پنج استراتژی کاربردی جهت نوشتن محتوای برند محور در بازاریابی اینترنتی


دانلود پایان نامه

با توجه به آمارهای اخیر بازاریابی محتوا،47% از بازاریابان بخش B2B عنوان می کنند که بزرگترین مشکل آنها در بازاریابی محتوایی، ایجاد محتوایی است که بتواند این امکان را برای برند فراهم کند که خوانندگان و مخاطبانش را جذب کرده و با آنها تعامل داشته باشند. در نتیجه لازم است محتوا برند محور باشد تا یکپارچگی لازم را در خود داشته باشد.

به عبارت دیگر، نزدیک به نصف بازاریابان اعتراف کرده ­اند که نمیدانند چگونه محتوایی را ایجاد کنند که برای مخاطبان جذاب باشد و توجه آنها را جذب کند. می توان تقریباً به طور قطعی بیان کرد که این مورد در مورد بازاریابانی که در ارتباط با مصرف کنندگان هستند نیز صحت داد.

از خودتان بپرسید : که آیا محتوای برند شما نیز در این بخش قرار می گیرد؟ آیا مخاطبان درحال روی گردانی از برند شما هستند، آن هم به این دلیل که محتوایی که برای تعامل و جذب یا حتی قابل اعتماد بودن ایجاد کرده ­اید، را نمی یابند؟

بیایید امیدوار باشیم که اینگونه نباشد.

در تحقیقی مشابه، مشتریان نیز به این مورد اشاره کرده ­اند که اعتماد به محتوای برند برای آنها به اندازه ­ی اعتماد به کارکنان برند اهمیت دارد. واضحاً، موفقیت در ایجاد محتوایی که با برندتان ارتباط مناسبی داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است و در واقع به بیان دیگر محتوایتان برند محور باشد.

محتوای برند محور، در مفهوم ساده ­ی آن، محتوایی است که تمرکز بالایی بر برندتان دارد. این تمرکز به این معنی است که باید توجه قابل ملاحظه­ ای به هر یک از ویژگی­ های منحصر به فرد برند خود داشته باشید، که تمام موارد از شخصیت برند، پیام برند،…تا انواع عنوان­ های محتوای برند شما را دربرمی گیرد.

از طریق ایجاد محتوای برند محوری که نسبت به آن آگاهی دارید و با دانش آن را خلق کرده ­اید، قادر خواهید بود منجر به ترقی و پیشرفت در تعامل بازار هدف با برندتان شوید، خصوصاً زمانی که مخاطبان شروع به شناخت بیشتر و بهتر محتوای شما، می کنند ( درحالی که محتوای شما را در وب ­سایت، رسانه ­ها و شبکه­ ی اجتماعی و حتی بلاگ های دیگر مشاهده می کند. )

در ادامه پنج استراتژی کاربردی جهت نوشتن محتوای برند محور در بازاریابی اینترنتی معرفی شده که میتوانید با اجرای آنها، موجب پیشرفت برندتان توسط محتوای برند محور شوید :

حفظ یکپارچگی طراحی برند با انواع گوناگون محتوا

همزمان با اینکه یک برند رشد می کند و بالغ می شود، طراحی آن مستلزم تغییر و انطباق است. برای مثال می بینیم که لوگوی برندهای مختلف در طول زمان و متناسب با شرایط تغییر کرده است.

این دسته بندی برای تغییر طراحی به عنوان مشکل شناخته نمی شود، چرا که اولاً این تغییرات در بازه ­های زمانی رخ میدهد نه به صورت یکباره و آنی و ثانیاً رنگ و طرح­ بندی ابتدایی و اصلی همچنان باقی خواهد ماند.

بهرحال، تغییرات نمایشی در طراحی و رنگ برند، بدون هیچ گونه دسته بندی اولویت بندی شده، میتواند نشانه­­ ی وجود مانع برای خلق دست ه­ای از محتواهای برند محور باشد که مخاطبان و خوانندگان آن را از طریق اینترنت خواهند شناخت.

بیایید در نظر بگیریم که طراحی سایت بازاریابی شما حول رنگ قرمز، سفید و آبی تغییر میکند. وقتی بازدیدکننده ­ای به میزان کافی در سایت شما وقت بگذراند، برند شما را با رنگی که در سایت تان مورد استفاده قرار گرفته ربط می دهد.

حالا فرض می کنیم همان بازدیدکننده به یکی از اینفوگرافیک­ های شما که در شبکه ­ی محتوایی متفاوتی که با شما همکاری دارد، برخورد می کند. بازدیدکننده مورد بحث از این اینفوگرافیک خوشش آمده و آن را برای دوستان خود به اشتراک گذاشته و یا نظرش را در مورد آن اعلام می کند و به این صورت سعی می کند با برند و کسب وکار شما تعامل کند.

اما چون شما به رنگ برندتان توجه کافی نکرده ­اید ( در اینفوگرافیک خود از ترکیب رنگ های متفاوتی مثل قرمز، نارنجی، و زرد استفاده کرده ­اید)، بازدیدکننده این اینفوگرافیک را به عنوان یکی از محصولات برند شما نمیشناسد.

اما نتیجه این کار چیست؟ از دست رفتن فرصت تبدیل متوسط بازدیدکنندگان به پیروان وفادار.

گاهی اوقات، ممکن است به این نتیجه برسید که حفظ طراحی قسمت ­های محتوایی که به توزیع شما وابسته است کار چندان آسانی نیست. مثلاً اگر محتوای شما یا مطالبتان در شبکه­ های دیگری به نمایش درآید طبیعتاً زمینه­ ی طراحی سایت مقصد ممکن است چندان به طراحی برند شما مربوط نباشد.

کاری که شما میتوانید انجام دهید، با تمام این احوالات آن است که اطمینان کسب کنید که به جای نماهای پیش فرض اسلایدهای پاورپوینت از پس زمینه ( background ) و فونت نوشتاری استفاده کنید که با رنگ شاخص برند یا مدل نوشتاری بلاگ شما بیشترین سازگاری و شباهت را داشته باشد. حتی میتوانید ورژن کوچک شده­ ی لوگوی خود را در گوشه­ ی مطالبتان قرار دهید. با این روش، وقت بازدیدکننده ­ای مطالب و ارائه­ ی شما را می بیند با احتمال بسیار قوی­تری برند و هویت شما را شناسایی خواهند کرد.

محتوای برند محور در بازاریابی اینترنتی

صدای برند خود را استاندارد کنید

راه دیگر برای اطمینان از اینکه استراتژی بازاریابی محتوایی شما متناسب با برندتان باشد آن است که صدای برند خود را استاندارد کنید.

 صدای برند در واقع مشخص می کند که شما چگونه خودتان را در محتوای تان اظهار می کنید. تقریباً تمام مقتضیات و مواد ارتباطات برند شما صدای برند را به همراه خواهند داشت، که شامل کمپین ­های تبلیغاتی، شعارهای بازاریابی، شرح اقدمات کسب وکار برای هیات مدیره و بلاگ می شود.

صدای برند المان ­ها و اجزای دیگر برند مانند ساختار جمله ­بندی، سطح رسمی بودن، زبان، اصطلاحات و … را با یکدیگر ترکیب و یکپارچه می کند. با انتخاب و استاندارد سازی صدای برند طبق تمام مفروضات بازاریابی، بازدیدکنندگان بهتر خواهند توانست محتوای شما را شناسایی کنند و در مقابل آن عکس ­العمل نشان دهند.

در هنگام انتخاب صدای برند خود به دو نکته ­ی اشاره شده زیر توجه کنید :

  • یک مشتری ایده آل برندتان که محتوای شما را می خواند مجسم کنید. به این فکر کنید که چه سبکی از نوشتار را برای خواندن ترجیح می دهد و سپس سبک محتوای برند محورتان را بر همان اساس در نظر بگیرید.
  • بیش از اندازه رسمی نوشتن، میتواند خوانندگان­تان را از محتوای برندتان دور کند، بخصوص وقتی که در حال بازاریابی مستقیم در حوزه­ ی B2C هستید.

از محتوای تعاملی و محاوره ­ای استفاده کنید.

محتوای محاوره ­ای و تعاملی به سرعت به یکی از روندهای معروف، رایج و معمول در بازاریابی تبدیل شد. طبق نتیجه­ ی تحقیقات صورت گرفته ( 2015 DemandGen survey )، بالای 90% از مشتریان محتوای بصری و محاوره ­ای را ترجیح می دهند، و تحقیقات دیگر در این مورد افزایش این روند را گزارش می کند.

محتوای محاوره ­ای میتواند به هر شکل، اندازه، و فرمت اما انواع رایج ­تر و معمول­ تر آن مانند محتوای عجیب، رقابتی، نظرخواهی و تحقیقی باشد.

این فرمت ­های محتوا منجر به ایجاد تعامل بازدیدکنندگان با برند شما می شود، که منجر به درجه ­ی بالایی از تعامل و مشارکت مخاطبان و پیروان برند شما می شود.

تشویق ایجاد محتوا توسط کاربران (user-generated content)

محتواهای ایجاد شده توسط کاربران ( User generated content=UGC ) یک نوع محتوای منحصر به فرد است که اکثر برندها در حال حاضر هنوز این تجربه را ندارند. ویژگی معرف UGC آن است که توسط مشتریان و بازدیدکنندگان وب سایت شما ایجاد می شود نه توسط تیم بازاریابی ­تان.

کمپین­ های UGC دارای پتانسیل عالی هستند نه تنها برای پیشرفت تعاملات مخاطبان با برند شما مناسب است، بلکه برای انتشار گسترده محتوای برند محور در فضای مجازی هم کاربرد فراوانی دارد.

تمام اجزا محتوا را با ارزش ­های برند تنظیم کنید

وقتی شما محتوایی را چاپ می کنید، این سوال را از خود بپرسید : آیا این مطلب محتوایی است که میخواهم مردم آن را به برند من ربط دهند؟

محتوایی که چاپ می کنید یا در سایت خود آپلود می کنید، و به صورت کلی هر مطلب و محتوایی که چاپ می کنید باید منطبق با ارزش ­های برندسازی باشد.

ارزش ­های برند شما بخش بزرگی از بیانیه ­ی ماموریت کسب وکار شما را تشکیل می دهد. لازم است محتوای شما مبتنی بر ارزش ­های مشابهی باشد که تعریف می کند برند شما چیست و به عنوان یک شرکت در تلاش دستیابی به چیست. به یاد داشته باشید : فقط به کوتاه مدت فکر نکنید. هنگامی که محصولات و خدماتی به واسطه­ ی رشد و گسترش برند ارائه می شوند، به همین ترتیب اولویت ­ها و ارزش ­های برندتان نیز توسعه میابد. به خاطر داشته باشید که برای هر هدف بلند مدتی ممکن است مجبور شوید ارزش­ های برند را فرمول بندی کنید و برای آنها محتواهایی برند محور ایجاد کنید.

برندسازی یکی از عناصر تعیین کننده برای استراتژی بازاریابی محتوایی محسوب می شود. اگر تا به حال از این پنج استراتژی برای کمک به نوشتن محتوای برند محور استفاده نکرده ­اید، از همین امروز شروع کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است در طول زمان منفعت زیادی را از دست دهید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *