تمامی موارد تبلیغات و کمپین ها به دقت دیده شده و افراد با آنها تعامل برقرار کرده اند و اخبار مربوط به آن را بین دوستان و آشنایان خود گسترش داده اند.5 گام نتیجه بخش در تاکتیک های بازاریابی ویروسی

امروزه مشتریان می خواهند حس کنند که بخشی از محصولات و برند شما هستند، بنابراین آنها را به درون کمپین های خود بکشانید و پیام های تبلیغاتی خود را به گونه ای مطرح کنید که مخاطبانتان دقیقاً احساس کنند که مورد خطاب قرار گرفته اند، ودر صورت توان احساسات آنها را برانگیخته کنید. با انجام این تکنیک و تاکتیک های بازاریابی ویروسی می توانید نتیجه ی مطلوبی از تلاش های بازاریابی خود ببرید. فقط توجه کنید که از تاکتیکی استفاده کنید که متناسب با استراتژی بازاریابی شرکت شما باشد، و تصور مشتریان از برند شما دچار خدشه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *