10 نکته اصلی هنگام نوشتن محتوا


دانلود پایان نامه

سرفصلای مقاله

  • محتوایتان رو پویا کنین
  • خوانندگان رو یادتون نره
  • از یک زبون ساده استفاده کنین
  • به زبون گفتگو بنویسین
  • از افعال معلوم استفاده کنین
  • از درازا نویسی دوری کنین
  • از واژه های گمراه کننده دوری کنین
  • از مریضی استفاده از فرهنگ واژگان دوری کنین
  • از منابع معتبر استفاده کنین و خاص باشین
  • در محتوا بیشتر از حد ایده ندین

الان با در نظر گرفتن انبوه محتوا در فضای مجازی، قانع کردن مخاطبان به خوندن محتوای شما و ترجیح اون به بلاگا و نوشته های رقبا کار بسیار مشکلیه.

شما باید مخاطبانتون رو تشویق کنین تا در بلاگ شما بمونن و مطالبتان رو بخونن، علاوه بر این باید کاری انجام بدین که اونا این خوندن رو به بعد موکول نکنن مثلا متن رو ذخیره کرده و بعدا بخونن چون که ممکنه هیچ وقت دیگر اونو نخونن.

واسه اینکه به همه موارد گفته شده برسین مهم ترین کار اینه که نوشتن محتوای خود رو بهبود بدین. در این مقاله 10 نکته مهم دور و بر نوشتن محتوا به همراه مثالا، آمارها و نقل قولا بیان شده که می تونه به شما در بهبود نوشتن محتوا کمک کنه.

محتوایتان رو پویا کنین

با این کار می تونین مانع انداختن خوندن مطلب به زمانی دیگر به وسیله مخاطبان تون شید. واسه این منظور باید از مثالای ملموسی استفاده کنین که بعد از خوندن محتوایتان بفهمن که دقیقا باید چه کاری بکنن و کمتر به سراغ وب سایتای دیگر و جستجو واسه اطلاعات بیشتر برن. هیچ بهونه ای به اونا واسه ترک سایت ندین. از اونا بخواهید که افکارشون رو به شکل نظرات با بقیه به اشتراک بذارن و یا حتی محتوایتان رو در رسانه های اجتماعی به اشتراک بذارن. این بهترین راه واسه ایجاد یک محتوای پویاست.

مثال:  به خوانندگان محتوایتان نگید که چقدر درست کردن کیک پرتقالی ساده س!! بلکه دستور العمل پخت اونو هم بگید. مواد جانشین که می تونن به جای مواد اصلی واسه تهیه کیک استفاده کنن رو هم به اونا بگید. به اونا دقیقاً بگید که واسه تهیه کیک چه کارایی باید بکنن.

“محتوا باید در ارتباط و پویا باشه تا بتونه توجه کاربر رو جذب کنه”.

خوانندگان رو یادتون نره

هیچ وقت خوانندگان اصلی تون رو یادتون نره. ممکنه آدمایی وجود داشته باشن که به طور اتفاقی مطالب شما رو بخونن و براشون مهم نباشه ولی همیشه خوانندگان واقعی وجود دارن که محتوای شما رو با دقت می خونن.

موقع نوشتن محتوا همیشه به این سه سئوال تو ذهن تون جواب بدین :

  • خوانندگان دائمی شما چه کسائی هستن؟
  • چی میخوان؟
  • و اینکه چیجوری می تونین تجربه خوندنشون رو لذت بخش تر و آسون تر کنین؟

جواب دادن به این سوالات به شما کمک می کنه که به مخاطبان هدفتون، محتوایی ارائه بدین که به دنبالش هستن.

مثال : اگه بخواهید درباره خلاصه یک کتاب پست بذارین باید این نکته رو در نظر داشته باشین که مخاطبانتون شایدً هنوز کتاب رو نخونده ان و میخوان با خوندن خلاصه شما بفهمن که اون کتاب ارزش خوندن داره یا نه؟ حاشیه های کتاب رو نمی خوان. از طرف دیگه اگه بلاگ شما به جای اینکه خلاصه ای از کتاب رو بگه، بیشتر به بحثا و تحلیلای تخصصی دور و بر کتاب بپردازد، پس شایدً توقع دارین که خوانندگان تون قبلاً کتاب رو خونده باشن.

از یک زبون ساده استفاده کنین

با زبانی صحبت کنین که خوانندگان تون بفهمن. فهم محتوا رو براشون آسون کنین. لازم نیس حتماً ازکلمات پیچیده و جملات طولانی استفاده کنین که حتی خودتون هم عموماً از آن­ها استفاده نمی کنین، چون که باعث آسیب جدی به نوشته تون می شه و شما رو خیلی ادبی و شاید متظاهر نشون بده. بعضی وقتا بهتره از اصطلاحات استفاده کنین. ولی توجه کنین که از اصطلاحات غیر لازم دوری کنین چون که ممکنه بعضی از خوانندگان تون رو به خاطر نبود درک درست اصطلاح از دست بدین.

مثال : بنویسین : آزمون ریاضی رو جواب بدین.

ننویسین :  جواب دادن به امتحان توپولوژی ( شاخه ای از ریاضیات ) یک نیاز اجباریه.

اگه دانش آموز کلاس پنجم معنی لغات شما رو بفهمه، پس شما کارتون رو به درستی انجام دادین.

به زبون گفتگو بنویسین

از یک آهنگ صدای درست در متن استفاده کنین. به این صورت که در عین حالا که گفتگو می نویسید تلاش کنین حرفه ای هم بنویسین. از نوشتن محتواهایی که پر از اصطلاحات و جملات نامعلوم و طولانی هستن دوری کنین. چون که حتی با صدای بلند خوندن این متنا هم مشکله!

مثال : موقع نوشتن محتوا تصور کنین که با یک دوست صحبت می کنین. متن تون رو با صدای بلند بخونین. رسمی به نظر می­رسد؟ یا غیر رسمی؟

از افعال معلوم استفاده کنین

افعال نامعلوم رو به کار نبرین. استفاده از فعلای معلوم باعث روشن تر شدن و آسون تر شدن محتوا و انتقال مستقیم مطلب به مخاطب می شه.

بنویسین : از افعال معلوم واسه بهبود نوشته تون استفاده کنین.

ننویسین : نوشته با استفاده از افعال معلوم بهبود داده می شه.

افعال نامعلوم واسه خوانندگان نامعلوم ساخته شدن.

از درازا نویسی دوری کنین

استفاده از جملات طولانی و لغات زیاد، محتوا رو واسه مخاطبانتون ناواضح می کنه و دنبال کردن ادامه اونو سخت تر می کنه.

از لغاتی مثل لغات زیر استفاده کنین :

<<استفاده کردن>> به جای <<مورد استفاده قرار دادن>>

<<ستودن>> به جای <<مورد ستایش قرار دادن>>

<<موافقت کردن>> به جای <<مورد موافقت قرار دادن>>

از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنین.

یک پاراگراف حتی می تونه به کوتاهی یک خط باشه، و ً نباید بیشتر از 3 الی 4 جمله باشه. اگه می خواین یک ایده رو به آسونی واسه کسی توضیح بدین، باید به اندازه کافی در مورد اون تحقیق کنین تا اونو خوب فهمیده باشین. در این صورته که می تونین اونو در جملات و عبارات کوتاه واسه فرد دیگری توضیح بدین.

مثال : محتوا رو بلند واسه خودتون بخونین. موقع خوندن در هر کجا به مشکل برخوردید بدونین که متن شما پر از لغاته و غیر طبیعی شده. پس در اون بازنگری کنین و اونو ساده سازی کنین و دوباره بنویسین.

با بازدیدکنندگان سایت مثل افراد تحصیل کردی که به دنبال متنای سنگین و پیچیده و رقابت برانگیزند، رفتار نکنین.

از واژه های گمراه کننده دوری کنین

از واژه های گمراه کننده مثل : بسیار، ً، شک نداشته باشینً، شایدً، از پایهً، تا حدی، به طور تحت الفظی، از روی زورً در محتوای تون از قصد استفاده نکنین. استفاده از این کلمات شاید باعث گفتگو ای شدن محتوای تون شه، اما استفاده بی ضرورت از اونا متن رو ضعیف می کنه.

بنویسین : این مطالعه موردی نشون میده که…..

ننویسین : این مطالعه موردی شک نداشته باشینً نشون میده که ….

لغات گمراه کننده باید حذف گردند.

از مریضی استفاده از فرهنگ واژگان دوری کنین

اینکه بخواهید از لغات بهتری به جای لغات عادی استفاده کنین تا خوانندگان رو تحت تاثیر بذارین اشتباه است، این کار نتیجه برعکس داره. اگه فکر می کنین از لغتی زیاد استفاده کردین، استفاده از لغات متفاوت، ایده خوبی نیس. به جای کلمه ( موز ) از ( میوه زرد رنگ دراز ) استفاده نکنین!

مثال : اگه به دنبال کلمه دیگری در فرهنگ واژگان هستین، مطمئن شید که این انتخاب یک ضرورته، و اینکه دقیقا میدونید کلمه جدید چه معنایی میده.

از منابع معتبر استفاده کنین و خاص باشین

همیشه به هنگام تحقیقات از منابع معتبر استفاده کنین تا محتوای معتبر بنویسین و در منبع دهی هم خاص باشین.

مثلا : ننویسین : تحقیقات نشون میده…

نام منبع تحقیقاتی مورد نظر رو بنویسین.

ننویسین : بعضی از مردم فکر می کنن که…

نمونه مشخصی از افراد رو نام ببرین.

ننویسین : بیشتر از 50 % …..

یک عدد مشخص بنویسین. بیشتر از 50 % بیشتر به معنی 51% است یا 59 % یا …؟

مردم بیشتر تمایل دارن که محتواهای قابل اعتماد و به درد بخور رو به اشتراک بذارن.

در محتوا بیشتر از حد ایده ندین

اگه بخواهید هر ایده ای که داشتین رو در یک پست بنویسین اون نوشته گیج کننده، بی نظم و بی هدف می شه. یک ایده و نظر کلی واسه هر پست در نظر بگیرین، و مطمئن شید که هر نکته در پاراگراف مخصوص خودش گفته شه.

مثال : هر زمان که یه ایده جدید به نظرتون رسید و اون ایده مربوط به پست فعلی نبود، اونو روی برگه کاغذ یا دفترچه یادداشت بنویسین. بعداً می تونین پست جداگونه ای براش بنویسین. ولی توجه کنین که الان باید ایده جدید رو از یاد ببرین و روی ایده اصلی همین پست تمرکز کنین.

جمع شدن اطلاعات، کمبود توجه رو داره.

کدوم یک از نکات مطرح شده در بالا در مورد نوشتن محتوا رو بیشتر از باقی دوست داشتین؟ موقع تولید محتوا همه این ده نکته رو رعایت می کنین؟ نظر خود رو در بخش نظرات بنویسین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *