مهریه:پایان نامه رایگان علوم تربیتی,بررسی ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش همسران


دانلود پایان نامه

مهریه

با بعثت رسول گرامی اسلام(ص) و پیاده شدن احکام الهی مهریه برای حمایت از زن وضع شده و تاکنون در جامعه‌های اسلامی مرسوم است . امروزه مهریه یک پشتوانه اقتصادی برای زن محسوب می‌شود. زیرا اگر جدایی(طلاق) لطماتی برای مرد داشته باشد،می‌تواند از نظر روحی و اجتماعی و مالی جبران نماید اما زن برای جبران لطمات نیاز به یک پشتوانه مالی دارد و آن پشتوانه را اسلام در مهر قرارداده است (نوروزی،۱۳۷۲، ص ۵۲).

آنچه دارای ارزش و قیمت باشد چه مال و چه عمل می‌تواند مهریه و صداق زن قرار بگیرد .باغ،مغازه،زمین،ساختمان،پول نقد،آموختن علم و امثال اینها می‌تواند صداق زن باشد . پیامبر اکرم(ص) فرمودند:برترین زنان امت من زنی است که زیبائیــش بیشتر وصــداقش کمترباشد[۱]

(انصاریان،۱۳۷۷، ص ۱۴۷).

جهیزیه

در این زمینه،باید به خانواده عروس و داماد این معنا را توجه داد که قناعت اخلاق انبیاء و اولیا و حقیقتی محبوب خداوند است را از یاد نبرند و آنچه را که خانواده عروس به اندازه توان و قدرت خود به دنبال دختر فرستادند با چشم عنایت و محبت و با دیده قناعت بنگرند تا خدای نخواسته قدم سرزنش و تحقیر، سرکوفت و حمله به شخصیت افراد در سرزمین زندگی وارد نگردد و پدر عروس در تهیه جهیزیه‌ شأن انسانی و موقعیت اجتماعی خود و خانواده داماد را لحاظ کند و از اسراف بپرهیزد (انصاریان،۱۳۷۷، ص ۱۹۷).

جهیزیه هیچ ریشه فرعی و اسلامی ندارد بلکه تنها یک سنت است. به‌همین دلیل در بعضی از شهرها مردان جهیزیه به خانه می‌برند و بر عهده زن نیست ، همچنین جهیزیه در زندگی آینده دو جوان بسیار مؤثر است(نوروزی،۱۳۷۲، ص ۵۲).

عقد و عروسی

پیامبر (ص) می‌فرماید: پربرکت‌ترین همسر زنی است که هزینه ازدواج و زندگیش کمتر باشد(مشکینی،۱۳۵۹، ص ۵۹).

با مراسم عقد و جاری شدن خطبه زن و مرد با هم محرم شده و بعنوان همسر ایام نامزدی را آغاز می‌کنند. این ایام یا مفید و سازنده است یا غیر مفیدو مخرب. از این جهت مفیدو سازنده است که ایام نامزدی بهترین فرصت است که زن و شوهر قبل از رفتن به خانه خود با اخلاق و روحیات هم آشنا شوند و گامی برای درک یکدیگر بردارند ودر صورتی غیر مفید و مخرب است که شروع به برخوردهای غیر منطقی کنند و زندگی مشترکشان تبدیل به جدایی و طلاق ‌شود.بعد از ایام نامزدی نوبت مراسم عروسی می‌رسد. خوب است جوانان درک کنند که منظور از مراسم عروسی برگزاری جشن شروع زندگی مشترک است نه ارائه پول،قدرت و موقعیت اجتماعی،خودنمایی. به همین جهت مراسم عروسی می‌تواند ساده و مختصر برگزار شود(نوروزی،۱۳۷۲، ص ۵۳).

عقدو عروسی باید توام با وقار و حفظ کرامت و شخصیت و به دور از محرمات و گناهان و عوامل تحریک شهوات باشد تاموجبی برای جلب رحمت حق و عاملی برای تحقق برکات الهی شود(انصاریان ،۱۳۷۷، ص ۲۰۱).

اسلام عروسی را به هنگام شب بهتر می‌داند(انصاریان ،۱۳۷۷، ص ۲۰۲).

غذا دادن به مهمانان که‎زحمت کشیده‎ودعوت دوخانواده راپذیرفته‎اند ازنظر اسلام مستحب

است(انصاریان،۱۳۷۷، ص ۲۰۳).


حقوق زن و شوهر

امام صادق(ع) می‌فرماید: هرچه محبت همسر در قلب بنده زیادتر شود فضیلت و ایمانش زیادتر می‌شود(مشکینی،۱۳۵۹، ص ۸۶).

اسلام برای زن و شوهر حقوق واجب و مستحبی قرارداده که لازم است رعایت کنند و مراقب باشند این دستورات حیات بخش را زیرپا نگذراند،چه این حقوق پایه اساسی خانواده را تشکیل می‌دهد. خیر و سعادت،لذت و آرامش،دوام و بقای زندگی داخلی را تأمین می‌کند(مشکینی،۱۳۵۹، ص ۱۱۶).

امام صادق (ع)می‌فرماید: مرد باید در امر خانواده سه چیز را برخود تحمیل کند هر چند که برخلاف میل و طبعش باشد،خوشرفتاری،توسعه در معاش بدون اسراف و غیرت ناموسی(مشکینی،۱۳۵۹، ص ۱۲۵).

حق زن بر شوهر این‌است :۱- تهیه لوازم زندگی ۲- مباشرت ۳- گشایش در زندگی ۴-احترام به زن ۵- آراسته و پاکیزه بودن ۶- خوش زبانی و مدارا ۷- رعایت اراده و اختیار خود را بنماید(انصاریان،۱۳۷۷،ص ۲۰۴).

امام کاظم(ع) می‌فرماید: جهاد زن ، نیکو شوهرداری است (انصاریان،۱۳۷۷،ص ۳۸۲).

حقوق شوهر بر زن اینست : ۱- اطاعت ۲- تمکین ۳- بیرون رفتن از خانه با اجازه شوهر باشد۴- پرهیز از آزار شوهر و تندخویی و بدزبانی ۵- خدمت در خانه ۶- احترام به شوهر و خوشرفتاری با او ۷- برای غیر شوهر خود را نیاراید ۸- بدون اجازه شوهر در اموال او تصرف نکند(انصاریان،۱۳۷۷،ص۲۰۵).

رفتار

حرکات زن و شوهر نسبت به یکدیگر باید محصول ادب و وقار،دوستی و رفاقت ، تعاون و همکاری،عشق و علاقه و تواضع و فروتنی باشد و همچنین کردار زن و شوهر نسبت به هم باید براساس احترام متقابل و ارج نهادن به شخصیت یکدیگر باشد(انصاریان،۱۳۷۷، ص ۲۵۵).

گفتار

زن و شوهرسخن و کلامشان با یکدیگر باید آمیخته به عشق و محبت و بیان عاطفه و احساس و جلوه شعور و عقل و وجدان وانصاف باشد. سخن وقتی رنگ خدائی داشته باشد، قضاوت وقتی صحیح باشد،کلام وقتی نرم وساده وسهل باشد،گفتاروقتی ریشه در عدالت وانصاف داشته باشد به زندگی ،گرمی ،استحکام ،عشق وسلامت می‎بخشد (انصاریان،۱۳۷۷،ص۲۵۶).

هدف زندگی از دید قرآن

منظور اصلی از زندگی را در مفهوم عمیق حیات طیبه می‌یابیم. قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: کسانیکه موفق به عمل صالح گردند اعم از زن و مرد و ایمان به خدای بیاورند ما آنها را به حیات طیبه زنده می‌کنیم[۲] (شرفی ،۱۳۷۷، ص ۲۴).

پس براساس این نگرش هدف از زندگی این‌است که بشر با استفاده از اراده و استعداد فراسوی زیست مادی و حیوانی،به چنین تجلی روشنی از حیات ملکوتی و معنوی دست یابد. لازمه نیل به چنین امری،نفی پوچی و درهم شکستن حصارهای زندگی مادی و مکانیکی است. انسانی که به چنین مفهومی از حیات و زندگی دست یافت در برابر آسیبهای روحی و روانی مصونیت یافته و نفوذناپذیر با چشمانی نافذ و عمیق در آیه آیه هستی می‌نگرد و به بصیرت دست می‌یابد(شرفی،۱۳۷۷، ص ۲۵).

قرآن کریم ،چشم‌اندازهای متعددی را فراروی انسان می‌گشاید و ابتدا بر هدف‌داری جهان و انسان تأکید می‌ورزد و سپس به عنوان ملاکهای الهی در زمینه اهداف زندگی، ایجاد نگرش می‌نماید(شرفی،۱۳۷۷، ص ۲۷).

عمل متعالی: دنیا ، آزمایشگاه بزرگی است که از انسانها آزمونهای مکرری به عمل می‌آورد و

این آزمونها به منظور تعیین درجه لیاقت و شایستگی آنها می‌باشد(همان منبع).

خودسازی و تکامل: هدف دیگری که قرآن برای بشر در نظر می‌گیرد ، در رابطه او با خدا معنا پیدا می‌کند و آن عبادت تکامل و خودسازی است چه، منظور از عبادت پروردگار نیز تهذیب نفس ورهاکردن خوداززنجیرهای وابستگی به مسائل مادی است(شرفی ،۱۳۷۷، ص ۲۸).

فراشدن(والاگرایی): آدمی ، پیوسته درمرز جدایی بودن و شدن در حال نوسان است،ولی جاذبه‌های سنگین ماندن و بودن ،بسی نیرومندتر از کشش به سوی والایی و به‌گرایی است،منظور از شدن دراینجا تحول و شکفتگی است. به تعبیر دیگر فراشدن شکفتگی تمام عیار است. آن‌گونه که حداکثر قابلیتی که در وجود آدمی نهفته است به جریان می‌افتد و روند رشد و تحول اورا تسریع می‌نماید(شرفی،۱۳۷۷، ص۲۹).

اساس رابطه زناشویی از نظر قرآن کریم

قرآن کریم اساس رابطه زناشویی را مودت و رحمت می‌داند که رابطه‌ای برتر و والاتر از پیوند شهوانی یا بهره‌گیری اقتصادی وسودجویانه است. بنیانی که براساس مودت ورحمت شکل

می‌گیرد، آثار بسیار پرخیر و برکتی نه تنها برای زن و شوهر و فرزندان بلکه برای جامعه دارد. جامعه‌ای که در آن نهاد خانواده گرفتار به هم ریختگی و نابسامانی است، عاقبت روشنی ندارد و دیریا زود از هم خواهد پاشید. از این جا میتوان به اهمیت تحکیم بنیان خانواده پی برد(سادات، ۱۳۷۷، ص ۲۰).

خانواده

صاحب نظران معتقدند : خانواده از نخستین نظامهای نهادی عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندیهای حیاتی و عاطفی انسان و بقای جامعه ضرورت تام دارد و از همه نهادهای اجتماعی ،طبیعی‌تر و خودی‌تراست (شرفی،۱۳۷۷، ص ۳۷).

خانواده سازمانی است که کلیه اعضای آن دارای حقوق و حدود اختیارات مشخص می‌باشند و همچنین حرمت و حفظ شئون خانوادگی در گرو رعایت حقوق متقابل است. این حریم ابتدا از سوی اعضای خانواده و سپس از ناحیه دیگران باید کاملا حفظ شده و امنیت زندگی تأمین شود . نه دیگران باید به خود اجازه تجاوز به حریم خانوادگی کسی را بدهند و نه اعضای خانواده باید حریم خود را در رابطه با دیگران بردارند(شرفی،۱۳۷۷، ص ۱۳۷).

مک آیور[۳] ،خانواده را گروهی می‌داند دارای روابـط جنسی پایـا و مشخص که به تولید مثل

وتربیت فرزندان منتهی می‌شود . برگس[۴] و لاک[۵]، خانواده را گروهی می‌دانند متشکل از افرادی

که باپیوند زناشویی، همخونی و یا بعنوان فرزند با هم به عنوان زن، مادر،شوهر،پدر،برادر ،خواهر در ارتباطی متقابل، فرهنگی مشترک را پدید آورده‌اند و در واحد خاصی زندگی می‌کنند. لوی[۶]،یکی دیگر از نظریه پردازان خانواده است که از خانواده تعریفی به این مضمون ارائه داده‌است .خانواده واحدی اجتماعی است که براساس ازدواج بوجود می‌آید و یا درتعریفی دیگرخانواده را پیوندی می‌داند که با نهاد ازدواج ، که مورد تصویب جامعه قرار گرفته‌است، در ارتباط است. راجرز[۷] یکی دیگر از نظریه پردازان خانواده ، خانواده را نظامی می‌داند نیمه بسته که تشکیل شده از اعضایی با وضعیتها و مقامهای گوناگون در خانواده و اجتماع ، که با توجه به محتوای نقشها،وضعیتها ، افکار و ارتباطات خویشاوندی که مورد تأیید جامعه‌ای است ایفای نقش می‌کند(نجاتی،۱۳۸۱، ص ۲۰).

بطور کلی می‌توان گفت : خانواده نهادی اجتماعی است و شالوده حیات اجتماعی محسوب

می‎شود که علاوه بر حفظ بقای نسل وپرورش کودک، وظایف متعدد وپیچیده دیگری از قبیل

فعالیتهای آموزشی ، اقتصادی و اجتماعی کردن فرد را به عهده داشته و بعنوان عامل ارتباط مستقیم فرد با گروهها ،مؤسسات اجتماعی و سازمانها ، نقش مهمی دارد(نجاتی،۱۳۸۱،ص ۲۱).

تیپهای خانواده

خانواده‌ها را از حیث کیفیت روابط درونی و میزان استحکام آنها ،میتوان به سه تیپ تقسیم نمود،الف- خانواده متزلزل ب – خانواده متعادل ج – خانواده متکامل (شرفی،۱۳۷۷، ص ۳۷).


خانواده متزلزل

چنین خانواده‌ای از هدف اصلی خویش بازمانده و آرمانش را از دست داده‌است و از درون تهی گشته و با هر ضربه بیشتر می‌ریزد و چنین خانواده‌ای دارای روابط خصمانه و غیر دوستانه است و مسئولیتها در آن به کنار رفته، مدیریت تجزیه شده و تصمیم گیری درآن به غایت دشوار است. در چنین خانواده‌ای جاذبه‌ای مکفی برای پای بندی اعضای آن به میثاق زندگی مشترک وجود ندارد و فردای روشن،آینده امیدبخش وجود ندارد. در چنین خانواده‌ای انتقادها به شکلی ظالمانه ، مستقیم و مستمر توسط اعضای آن از یکدیگر به عمل می‌آید(شرفی،۱۳۷۷، ص ۳۸).

خانواده متعادل

تصویر واقع بینانه از خانواده متعادل ،نوعی بصیرت و اعتماد به نفس در انسان می‌آفریند . منظور از خانواده متعادل ، سازمان فاقد عیب و نقص نمی‌باشد ، بلکه این مفهوم به شبکه‌ای از

روابط متقابل اطلاق می‌شود که اعضای آن درگیر با مشکلات و موانع اجتماعی بوده و ضعفهای کم و بیش قابل اعتنایی نیز دارند ، لیکن در مقابله با موارد مذکور ، شیوه منطقی اتخاذ می‌کنند و برای مسائل ، اهمیتی در خور آنها قائل می‌شوند(تناسب بین کنش و واکنش ) و در برابر موقعیتهای دشوار که ناگزیر از انتخاب باشند ، تصمیم به موقع و مقتضی اتخاذ می‌کنند(شرفی،۱۳۷۷، ص ۴۰).

[۱] – بحار ،ج ۱۰۳، صفحه ۳۴۷

[۲] – سوره نحل ،آیه ۹۷

[۳] – R.M.Mac Iver

[۴] – E.W.Burgess

[۵] – H.J.Locke

[۶] – R.H.Lowie

[۷] – R.H.Rodgers

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان ۱۰۵ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  ۲۰۸ پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  ۲۲۲ پایان نامه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *