کاربرد قیف بازاریابی گوگل در دیجیتال مارکتینگ


دانلود پایان نامه

امروزه کسب وکارهای مختلف در هرحوزه ای وارد فضای دیجیتالی شده اند. صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک و حتی استارت آپ های نوپا به خوبی بر این امر واقف هستند که برای افزایش حاشیه سود و موفق شدن، چاره ای ندارد جز آنکه حضوری مناسب و با برنامه در فضای آنلاین و اینترنت داشته باشند. حتی اگر کسب و کار شما به گونه ای نیست که مشمول رویکردهای تجارت الکترونیک شود، لازم است برای اطلاع رسانی به مخاطبان تان و افزایش آگاهی از برند خود فعالیت مستمر و حساب شده ای در فضای آنلاین داشته باشید. برای آنکه متوجه شوید فعالیت های آنلاین شما هدفمند دنبال می شود یا خیر بهتر است از قیف بازاریابی گوگل استفاده کنید تا برنامه های بازاریابی آنلاین خود را مدیریت کرده و مخاطبان را به مسیر مورد نظر خود هدایت کنید.

چرا قیف بازاریابی ابزاری سودمند است؟

با گزارش حاصل از قیف بازاریابی، متوجه می شوید که در کدام مسیر یا مرحله مشتریان خود را از دست می دهید. در واقع در قیف بازاریابی مسیر ایده آلی که می خواهیم مخاطبان و مشتریان هدف مان طی کنند را مشخص می کنیم، سپس با استفاده از تحلیل های قیف بازاریابی گوگل متوجه می شویم مسیر طراحی شده تا چه اندازه کارآمد بوده و چه درصدی از مخاطبان آن را تا انتها دنبال کرده اند.

به مثال کسب وکار SaaS خود توجه کنید. در اینجا می بینید که یک قیف چگونه فعالیت جستجو را برای آنها انجام می دهد :

  • بازدید وبسایت
  • ثبت نام برای نمونه آزمایشی
  • محصول مورد استفاده قرار گرفته
  • بارگذاری برای پرداخت

آیا مردم باید قبل از پرداخت محصول را استفاده کنند؟ آنها مجبور به این کار نیستند اما استفاده از محصول قبل از پرداخت به نفع آنها می باشد.

به نمونه گزارش قیف بازاریابی گوگل توجه کنید که نحوه عملکرد قیف را نشان می دهد.

قیف بازاریابی گوگل - بازاریابی اینترنتیدر این مثال، مدیران به دنبال این هستند که ۱۶۵ نفر محصول را استفاده کنند اما تنها ۱۳ نفر به مرحله پرداخت و صورت حساب وارد می شوند. در هر مرحله از قیف، فرصت هایی برای بهبود وجود دارد اما بهتر است ابتدا بر روی حوزه هایی کار کنیم که به بیشترین توجه نیاز دارند. هرچه تعداد افراد بیشتری به مرحله صورت حساب برسند، درآمد بیشتری به دست خواهند آورد. این کار باید اولین قسمت قیف برای بهینه سازی باشد.

قیف بازاریابی در زندگی واقعی

مشتریان هر روز با قیف بازاریابی سر و کار دارند. برای مثال بیایید به فرایند قیف در یک فروشگاه خرده فروشی و یک فروشگاه اینترنتی نگاهی بیندازیم و مسیری که مشتریان در آنها طی می کنند را مرور کنیم :

قیف فروشگاه خرده فروشی قیف فروشگاه آنلاین
مشتری به صورت فیزیکی وارد فروشگاه می شود. مشتری از وبسایت بازدید می کند.
مشتری محصولات واقعی را مشاهده می کند. مشتری صفحه یا صفحات مربوط به محصول را مشاهده می کند.
مشتری محصول را انتخاب نموده و در سبد خرید خود قرار می دهد. مشتری محصول را به سبد خرید خود اضافه می کند.
مشتری به صندوق فروشگاه مراجعه می کند. مشتری وارد فرایند پرداخت نهایی می شود.
مشتری فرایند خرید را با پرداخت وجه به صندوق دار به پایان می رساند. مشتری فرایند پرداخت را تمام نموده و بر روی گزینه خرید کلیک می کند.

فروشگاه آنلاین فرصت مشاهده قیف (یعنی مراحل طی شده توسط خریدار) را فراهم میکند. اگر بازاریابان از شاخص های تعریف شده در قیف بازاریابی استفاده کنند، می توانند تعداد دقیق افرادی که در قیف حرکت می کنند و زمان و مرحله ای که وارد فرآیند خرید می شوند را ببینند. برای مثال می توان الگوی بالا را در گزارش قیف بازاریابی زیر لحاظ کرد.

قیف بازاریابی گوگل - بازاریابی اینترنتی

قیف بازاریابی گوگل

اکنون که با قیف بازاریابی و فواید آن آشنا شدیم، خوب است نگاهی به یکی از پر کاربردترین قیف های بازاریابی دیجیتال یعنی گوگل آنالیتیک و قیف بازاریابی گوگل بیندازیم.

کارکرد قیف های گوگل آنالیتیک چگونه است؟

گوگل آنالیتیک ارائه دهنده قیف های بازاریابی است که در قسمت های قبل در مورد آنها توضیح دادیم. برای ساختن قیف بازاریابی در گوگل آنالیتیک باید چند نکته را رعایت کنیم :

  • این نوع قیف، یک قیف بسیار ساده است. بنابراین اگر نمی خواهید خیلی عمیق وارد تحلیل داده ها شوید و عمل بهینه سازی را انجام دهید، می توانید از این قیف استفاده نمایید.
  • شما نمی توانید به عقب برگردید و داده ها را مشاهده کنید. هنگامی که قیف را ایجاد می کنید، فقط می توانید همزمان که داده ها وارد می شوند در قیف به جلو حرکت کنید.

برای استفاده از قیف بازاریابی گوگل لازم است، رویدادهای خود را ایجاد کرده و سپس گزارش را تنظیم کنید. منظور از رویدادها، اقدامات مختلفی هستند که مردم در وبسایت شما انجام می دهند. اقداماتی مثل ثبت نام، دانلود کردن، کلیک کردن بر روی چیزی، مشاهده یک صفحه، استفاده از یک ویژگی و غیره.

انواع قیف های تحلیل گوگل

در خدمات تحلیل گوگل 4 نوع قیف بازاریابی وجود دارد :

1 ) قیف هدف : شامل مجموعه صفحاتی میشود که انتظار دارید کاربران وبسایتتان از آنها دیدن کنند، برای کامل کردن اهدافی غیر مبادله ای مانند ایجاد حساب کاربری، دانلود فایل و مواردی از این دست.

2 ) قیف فروش : مجموعه ای از صفحات که انتظار دارید کاربران وبسایتتان از آنها بازدید کنند، تا هدفی مبادله ای مانند ثبت سفارش در سایت را تکمیل کنند. فرآیند تایید خرید نمونه ی خوبی از قیف فروش است.

3 ) قیف هدف در کانال چندگانه : نوعی قیف هدف است که  شامل کاربران مختلف میشود، در مسیر تبدیل کانال های چندگانه بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

4 ) قیف فروش در کانال چندگانه : نوعی قیف فروش است که برای کاربران مختلف، در مسیر تبدیل کانال های چندگانه بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.

اشتباهات رایج در هنگام راه اندازی قیف بازاریابی گوگل

چنانچه قیف بازاریابی تحلیل گوگل شما بازخورد مورد انتظار را ندارد، ممکن است در زمان راه اندازی آن اشتباهی رخ داده باشد، بر حسب تجربه بیشترین اشتباهات در موارد زیر رخ می دهد :

  • انتخاب مسیر تبدیل اشتباه
  • وارد کردن اطلاعات نادرست هنگام تعریف هدف و صفحات قیف
  • استفاده از یک صفحه ی هدف برای قیف های مختلف
  • مشکلات بزرگ نویسی (Capitalization)
  • اختصاص دادن ارزش های پولی به اهداف مبادله ای
  • استفاده از عبارات معمولی برای صفحات قیف و هدف
  • عدم درک صحیح نیازمندی ها در قدم اول

چنانچه از قیف بازاریابی خود بازخورد مناسبی دریافت نمی کنید و همچنین از بررسی موارد فوق هم به نتیجه نرسیده اید بهتر است با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید و اگر سوالی دارید می توانید، در بخش نظرات با متخصصان ما تماس حاصل نموده و سوالات خود را مطرح کنید.

قیف بازاریابی گوگل - بازاریابی اینترنتی

نکاتی مهم در طراحی قیف بازاریابی گوگل

اولین نکته این است که در طراحی قیف های بازایابی باید از گرافیک حرفه ای استفاده کنید. به عنوان مثال جلد محصولات پیشنهادی را باید به صورت حرفه ای طراحی کنید که بازدیدکننده را تحریک به خرید کند. می توانید از گرافیست های حرفه ای جهت طراحی صفحات قیف های خود استفاده نمایید.

 نکته دوم : تبلیغات برای فروش های بیشتر خود را در چند مرحله به بازدیدکنندگان ارائه کنید. مثلا هنگاهی که بازدیدکننده ای یک محصول ارزان قیمت را خریداری کرد سپس محصول گران قیمت تری را به او پیشنهاد دهید و به همین ترتیب محصولات گران قیمت تر بعدی را پیشنهاد دهید.

 نکته سوم : روند قبلی را برای محصولات ارزان قیمت نیز تکرار کنید. مثلا اگر بازدیدکننده ای به محصول گران شما پاسخ منفی داد به او محصول ارزان تری را پیشنهاد دهید و به همین ترتیب محصولات ارزان قیمت بعدی را پیشنهاد دهید.

قیف بازاریابی گوگل - بازاریابی اینترنتی

مهم نیست سایت خود را به چه منظور و برای تحقق چه هدفی ساخته اید، قیف بازاریابی ابزار مناسبی برای ردگیری مخاطبان در طول مسیری که برایشان در نظر گرفته اید تا نهایتاً ماموریت مورد نظر را انجام دهند، این ماموریت ممکن است تنها به وارد کردن اطلاعات تماس یا خواندن مقاله ختم شود یا هدف نهایی فروش محصول باشد. در هر صورت با ردگیری مخاطبان تان متوجه خواهید شد در کجای مسیر احتیاج به تحریک بیشتر مخاطبان دارید تا آنها را در قیف بازاریابی هدایت کنید تا نهایتاً هدف تعیین شده محقق شود، قیف بازاریابی گوگل آنالیتیک هم می تواند شما را در این امر یاری دهد.

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *