عقده برتری جویی-روش تحقیق وجود یا عدم وجود رابطه بین سبك زندگی و آرامش روانی


دانلود پایان نامه

عقده برتری جویی

این عقده شامل گرایش به مبالغه در مهارتهای جسمی ، عقلی و اجتماعی است  چنین فردی به منظور فائق آمدن بر حقارتهای خود ،‌لاف زن ،‌متكبر ، خودپسند ، خود محور شده و به تحقیر دیگران گرایش دارد . همچنین وی خویشتن پذیری بسیار كمی دارد و تنها از طریق تحمیل به دیگران است كه می‌تواند احساس مهم بودن كند . (هجل و زیگلر ، 1976 . عسگری )

در حالی كه فروید ،[1] معتقد بود كه رفتار انسان بوسیله گذشته تعیین می‌شود یعنی بوسیله غرایز و تجربیات كودكی ، آدلر انگیزش [2] انسان را بر حسب انتظارات برای آینده می دید . وی مدعی بود كه ما نمی توانیم به غرایز یا تكانه های اولیه به عنوان اصل توجیهی متوسل شویم ، فقط هدف نهایی برتری یا كمال می‌تواند شخصیت و رفتار را تبیین كند . ( شولتز ، 1990 كریمی و همكاران )

مفهوم غایت نگری خیالی آدلر ، گستره ای را آشكار می‌سازد كه در آن بر جنبه غایت شناختی و هدف گرایی انگیزش انسان تأكید می‌شود . پس رفتار ما براساس ادارك مان از هدف خیالی زندگی خویش هدایت می‌شود . هر چند این هدفها در آینده وجود ندارد اما در ادراك كنونی از آینده به چشم می خورد و با وجود آن كه هستی عینی ندارد اما تأثیرات بیشماری در جهت گیری زندگی ما اعمال می‌كنند . ( هجل و زیلگر ، 1976 ، عسگری )

سبك زندگی

سبك زندگی گسترش و پالایش مفهومی است كه آدلر در تلاش برای یك هدف نهای بیان می‌كند به عبارت دیگر سبك زندگی اشاره به الگوی منحصر به فرد مصفات ،‌رفتارها و عادتهایی دارند كه وقتی به همراه یكدیگر می آیند ،‌مسیر ویژه ما را كه خود برای رسیدن به هدف زندگی ترسیم كرده ایم ، تعریف می‌كنند . الگوهای رفتاری كه افراد برای جبران حقارتهای خود ترتیب داده اند ، بخشی از سبك زندگی آنها می‌شود . به نظر آدلر این سبك زندگی در سنین 4 و 5 سالگی به گونه بسیار محكمی شكل می گیرد ، سنی كه پس از آن به گونه كلی در برابر تغییرات ، مقاومت صورت می گیرد . ( شولتز ، 1990 ، كریمی و همكاران )

  • به اعتقاد آدلر سبك زندگی توسط قدرت خلاق فرد رشد می‌كند . به عبارت دیگر هر كسی اختیار دارد تا آزادانه سبك زندگی خود را بیافریند ولی نهایتاٌ در قبال اینك چه كسی هستند و چگونه رفتار می‌كنند ، مسئولند . این قدرت خلاق فرد است كه مسئولیت هدف زندگی او را دارد و شیوه تلاش وی را برای رسیدن به هدف تعیین می‌كند و در رشد علاقه اجتماعی او سهیم می‌شود . نیروی خلاق بر ادراك ، حافظه ، تخیل ، خیالپردازی و رویا نفوذ كرده و از انسان یك فرد آزاد و خود مختار می‌سازد . ( هجل و زیگلر ، 1976 ، عسگری )

آدلر 2- « ما سرنوشت خود را در كنترل داریم نه اینكه قربانی آن باشیم ».

آدلر باور داشت كه رابطه داشتن با دیگران ، اولین تكلیفی است كه در زندگی با آن مواجه می شویم . سطح سازگاری اجتماعی ما ،‌كه بخشی از سبك زندگی ماست بر برخورد ما با تمام مشكلات زندگی تأثیر می گذارد . پس مفهوم احساس تعاون یا علاقه اجتماعی بطور گسترده تر بصورت استعداد فطری فرد برای همكاری كردن با دیگران جهت دستیابی به هدفهای شخصی و اجتماعی تعریف می‌شود . ( استپانسكی ، 1983 ، به نقر از عسگری )

تكلیف كار

كار به عنوان مهمترین مسأله زندگی هر فرد ( حتی مهمتر از ازدواج ) ، از منظر روانشناسی تعریف می‌شود و به زعم جامعه شناسان نیز ، یك نیاز برای زندگی جمعی و ارزش گذاری اجتماعی است .

هیچ انسانی تا عاشق كارش نباشد ،‌موفق نمی شود . تصویری كه نقاش از روی عشق صرف به هنرش خلق می‌كند ، بزرگترین شاهكار اوست . آثار هنرمندی كه فقط برای امرار معاش كار می‌كند ، همواره فراموش می‌شود . ( اسكاول شین ، خوشدل ، 1374 )

مثلث عشق آر . جی . استنبرگ

طبق نظریه سه وجهی عشق استنبرگ ؛ [3] عشق و روابط صمیمانه سه عنصر فعال دارد :

تعهد [4] ( بعد شناختی عشق )  – صمیمیت [5] ( بعد عاطفی – هیجانی عشق ) – شهوت وهوس [6] ( بعد انگیزشی عشق )

عشق و علاقه به انواع مختلف تقسیم می‌شود كه به توصیف آن می پردازیم :

  • علاقه مندی / تمایل [7] ؛ مستلزم صمیمیمت است اما تعهد یا شهوت در آن وجود ندارد .
  • دلباختگی / شیفتگی [8] ؛ عاشق شدن در اولین نگاه است . در این نوع عشق ، شهوت وجود دارد ولی روابط آنقدر عمیق نمی شود كه در آن صمیمیت و تعهد ایجاد شود .
  • عشق تهی [9] ؛ در روابط كسل كننده ای وجود دارد كه زوجین بی حوصله یا صرفاٌ به علت نداشتن اعتقاد به طلاق در كنار هم می مانند . در این نوع عشق ،‌تعهد بدون صمیمیت و هوس است .
  • عش رمانتیك [10] / خیالی :‌ این عشق تركیبی از میل ( هوس ) و صمیمیت است و رابطه ای عمیق بدون تعهد را شكل می‌دهد .
  • عشق احمقانه [11] ؛ عشق ابلهانه ، عشق هالیوودی است . زن و مرد دیوانه وار عاشق همدیگر می‌شوند و بدون شناخت واقعی از یكدیگر ازدواج می‌كنند .
  • عشق رفات گونه [12] ؛ این عشق رابطه ای دوستانه و طولانی مدت است . عشق رفاقت گونه ، عشق افلاطونی یا زناشویی صمیمانه بدون میل جنسی است . صمیمیمت و محبت توام با تعهد ولی بدون شهوت است .
  • عشق كامل [13] ؛ رابطه ای ایده آل شامل صمیمیت ، شهوت و تعهد است . ( استنبرگ ، 1986 ، به نقل از محمدخانی )

عشق  / اریك فروم[14]

عشق نیروی فعال بشری است ، ‌نیرویی كه موانع بین انسانها را می شكند و آدمیان را با یكدیگر پیوند می‌دهد .

عشق در درجه اول نثار كردن است نه گرفتن . عشق دارای انواع مختلفی است :

  • عشق به خدا / عشق دینی یا عشق به خدا یعنی رسیدن به وصل به منظور غلبه بر جدایی خالق .
  • عشق به خود / باید خود را به اندازه دیگران دوست بداریم . كسی كه فقط بتواند دیگران را دوست بدارد ،‌اصلاٌ معنی عشق را نفهمیده است .
  • عشق مادرانه / قبول بدون قید و شرط زندگی كودك و احتیاجات اوست .
  • عشق برادرانه / این عشق همان احساس مسئولیت ، احترام و دلسوزی و شناختن همه انسانها و آرزوی بهتر كردن زندگی دیگران است .
  • عشق جنسی / این عشق فریبكارترین نوع عشق است كه میل فراوان به آمیزش كامل به منظور حصول وصل است . ( فروم ، به نقل از سلطانی 1373 )

عشق یعنی ظهور خدا و نیرمندترین قدرت مغناطیسی موجود در عالم ، عشق پاك فارغ از خویشتن است كه بی نیاز از هر گونه طلب و انتظار – همجنس و همسنگ خود را به سوی خود می كشاند . ( ساكاول شین ، 1925 ، خوشدل )

Zigmudn freud

4- motivation

5- R.G.Stenberg

6- Commintment

7- Lntimacy

8- Passion

7- Liking

10- Infatuticny

11- Empty love

12- Romantic love

13- Fatuot love

14- Victor funcle

15- Cosumate love

16- Erich fromm

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان روش تحقیق وجود یا عدم وجود رابطه بین سبك زندگی و آرامش روانی  می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *