هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ در سال 2018


دانلود پایان نامه

از دستیار صوتی هوشمند “سیری” گرفته تا ماشین های بدون راننده “تسلا” و AI شرکت “گوگل” که در مدت زمان بسیار کم می تواند بازی های ویدئویی را یاد بگیرد، از نمودهای هوش مصنوعی Artificial Intelligence اند، هوش مصنوعی در حال ایجاد انقلابی عظیم در صنایع مختلف است. در واقع هوش مصنوعی یا همان AI به سیستم هایی گفته می شود که می توانند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی نظیر یادگیری، شبیه سازی فرآیندهای تفکر، شیوه های استدلال انسانی و … را داشته باشند. هدف بعدی هوش مصنوعی (AI) در سال 2018، رشته بازاریابی دیجیتال خواهد بود که پیش از این بصورت کاملا پویا در مرحله تکامل و رشد قرار داشته است.

هوش مصنوعی پتانسیل عظیمی در رشته بازاریابی دیجیتال ایجاد کرده است که با دسترسی به رسانه های اجتماعی و حجم بالایی از داده ها که در جستجوهای اینترنتی ایجاد می شود، در ارتباط است. استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد تجربه ای بهتر برای مشتری، تحلیل های پیش بینی کننده و بازاریابی هدفمند یقینا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی را برای کسب و کار ایجاد خواهد کرد.

رابطه بین هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال

در طول سالیان گذشته، بازاریاب ها از اینکه بخواهند هوش مصنوعی را در استراتژی هایشان به کار ببرند، اجتناب می کردند. اما در طول این دو سال اخیر، اطمینان قابل توجهی نسبت به کاربردهای آن در بین بازاریاب ها شکل گرفته است، به گونه ای که به شدت مورد استقبال و توجه بازاریاب ها قرار گرفته است. دلیل این امر، ابهام کاسته شده نسبت به نتایجی است که بخش های بسیار بیشتری قبلا از مزایای قابل توجه آن بهره برده اند.

هوش مصنوعی در طول چند سال اخیر حضور خود را از طریق فرآیندهای تکمیلی اش نظیر کلان داده ها (Big Data)، اینترنت اشیا (IOT-Internet of Things) و یادگیری ماشینی (Machine Learning) ایجاد کرده است. اما این ها تنها اجزایی هستند که نهایتا به آزادسازی پتانسیل کامل هوش مصنوعی کمک می کنند. روندها نشان می دهد که در سال 2018 تغییرات و اثرات قابل مشاهده ای را در فضای کسب و کارها و بخصوص بازاریابی به سبب کاربرد هوش مصنوعی (AI) شاهد خواهیم بود.

اما اجازه دهید نگاهی بیندازیم به اینکه احتمالا هوش مصنوعی از چه طریقی در سال 2018 بر بازاریابی دیجیتال اثر می گذارد. در زیر برخی از مواضع بالقوه که هوش مصنوعی می تواند به شدت بازاریابی دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد، ذکر شده است. می توان گفت این فرصت ها در مرحله شکل گیری هستند، اما سال 2018 می تواند مسیر تازه ای برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

هوش مصنوعی - بازاریابی اینترنتی

1 ) هوش مصنوعی تجربه کاربری را با وسعت بیشتری شخصی سازی می کند

این قسمت مهم ترین بخشی است که هوش مصنوعی (AI) می تواند در آن وارد شود و تاثیر قابل توجهی خلق کند. مشتری هسته یا به اصطلاح پادشاه هر کسب و کاری است و محتوا نیز جز اصلی، مارکتینگ است. اگر بازاریابان قادر باشند، استراتژی بازاریابی محتوا را با هوش مصنوعی هم راستا و هماهنگ کند، این کار می تواند بسیار خلاقانه باشد و منجر به پیشتازی برند شود. اگرچه قابلیت هوش مصنوعی از این توانایی به دور است که وبسایت های جدیدی را از پایه تا بالا بسازد، اما قابلیت این را دارد که به شما کمک کند تا تجربه بازدید کنندگان را از طریق شخصی سازی هوشمند در وبسایت تان ارتقا دهید.

این الگوریتم های هوشمند می توانند در قالب های زیر به شخصی سازی کمک کنند :

  • تجربه کاربری (UX) : با استفاده از تحلیل داده ها درباره هر کاربر (داده هایی نظیر موقعیت مکانی، ویژگی های جمعیت شناختی، ابزار مورد استفاده، تعامل با وبسایت و …) ابزار هوش مصنوعی می تواند بهترین پیشنهادها و محتوا را به نمایش بگذارد.
  • اطلاع رسانی رو به جلو : این شیوه از اطلاع رسانی می تواند به صورت اختصاصی برای کاربران فردی طراحی شود و پیام درست را در زمان درست به دست آنها برساند.

می توانید، بر مبنای داده های گردآوری شده از قبیل جستجوهای مشتری، علایق و رفتار خرید، کمپین های محتوایی سفارشی ایجاد کنید. نکته این کار در آن است که می توانید آن را برای هر مشتری یا متقاضی به صورت مجزا و شخصی انجام دهید.

هوش مصنوعی همچنین می تواند شما را قادر سازد تا تشخیص دهید چه زمانی جریان داده ها متوقف می شود یا ترافیک غیر قابل انتظار در حال بازدید از سایت شما است. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید وبسایت خود را در رده های بالا و با عملکردی عالی نگه دارید.

اگر اخیرا بصورت آنلاین با واحد خدمات مشتری یک شرکت چت کرده باشید، طرف مکاتبه شما یک راز کوچک دارد – آن هم این است که، یک ربات می باشد. ربات های چت یا همان چت بات (Chatbot) نمونه دیگری از مداخله های هوش مصنوعی در ارتقای تجربه مشتری هستند. چت بوت ها برای این کار برنامه ریزی شده اند که بر مبنای داده هایی که دریافت می کنند با مشتریان تعامل برقرار کنند. در واقع این چت بوت ها به میلیون ها نقاط داده ای مشتری محور دسترسی دارند. آنها همچنین می توانند درخواست های مربوط به موقعیت های مکانی خاص را تجمیع کنند تا الگوها را مشخص سازند، مشکلات تکراری را کشف کنند و پیش بینی کنند که چه چیزی سبب مسائلی برای یک کاربر بخصوص می شود. چت باکس(Chat box) و ارتباطات متنی به زودی جای خود را به یک سیستم ارتباطی چند بعدی با قابلیت های حسی، نظیر صدا و لمس می دهد.

هوش مصنوعی - بازاریابی اینترنتی

این کار تجربه کاربران را شخصی سازی می کند، چرا که آنها این احساس را دریافت می کنند که با شخصیتی واقعی و با آگاهی در حال صحبت هستند.

واقعیت افزوده، جنبه دیگری از هوش مصنوعی است که این امکان و اختیار را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا بتوانند محصول را قبل از خرید واقعی ببینند و تجربه ی استفاده از آن را احساس کنند. این کار تصمیم گیری را برای مشتریان آسان می کند، چرا که به این صورت قادر خواهند بود حتی قبل از خرید محصول آن را مشاهده کنند. این عمل باعث تحریک پاسخ های سریع تری از مشتریان می شود و به نوبه خود درآمد را نیز افزایش می دهد.

هوش مصنوعی - بازاریابی اینترنتی

2 ) بازاریابی پیش بینی کننده با کمک هوش مصنوعی تصمیم گیری را راحت تر و آسان تر می سازد

هر زمان که یک کاربر در اینترنت به مرور صفحات می پردازد، داده های جدیدی ایجاد شده و برای تحلیل هوش مصنوعی جمع آوری می شوند. این داده ها، اطلاعاتی از قبیل نیازهای کاربر، رفتارها و اقدامات آتی او را افشا می کند. بر مبنای این اطلاعات، بازاریابی می تواند برای تامین مرتبط ترین اطلاعات بهینه سازی شود. دسترسی و تماس بواسطه شبکه های اجتماعی نیز اطلاعات شخصی درباره متقاضیان را افشا می کند که این کار ایجاد یک کمپین هدفمند را برای بازاریاب ها آسان می سازد.

همچنین به کاربردن هوش مصنوعی در بازاریابی چرخه فروش را در زمانی که اطلاعات مرتبط بین مشتریان دست به دست می شود، کاهش می دهد. این کمپین های ” پیش بینی کننده ” می توانند به طور چشمگیری تحقیق مشتری درباره محصول را کاهش دهند و تصمیم گیری را راحت تر کنند. همینطور بازاریاب ها، می توانند از طریق داده ها به تحلیل خریدار ادامه دهند و حتی باعث شوند مشتری برگردد!

این نوع از الگوریتم هایی که به واسطه هوش مصنوعی ایجاد می شوند شیوه های متداول و فعلی در بازاریابی را به چالش خواهد کشید. حتی می توان گفت الگوریتم های یادگیری ماشین می تواند به بازاریاب ها کمک کند تا بتوانند آن قشر از مشتریان که در حال ترک و جدا شدن از برند و رفتن به سوی رقبا هستند را، شناسایی کند. در واقع ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در این حوزه، می توانند در زمینه جمع آوری داده ها، ایجاد یک مدل پیش بینی کننده، تست و تایید اعتبار آن مدل بر روی مشتریان واقعی، کمک کننده و مفید باشد.

هوش مصنوعی - بازاریابی اینترنتی

با استفاده از قدرت هوش مصنوعی، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که ابتکارات بازاریابی دیجیتال در سطح بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و یا تبلیغات بنری منسوخ شوند. از این گذشته، واقعا چه کسی به بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و ترافیک وبسایت نیاز دارد زمانی که شما گزارشی با جزئیات کامل از متقاضیان خود دارید؟

3 ) استفاده از تشخیص تصویر از طریق هوش مصنوعی برای بیشینه سازی نرخ بازگشت سرمایه(ROI)

اگر اخیرا از عکس های گوگل استفاده کرده باشید، ممکن است به این مورد اشاره کنید که سیستم در شناسایی و تشخیص افراد و تصاویر چقدر خوب شده است. پیش از این، تشخیص تصویر تنها محدود به شناسایی اجزا جداشده در یک تصویر بود. اما با استفاده از هوش مصنوعی – که با استفاده از نرم افزار قابل اجرا و استفاده است، اکنون این امکان وجود دارد تا توصیف دقیق تری از یک تصویر به دست بیاید.

این تکنولوژی می تواند به روش های مختلفی برای بخش های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد. برای بانکداری و بخش مالی، تشخیص تصویر با استفاده از هوش مصنوعی می تواند برای تسریع فرآیندهای پرداختی و ارتقای امنیت مشتری به کار گرفته شود. رسانه های اجتماعی یکی از منابع عظیم تصویرها می باشند. بدین صورت که نرم افزار هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی به دنبال تصویر خواهد گشت و آن را با کتابخانه و منبع بزرگی از تصاویر مقایسه می کند تا نتایجی را از آن استخراج کند.

از نقطه نظر بازاریابی، تشخیص تصویر به معنای همگام سازی بهتر بین محتوای آنلاین و بازدیدهای فروشگاه است. بسیاری از فروشگاه ها از نرم افزار تشخیص چهره استفاده می کنند تا مشتریان را در بازدیدهای درون فروشگاه ردیابی و دنبال کنند و این ویدئوها را به پروفایل های مشتریان متصل کنند. دانستن اینکه فرد چگونه خرید می کند، شما را قادر می سازد تا پیام های فردی هدفمند بیشتری را ایجاد و به دست مشتریان برسانید. از سوی دیگر نرم افزار تشخیص چهره همچنین می تواند به عنوان یک ابزار اندازه گیری مورد استفاده قرار بگیرد – اکنون شما می توانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) آفلاین را برای کمپین های آنلاین خود ردیابی کنید.

در کنار این ها، همانطور که بیان شد، هوش مصنوعی جایگاه خود را پیدا کرده است و بسیار مورد توجه بازاریاب ها و صاحبان کسب و کارها قرار گرفته است. از این رو زمینه های دیگری نیز وجود دارد که هوش مصنوعی به کمک بازاریاب ها آمده است. از جمله این موارد می توان به تبلیغات کلیکی(Pay Per Click) که توسط هوش مصنوعی ارتقا پیدا کرده است، اشاره کرد، به گونه ای که بیشتر بازاریاب ها بودجه های پرداخت به ازای هر کلیک خودشان را به ادوردز(AdWords) و فیس بوک اختصاص می دهند. بسیاری از کمپین های تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک توسط تیم های درخانه و یا یک موسسه تبلیغات کلیکی مدیریت می شوند. به عبارت دیگر، این افراد هستند که کار را انجام می دهند. اما این نکته مهم است که هوش مصنوعی به شما کمک می کند تا کانال های تبلیغاتی جدیدی را کشف کنید که ممکن نیست توسط رقبایتان استفاده شود.

خلق محتوا توسط هوش مصنوعی کاربرد دیگری است که بازاریاب ها از آن بهره می برند، به گونه ای که پیش بینی شده است تا سال 2018 در حدود 20% از محتوای کسب و کارها توسط ماشین ها نوشته شوند. این در حالی است که ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به صورت خودکار محتوای ایمیل، پیام ها یا گزارش های شخصی سازی شده ایجاد کنند و یا به مرتب سازی محتوا برای رسانه های اجتماعی بپردازند.

در کنار این ها هوش مصنوعی حتی می تواند به شما کمک کند تا بر مبنای اینکه بازدید کننده چگونه با شرکت شما تعامل داشته است، قادر باشید از طریق وبسایت یا واحد حمل و نقل، مرتبط ترین محصولات یا محتوا را به نمایش بگذارید.

با توجه به آنچه گفته شد، هوش مصنوعی بازاریاب ها را قادر می سازد تا رویاهایی را که قبلا غیر ممکن می دانستند – درگیر شدن با هر مشتری فردی به روشی شخصی شده و با مفهوم – جامه عمل بپوشانند.

در نهایت با اثرات و روندی که برای هوش مصنوعی در سال 2018 پیش بینی کرده اند، هوش مصنوعی و تکنولوژی های وابسته به آن خواهند توانست در سال جاری بازاریاب ها و مشتریان را به هم نزدیک تر سازد. به گونه ای که مشتریان درک بهتری از یک محصول داشته باشند و بازاریاب ها نیز درک بهتری از مصرف کنندگان داشته باشند و با اثربخشی بیشتری بتوانند به بازار هدف خود خدمت و محصول ارائه دهند. تصمیم گیری بهینه شده، چرخه فروش بهتر و خرید “پیش بینی کننده” و فرآیندهای فروش به عنوان نتایج و خروجی های قطعی این جنگ روباتیک هستند. اما این نکته مهم است که مشتریان و برندها هر دو در طرف برنده قرار دارند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *