دانلود پایان نامه رایگان روانشناسی موضوع حجاب بررسی اسنادی تعریف حجاب


دانلود پایان نامه

بررسی اسنادی تعریف حجاب

از آنجا كه حدود حجاب كه در قرآن (به صورت كلی) بدان اشاره شده نزد مفسرین و مجتهدین و صاحب نظران به گونه‌های نسبتاً متفاوتی بیان شده؛ لذا در این مجال به گردآوری و بیان همه این برداشت‌ها با توجه به كتب موجود تفسیر می‌نماییم.

همانطور كه می‌دانیم آیه‌ای كه در آن به طور مشخص درباره حجاب زمان و حدود و ثغور آن مطرح است آیه 31 سوره نور موسوم به آیه حجاب می باشد. در این آیه خداوند می‌فرماید:

و به زنان باایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افكنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشكار نسازند مگر برای شوهرانشان و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و خواهران خود و زنان خود (یعنی زنان مسلمه) و كنیزان ملكی خویش و اتباع خوانواده كه رغبت به آنان ندارند از زن و مرد یا طفلی كه هنوز بر عورت و محارم آنان آگاه نیست و از غیر این اشخاص اجتناب كنند و آن طور پای به زمین نزنند كه خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود  و

تفسیر: استاد ناصر مكارم شیرازی در جلد چهاردهم تفسیر نمونه   ذیل تفسیر این آیه به شرح وظایف زنان در این زمینه می‌پردازد. نخست به وظایفی كه مشابه مردان دارند اشاره كرده می‌گوید :

«به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را فروگیرند و از نگاه كردن به مردان نامحرم خودداری كنند و دامان خود را حفظ نمایند»

به این ترتیب «چشم چرانی» همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام می‌باشد. و پوشانیدن عورت از نگام دیگران چه از مرد و چه از زن برای زنان نیز همانند مردان واجب است.

سپس به مسئله حجاب كه از ویژگی‌ زنان است ضمن سه جمله اشاره فرموده:

  1. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتاً ظاهر است.(ولا یبدین زنتیهن الا ماظهر منها)

در اینكه منظور از زینتی كه زنان باید آن را بپوشانند و همچنین زینت آشكاری كه در اظهار آن مجازند چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است.

بعضی زینت پنهان را به معنی زینت طبیعی (اندام زیبای زن) گرفته‌اند در حالی كه كلمه «زینت» به این معنی كمتر اطلاق می‌شود.

بعضی دیگر آن را به معنی «محل زینت» گرفته‌اند زیرا آشكار كردن خود زینت مانند گوشواره و دستبند و بازوبند به تنهایی مانعی ندارد اگر ممنوعیتی باشد مربوط به محل این زینت‌ها است. یعنی گوش و گردن و دست‌ها و بازوان.

بعضی دیگر آن را به معنی خود «زینت‌آلات» گرفته‌اند. منتها در حالی كه روی بدن قرار گرفته و طبیعی است كه آشكار كردن چنین زینتی توأم با آشكار كردن اندامی است كه زینت برآن قراردارد.

این دو تفسیر اخیر از نظر نتیجه یكسان است هرچند از دوراه مسأله تعقیب می‌شود.

حق آن است كه ما آیه را بدون پیش داوری و طبق ظاهر آن تفسیر كنیم كه ظاهر آن همان معنی سوم است و بنابراین «زنان حق ندارند زینت‌هایی كه معمولاً پنهانی است آشكار سازند هرچند اندامشان نمایان نشود». و به این ترتیب آشكار كردن لباس‌های زینتی مخصوصی را كه زیرلباس عادی یا چادر می‌پوشند مجاز نیست. چرا كه قرآن از ظاهر ساختن چنین زینت‌هایی نهی كرده است.

در روایات متعددی كه از ائمه اهل بیت نقل شده نیز همین معنی دیده می‌شود. كه زینت باطن را به «قلاده» (گردن بند) ، «دملج» (بازوبند) و «خلخال» تفسیر شده است. (تفسیر علی‌ابن ابراهیم ذیل آیه مورد بحث) و چون در روایات متعدد دیگری زینت ظاهر به انگشتر و سرمه و مانند آن تفسیر شده می‌فهمیم كه منظور از زینت باطن نیز خود زینت‌هایی است كه نهفته و پوشیده است.

  1. دومین حكمی كه در آیه بیان شده است كه «آنها باید خمارهای خود را برسینه‌های خود بیفكنند» (ولیضرین نجمرهن علی جیونهن). «خمر» جمع «خمار» (بر وزن حجاب) در اصل به معنی پوشش است ولی معمولاً به چیزی گفته می‌شود كه زنان با آن سر خود را می‌پوشانند.(روسری).

«جیوب» جمع «جیب» (بر وزن غیب) به معنی یقه پیراهن است كه از آن تعبیر به گریبان می‌شود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می‌گردد.

از این جمله استفاده می‌شود كه زنان قبل از نزول آیه دامنه روسری خود را به شانه‌ها یا پشت سر می‌افكنند. به طوری كه گردن و كمی از سینه آنها نمایان می‌شد قرآن دستور می‌دهد روسری خود را بر گریبان خود بیفكنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه كه بیرون است مستور گردد.

  1. در سومین حكم مواردی را كه زنان می‌توانند در آنجا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشكار سازند با این عبارت شرح می دهد: «آنها نباید زینت خود را آشكار سازند» (الا یبدین زینتهن) مگر در دوازده مورد:

برای شوهران و پدران شوهر پسران خود پسران شوهر برادران خود پسران برادر و خواهران خود و زنان خود و كنیزان ملكی خویش و اتباع خانواده از زن و مرد و طفلی كه هنوز بر عورت و محارم آنان آگاه نیست.

  1. و بالاخره چهارمین حكم را چنین بیان می‌كند؛ «آنجا به هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود و صدای خلخالی كه بر پا دارند به گوش رسد. (و لا یضربن بار جلهن لیعلم ها یحفین من زینتهن).


این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان حجاب و بررسی روند حجاب در جامعه امروزی 90صفحه می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *