پیشینه تحقیق:دانلود پایان نامه روانشناسی,بررسی تأثیر معلولیت جسمی- حركتی نوجوانان دختر 19-13 سال شهر تهران بر خلاقیت آنها


دانلود پایان نامه

فصل دوم

پیشینه تحقیق:

فرانك بارون[1] اولین كسی بود كه تحقیق تطبیقی چندجانبه‌ای را در مورد سلیقه‌ها و ترجیحات افراد خلاق و غیرخلاق انجام داد. او بر مبنای یك آزمون خلاقیت دو گروه را تشكیل داد. یك گروه مركب از 25 نفر خلاق‌ترین افراد و گروه دیگر باز هم مركب از 25 نفر كه از نظر خلاقیت در پایین‌ترین سطح قرار داشتند.

تجزیه و تحلیل خصوصیات آزمودنیها به وسیله اعضای مؤسسه شخصیت انجام گرفت این امكان را فراهم كرد كه بارون در گروه فوق را چنین توصیف كرد: میزان آگاهی افراد خلاق از مسائل امور زیاد است، نسبت به مسائل بینایی بی‌علاقه هستند و بالاخره مبتكر، با همت، پرانرژی و صبور هستند. این توصیفها با عقایدی كه معمولاً درباره اصالت جویی و تخیل سازنده ابراز شده است كاملاً تطبیق دارد. بارون مشخص‌ترین كیفیات افراد خلاق را روانی عقیده، بدیهه‌گویی، روانی كلام و نیز آنچه كه او آن را «سهولت انجام محركهای مختلف خواند، می‌داند، این مفهوم آخری در واقع همان گروه‌بندی وسیع است كه توسط بروند تشریح شده است.

معروفترین تحقیق تطبیقی كه درباره ارتباط ویژگی‌های فردی و خلاقیت انجام گرفته است به ترمن[2] و همكارانش تعلق دارد كه حدوداً به مدت چهل سال 528 آزمودنی سرآمد را مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات پیشین اضطراب را نیز مشخصه‌ای یافته‌اند كه مانع خلاقیت می‌شود. البته داده‌های موجود این مورد بحث‌انگیز است. برای مثال وایت[3] ثابت كرد اشخاصی كه میزان اضطراب آنها زیاد است به طور معنی‌داری بهتر عمل می‌كنند. (مایلی، میترا، 80- 1379).

در همین‌جا باید اضافه كنیم كه آزمایشهای معینی نیز نبودن همبستگی بین صفات خاص شخصیت و خلاقیت را آشكار ساخته است. مثلاً «جان كازی»[4] هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای از نظر مسائل اجتماعی بین آزمودنی‌های «خلاق‌تر» و با «خلاقیت كمتر» كشف نكرد و نتایج آزمایشهای آیزن اشتات[5] نتوانست این فرضیه را كه افراد خلاق در موقعیت‌های اضطراری پاسخ تكلیف یافته‌تر ارائه می‌دهند مورد تأیید قرار دهد. رمی شوون[6] با مطالعه شرح حال دانشمندان و افراد مشهور طرح ترمن وارد می‌كند و اظهار می‌دارد كه توفیق در روابط اجتماعی، معینی منش كاملاً متعادلی كه به نظر ترمن كودك خلاق را متمایز می‌كند به ندرت در كودكی رجال بزرگ دیده می‌شود. ولی او هم نتیجه می‌گیرد كه برای نابغه بودن به منش و نیرویی نیاز است كه در معمول برتر باشد تا بتوان فكر خارق‌العاده‌ای را به دیگران بقبولاند (میناكاری، محمود، 1365).


بررسی تاریخ:

تعریف خلاقیت:

بیش از پرداختن به تعاریف خلاقیت اشاراتی كوتاه به تاریخچه آن می‌شود. امروزه دیگر بر كسی پوشیده نیست كه تفكر خلاق و تبلور بیرونی آن یعنی تولیدات خلاقه یكی از عالی‌ترین جلوه‌های بشری است ولی باید گفت عمر این مفهوم ورود آن به ادبیات روان‌شناسی بیش از چند دهه نمی‌گذرد. همان طور كه گیلفورد اظهار نمود شاید یكی از موضوعاتی كه در روان‌شناسی بسیار مورد بی‌توجهی قرار گرفته خلاقیت است و این در حالی است كه هر چه زمان پیش می‌رود نیاز انسان به ابعاد گوناگون آن طیف وسیعتری به خود می‌گیرد. سال‌های 1941 را با به سال‌های گمنامی خلاقیت برشمرد، و شاید سال‌های 1950 به بعد را سالهای ترقی خلاقیت دانست. به این دلیل كه این بی‌هیچ شرح و بسطی به فرآیندهای عالی ذهن اضافه گردید.

شاید یكی از دلایلی كه سبب گردید نظریه‌پردازان و معتقدان از خلاقیت دوری جویند به تعریف وتوصیه آن مربوط می‌شود. خلاقیت از دیربازمفهومی اغفال كننده، مبهم و حتی افسانه‌ای تلقی شده است. و این سردرگمی حتی امروزه نیز وجود دارد. علیرغم تحقیقات فراوان و نسبتاً‌جامع عقیده بر آن است كه خلاقیت اشاره به چندین مفهوم گوناگون دارد. بنابراین با وجود چنین دیدگاه‌هایی ارائه یك تعریف جامعه مورد قبول همگان باشد مشكل است. معهذا این ادعا به معنای آن نیست كه نمی‌توان تعریفی را در مورد خلاقیت ارایه كرد (فلاول و ماركمن، 1985، جوادیان 1369).

در فرهنگ لغت عمید ابداع یا آفرینش به معنای چیزی نوآوردن یا كاری تازه كردن آمده است. معنی دقیق‌تر آن عبارت است از پدید آوردن چیزی كه سابقاً نبوده است.

ولی در تعاریف روان‌شناسی ابداع و خلاقیت بدین‌گونه متمایز از یكدیگر نیستند و در واقع همپوشی نزدیك با یكدیگر دارند. یعنی ابداع نه تنها جدا از خلاقیت نیست بلكه از عناصر اصلی آن به حساب می‌رود. خلاقیت گاهی شكل تازه‌ای از دیده‌ها و تولیدات فراموش شده است. به عبارتی ایده‌هایی قدیمی زیرساز خلاقیت نوین اندوگاهی خلاقیت مبتنی بر هیچ اندیشه از پیش فرض شده نیست و جرقه‌های آن بسیار نو و تازه است یعنی فرد خلاق علیرغم این كه ممكن است تولید او در جای دیگر ثبت شده باشد مبادرت به آفرینش كند. (افروز، 1371).

اما واقعاً خلاقیت چیست و چه عناصری را دربر می‌گیرد. در فرهنگ لغت روانشناسی خلاقیت یك فرآیند روانی فرض شده است. در این تعریف خلاقیت به حل كردن، ایده‌سازی، مفهوم سازی، اشكال هنری، نظریات یا تولیداتی منجر می‌شود كه یگانه بوده و بدیع هستند و در واقع یكی از ملاكهای تمایز فكر خلاق از افكار غیرخلاق اصل یگانه و ابداعی بودن است.

آبراهام مزلو[7] در توصیف خلاقیت گفته است:

این صفت ویژگی اساسی در سرشت عادی انسان است. توانایی بالقوه‌ای كه در بدو تولد به همه انسانها داده شده است. اكثر انسانها این خصیصه را در طول دوران فرهنگ‌پذیری خود از دست می‌دهند، اما عده كمی از افراد ظاهراً این شیوه‌ی تازه را حفظ می‌كنند و یا اگر آن را همچون اكثر مردم از دست داده باشند. بعدها در طول زندگی آن را باز می‌یابند.

گیلفورد نیز خلاقیت را نوعی توانایی فكری دانسته است و تفكر خلاق را كه منجر به خلاقیت می‌شود یكی از انواع تفكر می‌داند و معتقد است كه دراین نوع تفكر اطلاعات به صورتی كه ارتباطی با مطالب گذشته داشته باشند شناخته شده، محصول جدیدی ایجاد می‌كند.

با بررسی تعاریف می‌توان نتیجه گرفت كه در اغلب تعریفها، خلاقیت به عنوان نوعی توانایی كه منجر به ایجاد و خلق چیزی جدید می‌گردد قلمداد شده است (مایلی، میترا، 80- 1379).

[1] – F.Baron

[2] – Terman

[3] – white

[4] – Jhon cazy

[5] – Eiesentat

[6] – Remy chawin

[7] – Maslow

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *