15 شاخص کلیدی کارکرد (KPIs) واسه کسب و کارا


دانلود پایان نامه

سرفصلای مقاله

  • شاخصای مالی
    • سود  (Profit)
    • هزینه (Cost)
    • درآمد حاصل از کار و کاسبی در مقابل درآمد هدف (LOB Revenue Vs.Target)
    • هزینه جنسای فروخته شده (Cost Of Goods Sold)
    • دوره دریافت مطالبات حاصل از فروش (Day Sales Outstanding DSO)
    • فروش منطقه ای (Sales By Region)
    • هزینه های خط تولید در مقابل بودجه (LOB Expenses Vs. Budget)
  • شاخص مشتریان
    • ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value CLV)
    • هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost CAC)
    • نگهداری و حفظ رضایت مشتریان (Customer Satisfaction & Retention)
    • اندازه معرفی خدمات یا اجناس به وسیله مشتریان (Net Promoter Score NPS)
    • تعداد مشتریان
  • شاخصای نیروی انسانی
    • اندازه خروج کارمندان
    • درصد درخواستا واسه موقعیتای شغلی
    • رضایت کارمندان

اگه یک تیم یا کار و کاسبی ای رو مدیریت می کنین، این یک فرصت عالی واسه شناختن شاخصای کلیدی عملکرده. بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر با KPI آشنایی دارین، اجازه بدین تا با معنی شاخصای کلیدی کارکرد قبل از ارائه شاخصا و مثالا آشنا شیم، در این مقاله 15 شاخص کلیدی کارکرد در بخشای جور واجور رو معرفی می کنیم.

تعریف ما از KPI بدین صورته که : در یک ساختار و شرایط مشابه شاخصای کلیدی کارکرد یک واحد اندازه گیری عملکرده که به ما اجازه می ده تا متوجه این موضوع شیم که یک شرکت و یا یک بخش از سازمان در کارکرد خود بهره وری رو داراه و یا نه.

یک شاخص کلیدی کارکرد خوب در بهترین حالت به مثل یک قطب نما فعالیت میکنه و به شما و تیمتون کمک میکنه که متوجه این موضوع شید که در راه رسیدن به اهداف هدف دار خود حرکت میکنین و یا نه.

یک شاخص کلیدی کارکرد باید :

  • خوب تعریف شده و قابل اندازه گیری باشه.
  • در کل سازمان شما استفاده کرده شه.
  • واسه دسترسی به اهدافتون لازم باشه.
  • مناسب هدف تجاری شما باشه.

با این حال مشکل اینجا بوجود میاد که هزاران شاخص کلیدی کارکرد واسه انتخاب هست. پس اگه شما شاخص بهره وری نامناسبی رو انتخاب کنین در این صورت شما در حال اندازه گیری موردی هستین که با اهداف شما متناسب نیس.

پس شما چیجوری می تونین شاخصای کلیدی کارکرد رو واسه سازمان خود انتخاب کنین؟

قدم اول اینه که از روش تحقیق با مهمترین شاخصای کلیدی کارکرد آشنا شید. با این روش شما متوجه این موضوع میشین که کدوم یک از این شاخصا واسه کار و کاسبی شما خوبه و کدوم یک کارایی نداره.

شاخصای مالی

سود  (Profit)

هر چند احتیاجی به تعریف این شاخص وجود نداره اما باید بدونین که این شاخص مهمترین شاخص کارکرد در بین بقیه شاخص هاس. یادتون نره که هم حاشیه سود خالص و هم سود ناخالص رو بررسی کنین بهتر متوجه این موضوع شید که سازمان شما در رسیدن به برگشت سرمایه بالا موفق عمل کرده و یا نه.

 

هزینه (Cost)

اندازه اثر بخشی هزینه های خود رو محاسبه کنین و بهترین راه حل رو واسه کاهش و مدیریت هزینه های خود پیدا کنین.

 

درآمد حاصل از کار و کاسبی در مقابل درآمد هدف (LOB Revenue Vs.Target)

این یک مقایسه بین درآمد کسب شده شما و درآمد پیش بینی شده شماس. تهیه نمودار، جدا سازی و بررسی بین این دو به شما در امتحان کارکرد سازمان کمک میکنه.

 

هزینه جنسای فروخته شده (Cost Of Goods Sold)

شما می تونین با مطابقت دادن همه هزینه های تولید محصولی که میفروشید ایده های بهتری رو واسه تغییر قیمت محصولاتتون و هم اینکه اندازه سود واقعیتون بدست بیارین. این اطلاعات به شما کمک میکنه تا بتونین بیشتر از بقیه رقبایتان فروش داشته باشین.

 

دوره دریافت مطالبات حاصل از فروش (Day Sales Outstanding DSO)

مطالبات دریافت شده خود رو بر کل فروش اعتباری خود تقسیم کنین، عدد حاصل شده رو در تعداد روزهایی که واسه فروش اعتباری خود در نظر گرفتین ضرب کنین. اگه اندازه این مقدار کمه واسه سازمان شما بهتره تا بر فروشای نقدی بیشتر تمرکز کنه. از این شاخص هر ماه، فصل و سال استفاده کنین تا تماشاگر پیشرفت خود باشین.

 

فروش منطقه ای (Sales By Region)

شما از روش جدا سازی و بررسی اهداف فروشی که در جلسها واسه هر منطقه خود داشتین، می تونین تا واسه مناطق ضعیف خود که کارکرد پایینی داشتن راه کارای بهتری رو در نظر بگیرین.

 

هزینه های خط تولید در مقابل بودجه (LOB Expenses Vs. Budget)

کل مخارج رو با بودجه پیش بینی شده مقایسه کنین. فهمیدن این موضوع که در کدوم قسمت از برنامه خود منحرف شدین به شما کمک میکنه تا بودجه سازمانی بهتری رو در آینده داشته باشین.

شاخص مشتریان

ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value CLV)

کم کردن قیمت بهترین روش واسه ایجاد ارزش واسه جذب مشتری هاتون نیس. این شاخص به شما کمک می کنه تا به ارزشی که در ارتباط دراز مدت با مشتری هاتون بدست میارید توجه کنین. این شاخص بهره وری به شما کمک میکنه تا با محدود کردن کانالا بهترین مشتریان رو با بهترین قیمت بدست بیارین.

 

هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost CAC)

در یک بازه زمانی مشخص هزینه کل جذب مشتری هاتون رو بر تعداد مشتریان جدید تقسیم کنین. شما شاخص خود رو پیدا کردین. این مورد یکی از مهمترین موارد در تجارت الکترونیک حساب میشه چون که به شما در آزمایش اثر بخشی هزینه های کمپینای تبلیغاتی کمک میکنه.

 

نگهداری و حفظ رضایت مشتریان (Customer Satisfaction & Retention)

این مورد رو با یک مثال شروع میکنیم : مشتریان خود رو خوشحال کنین و اونا بازم مشتری شما باقی می مونن. البته بعضی از شرکتا فکر میکنن که این مورد بیشتر در مورد نگهداری از سهامدارانه تا مشتریانشان. شما می تونین از چندین روش این مورد رو آزمایش کنین به مثل رتبه رضایت مندی مشتری و درصد خرید دوباره مشتریان.

 

اندازه معرفی خدمات یا اجناس به وسیله مشتریان (Net Promoter Score NPS)

این شاخص یکی از بهترین روش ها واسه رشد دراز مدت شرکت شماس. واسه اندازه گیری این شاخص هر چار ماه یه بار یه نظر سنجی رو واسه مشتریان خود بفرستین تا به شکل اختصار اینکه مشتری هاتون شرکت، اجناس و خدمات شما رو به بقیه معرفی کنن به چه میزانه. با ساختن اولین نظر سنجی کار رو شروع کنین و کارای لازم رو واسه افزایش اندازه این مورد هر فصل به فصل انجام بدین.

 

تعداد مشتریان

به مثل سود این شاخص بهره وری احتیاجی به توضیح نداره. شما با اندازه گیری تعداد مشتریانی که جدب کردین و تعداد مشتریانی که از دست دادین فهمیده باشین که نیاز به ملاقات و صحبت با مشتریان خود دارین و یا نه.

 

شاخصای نیروی انسانی

 

اندازه خروج کارمندان

واسه محاسبه این شاخص تعداد کارمندانی که کار خود رو ترک کردن بر میانگین کارمندان خود تقسیم کنین. اگه این رقم واسه شما زیاده، فرهنگ محیط سازمانی و محیط شرکت رو بررسی کنین.

 

درصد درخواستا واسه موقعیتای شغلی

وقتی که شما درصد بالایی درخواست از خواهندگان دارای شرایط واسه موقعیتای شغلی خود دارین شما بهترین موقعیت رو واسه بررسی بهترین خواهندگان داراه. این مورد باعث افزایش تعداد مصاحبها میشه که این مورد عالیه.

 

رضایت کارمندان

کارمندان خوشحال سخت تر کار میکنن. اندازه گیری رضایت کارمندان از روش نظرسنجی و روشای دیگر یک کار اساسی واسه حفظ و افزایش سلامت شرکت و بخش سازمانی شماس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *