چگونه اکوسیستم پیشرفته ای از مشتریان، همکاران، حامیان و تاثیرگذاران ایجاد کنیم


دانلود پایان نامه

از تمام کسب و کارهایی که در اطراف خود می ­شناسید بپرسید، آیا مدل کسب وکار اکوسیستمی در اختیار دارند؟، در جواب با دو حالت رو به رو خواهید شد، یا به شما می ­گویند “مدل کسب و کار اکوسیستمی چیست؟” یا تعداد کمی از آنها که با این مفهوم آشنایی دارند خواهند گفت “بله اکوسیستمی برای کسب و کار خود داریم اما نهایت استفاده را از آن نمی­بریم”.

اکوسیستم کسب و کار از همکاران، مشتریان، تاثیرگذاران، تحصیل کرده ­ها، انجمن ­ها، رابط ­ها، و سایر طرف­ های علاقه مند که برای همکاری و ارائه ­ی بهترین کیفیت از محصول و خدمت گرد هم می ­آیند تا مجتمعا صنعت خود را بهبود بخشند و مزیت رقابتی به دست آورند، تشکیل می ­شود.

در برخی موارد، این رویکرد همکارای ­های به ظاهر نامناسب، اغلب بین شرکت­ هایی که رقیب هم شناخته می ­شوند، را به وجود می آورد. جهت استفاده از منافع هر دو شرکت، مشتریان ­شان و در بعد بزرگتر کل صنعتی که در آن فعالیت می­ کنند.

همکاری Apple – IBM را در نظر بگیرید، که به عنوان رقبای دیرینه شناخته می ­شدند، هر دو شرکت موبایل و محصولات تکنولوژیک خود را توسعه دادند تا جایی که همکاری بین آنها جهت توسعه­ ی طبیعی و تکمیل کننده کسب و کار آن دو بود. IBM جایگاه قوی ­ای در بازار شرکت ­های کامپیوتری دارد، در حالی که apple حضور همه جانبه ­ای در بازار مصرف کنندگان دارد. در کنار هم این دو شرکت می­ توانند در حالی که رقبای خود را کنار می زنند، فرصت ­های بهتری را ایجاد کنند.

در نگاه اول، این همکاری صرفا مربوط به IBM و Apple است، اما در پشت پرده سازمان­ های مختلفی مانند تولیدکنندگان نرم افزار و مشاوران همکاری دارند، و صنایع اصلی کسب و کار برنامه­ های موبایل به گونه ­ای طراحی شده ­اند که به خرده فروشان، مراقبت از بهداشت، بانکداری، مسافرت و مبادلات و معاملات، دسترسی داشته باشند.

اما اگر کسب و کار شما جهانی نباشد چه؟ یا آیا شرکت ­هایی در سطوح پایین اجازه­ ی ورود شرکت ­های دیگر به محیط کاری خود را خواهند داد؟

اولا، اکوسیستم ­ها منحصرا در اختیار کسب وکارهای جهانی نیست. سازمان­ های کوچکتر مزیت قابل توجهی در ایجاد و ارزش آفرینی از اکوسیستم­ های خود دارند، چراکه بسیار پویا است. دوما، با اینکه تردید برای وارد کردن شرکتی دیگر به فرایندهای تولیدی و کسب وکارتان نگرانی درستی است، اما این نگرانی توانایی شرکت شما را برای توسعه، رشد و کسب فرصت ­ها محدود می­کند؛ حداقل اکوسیستمی را برای کسب و کار خود شکل دهید که داراری مرز­های مشخصی باشد.

در ادامه روش ­هایی که بازاریابان از طریق آن می ­توانند اکوسیستم کسب و کار مناسب و پیشرفته ی متناسب با برنامه استراتژیک بازاریابی بیزینس خود داشته باشند، و اثربخشی و کارایی شرکت خود را افزایش دهند، عنوان شده.

جهت ایجاد اکوسیستم کسب و کار، ارکان و ساختارهای لازم را ایجاد کنید

با ارزیابی بازار خود شروع کنید :

  1. بازاری که در آن فعالیت می­ کنید را ارزیابی کنید و استراتژی کسب و کار 12- 18 ماهه­ ی خود را در نظر بگیرید. اگر تمرکز اصلی شما کسب مشتری است، همکارهایی که می­ توانند منظری از تجربه مشتریان رقابتی به شما بدهند، چه شرکت هایی هستند؟
  2. تمرکز سازمانی خود را از برند به چشم انداز اشتراکی معطوف کنید. ما اغلب جهان را به واسطه ی محصولاتمان در ابعاد کوچکتر در نظر می گیریم؛ این مورد اغلب در شرکت ­های برندهای مصرفی CPG به وجود می­ آید، اما کسب و کارهای تکنولوژیک هم می گویید کاملا مهندسی مدیریت شده و چشم انداز بزرگتر را از دست بدهند. از خود بپرسید : نیاز بازار چیست؟ چه کسی می ­تواند شرکت من را در رسیدن به چشم اندازش یاری کند؟ و در عوض، کسب و کار من توانایی انجام چه کاری را برای آنها دارد؟
  3. مشتریان خود را بشناسید و بدانید در کجا قرار دارند ، و از این دانش استفاده کنید تا رویکرد اکوسیستم خود را شکل دهید. در بسیاری از موارد، تمرکز بر مشکلات مشتریان بزرگتر با دیدی کلی، مشخص می­کند همکار اصلی شما در اکوسیستم کیست؟
  • اکوسیستمی مناسب بسازید

در مرحله­ ی بعد، تغییر از رویکرد سنتی دسترسی به مخاطبان، به ایجاد اکوسیستمی گسترده را بپذیرید. هرچند هر کسب و کاری با در نظرگیری استراتژی بازاریابی ­اش اکوسیستم منحصر به فرد خودش را ایجاد می ­کند، اما در زیر سه شاخص اساسی برای اکوسیستم هر کسب و کاری معرفی شده است.

اکوسیستم کسب و کار

برای طراحی اکوسیستم کسب و کارتان برنامه ­ی همکاری خود را دوباره تعریف کنید

به طور کلی، همکاری از زمان و مکانی که کسب و کارها با علایق دوجانبه و پیشنهادات جذاب، نیروهای خود را به خاطر مشتریان ­شان ادغام می­ کنند، گسترش یافته و شکل می گیرد. در طول زمان ، برای بسیاری از کسب و کارها، همکاری ­ها به افزایش و رشد میزان فروش، کانال ­هایی که بر حجم بالایی از فروش دسترسی دارند و اثرگذار هستند، تکیه می­ کنند.

تصور کنید نمی ­خواهید برنامه ­های کانال ­های سالم همکار خود را از دست بدهید یا محدود کنید، توسعه­ ی اکوسیستم در اصل استفاده­ ی کامل از ظرفیت زیرمجموعه­ های شرکایتان، موثر است. اکوسیستم ها با استفاده از شاخص­ های متنوعی مانند پیشنهادات جذاب، مخاطبان هدف و مشتریان، و مسیرهای استراتژیک، شناخته می ­شوند.

برای ایجاد اکوسیستم کسب و کار دسترسی به مرزها و محدودیت ­ها را گسترش دهید

برای رشد اکوسیستم­ تان، فراتر از چرخه ­ی درونی و شرکای خود فکر کنید، و به دنبال سازمان ­هایی که ساختار سنتی ندارند، باشید.

مراقبت­ های بهداشتی، مثال خوبی از چگونگی ایجاد اکوسیستم­ های پیشرفته از طریق همکاری ­های غیرمنتظره است. مخصوصا، تکامل تدریجی درخواست ­های خانگی را در نظر بگیرید؛ این عملکرد استاندارد یکبار کنار گذاشته شده، افراد روش ­های موثرتری برای برقراری ارتباط با دکتر خود پیدا کردند، مانند تبادلات بهتر از طریق ابزارهای تلفن، و پیشرفت در علم پزشکی. این اکوسیستم آنقدر توسعه پیدا کرد تا صنایع متنوع دیگری که مورد علاقه­ ی مشتریان – بیماران است را در بربگیرد.

صنعت مراقبت ­های بهداشتی به رشد خود ادامه داد. نرم افزارهایی برای چک کردن سلامتی، تحقیقات آکادمیک، استفاده از تکنولوژی برای جوابگویی به مشکلات بالقوه­ ی مخاطبان قبل از آنکه حتی نیاز به آن را احساس کنند، ایجاد شد.رفتارهای اورژانسی، مقررات دولتی، و گسترش تغییر به سمت موضع در اولویت قرار دادن بیماران و توجه به آنان، فقط نمونه ­ای است که نشان می­ دهد اکوسیستم شرکت­ های مراقبت بهداشتی چگونه می­تواند باشد.

تداوم تکامل تدریجی اکوسیستم کسب و کار خود را در اولویت قرار دهید

همانطور که کسب و کار و اکوسیستم شما گسترش می ­یابد، برخی از همکاران قدرتمندتر می­ شوند و گسترش می­ یابند، در حالیکه دیگران اشکال متنوعی به خود می ­گیرند و برخی هم خیلی راحت از نظرها پاک می ­شوند. بنابراین، باید مطمئن شوید که اکوسیستم شما پیوسته به رشد خود ادامه می ­دهد؛ این تلاش ­های اختصاصی بهترین راهنما به وسیله ­ی عملکردهای بازاریابی است، اما باید سهام­ داران اصلی سرتاسر شرکت خود را در این مورد دخالت دهید تا در این کار تعامل داشته باشند.

شرکت ­های بسیاری از مدل­ های اکوسیستم کسب و کار استقبال کرده­اند. با این حال، هیچ کارویژه­ ی و مقام دیگری برای هدایت بهتر و به اجرا درآوردن تلاش ­ها، بهتر از رئیس ارشد بازاریابی نیست. تقویت کردن نیازهای مشتریان و بینش ­های کسب و کار و صنعت از منظر کلی، به عملکرد بازاریابی بستگی دارد، تا مسیرهای ضروری استراتژیک، شمرده بیان کردن چشم انداز شرکت، و تلاش برای اعتبار سازی و اتحادهایی که منفعت دوسویه دارد را، فراهم ­کند.

به زودی مدل اکوسیستم کسب و کار دیگر یک مورد اختیاری نخواهد بود و کسب و کارها برای پیشرفت ملزم به پیاده سازی آن می شوند.

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *