دیدگاه های روانشناختی در مقابل دیدگاه های عضوی -پایان نامه بررسی رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان-دانلود رایگان


دانلود پایان نامه

دیدگاه های روانشناختی در مقابل دیدگاه های عضوی

  1. علل رفتار غیرعادی محرز نشده است و مناقشه بر سر اهمیت نسبی كنش بدن و جسم و تجارب روانشناختی كماكان ادامه دارد. تاكید قرن هجدهم بر تفكر منطقی، پاسخش پافشاری طرفداران نظریه رمانتیك بر نقش افكار غیرمنطقی بود.براساس نظریه یوهان كریستین هینروث بیماری روانی معلول تعارضات درونی بین تكانش های غیرقابل قبول واحساس گناه حاصل از آن تكانش ها بود.
  2. ویلهلم گریسینگر كه جستجوی علل بدنی برای پریشانی های روانی را رهبری می نمود، می گفت « بیماری های روانی بیماری های مغز هستند». امیل كراپلین نیز بر اهمیت علل عضوی تاكید داشت. اما خدمت عمده وی ارائه نظام طبقه بندی برای اختلالاتی بودكه منجر به بستری شدن می شوند. ژان مارتین شاركو به علل عضوی معتقد ماند لیكن بیمارانش را با چشم انداز روانشناختی درمان كرد. اول بار پیرژانه بود كه مشاهده كرد هیستری در پاسخ به رویدادهای آسیب زای گذشته ایجاد می شود و بیمار در حالت هیپنوتیزم می تواند آنها را بیاد بیاورد.

زمینه فراهم است

در هر دوره ،شیوه نگرش به افراد غیرعادی بازتابی است از پویایی های اجتماعی همان زمان یعنی ارزشها و تعصبات مسلط جامعه. خط مشی های درمان رفتار غیرعادی تحت تأثیر ملاحظات و اولویت های افكار عمومی قرار دارد.

ملاك های قانونی

ممكن است تصور شود نظام های قانون گذاری، كه مسئول تصویب قوانین درمان اجباری برای اشخاصیا ند كه رفتار نابهنجار از خود بروز می دهند، در مورد تعریف رفتار نابهنجار توافق دارند اما در كشورهای مخلتف قوانین متفاوتی وجود دارد؛ برای نمونه، قانون بهداشت روانی در بریتانیا در سال 1983 رفتار نابهنجار را چنین تعریف می كند: «بیماری روانی وقفه در رشد یا رشد ناقص ذهن، اختلال روان دردمندی [1] و هر اختلال یا ناتوانی ذهنی دیگری است

از بیماری روانی تعریف بیشتری به عمل نیامده است؛ بلكه این مسئله به قضاوت متخصصان در درمان چنین اختلالاتی گذاشته می شود. درتعریف مذكور، عبارتی كه زیر آن خط كشیده شده نیز بطور مشابهی ابهام دارد و موجب می شود تعریف كمی نامفهوم و گنگ باشد. «وقفه در رشد یا رشد ناقص ذهن» این گونه تعریف        می شود: «اختلال شدید در هوش و كنش وری اجتماعی [2] كه با رفتار پرخاشگرانه ی نابهنجار و بی مسئولیتی شدید از طرف شخص همراه است.» اختلال جامعه ستیزی عبارت است از  «اختلال یا ناتوانی پایدار ذهن (خواه شامل نقص اساسی در هوش باشد یا نباشد) كه منجر به بروز رفتار پرخاشگرانه ی نابهنجار یا بی مسئولیتی شدید از جانب شخص می شود».

برخی از این تعاریف به انواعی از رفتارهای دردسرساز به حساب می آیند. برای مثال اختلال هوش (هرچند همیشه این گونه نیست)، اختلال در انجام وظایف اجتماعی، رفتارهای پرخاشگرانه ی نابهنجار و بی مسئولیتی قابل توجه. با این حال، كلمات توصیفی (مانند معیوب، نابهنجار و شدید) امكان قضاوت های ذهنی (غیر عینی) را گسترش می دهد. آنچه از نظر فردی، اختلال دركاركردهای اجتماعی قلمداد می شود، چه بسا از منظر فرد دیگری قابل قبول به حساب نمی آید. برای مثال مصرف افراطی الكل.

ملاك های آماری

در تلاش برای اشاره به موضوعاتی كه پیشتر مطرح شد، ملاك های آماری براساس منحنی توزیع نرمال معرفی شده اند. اگر نمره میانگین جامعه و پراكندگی متوسط نمره ها از میانگین (موسوم به انحراف معیار) برای رفتاری مشخص باشد، می توان به كمك روش های ریاضی تعیین كرد كه كدام نمره ها از میانگین فاصله ی بسیاری دارند. همچنین می توان نشان دادكه تعداد معدودی از افراد این نمره های دور از میانگین را كسب كرده اند. كسب چنین نمره ای را می توان نشانه ای از نابهنجاری به شمار آورد. برای نمونه، اگر نمره میانگین جامعه برای هوشبهر، 100 و انحراف معیار آن 15 باشد، می توان گفت كه هوشبهر كمتر از 70 نابهنجار است، زیرا فقط 2% از جمعیت چنان نمره ای را كسب كرده اند.

مزیت این سیستم عینی بودن آن است، بدین معنی كه طبقه بندی افراد فقط بر پایه ی نمره ی آزمون و بدون توجه به قضاوت متخصص بالینی انجام می پذیرد. اما این روش مشكلاتی نیز دارد؛ نخست آنكه كماكان این متخصص بالینی است كه باید تصمیم گیرد كدام رفتارها در وهله ی اول باید اندازه گیری شوند و نقطه برش [3] دركجا قرا رگیرد، یعنی چه مقدار انحراف پذیرفتنی است. مشكل دیگر این است كه برای بسیاری از رفتارها مانند رفتار مسئولیت پذیری، ممكن است میانگین مشخصی در دست نباشد. همچنین نشان داده شده (برای مثال رابینز [4] و همكاران، 1984) بسیاری از اختلالات روانی به لحاظ آماری تقریباً متداول اند. به تقریب یك سوم آمریكایی ها به بعضی از اشكال اختلال روانی در پاره ای از مراحل زندگی مبتلا می شوند. در بریتانیا شیوع اختلالات خلقی در طول عمر 15% است (هریسون [5] و همكاران، 1998) و در مورد زنان در لندن این رقم فقط برای افسردگی از 70% تجاوز میكند (ببینگتون [6] و همكاران، 1989). ضعف نهایی ملاك های آماری این است كه ارزش ها [7] را درنظر نمی گیرد (حداقل در حوزه ی نظری). بسیاری از افراد با متوسط جامعه كه مطلوب تلقی می شود، فاصله دارند، اما با درنظر گرفتن ارزش های جامعه نابهنجار تلقی نمی شوند. برای مثال اعضای بعضی از گروهك ها و فرقه ها را نمی توان نابهنجار به حساب آورد.

[1] . Psychopath

[2] . Social functioning

[3] . Cut off point

[4] . Robins

[5] . Harrison

[6] . Bebington

[7] . Values

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی با موضوع :

بررسی رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان 150صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *