فشار روانی:دانلود پایان نامه رشته روانشناسی:بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطعه متوسطه


دانلود پایان نامه

 

1-‌ دوام و امكان كنترل طول دورة فشار روانی:

كنترل داشتن بر طول دورة یك رویداد فشارزا  نیز از شدت فشار روانی می‌كاهد، در یك پژوهش به آزمودنیها عكسهای رنگی صحنه‌های فجیع مرگ آدمیان نشان داده می‌شد. افراد گروه آزمایشی می‌توانستند با فشار دادن یك تكمه به نمایش عكسها پایان دهند. آزمودنیهای گروه‌گواه می‌بایستی همان عكسها را برای مدت زمانی كه افراد گروه آزمایشی به اختیار خود، تماشا می‌كردند، تماشا كنند، اما خودشان نمی‌توانستند به نمایش عكسها پایان‌دهند. از راه پاسخ گالوانیكی پوست(GSR) معلوم شد كه میزان اضطراب گروه آزمایشی بسیار كمتر از اضطراب گروهی بود كه هیچ كنترلی بر طول دورة تماشای عكسها نداشت.

2- قابلیت پیش بینی:

گاهی اوقات می‌توانیم وقوع حادثه‌ای را پیش‌بینی كنیم ولی گاهی چنین نیست اگرحوادث قابل پیش‌بینی باشند افراد فشارروانی كمتری را احساس می‌كنند.حتی وقتی آدمی نمی‌تواند كنترلی بر فشار روانی داشته باشد اگر بتواند آن را پیش‌بینی كند از شدت آن كاسته می‌شود. آزمایشهای آزمایشگاهی نشان می‌دهد كه هم آدمیان و هم حیوانها رویدادهای آزارندة پیش‌بینی‌پذیر را به رویدادهای آزارندة پیش‌بینی‌ناپذیر ترجیح می‌دهند.[1]

3-‌ ‌ ارزیابی شناختی:

ادراك شخص از یك رویداد فشارزا، در شدت و ضعف استرس تأثیر می‌گذارد. اینكه شخص از یك رویداد فشارزا ، چه ادراكی داشته باشد، به برآورد او از درجة تهدیدآمیز بودن آن رویداد نیز بستگی دارد. موقعیتهایی كه شخص آنها را به صورت تهدیدی برای زنده ماندن خود (اطلاع از ابتلا به سرطان) یا به صورت تهدیدی برای اعتبار و ارزش خود (شكست در شغلی كه خودش برگزیده) ادراك كند، بیشترین فشار روانی را ایجاد می‌كند.[2]

4-‌  شدت:

فشارهای روانی با شدت ناراحتی كه شخص با آن مواجه می‌شود در رابطه است مثلاً تأثیر آسیب‌دیدگی ناشی از یك حاثه رانندگی كمتر از فقدان یك شخص مورد علاقه می باشد

5-‌ میزان اعتمادبه نفس و احساس كارآیی:

اطمینان خاطر آدمی به اینكه می‌تواند یك موقعیت فشارزا را به خوبی اداره كند نیز عامل عمده‌ای در تعیین شدت فشار روانی به شمار می‌رود. برای بیشتر مردم سخنرانی در برابر یك جمعیت، رویدادفاجعه‌آمیزی به شمار می‌رود. اما مردمانی كه در این كار مهارتی بدست آورده اند به توانایی خود اطمینان دارند، در چنین موقعیتی اضطراب ناچیزی را تحمل می‌كنند. مخصوصاً موقعیتهای اضطراری فشارزا هستند. چون در این مواقع است كه شیوه‌های معمول آدمی برای كنار آمدن با رویدادها كارایی ندارد.(براهنی، نقل از هیلگارد واتكینسون، 1372)

6- نقش محیط و حمایتهای اجتماعی:

بسیاری از محققان ( كاسل1،‌گانستر2 و ویكتور3) استدلال كرده‌اند افرادی كه عضو شبكه اجتماعی گسترده‌ای هستند، كمتر تحت تأثیر منفی رویدادهای فشارزای زندگی قرار می‌گیرند و احتمالاً كمتر دچار مشكلات سلامتی ناشی از فشار روانی می‌شوند. همچنین كاملاً معلوم شده است كه به طور طبیعی وجود سیستمهای حمایتی نظیر خانواده‌های گسترده، گروههای شغلی، انجمنها، موجب تسهیل مقابله با مشكلات، توانبخشی و بهبودی می‌شوند. چنین فرض شده است كه حمایتهای اجتماعی به عنوان یك سپر4 یا حائلی5 میان فشارهای زندگی و به خطر افتادن سلامتی عمل می‌كند. (

روشهای پیشگیری از ایجاد استرس:

سلیه پدر تحقیقات در زمینه استرس، اهداف، قواعد و معیارهایی را كه برای رفتار سالم و پیشگیری از ایجاد استرس لازم است، به شدت  تقسیم می‌كند.

هدفهای كوتاه مدت:

هدفهای كوتاه مدت، برای ارضای آنی خواسته‌ها می‌باشد. بسیاری از این اهداف به آسانی قابل وصول هستند و احتیاج به طرح‌ریزیهای پیچیده و یادگیریهای دراز مدت ندارند. مانند لذت بردن از طبیعت، تفریح، گردش، راه رفتن، بازیهای مختلف سرگرم كننده، فعالیتهای خلاقه مانند نقاشی و ….. در این نوع فعالیتها كار و پاداش تقریباً در یك زمان انجام می شود..

یكی از هدف‌های كوتاه مدت در پیشگیری و مقابله با فشارهای روانی، ورزش است.  تحقیقات نشان می‌دهد كه با ورزش كردن موادی آرام‌بخش به نام آندروفین در مغز آزاد می‌شوند و به این دلیل ورزش شیوه بسیار مؤثری  برای برطرف كردن تنشهای جسمانی و روا‌نی است.(علیزاده، ماهنامه موفقیت، ص73)

هدفهای دراز مدت:

هدفهای دراز مدت، برای ارضای از آینده، طرح ریزی می‌شوند. آنها در حال حاضر تأثیر زیادی بر رفاه، سلامت و راحت زندگی كردن ما ندارند، بلكه برعكس در اكثر موارد با آنها در تضاد هستند. سلیه می‌گوید: هر فردی، چه به وجود خالق برای این گیتی معتقد باشد یا نه، ‌این مطلب را درك می‌كند كه هدف نهایی ا‌و باید از مرز لحظه‌ها بگذرد و برای رسیدن به آن، از بعضی از اهداف لحظه‎ای حاضر نیز باید صرف‎نظر كند. هدفهای دراز مدت در اصل ، اجتماعی هستند؛ بدین نحوكه كوشش برای آینده ، تلاشی است برای ایجاد كردن جوی برای بدست آوردن خوشبختی . این اهداف می‎تواند ما را در مسیر یك زندگی فعال ، با معنی ، شاد و طولانی قرار دهد و از اثرات و آسیبهای غیر لازم استرس حاصل از ستیزه‎جوئیها ،محرومیتها و ناامنی‎ها دور نگه دارد . سلیه ادامه می‎دهد كه بعضی از مردم اهداف آینده را در جمع‎آوری ثروت و قدرت و تعدادی در مذهب و فلسفه می‎یابند . سلیه می‎افزاید كه الگوی سازگاری و رفتاری مشخص و واقع‎بینانه‎ای كه با ساختمان شخصیت ما تطبیق نكند، نتیجه‎اش بیماریهای روانی، محرومیت، احساس ناامنی ، بی‎هدفی و پوچی ، سردردهای میگرن ،زخم معده و روده، حملات قلبی، ناراحتی‌های عروقی، فشار خون، خود‌كشی و یا تنها یك زندگی غمگین و تلخ است.

هدف نهایی:

سلیه معتقد است كه هدف نهایی بشر شكوفا شدن هر چه بیشتر وجود اوست، بر اساس ساخت وجودیش. این مقصدی است كه باید پایه و اساس همه فعالیت‌های او باشد. اگر فرد برای رسیدن به وجود مطلق و خالق خود ویا هماهنگی با طبیعت و جامعه تلاش می‌كند، لازم است تعادلی بین هدفهای كوتاه مدت و دراز مدت خود به وجود آورد ؛ یعنی ایجاد نوعی تعادل بین كاشتن و درو كردن، به نحوی كه وجود او اجازه می‎دهد .می‌توان گفت بحث تعادل كاشتن و درو كردن اخیر، در واقع به محدودیتهای بدن اشاره دارد . محدودیتهای بدن در برابر فشار روانی می‎تواند با ظرفی مقایسه شود كه هر یك از ما درون بدن خود داریم . هر فردی ظرفیت خاصی برای فشار روانی دارد. بنابراین همه ما ظرف فشار درونی 1 ،با شكل و اندازه متفاوت داریم چون هر ظرف می‎تواند تنها مقدار معینی مایع را در خود جای دهد. همین مسأله شیوه‎ای آسان بدست می‎دهد تا تصوری از محدودیتهای بدن خود را در برابر تحمل فشار روانی داشته باشیم .

( به نقل از پاول و انرایت )

هدف البته این نیست كه از استرس به كلی دور باشیم. این نه ممكن است و نه مطلوب . برای اینكه فرد بتواند به حدنصاب ارزش وجودی خود برسد آنرا شكوفائی دهد و تحقق بخشد ، لازم است كه در ابتدا سطح مطلوب استرس را در خود بشناسد و سپس از انرژی ذخیره برای سازگاری به نحو مطلوب و سودمند ، استفاده كند، البته تا حدی كه با ظرفیت جسمی و روانی فرد منطبق باشد .

1- نریمانی، محمد، (1382)، اضطراب و راههای مقابله با آن، اردبیل، انتشارات نیك‌آموز.

2- براهنی، محمدنقی، (1371)، روان آزمایی، آناستازی، انتشارات دانشگاه تهران.

 

1 .Cassel

2 .Ganster

3 .Victor

1 .Buffer

2 .Mediator

1 Internal  Stress Glass

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطعه متوسطه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامهدانلود رایگان پایان نامه روانشناسی:بررسی رابطه بین سبك های دلبستگی و انگیزه پیشرفت 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *