نقش مدارس :پایان نامه رایگان رشته روانشناسی;بررسی علل بزهکاری در نوجوانان دختر و پسر


دانلود پایان نامه

نقش مدارس :

با توجه به سالهایی كه كودك در مدرسه می گذراند ، یكی از حساسترین نیروهایی كه بر او اثر دارند مدرسه است . مدرسه نمی تواند به تنهایی مسئله بزهكاری را حل و یا حتی از آن پیشگیری كند اما نقش مدرسه در این امر بسیار حساس و تعیین كننده است . در یك طرح خوب سازمان یافته ، انتظارات اجتماع از آنچه كه مدرسه در مورد كودكان می تواند انجام دهد ، باید بر تعقل صحیح و نه بر افكار واهی استوار باشد .

گفته می شود كه فرستادن كودكان به مدرسه در سنین بین پنج و هفت سالگی ، بهترین فرصت را جهت پیشگیری اولیه از بزهكاری آنان فراهم می كند . حتی در سنین بالاتر نیز می توان به آنها رسید و كمك كرد . معلم كه یك ناظر تعلیم یافته است در موقعیتی است كه می تواند كودك را مورد مشاهده و ارزیابی قراردهد . احتمالا ، بعد از اینكه معلم مدت زیادی كودك را زیر نظر گرفت ، می تواند شواهد و نشانه های شخصی و اجتماعی را كه بر كودك اثر می گذارند كشف كرده و به او كمك كند .

 

 

 

مدرسه با همكاری خانه ، تجربه یادگیری اساسی را برای همه كودكان مهیا می سازد . مسلما ، هیچگاه مدرسه نمی تواند محرومیت كودك را از یك خانه راحت ، و یا والدین عاقل و دوست داشتنی به طور كامل جبران كند. اما مدرسه می تواند كودك را نسبت به ارزشهای اساسی خود آگاه سازد و به او بیاموزد كه چگونه می تواند آنها را پرورش دهد . در نتیجه حضور نوجوان در یك مدرسه خوب امید است كه او به صورت فردی توانا و شایسته بار آید .

یكی از مسئولان آموزش و پرورش در یكی از كشورها برنامه ای با چهار اصل تنظیم كرده است كه با استفاده از آن ، مدارس زیادی می توانند به بزهكاران نوجوان كمك كنند . آن چهار اصل عبارتند از :

1- كاهش تعداد شاگردان هر كلاس تا معلم بتواند به یكایك شاگردان رسیدگی كند .

2- تربیت و آماده كردن معلمانی كه نشان داده اند توانائی كار كردن به طور سازنده با كودكان را دارند .

3- فراهم آوردن افراد متخصص برای كمك به معلمان در مواجهه با مسائل خاص در مدرسه و مهیا ساختن كلینیكی ( مشتمل بر خدمات پزشكی ، روانشناسی و اجتماعی ) برای كودكانی كه به كمكهائی و رای مسئولیت مدرسه نیاز دارند .

4- جلب پشتیبانی والدین و هماهنگ كردن تلاشهای آنها و كاركنان مدرسه جهت طرح ریزی نقشه هایی به منظور مقابله كردن با مسئله بزهكاری .

گرچه این نكات پیشنهادی قابل تحسین هستند ، به ندرت مدیر یا بازرسی را می توان یافت كه آنها را نكات اصیل و دست اول به حساب بیاورند . اگر بودجه مدرسه اجازه دهد كمتر مدرسه ای است كه خدمات روانشناسان ، مددكاران بهداشتی و اجتماعی را نفی كند . بر شمردن ضعفهای مدارس به ندرت راه علاج را به ما می گویند . در بسیاری از شهرهای دنیا علت اصلی شرایط نامناسب مدارس عامل اقتصادی است . عدم وجود كلاسهای درس ، كتاب ، لوازم و همین طور معلمان تعلیم دیده مسائل بی نهایت اضطراری را تشكیل می دهند .

این نكته را نیز می توان از برنامه چهار ماده ای پیشنهاد شده استنباط كرد كه داشتن مدارس ابتدایی و متوسطه به اندازه كافی برای یك شهر یا اجتماع نباید ارضاء كننده باشد.وجود ساختمان مدرسه ، و معلم به تعداد كافی به خودی خود اهمیت چندانی ندارد ، آنچه ملاك است پیشرفت دانش آموز است .

مرحله بعدی ، دقت و مراقبت از اطفال است ، صحنه های رنگارنگ زندگی اجتماعی و روابط افراد ، چگونگی روابط افراد یك جامعه مسلما در سعادت و خوشبختی و ایجاد نظم و آرامش و بی نظمی ، هرج و مرج زندگی اجتماعی جزء عوامل مؤثر بر شمرده می شوند . اطفال در سنین شباب بر سر دو راهی مهمی قرار می گیرند كه با كمترین مسامحه و سهل انگاری ، موجبات تباهی خود و خانواده خویش را فراهم می سازند و در بزرگی و عظمت یك ملت لطمه غیر قابل جبرانی وارد می نمایند .

انحراف كودكان و نوجوانان بزرگترین مصیبت و بد بختی برای یك ملت است و هدایت صحیح اطفال از مهمترین مسائل است . ایام كودكی و جوانی پربهاترین لحظات عمر افراد یك ملت است . یك ملت لایق ، خواهان زندگی شایسته است ، زیرا آینده آن ملت از آن كودكان و به همت مردانگی ، تقوی ، فضیلت و داشتن علم و درایت و بالاخره به عزت نفس اینان بستگی تام دارد . و اینان هستند كه باید بر جلال و شكوه و عظمت بزرگی موجود بیافزایند . حفظ و حراست این ذخایر گرانبها و هدایت ، راهنمایی آنان به شاهراه عزت نفس ، تهذیب اخلاق بزرگترین وظیفه ملتی است كه به سعادت و نیكبختی فرزندان خود علاقه مند است و بایستی كودكان را از گزند گمراهی مصون و در امان نگاه داشت .

چون وظایفی دقیق و خطیر دارند و بایستی از شیرینی تقوی كام برگیرند و لذت زندگی را از طریق مشروع بدست آورند و در نیك و بد ایام دیگران شریك باشند و به جای مجازات وی باید به هدایت و حفاظت و راهنمایی آنان پرداخت .

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی تاثیر زنگ ورزش بر روی سلامت روانی دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی  100صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *