چرا شرکت ها به خلق تجربه برند نیاز دارند؟


دانلود پایان نامه

شیوه ای که برند شما، خودش را به مصرف کنندگان نشان می‌دهد، از لوگو و شعار آن مهمتر است. هر برندی از طریق تجربه ای که برای مخاطبانش و مشتریانش خلق می کند، خود را به آنها معرفی می کند، بنابراین تجربه برند Brand experience در شکل گیری شخصیت برند و همچنین ایجاد آگاهی برند، نقش قابل توجهی دارد.

هر تعاملی اعم از مشاهده یک تبلیغ، بازدید از یک وب سایت، گفتگو با یکی از نمایندگان ارائه خدمات مشتری، خواندن یک ایمیل تأیید و دریافت یک محصول سفارش داده شده از طریق ایمیل، برای برند شما فرصتی است تا تعهد و هدف خود را به دیگران منتقل کند. این تعاملات تجربه کلی برند را تقویت می کنند.

تجربه برند تنها یک شعار نیست، بلکه به حمایت تمام بخش های سازمان نیاز دارد و در بر گیرنده خط مشی ها، افراد، فرایندها و محصولات است. در واقع تجربه برند به گونه ای در تمام فرآیندهای برندینگ لحاظ می شود، که متناسب با استراتژی بازاریابی شرکت باشد.

مقاله مرتبط: آیا تجربه مشتریان از برند مختص به برندسازی نوین است؟

اگرچه به ظاهر بازاریابان کار برندینگ را انجام می‌دهند، اما همه افراد درون شرکت- مدیرعامل، طراحان وب سایت، کارکنان بخش فروش و هر آنکه در آنجا حضور دارد – باید تعهدات برند را محقق کنند و در خلق تجربه برندی یکپارچه مشارکت نمایند.

چرا تجربه برند اهمیت دارد؟

تجربه برند یکپارچه به لحاظ تئوری عالی به نظر می ‌رسد، اما دلیل اهمیت آن چیست؟

  • تجربه برند معنادار، شرکت را در ایجاد محصولات جدید یاری می کند

اپل را در نظر بگیرید. اکثراً، زمانی که یکی از ویژگی های: طراحی ظریف و شفاف؛ زبان هوشمند و قابل فهم؛ و سیستم های بلند پروازانه و مبهم مربوط به آینده را می ‌بینیم، تجربه ی اپل به ذهنمان می ‌آید. هنگامی که به عملکرد شرکت اپل در مقایسه با رقبایش می نگرید، مشاهده می کنید که چقدرتلاش برای ساختن یک تجربه برند مستحکم، ارزشمند است.

  • تجربه برند یکپارچه، می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند

در این مورد لازم است ویژگی منحصر به فرد برنتان را تعریف کنید و سپس تجربه برندی را بسازید که تقویت کننده ی این ویژگی باشد. اینگونه برند شما از سایر رقبا متمایز خواهد شد. ماموریت و شخصیت برند شما به نوعی مشخص می کند که باید بر روی چه عواملی نمرکز کنید و بعد سعی کنید این موارد را به طرق مختلف به زندگی افراد بکشانید. هرچه قدر تجربه ای که برای مخاطبان خلق می کنید جذاب تر و گیرا تر و به یادماندنی تر باشد، برند شما بیشتر از رقبایش پیشی خواهد گرفت.

تجربه برند

  • علاوه براین، تجربه برند مستحکم به کارکنان نیز سود می رساند

زمانی که کارکنان درمی یابند که محیط کارشان با ارزش های شرکت همراستا ست،این امر الهام بخش اعتماد و وفاداری بوده و منجر به جابه جایی کمتر و روحیه بالاتر آنان خواهد شد. همچنین شرکت شما به محیطی دلخواه و عالی برای کار تبدیل خواهد شد.

ایجاد آمادگی برای خلق تجربه برند

داستان برند هدف شما را در جهان نشان می دهد. کلید ساخت تجربه برندی معنادار، کسب اطمینان از آن است که داستان برند فقط به عنوان یک طرح بازاریابی نوشته نشده است.

تجربه برند فرآیندی است که به تعهد همه اعضای سازمان نیاز دارد. هر فردی در شرکت باید در تحقق تعهد برند سهیم شود به گونه ای که با آن زندگی می کند.

در یک خط هوایی که میلیاردها دلار صرف تبلیغات می‌کند تا نشان دهد چگونه مشتریانش را در اولویت اول قرار می دهد، اگر مدیر عامل آن ریاکار و دو رو به نظر برسد، سیاست های شرکت هواپیمایی در نگاه مشتریان خصمانه به نظر خواهد آمد. اگر یک خدمه پرواز بداخلاق از کمک کردن به یک مشتری برای تغییر پروازش خودداری کند، تعهد برند شکسته می‌شود، تجربه برند منفی شده و شرکت هواپیمایی اعتبارش را نزد مشتریان خود، و دوستان آنها که از طریق شبکه های اجتماعی این تجربه بد را می‌شنوند، از دست می‌دهد.

افراد چگونه باید برای خلق تجربه برند مشارکت کنند؟

هر زمان که به حس همنوایی با داستان برند خود رسیدید، خود را جای مشتریانتان قرار دهید تا درک کنید چه تجربه ای را باید ایجاد کنید تا نشان دهنده هویت شما، و فاصله ی بین جایگاه فعلی و آرمانی برندتان باشد.

برای شناسایی فرصت های بهبود و توسعه، به تجارب مشتریان از سازمان تان از دریچه چشمان آنها نگاه کنید نه چشم خودتان. خود را به جای مشتریان بگذارید و بررسی کنید آیا شرکت و کارکنان تان تجربه ی خوبی را برای آنها رقم می زنند یا خیر.

به عنوان مثال، زمانی که سفارش مشتری به تاخیر می افتد، تنها چیزی که او می‌بیند یک سفارش به تعویق افتاده است. مشتری از رویه های سازمان که باید دنبال شود اطلاعی ندارد، تمام آن چیزی که می داند این است که از تجربه خود ناراضی است. به خاطر داشته باشید که مشتریان مانند حاضران در یک نمایش هستند. آنها مدیر نورپردازی یا طراح گریم پشت صحنه را نمی‌ بینند، تنها چیزی که آنها می ببیند اجرای روی صحنه است. فرآیندها و رویه ها نیز جزئی جدایی ناپذیر از تجربه برند و محصول نهایی هستند که دیده نمی‌شوند اما باید به درستی تنظیم گردند.

تجربه برند

با درکی صحیح از تجارب مشتری، ارزیابی کنید تا چه اندازه در اجرایی کردن تعهد برند خود در هر مرحله، خوب عمل کرده اید. بر نقاط با اولویت بالا تمرکز کنید و مطمئن شوید که کارکنان تحت مدیریت شما در مورد تمام ابعاد برند به خوبی آموزش دیده اند.

توجه داشته باشید که ایجاد و حفظ یک تجربه برند عالی به ویژه برای شرکت های قدیمی تر و با سابقه تر یک شبه اتفاق نمی ‌افتد.

شما باید کارکنانی را بیابید که ارزش برند شما را حفظ کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند، آنها را آموزش دهید تا انتظارات را برآورده کنند، و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزاز توانایی آن ها برای تحقق بخشیدن به تجربه برند جلوگیری نمی کند. برای انجام چنین کاری شما ممکن است مجبور شوید محصولات و فرآیندها را از نو طراحی کنید. شما ممکن است مجبور شوید زیرساخت هایی را به وجود بیاورید یا برخی از آنها را از بین ببرید.حتی شما ممکن است مجبور شوید برخی هنجارهای فرهنگی خاص درون سازمان را حذف و یا جایگزین کنید.

ایجاد و توسعه یک تجربه برند عالی امری زمان بر اما در عین حال ارزشمند است. در دنیای امروز، این تجارب هستند که برند را تعریف می‌کنند. اگر شرکت شما بتواند یک تجربه معنادار و یکپارچه از برند را به دیگران انتقال دهد، بدست آوردن مشتریان وفادار و پرشور برایش تضمین شده است.

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *