مقدمه:دانلود پایان نامه رشته روانشناسی,مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار


دانلود پایان نامه

فصل اول :

طرح تحقیق

 

  • مقدمه
  • انگیزه تحقیق
  • فایده و اهمیت تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • بیان مسئله
  • بیان موضوع
  • فرضیه های تحقیق
  • تعریف عملیاتی مفاهیم ، اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

از زمانیكه انسان پا به عرصه وجود گذاشت ، تنوع در رفتار ، افكار ، احساسات و نگرشهای او چیزی بود كه همواره جلب توجه كرده است . تنوع در ویژگی های شخصیتی موجب گردیده است كه هر یك از افراد بشر شخصیت منحصر به فردی داشته باشند حتی در بین دوقلوهای همزاد كه ظاهرا شبیه به هم هستند ، این تفاوت  و افتراق در ویژگی های شخصیتی  آنها كاملاً آشكار است  از آنجا ئی كه دوران نوجوانی یكی از مهمترین مراحل زندگی بشری است با این وجود، مرحله ای پر كشمكش و گاه دشواری در زندگی است چرا چنین است؟ اولین و آشكار ترین پاسخ این است كه نوجوانی و بخصوص سالهای اول نوجوانی قبل از هر چیز ، دوران تغییرات جسمانی ، روانی و شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است این نا عادلانه است كه درست زمانی كه نوجوان با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمانی را می گذراند ، اجتماع از او می خواهد در مستقل باشد ، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد.( رشد و شخصیت کودک، مترجم، شهید یاسایی، سال 1370، صفحه531)  نوجوان علاوه بر كنار آمدن با همه این تغییرات رشدی باید بكوشند تا هویتی  برای خود كسب كنند . پاسخی برای این سوال بیابند كه من كیستم ؟ (رشد شخصیت كودك،مترجم ، مهشید یاسایی، سال 1370 ، صفحه 531)

مردم غالباً در دوران های تغییرات اجتماعی، شناختی دچار اختلالات روانی  و فیزیولوژیكی می شوند  كه موقتاً تعادل آنان را بر هم می زند. دوران اولیه نوجوانی زمانی برای تغییر سریع و نیز اختلالات روانی و روانی ـ فیزیولوژیكی است كه این تغییرات و اختلالات در تعدادی از نوجوانان  به درجات مختلفی بروز می كند . این اختلالات ممكن است برای گروهی از نوجوانان نسبتاً كم یا گذرا  باشد ، در مورد بعضی دیگر ممكن است شدید و درمان آن مشكل باشد و از جمله اضطراب و افسردگی و… و یا داشتن شخصیت ضد اجتماعی و بزهكاری و اعمالی مانند دزدی ، حمله شدید ، تجاوز ، آدمكشی یا استفاده از مواد مخدر و یا نقض مقررات رفت و آمد در اماكن یا  اوقات خاص، فرار از مدرسه ، تكرار جرم ، را پیش از سن مشخصه و یا صفات منقوش در شخصیت وی می باشد .(آلپورت و گوردون، رشد شخصیتی ، سال 1356، صفحه 92)

از رفتارهای سطحی شخصی و عادات مصلحتی او گرفته تا عمیق ترین و درونی ترین ارزشهایی كه جهت او در زندگی را مشخص می كند .( الیوت وگوردون ، رشد شخصیتی ، سال 1356،صفحه 92) پس باید دانست چه عواملی باعث می شوند که نوجوانان در آن مرحلة بحرانی اعمالی را بطور عمد یا غیر عمد مرتكب شوند . از جمله بزهكاری كه پاشیده شدن نظام خانواده ، فقرمالی ، عدم نظارت صحیح بر رفتارهای نوجوانان ، نداشتن وسایل تفریح سالم ، پرخاشجویی یكی از والدین و عدم تحمل رفتار آنها بوسیله نوجوانان عواملی هستند كه دختران و پسران را به فرار از خانواده ، شركت در باند نوجوانان بزهكار ، پناه بردن به اعتیاد ، دزدی و یا فحشا وا می دارند. ( بهرامی هادی ، روان شناسی نوجوانی ، سال 1358 ، صفحه 107)

انگیزه تحقیق :

از آنجایی كه مطالعات اجتماعی نشان می دهد كه بیشترین بزهكاران آسیب دیدگان بهنجار یك جامعة‌ نابهنجارند یعنی افرادی كه از نظر روانی ، طبیعی و بهنجارند ولی بعلت شرایط جامعه نا بهنجار دست به بزهكاری می زنند و نیز جمعیت كثیری از افراد كشورمان را نوجوان تشكیل می دهند كه آینده سازان جامعه محسوب می گردند.

بنابراین رسیدگی به امور و مسایل آن باید از اولویت خاصی برخوردار باشد . با توجه به اینكه عده كثیری از نوجوانان جامعه كه در آیندة‌ نه چندان دور باید از نیروی آنها جهت سازندگی كشور استفاده شود تحت عنوان افراد مجرم و بزهكار در كانونهای اصلاح و تربیت بسر می برند. بنابراین مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا بررسی و مقایسه بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهكار پسر با نوجوانان عادی انجام دهد تا با شناسایی بهتر ویژگی های شخصیتی این گروه بتوان خدمات راهنمایی مشاوره ای بیشتر و مطلوب تری به آنان ارائه دادواین قشر آسیب پذیر را با ذكر علل و عوامل بزهكاری یاری نمود .( قائمی، علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، سال 1364،ص 85)

فایده و اهمیت تحقیق :

  • دروه نوجوانی به دلیل تحولات بلوغ و ارزشها و بحران هویت ، مرحله است كه در آن احتمال بروز رفتارهای بزهكارانه بمراتب بیشتر از سایر دوره های زندگی است و لزوم توجه هر چه بیشتر به بزهكاری های سنین نوجوانی از این جهت است كه نوجوانان نیروی فوق العاده ای دارند كه می تواند باعث ایجاد مشكلات جدی برای خود ، خانواده و اجتماع شوند.(احدی و بنی جمالی،1370)

نیز شخصیت موضوعی بحث برانگیز ، جذاب ، پیچیده و مهم می باشد كه در دانش روان شناسی ازاهمیت زیادی برخوردار است و همه روانشناسانی كه امروزه در ابعاد گسترده دست به پژوهش می زنند و در نهایت می كوشند تا مقوله شخصیت را كه قرنهاست توجه انسانهای كنجكاو را به خود معطوف داشته است ، پرده بردارند .( احدی و بنی جمالی ،1370)

اهمیت و ضرورت اساسی این پژوهش در آن است كه با اجرای این پژوهش و بر اساس آزمون خود پنداره بك  اطلاعاتی را ارائه می دهد که بتوان تا حدود زیادی ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهكار و نوجوانان عادی را شناسایی و آنها را از این نظر با هم مقایسه كرد و در صورت تایید زمینه های پژوهش بتوان احتمال ارتكاب اعمال بزهكارانه را در افراد تا حدودی پیش بینی و اقدامات پیشگیری كننده لازم را اجرا كرد.

اهداف تحقیق :

هدف از پژوهش حاضر ، بررسی شخصیت نوجوانان بزهكار بوسیله آزمون خود پنداره بك است و اینكه از طریق مقایسه نتایج نوجوانان بزهكار با نوجوانان عادی از نظر توانایی ذهنی ـ جذابیت فیزیكی و مسائل اخلاقی ، برون گرایی ، كفایت كاری و روابط اجتماعی است را شناسایی کنیم.

محقق در نظر دارد كه وجوه تمایز بین این دوگروه را بر مبنای این پرسشنامه بدست آورد .

بیان مسئله :

در زمینه بزهكاری نظریه های گوناگونی وجود دارد كه هر كدام با جلوه های خاص در تلاش هستند تا علت بزهكار را منعكس كنند . چنانكه ، دوركیم بزهكاری را یك پدیده اجتماعی می داند و نرم های معیوب را به عنوان علت بزهكاری محسوب می كند و یا لمبروزو بزهكاری را با عوامل زیستی مربوط دانسته و ادعا می كند كه با شناسایی وضعیت ظاهری و  خصوصیات ارگانیك خواهیم توانست افراد بزهكار را از غیر بزهكار متفاوت كنیم .

در زمینه روان شناختی نیز تحقیقات فراوانی برای تبیین بزهكاری صورت گرفته است .  عده ای آن را ناشی از گرایش های اجتماع ستیزی می دانند و مرحل رشد شخصیت را از دیدگاه روانی ـ جنسی تحت عنوان رویكرد روان كاوی بررسی می كنند .

برخی دیگر محیط و عوامل یادگیری را در این زمینه مؤثر می دانند وبرخی دیگر  همانند موری و شوارتز انگیزه ها و نیازها را به عنوان مهمترین عامل بروز  بزهكاری در نظر می گیرند .

در این تحقیق می خواهیم دریابیم آیا بین خود پنداره افراد بزهكار و افراد عادی تفاوت موجود است یا نه و اینكه آیا نگرش آنها نسبت به خود متفاوت است یا نه ؟

موضوع تحقیق :

مقایسه خود پنداره نوجوانان بزهكار با نوجوانان غیر بزهكار

فرضیه تحقیق :

بین خود پنداره نوجوان بزهكار با غیر بزهكار تفاوت وجود دارد.

 

تعریف عملیاتی مفاهیم :

بزه :

عبارت است از اقدام به عملی كه بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی هر جامعه است .

نوجوانی :

به دوره ای از زندگی فرد حد فاصل پایان دوره كودكی و آغاز دوره بزرگسالی گفته می شود همراه با تغییرات بیولوژیكی در دختران و پسران است .

نوجوان بزهكار:

كسی است كه متهم به ارتكارب رفتار ضد اخلاقی و قانون شكنی است ولی به علت آن كه به سن (معمولاً 18سالگی )قانونی نرسیده است مانند یك مجرم بزرگسال مجازات نمی شود لازم به ذكر است كه این نوجوانان در كانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند.

خود پنداره :

منظور از خود پنداره یا خویشتن پنداری ، مجموعه افكار ، احساسات و نگرشهایی است كه هر كس درباره خود پرورش می دهد . خویشتن پنداری یعنی آگاهی هر شخصی از خود ، به عنوان موجودی متمایز ، قادر برای فكر كردن و كاری انجام دادن (رون شناسی رشد ، گنجی ، حمزه ،ص171)

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *