مشخصات و ارزش هواخواهان برند


دانلود پایان نامه

وفاداری به برند وابستگی کمی به بخش­ بندی­ های گسترده­ ی جمعیت شناختی، مانند درآمد و سن دارد؛ بیشترین ارتباط آن با کیفیت محصول و پیام مربوط به آن می باشد.

هواخواهان برند (Brand Enthusiasts) به افرادی گفته می شود که برند مورد علاقه خود را به دوستانشان معرفی کرده و پیشنهاد می دهند و کسانی ­اند که تقریبا عمده خریدهای حال حاضر و آینده خود را از این برند تهیه می کنند، در واقع کسانی که نسبت به برند مذکور وفادار هستند. البته مشتاقان و علاقه مندان برند صرفا نسبت به یک برند وفادار نیستند بلکه آن برند را دوست دارند، حتی اگر از آن استفاده نکنند. مثلا ممکن است بسیاری از کسانی که در حال خواندن این مقاله هستند نوشابه مصرف نکنند اما برند کوکاکولا را دوست داشته باشند.

با توجه به تحلیل­ های صورت گرفته، مشتاقان برند به طور نسبتا مساوی بین گروه­ های سنی متفاوت و سطوح درآمدی مختلف توزیع شده ­اند، و تقریبا از نظر جنسیت نیز به طور مساوی به دو بخش ( ۴۷%خانم – ۵۳% آقا ) تقسیم شده ­اند.

هواخواهان برند - برندینگ

به علاوه، وفاداری به برند لزوماً در مورد قیمت نیست. چرا که با توجه به تحقیقات صورت گرفته ۴۷% افراد که کمتر از نصف افراد را شامل می شود، عنوان کرده اند که تخفیفات فروش بر روی خرید آنها از برند بخصوصی تأثیر گذار بوده است.

ارزش علاقه مندان و هواخواهان برند

۱ ) هواخواهان برند نزدیک به ۴ برابر بیشتر از افراد عادی احتمال خرید و صرف هزینه، برای برند مورد علاقه­ شان در آینده را دارند، و ۳ برابر بیشتر محتمل به خرید متداول از آن برندها هستند.

۲ ) هواخواهان برند ۱۳% بیشتر از متوسط سایر مشتریان برای برند مورد علاقه خود پول خرج می کنند.

۳ ) همچنین در هواخواهان برند، نسبتاً این عامل محتمل ­تر است که بر اساس پیشنهادات برندهای مورد علاقه خود، اقدام به خرید کنند.

کانال­ های اثربخش

ایمیل به عنوان یکی از موثرترین روش ­ها برای ایجاد اقدام به خرید در بزرگسالان شناسایی شده است، این موضوع از آن جهت بیان می شود که ۵۱% از هواخواهان برند و ۴۵% از سایر مشتریان گزارش داده ­اند که تصمیم به خرید آنها از محصولات و خدمات یک برند، به واسطه ی اطلاع رسانی های ایمیلی صورت گرفته است.

همچنین امروزه برندها از طریق رویکردهای جدیدی مانند بازاریابی حسی، بازاریابی عصبی و بازاریابی ویروسی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را طراحی و اجرا میکنند که افراد را به تعامل با برند دعوت میکند و در صورتی که این کمپین ها و شیوه ی برقراری ارتباط مداوم و حساب شده باشد، کم کم افراد به آن برند علاقه مند میشوند و به صحبت در مورد آن میپردازند.

سازگاری و ارتباط

هواخواهان برند تمایل دارند به پیام­ های مارکتینگ برند که محرک­ های مرتبط و سازگاری اند، پاسخ دهند. و با توجه به تحلیل­ های صورت گرفته از عکس العمل و پاسخگویی آنها مشخص است که هواخواهان برند به صورت زیر در مقابل پیام ­های بازاریابی واکنش نشان داده و اقدام به خرید می کنند.

هواخواهان برند - برندینگ

۱ ) انطباق پیام با انتظارات آنها از برند (متوسط امتیاز 0.7)

۲ ) انطباق تعاملات گذشته با برند (0.6)

۳ ) مرتبط بودن با نیاز آنها (0.6)

۴ ) در دسترس بودن به موقع محصول (0.4)

۵ ) مفید بودن تیم فروش برند در کمک به تصمیم­ گیری برای خرید (0.4)

ارتباط وفاداری به برند و شبکه های اجتماعی

۱ ) %۴۴ از هواخواهان برند همین حالا نیز برند مورد علاقه­ ی خود را در فیس بوک یا اینستاگرام مشخص کرده و دنبال می کنند، ۲۰% از آنها نیز برند مورد علاقه خود را در توییتر دنبال می کنند.

۲ ) %۳۹ از طرفداران برند، محصول یا خدمت مورد علاقه خود را از طریق رسانه­ های اجتماعی به دوستانشان پیشنهاد می دهند.

هواخواهان برند - برندینگ

با توجه به اطلاعات تحلیل شده در این مطلب، آنچه روشن و مشخص است آن است که برندی که دارای هواخواهانی در میان مشتریان و مخاطبانش باشد قدرت بیشتری نسبت به رقبا خواهد داشت چرا که این هواداران به دفاع از برند می پردازند، آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند و حرف و نظرشان مورد توجه سایرین قرار می گیرد و به آنها اعتماد می کنند.

بنابراین لازم است اگر چنین طرفدارانی برای برند خود داریم آنها را حفظ کنیم و همواره با آنها در تعامل باشیم و حتی از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده کنیم  و سعی کنیم بر تعداد آنها بیافزاییم. اما اگر از چنین هواخواهانی برخوردار نیستیم باید در مورد استراتژی های بازاریابی و برند سازی خود بازنگری کنیم.

باید بررسی کنیم در روند برندینگ، کدام مورد نتوانسته مخاطب را به خود جلب کند. آیا شخصیت برند درست تعریف نشده، یا بخش بندی مناسبی را برای فعالیت در نظر نگرفته یا محصول و خدمت مورد نظر، چندان با کیفیت نبوده و از این رو نتوانسته مخاطب را به خود جذب کند.

پس از آنکه مشخص شد علت دوری مخاطب از برند و عدم هواخواهی برند چیست باید سعی کنید به روشی مناسب این کمبودها را برطرف کنید. این کار از آن جهت ضروری است که در بازار امروز که تبلیغات توصیه ­ای (دهان به دهان) از اهمیت بالایی برخوردار است، اگرفعالیت های بازاریابی و برندسازی شما نتواند موجب وفاداری به برند و ایجاد هواخواهان برند برای شما شود؛ مشخصاً از سایر رقبا و رهبران عقب خواهید ماند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *