یادگیری مشاركتی :پایان نامه رایگان روانشناسی,مقایسه تاثیر الگوی مبتنی بر روش مشاركتی و الگوی مبتنی بر روش یادگیری انفرادی


دانلود پایان نامه

یادگیری مشاركتی

ایده كلی روش یادگیری مشاركتی سابقه‌ای طولانی دارد ، اما توسعه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مداری كه یادگیری مشاركتی را در برنامه ریزی ، مورد آزمون قرار داده است ،‌تقریباً از اوایل 1970 شروع شده است . این رویكرد حاصل اندیشه نظریه پردازان و محققانی است كه علاقه‌مند بودند بدانند كه چگونه دانش آموزان از تجربه یاد می‌گیرند .

آنها با این اندیشه كه دانش آموزان باید منفعل و تحت تسلط معلم باشند . شدیداً مخالف بودند . یكی از مهم‌ترین اصل معرفی شده از طرف این دسته از صاحب‌نظران این است كه تجربه بیشترین نقش را در فرایند یادگیری دارد (‌شعبانی ، 1382)

یادگیری مشاركتی نوعی از فعالیتهای آموزشی است كه ویژگی‌های خاص خود را دارد . دو عامل مهم و تاثیر گذار در تمام روشهای مشاركتی وجود دارد :

این دو عامل عبارتند از : ساخت مشوق مشاركتی و ساخت وظیفه مشاركتی .

منظور از ساخت مشوق مشاركتی این است كه دانش آموزانی كه به صورت مشاركتی فعالیت می‌كنند ،‌ در دریافت پاداش به هم وابسته‌اند . یعنی همه آنها در موفقیت كسب شده شریك می‌باشند . ساخت وظیفه مشاركتی موقعیتهایی هستند كه در آن به دانش آموزان اجازه داده شده است كه با هم بر روی بعضی از وظایف كار كنند و كوشش‌های خود را به منظور دست یابی به اهداف آموزشی هماهنگ و همسان سازند.(‌اسلاوین ، 1984 ،‌به نقل از شعبانی ،1382)

بنابراین یادگیری مشاركتی روشی است كه در آن :

1- دانش آموزان به منظور تسلط بر محتوا مواد آموزشی به صورت گروهی كار می‌كنند .

2- اعضای هر گروه از دانش آموزان با موفقیت تحصیلی بالا و متوسط و پایین تشكیل شده است .

3- اعضای هر گروه از نژادها ،‌فرهنگها و جنسیت‌های مختلف دانش آموزی است .

4- نظام پاداش به جای فرد مدار[1]،‌گروه مدار[2] می‌باشد .( آرندز ، 1988 ، به نقل از شعبانی ، 1382)

 

مزایای یادگیری مشاركتی

معلمان از گروه‌های كوچك معمولاً برای بحث در كلاس درس ،‌برای تغییر در روند سخنرانی ، یا برای ترغیب دانش آموزان برای صحبت كردن در كلاس استفاده می‌كنند . كاربرد روش یادگیری مشاركتی در گروه‌های كوچك متفاوت ازكاربردهای مختلف یادگیری مشاركتی است در كلاس درس كه به صورت منظم و قاعده‌مند از روش یادگیری مشاركتی بهره‌گیری می شود ، معلم باید تكلیف روشن و حساب شده‌ای را برای دانش آموزان در نظر بگیرد و دستور العمل‌های خاصی را برای انجام دادن تكالیف معین شده ارائه دهد.

اعتقاد به نتایج مثبت یادگیری مشاركتی روی عملكرد دانش آموزان در مقابل موقعیت‌های رقابتی به اوایل قرن بیستم بر می گردد تجارب به دست آمده در آزمایشگاه‌ها ، سازمانهای كار و كلاس‌های درس به طور مستمر نشان داده است كه ساختار اهداف مشاركتی بسیار سودمندتر از ساختارهای رقابتی هستند . در فرایند یادگیری مشاركتی ،‌مشاركت پاداشی است كه انگیزه را برای انجام وظایف عمومی تقویت می‌كند . دوستی قابل ملاحظه‌ای را در میان اعضای گروه گسترش می‌دهد و بیشترین تعامل و تبادل افكار را به وجود می آورد (‌آرندز[3]، 1988 ، نقل از شعبانی ، 1382)‌

طرفداران این رویكرد معتقدند كه دانش آموزان و بزرگسالان به منظور موفقیت در محیط كار و ارتباطات اجتماعی باید قادر باشند به جای رقابت با یكدیگر به مشاركت بپردازند. آنها همچنین بر این باورند كه مهارتهای مهم زندگی از قبیل صحبت كردن ، گوش دادن ، سازگاری و همنوایی و حل مسائل و مشكلات را می‌توان از طریق تجارب روش مشاركتی آموخت . معمولاً دانش آموزانی كه فعالیت‌های مشاركتی را تجربه می‌كنند ،نسبت به گروههای آموزشی دیگر زودتر و بهتر به بازسازی و اصلاح نگرشهای خود خواهند پرداخت . (‌اسلاوین ، 1990،‌ به نقل از شعبانی ، 1382)

1- افزایش حضور در مدرسه و كلاس درس . با توجه به تعلقی كه اعضای گروه‌ها به گروه خود دارند تمایل آنان به حضور در مدرسه كلاس افزایش می‌یابد .

2- كسب نمرات بالا . به دلیل مشاركت فعال در كلاس ، عزت نفس دانش آموزان ارتقا می‌یابد و درك و فهم از مطالب درسی افزایش می‌یابد . مشاركت فعال ، عزت نفس بالا ،‌خود اتكایی و… زمینه ساز كسب نمرات بالا هستند .

3- پختگی مهارت‌های برقراری ارتباط : هر دانش آموز دارای برخی توانمندی‌های برقراری ارتباط هست ، مشاركت فعال در كلاس درس ، ایده سازی ، بیان نظریات ، دفاع از چشم‌اندازها ، و….. سبب تقویت توان برقراری ارتباط در یادگیرنده می شود (‌آقا زاده ، 1383)

4- پیشرفت تحصیلی : هدف یادگیری مشاركتی ارتقای عملكرد دانش آموزان در وظایف مهم علمی و آموزشی است . اعتقاد بر این است كه ساختار انگیزشی روش مشاركتی ، جایگاه یادگیری تحصیلی هنجارهای پیشرفت تحصیلی را بالا می‌برد .

اسلاوین ( 1984، نقل از شعبانی ، 1382) با تكیه بر چنین تفكری به طراحی الگوی مشاركتی پرداخت . او معتقد بود كه اغلب دانش آموزان برای هم ردیفهای خود ،‌كه از لحاظ علمی موفق هستند ، ارزش قائل نیستند در حالی كه به مشاركت و فعالیتهای گروه خود در ورزش بسیار ارزش قائل می شوند.

5- مهارتهای حل مساله مشاركتی یكی از آثار نهایی و مهم مشاركتی این است كه دانش آموزان مهارتهای مشاركت و همكاری را می‌آموزند مهارتهای همكاری و مشاركت در مهارتهای بسیار مهم دنیای امروز است . زیرا در همه جوامع ، فعالیت بسیاری از بزرگسالان و سازمان‌های مختلف به هم وابسته است (‌شعبانی ، 1382)

نحوه استفاده از یادگیری مشاركتی

برای استفاده مطلوب و بهینه از یادگیری مشاركتی توجه به چند نكته اساسی است كه عبارت‌اند از اهداف ، تركیب اعضای گروه یادگیری مشاركتی و شیوه ارزشیابی :

نیاز است در ابتدای امر برنامه‌ریزی برای آموزش و یادگیری مشاركتی ، اهداف مشخص باشد .

یعنی روشن باشد كه از یادگیرنده انتظار آگاهی یا نشان دادن چه عملی است ،‌نكته‌ای را كه نباید فراموش كرد این است كه شایسته است حیطه هر كدام از هدفها مشخص باشد ، آیا هدف در حیطه شناختی است ،‌و یا هدف در حیطه روانی حركتی یا عاطفی است ؟

با توجه به اهدافی كه در نظر گرفته می‌شود باید پاداش‌های خاص آن هم در نظر گرفته شود .

پاداش اثر بخش پاداشی است كه با نیازهای یادگیرنده ارتباط مستقیم دارد . به هر روی ، در حین عمل و در آغاز كار باید به دانش آموزان ، هدف‌های در نظر گرفته شده را توضیح داد و نحوه حركت به سوی دست یابی به آنها را هم اعلام كرد .

تركیب اعضای گروه باید به گونه‌ای باشد كه دانش آموزان با سطح توانایی مختلف در آن حضور یابند . اسلاوین ( 1983، نقل از آقازاده ، 1383) بر این باور است كه اعضای گروه باید دو نفر دانش آموز با عملكرد مطلوب ،‌دو دانش آموز با عملكرد متوسط و یك دانش آموز ضعیف باشد .

البته پیشنهاد جانسونها این است كه در آغاز كار اشاعه روش یادگیری مشاركتی مطلوب است اعضای گروه 2 یا 3 نفر باشد جمع بندی نظرات متخصصان مبین این است كه اعضای گروه از 3 تا 8 نفر متغیر است و همگی بر ناهمگن بودن عضای گروه تاكید می‌ورزند .

دو كار مهم باید در كنار هم انجام شود ،‌یكی از آنها بیان قواعد مشاركت است و دیگری ارائه باز خورد ، برخی قواعد همیاری در گروه عبارت‌اند از :

  • همه با هم صحبت نمی‌كنند .
  • اعضای گروه از وسایل یكدیگر می‌توانند استفاده كنند .
  • تحمل نظر دیگران مهم است .
  • اندیشیدن پیش از انجام كار اولویت دارد .

به اعضای گروه در حین بازدیدهایی كه انجام می‌دهید بازخوردارائه دهید و آنان را برای دست یابی به هدف امیدوار كنید اگر گروهها با توجه به نهایت تلاشی كه داشتند به هدف نرسیدند نباید آنان را سرزنش كرد بهتر است فرایند عمل را بازبینی كرد و خطای احتمالی را تصحیح كرد .

ارزشیابی بخش جدایی ناپذیر روش یادگیری مشاركتی است ارزشیابی از طریق مشاركت معمولاً به صورت ارزشیابی ملاكی به اجرا در می آید . دلیل انتخاب ارزشیابی ملاكی به منظور ارزشیابی در درجه اول ، پیش گیری از افت سطح یادگیری و در درجه دوم رساندن دانش آموزان به یادگیری در حد تسلط است . و از سوی دیگر ارزشیابی ملاكی سبب حفظ انگیزه در دانش آموزان می شود بنابر روش ارزشیابی ملاكی هر دانش آموز باید به سطح خامی از توانمندی دانشی ومهارتی برسد معمولاً حد تسلط یادگیرندگان بر محتوا یا مهارت نقطه 75 درصدی در نظر گرفته می‌شود . یعنی آن كه یادگیرندگان دست كم باید به 75درصد محتوای دانشی و مهارتی در نظرگرفته شده تسلط یابند .

[1] . Individully oriented

[2] .Group oriented

[3] . Arends. Richard

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *