شاخص های اندازه گیری عملکرد در فریم ورک استراتژی دیجیتال مارکتینگ RACE


دانلود پایان نامه

مقاله استراتژی دیجیتال مارکتینگ براساس فریم ورک ” RACE “ مفصل به مزایا و سهولت استفاده از مدل عملی RACE در بازاریابی دیجیتال پرداخته است. آنچه در حین استفاده از فریم ورک RACE باید حتما مدنظر قرار گیرد مشخص نمودن شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) مرتبط با اهداف برند به منظور اندازه گیری میزان موفقیت کاربرد مدل RACE در فعالیت های بازاریابی اینترنتی می باشد.

در مدل RACE، چهار مرحله کلیدی Reach→Act→Convert→Engage وجود دارد، بنابراین برای هر مرحله باید حداقل یک شاخص کلیدی عملکرد در نظر گرفته شود تا میزان موفقیت  هر مرحله را بتوان با آن سنجید.

برای تعیین KPI هر مرحله از مدل RACE، ابتدا باید اهداف بازاریابی اینترنتی برندتان و همچنین دوره ی طول عمر مشتریانتان با برند را در نظر بگیرید. سپس، اهداف بازاریابی تان را برای هر مرحله استفاده از فریم ورک RACE مشخص کنید. یادتان باشد برای هر مرحله از مدل RACE بنابر نوع برند و رفتار مخاطبین و با توجه به اینکه از بازاریابی آفلاین نیز در آن مرحله از مدل RACE در کنار بازاریابی آنلاین استفاده می کنید یا نه،  میتوان اهداف مختلفی را تعریف نمود.

توصیه می شود که برای انجام این مرحله حتما نظرات سهامداران شرکت، مدیرعامل و مدیران  بخش فروش و خدمات  پس از فروش را نیز در نظر بگیرید.

نمونه زیر به عنوان یک مثال میتواند به شفاف شدن موضوع به شما کمک کند :

فریم ورک استراتژی دیجیتال مارکتینگ RACE - بازاریابی اینترنتی

حال ببینید که براساس اهداف مشخص شده برای هر مرحله از مدل RACE شما از چه تاکتیک های بازاریابی بایداستفاده کنید تا براساس اهداف هر مرحله  و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ مورد نظرتان بتوانید شاخص های کلیدی عملکرد هر مرحله از مدل REAC  را مشخص کنید.

برخی از شاخص های کلیدی عملکرد در مدل RACE به شرح زیر است :

در مرحله ی Reach با انجام تبلیغات در سایر سایت ها و فعالیت های آفلاین، مخاطبین را به وبسایت خود جذب کنید.

شاخص های کلیدی عملکرد در این مرحله :

  • تعداد هر بازدید
  • میزان به اشتراک گذاری
  • ارزش هر بازدید

در مرحله ACT سعی به ایجاد و افزایش تعامل با مخاطبین در وبسایت و شبکه های اجتماعی برند نمایید.

شاخص های کلیدی عملکرد در این مرحله :

  • میزان نرخ پرش
  • تعداد صفحاتی که بازدید شده
  • فعالیت هایی که در صفحه محصول یا خدمات برند از طرف مخاطب ( بازدیدکننده ) قرار گرفته است.

در مرحله Convert سعی کنید مخاطبین را به مشتریان بالقوه و در نهایت به مشتریان بالفعل در بستر آنلاین و یا کانال های فروش آفلاین تبدیل کنید.

شاخص های عملکرد کلیدی در این مرحله :

  • پرکردن فرم مشاوره
  • درخواست قیمت
  • ثبت نام برای دریافت تخفیف آتی
  • فروش

همچنین در مرحله Engage باید مشتریان را دوباره به خرید از برند تشویق کنید.

شاخص های کلیدی عملکرد در این مرحله :

  • برگشت دوباره به سایت
  • به اشتراک گذاری پست ها
  • خرید مجدد

بعد ازاینکه شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) در هر مرحله مشخص شد، برای اندازه گیری میزان موفقیت هر مرحله از مدل RACE سنجش VQVC را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال اگر در مرحله ی Engage از فریم ورک  RACE می خواهید میزان  وفاداری و تعامل مشتریان فعلی با برند را از طریق ایمیل مارکتینگ افزایش دهید، نرخ بازگشایی ایمیل ها به عنوان یک KPI وافزایش تعداد ثبت نام کنندگان برای دریافت ایمیل را به عنوان KPI دیگر در نظر بگیرید.

اگر بخواهید با جزئیات کامل و دقیق مدل RACE را برای فعالیت های بازاریابی اینترنتی خود انجام دهید، حتما بخش بندی بازار (Market Segmentation) را برای هر مرحله از چهارچوب  RACE و براساس ماهیت برند و مشتریان مختلف بازارهدفش در نظر بگیرید.

با این کار نه تنها متوجه می شوید که در اجرای هر بخش  از مدل بازاریابی اینترنتی RACE چقدر موفق بوده اید، بلکه می توانید میزان این موفقیت  را با توجه به گروه های مختلف بازار هدفتان نیز بسنجید.

مشخص کردن شاخص های کلیدی عملکرد در فریم ورک RACE برای اولین بار شاید کمی دشوار باشد اما گامی درست و اساسی برای زیرساخت سازی کلیه فعالیت های بازاریابی اینترنتی برند به حساب می آید.

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *