5 اشتباه عادی در بازاریابی دیجیتالی که میتونه به برند شما آسیب بزنه


دانلود پایان نامه

سرفصلای مقاله

  • بازاریابی بدون هدف به برند شما آسیب وارد می کنه
  • واسه تحقق رویای خود باید پول خرج کنین حتی در بازاریابی دیجیتالی
  • نبود دقیق شدن بر برگشت بازدیدکنندگان برند شما رو ضعیف کردن می کنه
  • ارزش پایین محتوا، بازاریابی دیجیتالی شما رو کم اثر می کنه
  • نبود شناخت کافی از مخاطبان موفقیت بازاریابی دیجیتالی شما رو دچار مشکل میکنه
    • برند و نیازای بازاریابی شما منحصر بفرده.

صاحبان موفق در کسب وکار خوب می دونن اشتباهات بازاریابی دیجیتالی تا چه حد می تونن هزینه ­بر باشن. از فرصت ­های از دست رفته که باعث شکست در رسیدن به مخاطبان هدف شده، گرفته تا عرض اندام رقبا در سهم بازار شما که بر اندازه فروش اثر میذاره، تاکتیک ­های بازاریابی که به شکل منفی بر چگونگی توانایی شما در ایجاد ارتباط ارزش شما با مشتری اثر می ذارن، می تونن رشد برند رو در طول ماه­ ها، هفته­ ها یا حتی تو یه روز از بین ببرن. شما بیشتر داستان­ هایی رو در مورد چگونگی بازاریابی دیجیتالی به شکل­ ی درست، خونده یا شنیده ­اید، اما این داستان­ ها و منابع به شما نخوان گفت، در انجام بازاریابی اینترنتی دقیقاً چه مواردی ایجاد مشکل کرده، و شما به عنوان صاحب کسب وکار واسه دوری از این مشکلات چه روندی رو باید پیش بگیرین.

در تلاش واسه کمک به شما، به خاطر یادگیری چیزی که موقع خلق یک کمپین بازاریابی نباید انجام بدین، تا از این روش بتونین کمپینی سریع و کارا رو به اجرا درآرین، و هم اینکه از کم شدن اندازه برگشت سرمایه آسیب نبینید، در ادامه 5 مورد از شایع­ترین اشتباهات بازاریابی دیجیتالی و روش حل اون، آورده شده.

بازاریابی بدون هدف به برند شما آسیب وارد می کنه

هیچی ناامید کننده­ تر از آن نیس که وقتی صاحب یک کسب وکار عنوان می داره که روی کانال بازاریابی مخصوصی تمرکز کرده، هنوز هیچ برنامه و روش هدف دار یا حتی منطقی واسه این ادعا نداشته باشه، که نشون بده به چه دلیل این کانال بازاریابی اونا رو در رسیدن به اهداف­ شون کمک می کنه و این موضوع در بازاریابی دیجیتالی هم صادقه. این غیر ممکنه که بدون دانستن مرحله چرخه ­ی عمر محصول، اهداف یا حتی شاخص ­های کلیدی کارکرد ( KPI )، بتونین برنامه­ ی بازاریابی خود رو شروع کنین. تلاش واسه انجام بازاریابی بدون مشخص شدن این موارد اشتباه بزرگیه، و با اینکه این موضوع بسیار روشن و مشخصه در واقعیت خیلی از کسب وکارها در بیشتر مواقع به همین صورت عمل میکنن.

اگه در شناسایی چیزی که از روش کمپین بازاریابی قصد اجرای اونو دارین، دچار مشکل شده­ اید، هیچ راهی وجود نداره که از آن روش بتونین اثر خود رو آزمایش کنین و شاخص ­های مخصوص روش هدف دار خود رو واسه جوابگویی در مقابل موفقیت و شکست و بودجه لازم و مناسب نگه دارین. مثلا، اگه یکی از کانال­ های مربوط به شکل هدف دار بازاریابی شما مجموعه­ ای از سرنخ ­ها و اعداد وارقام رو به شما بده، از کجا می فهمید که این سرنخ ­ها بیان کننده بهترین کارکرد واسه شرکت شماس؟ بدون روش هدف دار­ ای که شامل اهداف خارجی روشن و آستانه کارکرد باشه، هیچ راهی واسه پیشرفت ­ی درست برنامه که شما رو در رسیدن به اهدافتون کمک بده، وجود نداره.

واسه تحقق رویای خود باید پول خرج کنین حتی در بازاریابی دیجیتالی

بیشتر صاحبان کسب وکار متوجه این هستن که “واسه کسب درآمد لازمه پول خرج کنن” اما خیلی از مدیران در تحقق اون در کسب وکار خود شکست می­خورند. شما چه یک شرکت تازه تاسیس ( کار و کاسبی) باشین و یا برند ثبت شده در 500 شرکت مجله فورچون ( furtune )، این تئوری در مورد شمام صدق می کنه. خیلی از کسب وکارها فکر می کنن می تونن از روش شبکه ­های اجتماعی، پلتفرم مجانی ایمیل، قالب وب­ سایت و سئو برنامه ­های بازاریابی خود رو راه ­اندازی کنن، اما واقعیت اینه که تموم این کسب وکارها رشد روبه بالای کمی رو تجربه می کنن. واسه رشد رو به جلو لازمه پول خرج کنین، این بودجه واسه تبلیغات یا نیروی انسانی دست اندرکار ساخت محتوا، طراحی، ایمیل و بقیه ملزوماتی که واسه کسب موفقیت نیاز دارین، پرداخت می شه.

در زمان تعیین بودجه بازاریابی مهمه متوجه این باشین که هر محصول یا خدمتی که به فروش می رسونین، به همون میزانی که واسه اون خرج کرده ­اید و به سرعت، برگشت سرمایه دارین. بعضی وقتا دلیل این موردیه که به اون “اتلاف پیشرو ( loss leader )” می ­گویند، که زمانی اتفاق می ­افتد که شما واسه به ­دست آوردن مشتریان در اولین مرتبه پولی خرج می کنین، اما کم کم و از روش ایجاد رابطه با این مشتری میتونین حتی بیشتر از میزانی که واسه جذب مشتری سرمایه گذاری کرده بودین، به دست بیارین.سرمایه گذاری در بازاریابی زمان بره، و این در حالیه که چرخه ­ی خرید واسه هر شرکت فرق داره، چرخه ­ی خرید در بیشتر کسب­ و کارای B2B می تونه در بازه­ ی زمانی شش ماهه تا دو ساله باشه، و واسه B2C چرخه ­ی خرید از یه روز تا بازه ­ی زمانی یک تا سه ماه رو شامل می شه.

برندسازی دیجیتالی

نبود دقیق شدن بر برگشت بازدیدکنندگان برند شما رو ضعیف کردن می کنه

در بیشتر سایت­ ها این بازدیدکنندگانی که واسه اولین بار سایت رو بازدید کرده­ ان، نیستن که بیشترین حجم خرید رو دارن، صرف نظر از اینکه کسب وکار مورد نظر B2B یا B2C باشه. بازدیدکنندگانی که تکراری به سایت شما مراجعه می کنن، تقریباً همیشه خریدارائی با اندازه تبدیل بالاتر و متوسط خرید بیشتر، نسبت به بازدیدکنندگانی هستن که اولین بار سایت شما رو می بینن. خیلی از صاحبان کسب­ وکار مشرف بر این واقعیت بوده و تمرکز خود رو واسه کشاندن دائمی مشتریان به سایت شون حفظ کرده ­ان به جای اینکه در نظر بگیرن به چه صورت می تونن زمینه برگشت و خرید دوباره مشتریان رو جفت و جور کنن. در بازاریابی دیجیتالی این نکته از اهمیت بالایی برخورداره که بتونین مخاطبان رو دوباره به سایت خود برگردونین.

در حالت ایده ­آل کسب­ وکارها باید از تاکتیک ­های بازاریابی جور واجور و بسیاری واسه رسیدن به اهداف خود استفاده کنن. شناسایی دوباره بازار هدف در بازاریابی از روش ایمیل و نمایش تبلیغات دو راه بسیار موثر هستن و فت و فراوون مورد استفاده قرار می­ گیرند. وقتی ایمیل کاربران رو در پایگاه دریافت می کنین، می تونین به آسونی محتوایی با کیفیت بالا واسه اونا بفرستید همراه با انگیزه­­ و اطمینان مبنی بر اینکه با محتوایی با ارزش و جذاب مواجه می شن. به همین صورت، با هدف­ گذاری دوباره درست در بین نشون دادن محصول یا خدمت به مشتریان، تلاش کنین اونا رو واسه تکمیل پروسه خرید به سایت برگردونین. تاکید بیشتر از حد بر مواردی مثل استاندارد پرداخت واسه هر کلیک و پخش و نمایش تبلیغات، به جای استفاده هدف­ گذاری دوباره که به اندازه لازم از آن استفاده نمیشه یا حتی نبود استفاده از آن، اشتباه بزرگیه که فقطً پول بی حساب و کتابی رو نصیب بقیه کسب ­و کارای آنلاین می کنه.

ارزش پایین محتوا، بازاریابی دیجیتالی شما رو کم اثر می کنه

هر کسی می ­دونه که محتوا وقتی درپی ایجاد اطلاعات جدید در سایت شماس که باعث باخبر شدن از برندینگ شده و واسه کسب­ وکار شما، مشتریان بالقوه­ ی بیشتری جفت و جور می کنه، پادشاه و اصله. چیزی که به نظر می رسه خیلی از کسب­ وکارها از دست داده­ باشن این حقیقته که محتوا باید با ارزش باشه. کاربران میخوان زمان و پول خود رو روی برند شما سرمایه ­گذاری کنن چون که بر این باور­ند که شما در صنعت خود علم لازم رو دارین. اگه شما محتوای درست واسه اثبات این ادعا رو جفت و جور نکنین، کاربران متوجه ارزش شما نخوان شد.

به ­جای اینکه واسه مخاطبان تون محتوای با ارزش بسازین تمرکز خود رو روی نیازای واقعی و درک شده اونا بذارین و به اونا خیلی سریع و موثر جواب بدین. این جواب­ دهی می تونه شامل عکس ­های متحرک مثل اینفوگرافیک، گراف­ ها، انیمیشن و عکس­ هایی واسه تقویت پیام­ رسانی اونم بدون سردرگم کردن مخاطب با نوشته ­های بسیار باشه. هم اینکه اضافه کردن داده­ های کمی مثل اطلاعات آماری در ارتباط واسه کمک به اثبات یک وضعیت یا تفکری که شما در محتوایتان به اون اشاره کرده­ اید، بهترین راه واسه اثبات حق داشتن و راستی شماس.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کنه از روش ارائه و بیان افکار و اطلاعات مربوط به کسب­ وکارتون که دارای ارزش واسه مخاطبان باشه، رشد برندتون رو سریع­ تر پیش ببرین و بازم اندازه باخبر شدن از برند خود رو بالا ببرین و هم اینکه محتوای درست نقشی اساسی در جذب مخاطبان اجرا می کنه.

نبود شناخت کافی از مخاطبان موفقیت بازاریابی دیجیتالی شما رو دچار مشکل میکنه

بارها شنیده ­اید که استارتاپا ادعاکرده ­ان که بهترین محصول رو در ردیف کاری خود دارن، و این موضوع در مورد همه صدق می کنه. این مورد کم درسته، چراکه به شکل کلی بیشتر کسب­ وکارها بر این باخبر ­ان که اجناس و خدمات رو نمیشه واسه همه طراحی کرد. اونا باید به دنبال تحقق بخشیدن و ارضای یک نیاز منحصر بفرد واسه مخاطبانی بسیار ویژه باشن. اگه بخوایم این مورد رو از دید مالی هم مورد بررسی بذاریم، اگه شما جزو 500 شرکت برتر مجله فورچون هم باشین، بازم در اون حد سرمایه دارین که واسه هرکسی بازاریابی جداگونه داشته باشین.

اگه یک شرکت بر این باور باشه هرکسی جزو مخاطبین اونا قرار میگیره، پس اونا به درستی واسه شناسایی مشتریان هدف خود تلاش نکرده ­ان و شایدً استراتژیی که واسه ارضای نیاز مشتریان تنظیم شده باشه هم تو ذهن ندارن. این عاملیه که هر تلاشی واسه بازاریابی رو با شکست مواجه می کنه.

بازار خود رو بشناسین، هرچه بازار شما بازاری بکر­تر ( niche ) واسه نفوذ باشه شانس موفقیت شما بیشتره. بهتره گروه کوچیکی از طبقه ­های جمعیت شناختی رو به عنوان مشتریان هدف خود انتخاب کنین، و کاربرانی رو انتخاب کنن که می دونین چیجوری باید به اونا دسترسی داشته باشین و کسائی که متوجه علایق و رفتارای اونا می شه، این بازار هدف بسیار موثر­تر از تلاش واسه خدمت رسانی به تموم افراده.

برند و نیازای بازاریابی شما منحصر بفرده.

اشتباهات بازاریابی در سطوح جور واجور می تونه هزینه ­بر باشه. از ضررهای مالی گرفته تا از دست دادن فرصت ­ها، اگه شما در حال تلاش واسه رشد برند خود هستین نمیتونین به آسونی جلوی بروز این اشتباهات عادی و نهادینه شده رو بگیرین. زمان کافی صرف کنین تا به طور کامل فهمیده باشین تلاش ­های بازاریابی ­تون واسه چه کسانیه و تلاش کنین بفهمین نیاز منحصر بفرد اونا چیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *