20 حقیقت عجیب در مورد بازارایابی شبکه های اجتماعی عادی شما !


دانلود پایان نامه

سرفصلای مقاله

  • مشتریان من در شبکه اجتماعی حضور ندارن، اولین اشتباه در بازاریابی شبکه اجتماعی
  • بازاریابی شبکه اجتماعی فوق العاده س! همین حالا به عضویت تموم شبکه های اجتماعی درآییم !
  • Google+ به عنوان شبکه ای بی سر و صدا در بازاریابی شبکه اجتماعی شناخته می شه
  •  Pinterest فقط واسه بازاریابی شبکه اجتماعی سازمانای B2Cه
  • فقط کافیه بر جذب دنبال کننده و طرفدار در بازاریابی شبکه اجتماعی تمرکز کنم، اونا به مشتری تبدیل می شن
  • بازاریابی شبکه اجتماعی به عنوان چرخه بزرگی واسه گردش اطلاعات
  • اگه دوستان و خونواده ام تموم مطالب و به روزرسانیای شرکت در روند بازاریابی شبکه اجتماعی رو like می کنن، پس بقیه افراد در جامعه هم به همین روش عمل میکنن
  • باید خیلی سریع نسبت به هرگونه فعالیتی در بازاریابی شبکه اجتماعی عکس العمل نشون دهم.
  • تموم هدف بازاریابی شبکه اجتماعی در مورد ایجاد رفت و امد در گفتگوه
  • فعالیتای شبکه اجتماعی خط سود شرکت رو تحت تاثیر قرا نمی ده
  • در بازاریابی شبکه های اجتماعی به شکل شخصی عمل نکنین
  • هشتگا در بازاریابی شبکه های اجتماعی شدیدا مهم هستن
  • کنترل و نظارت رکنی همیشگی در بازاریابی شبکه های اجتماعی هستش
  • مدیر شبکه اجتماعی شما باید بسیار جوون باشه، اونا تنها کسائی ان که این محیط رو خوب درک می کنن
  • شبکه های اجتماعی فقط واسه جوانانه
  • شبکه های اجتماعی کانالی نوظهور در میدون بازاریابیه
  • به اندازه کافی محتوا ندارم که بازاریابی شبکه اجتماعی موفقی داشته باشم
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی این امکان رو به افراد میده که شرکتا رو به رقابت بکشن
  • شبکه اجتماعی  ذهنی تر از اینه ملاک روشن و مشخصی داشته باشه
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی بازاریابی بسیار کم هزینه و حتی مجانیه

حقایق و رموزی در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی هست که بازاریابان مجبوراند بر اونا تکیه کنن و روش هدف دار بازاریابی خود رو بر این پایه جلو ببرن، چراکه با در نظر گرفتن چیزی که حقیقتاً در شبکه های اجتماعی میگذره، به روز موندن کار بسیار سختیه.

این روزا کمتر شرکتی رو میشه یافت که در شبکه های اجتماعی فعالیت نداشته باشه، چراکه  این کانالا بسیار کم هزینه اما پر بازده هستن. اما اگه به دنبال موفقیت در شبکه های اجتماعی هستین، لازمه با رموز موفقیت در این شبکه ها آشنا باشین. در ادامه به 20 مورد می پردازیم که به یه جور افسانهای شبکه اجتماعی شناخته می شن و با اجرا اونا میتونین، موفقیت خود رو در شبکه های اجتماعی تضمین کنین.

مشتریان من در شبکه اجتماعی حضور ندارن، اولین اشتباه در بازاریابی شبکه اجتماعی

پوچ ترین حرف ممکنه. طبق آخرین آمار سایت statista از  کاربران فعال در جهان در سال 2017، شکبه اجتماعی فیس بوک با 1.96 میلیارد کاربر فعال، اینستاگرام با 600 میلیون، توییتر 170 میلیون و در تلگرام بیشتر از 100 میلیون کاربر فعال هست. و روز بروز بر تعداد کاربران اضافه می شه، به یعنی شمایی که می گین مشتریان تون در هیچ یک از شبکه های اجتماعی حضور ندارن، واقعا بر این باور اید که مخاطبان شما با اینستاگرام و فیسبوک و …، ناشناس ان؟ و تا به حال در هیچ یک از این شبکه ها فعالیت نداشتن؟ یا حتی Pinterest؟ Linkedin؟ و YouTube؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه اجتماعی فوق العاده س! همین حالا به عضویت تموم شبکه های اجتماعی درآییم !

فقط به این خاطر که میتونیم اسم شبکه های اجتماعی زیادی رو ببریم، دلیل نمی شه در تموم اونا صفحه ای رسمی واسه شرکت خود راه اندازی کنیم. کاری که باید بکنین اینه که تحقیقاتی رو روی شبکه های اجتماعی انجام بدین، بعضی از اونا ارزش زمانی در سوشال مارکتینگ رو که براشون صرف می کنین رو ندارن، در این صورت بهتره منابع خود رو در اون قسمت مصرف نکنین. بازاریابان حرفه ای از داده ها و اطلاعات خود استفاده می کنن تا ببینین فعالیت در کدوم یک از شبکه های اجتماعی بیشترین و بهترین نتیجه رو واسه اونا به همراه میاره، اون وقت منابع خود رو بر اون شبکه متمرکز می کنن.

واسه آگاهی بیشتر از این موضوع مقاله زیر رو در مورد شبکه اجتماعی بخونین :

Google+ به عنوان شبکه ای بی سر و صدا در بازاریابی شبکه اجتماعی شناخته می شه

اگه وارد این شبکه اجتماعی شدین و با خود می گین بسیار بی سر صداه، حرفتون درسته. اما ارزش سئوی خیره کننده Google+ رو ندیده نگیرید. پستای که در Google+ به اشتراک گذاشته می شه در کنار یافته های جست و جو به نمایش در بین ، و پروفایل نویسنده در کنار نتیجه نشون داده شده که باعث بهتر شدن رنک و رتبه محتوا در گوگل می شه. حتی اگه رفت و امد بالایی رو در گوگل پلاس توجه نکنین، شک نداشته باشینً پرش قابل توجه ای رو در رتبه جست و جوی طبیعی خود، به عنوان نتیجه فعالیت هاتون قابل مشاهده هستش.

اگه کنجکاوید در مورد برندسازی در Google+  بدونین مقاله زیر رو از دست ندین :

 Pinterest فقط واسه بازاریابی شبکه اجتماعی سازمانای B2C است

شک نداشته باشینً پینترست Pinterest واسه بازاریابان فعال در بخش B2C بسیار جذابه. اما همیشه وقتی می گن یک شبکه اجتماعی فقط مخصوص B2Cه، بازاریابان B2B جسور، اونو به عنوان چالششی در نظر می گیرن تا ثابت کنن اینطور نیس. همونطور که الان هم برندهای B2B زیادی مثل مایکروسافت، جنرال الکتریک و … صفحه فعال و دیدنی رو در Pinterest اداره می کنن.

فقط کافیه بر جذب دنبال کننده و طرفدار در بازاریابی شبکه اجتماعی تمرکز کنم، اونا به مشتری تبدیل می شن

کیفیت خیلی با اهمیته، بله، اما هیچ موقع قدرت دسترسی بزرگ به جامعه رو دست کم نگیرید. به یاد داشته باشین. نکات زیر رو واسه بار بعدی که به دنبال جذب فالوورهایی بودین، که در بیرون از چرخه فروش یا مخاطبان هدف دموگرافیک شما قرار دارن، به یاد بسپارین :

  • طرفدار و فالوورهای بیشتر به معنی اینه که شما به طرفداران و فالورهای اونا هم دسترسی پیدا کردین.
  • اگه اونا مثل تاثیرگذاران و به اصطلاح اینفلونسر influencerا باشن (آدمایی که صفحات شخصی شون به وسیله عده زیادی دنبال می شن)، ارتباطات شون به یه جور باعث تشکیل رفت و اومد و ارتباط شما با مخاطبان شون می شه.
  • وقتی محتوای شما رو به اشتراک می ذارن، سئوی شما بهبود پیدا می کنه.
  • ممکنه انجام کار و کاسبی به شکل کاری شما رو ترجیح دهند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه اجتماعی به عنوان چرخه بزرگی واسه گردش اطلاعات

این مورد ممکنه واسه زمانی استفاده شودکه مدیر ارتباطات شما کارا رو جلو می بره، اما به اون معنا نیس که به وقتی که ادما از شبکه اجتماعی استفاده می کنن ،شباهت داشته باشه. دست کم نه به طور انحصاری. هم اینکه اگه در به اشتراک گذاری مطالب مورد نظر خود زمانبندی درست رو رعایت کنین، میتونین، رفت و امد بیشتری به وجود بیارین.

اگه دوستان و خونواده ام تموم مطالب و به روزرسانیای شرکت در روند بازاریابی شبکه اجتماعی رو like می کنن، پس بقیه افراد در جامعه هم به همین روش عمل میکنن

کار و کاسبی شما فقط با لایک خوردن به وسیله خونواده و دوستان تون در فیسبوک یا بقیه شبکه های اجتماعی، پیشرفت نداره. واقعیت رتبه بندی کسب و کارا در شبکه های اجتماعی کمی سخت تر از این حرف هاس. لازمه طیف جور واجور و بزرگی از افراد با برند شما در رفت و امد باشن، این کار هم باعث رشد دسترسی شما می شه و هم در چرخش اطلاعاتی خود رو نشون میده.

باید خیلی سریع نسبت به هرگونه فعالیتی در بازاریابی شبکه اجتماعی عکس العمل نشون دهم.

شکی نیس که پاسخگویی سریع قابل احترامه، اما همیشه لازم نیس. مردم متوجه اون هستن که شما در حال اداره یک کار و کاسبی هستین و ممکنه اتفاقات دیگری در حال اتفاق باشه. اگه با تاخیر زمانی منطقی و قابل قبول به مخاطبانتون جواب بدین و نه در همون ثانیه ساده، هیچ اشکالی واسه فعالیتای شبکه اجتماعی شما به وجود نمیاد.

البته در مواردی انتظاراتی هم هست. مثلا وقتی صفحه توییتری رو اداره می کنین که منحصرا واسه ساپورت، ایجاد شده، لازمه خیلی سریع به نیازمندیای مخاطبان جواب بدین، چون که هدف از ایجاد این صفحه همین مورد بوده.

تموم هدف بازاریابی شبکه اجتماعی در مورد ایجاد رفت و امد در گفتگوه

این به اون معنا نیس که گفت و گو مهم نیس. منظور اینه که، شما نمی تونین مخاطبانتون رو ندیده بگیرین. و بسیار فوق العاده هستش اگه مخاطبان و طرفدارانتان رو به بحث و رد و بدل کردن نظر در مورد موضوعی تحریک کنین و به یه جور بین برند و مخاطبانش رفت و امد برقرار کنین. اما تموم بازاریابی شبکه اجتماعی در این خلاصه نمی شه، واگر بتونین مطالب با ارزشی رو واسه مخاطبانتون جفت و جور کنین ، اونا به دنبال شما بین.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

فعالیتای شبکه اجتماعی خط سود شرکت رو تحت تاثیر قرا نمی ده

نتیجه حاصل شده از شبکه اجتماعی چیزی بالاتر از رفت و امد و گفت و گوی مخاطبانه و به واقع می تونه از روش همین تعاملا و ایجاد ارزش ویژه برند از روش شبکه اجتماعی، ارزش آفرینی کنه. شبکه اجتماعی مشتریان و تصمیم گیرندگان رو هدایت می کنه.

بخشی از اطلاعات به دست اومده، نتیجه استفاده از بازاریابی شبکه اجتماعی رو به شکل زیر مطرح می کنه :

  • شرکتایی که از Twitter استفاده می کنن 2 برابر بیشتر از بقیه مخاطبان خود رو هدایت می کنن.
  • شرکتایی با بیشتر از 1000 دنبال کننده در Twitter تا 6 برابر ترافیک بیشتری روی سایت خود دارن.
  • 45% بازاریابان گفتن که شبکه های اجتماعی به نسبت بقیه کانالا کم هزینه تره.
  • 62% شرکتا از Linkedin ، 52% از Facebook ، و 44% از Twitter، واسه جذب مشتری و آشنا کنی اونا با برند استفاده می کنن.

اگه با شبکه اجتماعی Twitter آشنایی ندارین مقاله زیر به شما کمک می کنه.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی به شکل شخصی عمل نکنین

محتوایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارین، باید همیشه مخاطبان هدف تون رو مورد توجه داشته باشه، اما این به اون معنا نیس که شما نمی تونین محتوایی که شخصیت برند شما رو نشون میده رو به نمایش بذارین. یا حتی شخصیت مدیر ارتباطات تون رو، این افراد ، افراد پشت صحنه شرکت شمان، ترسی از نشون دادن محیط کاری و کارکنان تون در فضای مجازی نداشته باشین، این کار باعث می شه افراد و مخاطبانتون رفت و امد بیشتری با شما برقرار کنن و باور کنن که پشت این برند و صفحه اجتماعی اش آدمایی نشسته ان.

هشتگا در بازاریابی شبکه های اجتماعی شدیدا مهم هستن

نکته باحال توجه در مورد هشتگا اینه که تموم مطالب و گفتگوهایی که درارای هشتگ برابر باشن رو در کنار هم به نمایش درمی بیارن. البته قرار نیس هشتگا معجزه کنن و سیلی از مخاطبان رو به طرف صفحه شما روونه کنن. به هشتگا به عنوان راهی واسه کاربر پسندتر کردن صفحه خود نگاه کنین، نه ابزاری که رویاهای بازاریابی شما رو به حقیقت بدل می کنن.

بازاریابی شبکه اجتماعی

کنترل و نظارت رکنی همیشگی در بازاریابی شبکه های اجتماعی هستش

بهترین راه واسه نظارت روی کارکرد تون در شبکه های اجتماعی اینه که از نرم افزارهای کنترل و آزمایش شبکه های اجتماعی استفاده کنین. این نرم افزار موقع بروز اتفاقی خاص و مهم به شما اخطار میدن و شما رو از تغییر محسوس به وجود اومده آگاه می کنن، اون وقت می تونین هر چند ساعت صفحه شبکه اجتماعی خود رو چک کرده و ببینین به چه کسائی باید جواب بدین، یا لازمه چه کسائی رو فالو کنین.

مدیر شبکه اجتماعی شما باید بسیار جوون باشه، اونا تنها کسائی ان که این محیط رو خوب درک می کنن

نقطه مقابل ادعای بالا که اتفاقا بعضی بر ان معتقد ان، اینه که شما هیچوقت نمی تونین یک مدیر شبکه اجتماعی جوون رو استخدام کنین، شما به کسی نیاز دارین که چند سال در این صنعت کار کرده باشه.

جدیداً بحث شدیدی بین صاحب نظران زیاد شده، بر سر اینکه بهتره مدیر شبکه اجتماعی 21 ساله جوونی که زمان قبل از Facebook رو به خاط نمیhره داشته باشیم، یا مدیری با تجربه. این بحث و مجادلات واقعاً مسخره و بی اساسه، هیچ فرقی نمی کنه شما 21 ساله باشین یا 41 ساله و با کلی تجربه، در  هر زمان می تونین کارکردن با نرم افزارهای جور واجور شبکه اجتماعی رو بیاموزید، و با دانستن تکنیکای لازم برنامه های خوبی رو در این شبکه به اجرا درآرین. به جای تموم این بحثا و تفکرات، فردی خلاق با ذهنی بررسی گر رو استخدام کنین که مدیریت شبکه اجتماعی رو به درستی بکنه و با افراد هم خوب رابطه برقرار کنه.

شبکه های اجتماعی فقط واسه جوانانه

این روزا اینجور ذهنیتی تصور درستی از شبکه اجتماعی رو نمیرسونه. اگه فکر می کنین که فقط جوانان کاربران اصلی شبکه های اجتماعی هستن، به این نکته هم توجه کنین که شاید همین جوانان بخشی از گروه مخاطبان هدف برند شما نباشن. هم اینکه با تغییر سبک زندگی می بینیم که افراد میانسال هم روزانه وقت کلی ای رو صرف شبکه های اجتماعی می کنن.

  • 40% کاربران فعال قیسبوک بالای 35 سال سن دارن.
  • 52% از کاربران 55 تا 64 ساله اینترنت، به شبکه های اجتماعی پیوسته ان.

شبکه های اجتماعی کانالی نوظهور در میدون بازاریابیه

منظور از نوظهور اینه که این کانالا فقط واسه هدایت ترافیک و آگاهی دادن استفاده میشن. میشه گفت این ادعا هم الان حقیقت نداره، کافیه از نرم افزارهای بغل دستی و کمی خلاقیت استفاده کنین  تا تنها با داشتن کانالی در صفحه اینستاگرام، قادر باشین کار و کاسبی کوچیکی رو راه اندازی کرده و اونو هدایت و مدیریت کنین واز روش شبکه اجتماعی فروش هم داشته باشین.

در این مورد خوبه با اصول برندسازی در اینستاگرام آشنا باشین.

به اندازه کافی محتوا ندارم که بازاریابی شبکه اجتماعی موفقی داشته باشم

نکته ای که در مورد شبکه های اجتماعی هست، اینه که به سرعت در حال تغییر هستن، پس هرآنچیزی که در شبکه اجتماعی قرار می دین ، خیلی زود از گردونه بیرون می شه. حال شما یا می تونین به این موضوع به عنوان یک مشکل فکر کنین، که محتوای لازم واسه فعالیت در شبکه های اجتماعی رو ندارین، یا می تونین به این دید  اونو ببینین که ، چون محتواها از خاطرها پاک می شن، می تونین محتواها رو دوبارهً استفاده کنین. یا از محتواهایی که همیشه جدید و جذاب هستن استفاده کنین، فقط در انتخاب این محتواها ، اونایی رو انتخاب کنن که با مخاطبان هدف شما بیشتر ارتباط برقرار کنن و واسه اونا جذاب باشن. و در این مورد از مطالب جدید استفاده کنین.

یکی از مواردی که به تولید محتوا کمک می کنه شناخت بازار هدفه که از روش تحقیقات بازار بدست میاد، بد نیس مقاله زیر رو در مورد تحقیقات بازار بخونین :

مقاله در ارتباط  : مراحل انجام تحقیقات بازار رو بشناسیم.

بازاریابی شبکه اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی این امکان رو به افراد میده که شرکتا رو به رقابت بکشن

همین حالا هم شرکتا همیشه در برابر نقد و بررسی و به رقابت کشیده شدن به وسیله افراد هستن، و اینترنت این روند رو آسون کرده. اینکه در شبکه های اجتماعی کانال داشته باشین شما رو از گزند مشتریان عصبانی، حفظ نمیکنه.

به جای عقب نشینی قبول کنین که اینجور اتفاقی واسه برند شما افتاده، بعد وارد مذاکرات و بحثا شید و از خود دفاع کنین.

شبکه اجتماعی  ذهنی تر از اینه ملاک روشن و مشخصی داشته باشه

شبکه اجتماعی فقط در موردموارد ذهنی مثل “ارزش ویزه برند” و “گفتگوهای تعاملی” نیس. بله موارد اینطوری در بازاریابی شبکه اجتماعی به وجود بین، اما این به اون معنا نیس که نتونین تاثیرگذاری فعالیتای شبکه اجتماعی خود رو اندازه گیری کنین. با استفاده از گزارشای حلقه بسته و ردگیری مخاطبان، می تونین تشخیص بدین چقدر از ترافیک حاصله روی سایت تون از روش کانال شبکه اجتماعی تون به وجود اومده.وچقدر از این ترافیک جدید حاصل شده به مشتریان شما تبدیل شدن. از این روش شما حتی می تونین متوسط هزینه هر مشتری رو هم محاسبه کنین، از روش شبکه های اجتماعی فردی و بررسی به شکل کلی، همونطور که واسه بررسی هر کانال بازاریابی عمل میکنین.

بازاریابی شبکه های اجتماعی بازاریابی بسیار کم هزینه و حتی مجانیه

درسته که ملحق شدن به شبکه های اجتماعی مجانی و بدون هزینه س، اما بازم به عنوان منبعی واسه سرمایه گذاری حساب می شه.بله درسته فعالیت در شبکه اجتماعی عموماً ارزون تره، و بیشتر بازاریابانی که از بازاریابی شبکه اجتماعی استفاده متوسط هزینه پاییینی رو واسه این موضوع مصرف می کنن.اما مثل هر کانال بازاریابی دیگری به هر حال مجبورید منابعی رو به اون اختصاص بدین، و واسه اینکه از این فعالیتا نتیجه مطلوبی بگیرین، مجبور هستین در شرایط خاص اندازه سرمایه گذاری خود رو زیاد کنین. اما میشه اطمینان داشت که این سرمایه گذاری به نسبت تاثیرگذاری بالایی که داره، بسیار باارزشه.

این 20 نکته مثل مواردیه که فت و فراوون در مورد بازاریابی شبکه اجتماعی به گوش می رسین، همونطور که با هم بررسی کردیم بعضی از این ادعاها به طور کاملً درسته، اما بعضی کم کم وجود خود رو از دست دادن. شبکه های اجتماعی جزو مواردی هستن که به سرعت در حال تغییر بوده و تقریبا در هر بازه 5 ساله شبکه جدیدی از طرف مخاطبان و کاربران به شبکه اصلی تبدیل میشه، مثلا تا ده سال پیش بیشتر ادما از صفحه فیسبوک استفاده می کردن، در حالی که این روزا اینستاگرام به شبکه اجتماعی پیروز جامعه ما بدل شده.

در کلام آخر واسه شرکتا و برندها بهتره فعالیت در بخش بازاریابی شبکه اجتماعی رو جدی بگیرن، چون که رقبا هم به اهمیت اون فهمیدن و از آن برخوردار می شن، و در این صورت هرگونه کم کاری در این بخش ممکنه باعث عقب موندن از رقبا شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *