دانلود پایان نامه رایگان روانشناسی موضوع حجاب الگوی گلاك و استارك:


دانلود پایان نامه
  • الگوی گلاك و استارك:

(به نقل از مژگان عظیمی هاشمی، «رضایت از زندگی و دینداری در بین دانش آموزان دوره متوسطه شهرهای فردوس و درگز و نواحی 7 و5 و4 مشهد)

از ابتدای دهه 1960 اندیشه ماهیت چند بعدی دین مطرح شد. مشهورترین الگوی چند بعدی از دینداری از سوی گلاگ و استارك مطرح شده است. هدف اصلی آنان از طرح دین مباحث درك شیوه‌های مختلفی بود كه مردم با توسل به آن خود را مذهبی تلقی می‌كردند. از نظر آنان حوزه‌های كلی دینداری كه به عنوان ابعاد اصلی دینداری در نظر گرفته می‌شود پنج حوزه اساسی ذیل را شامل می‌شود:

  1. بعد اعتقادی (ideological) : باورهایی كه پیروان دین بدان اعتقاد دارند كه این باورها به سه نوع تقسیم می‌شوند: باورهای مسلم كه ناظر به شهادت دادن به وجود خداوند و معرفی ذات و صفات اوست. باورهای غایتگرا كه هدف و خواست خدا از خلقت انسان و نقش انسان در راه نیل به این هدف است. باورهای زمینه ساز كه روش‌های تأمین اهداف و خواست خداوند و اصول اخلاقی را كه بشر برای تحقق آن اهداف باید بدان توجه نماید بیان می‌كند.

البته این دو دانشمند عنصر اهمیت را هم در نظر گرفته‌اند. به این معنا كه یك باور خاص چقدر برای فرد معتقد دارای اهمیت است. در هر حال سنجش عنصر اهمیت باور از طریق سنجش سایر ابعاد دینداری فرد شامل مناسكی تجربی و پیامدی صورت می‌گیرد.

  1. بعد مناسكی یا عمل دینی (ritvalistic) : اعمال دینی مشخصی كه از پیروان هر دین انتظار می‌رود آن را به جا می‌آورند. ایشان تأكید دارند در عملیاتی نمودن این بعد علاوه بر مشاركت در فعالیت‌های مناسكی تفاوت مربوط به ماهیت یك عمل و معنای آن عمل نزد فاعلان آن نیز بررسی شود.
  2. بعد تجربی یا عواطف دینی (experiment) : احساسات مربوط به برقراری رابطه با وجودی همچون خدا. برای تعریف عملیاتی این بعد مقیاسی را مطرح نمودند كه چهارنوع از جلوه‌های عواطف دینی (توجه، شناخت، اعتقاد یا ایمان و ترس) را در بر می‌گرفت.
  3. بعد فكری یا دانش دینی (intellectval) : اطلاعات و دانش اساسی در مورد اصول عقاید دینی و كتب مقدس را كه انتظار می‌رود افراد از آن مطلع باشند. این بعد معرف مناسبی برای سنجش میزان دینداری فرد نیست مگر اینكه گرایش‌های فرد در سایر ابعاد دینی به خصوص در بعد اعتقاد دینی در نظر گرفته شود.
  4. بعد پیامدی یا آثار دینی (conseqvential) : شامل پیامدهای باور، عمل، تجربه و دانش دینی در زندگی روزمره فرد معتقد و روابط او با سایرین است. (معراج‌زاده توكلی، 1380، 5-164)
  • نظریه عمومی كنش پارسونز:

(به نقل از عبدالعلی لسایی زاده، جهانگیر جهانگیری، علی شریفی. «بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی موثر بر پایبندی به ارزش های دینی)

نظریه ارادی كنش پارسونز در جهت ایجاد ارتباط بین چندین مقوله است:

  1. ارتباط بین هنجارها و ارزش
  2. كارگزار انسانی
  3. شرایط اجباری
  4. فشار برای كارآیی از طریق هنجارها.

هنگام انتقال از واحدهای كنش به سمت نظام اجتماعی پارسونز دست به مفهوم سازی مجدد زده است و كنشگران را برحسب ارزش‌ها دسته بندی می‌كند. از نظر او سه نوع ارزش وجود دارد:

  1. شناختی (ارزیابی به وسیله معیارهای عینی)
  2. قدردانی (ارزیابی به وسیله معیارهای زیبا شناختی)
  3. اخلاقی (ارزیابی به وسیله صحت و سقم مطلق)

به نظر پارسونز اینها همه به شیوه‌های جهت گیری ارزشی و انگیزشی وابسته است. (ترمز. 1998، 30-32) پارسونز نوعی سیطره «سیبرنتیك» به فرهنگ و به طریق اولی به دین می‌بخشد. دین می‌تواند از آن جایگاه والایی كه در نظام كنش اجتماعی دارد ارزش‌ها را بیافریند. هنجارها را شكل دهد، نقش‌های اجتماعی را تعیین كند و هدایتی همه جانبه نسبت به نظام‌های جامعه شخصیت و رفتار داشته باشد. (دیویس، 22 ، 1379).

  • نظریه رونالد اینگلهارت: (همان)

وی در آثار خود به «انقلاب آرام» و «تحول فرهنگی در جامعه پیشرفت صنعتی» اشاره می‌كند. كه یك دسته تغییرات در متغیرهای سطح سیستم جامعه (مثلاً دگرگونی اقتصادی) منجر به تغییراتی در سطوح خود (مهارت‌ها و ارزش‌ها) شده كه این تغییرات در سطوح فردی به نوبه خود دارای پیامدهایی در سطح سیستم جامعه است.

از نظر تئوریك نظریه مادی- فرامادی اینگلهارت مبتنی بر دو فرضیه اساسی است:

  1. فرضیه كمیابی: اولویت‌های فرد بازتاب محیط اجتماعی- اقتصادی وی هستند شخص بیشترین ارزش‌ها را برای كالاها و یا خدماتی قایل می‌شود كه عرضه آنها نسبتاً كم است.
  2. فرضیه اجتماعی شدن: مناسبات میان محیط اجتماعی- اقتصادی و اولویت‌های ارزشی یك رابطه مبتنی بر تطابق بلافاصله نیست. زیرا ارزش‌های اصلی شخص تا حدود زیادی انعكاس شرایطی است كه در سال‌های قبل از بلوغ وی حاكم بوده است.

این دو فرضیه مجموعاً دلالت برآن دارند كه فراگرد و دگرگونی ارزش‌ها از آثار دوره‌هایی (بازتاب نوسان‌های كوتاه مدت در محیط اجتماعی-اقتصادی كه بر آثار بلندمدت نسل‌ها) (بازتاب اوضاع غالب در طول سال‌های سازنده یك نسل معین) تحمیل می‌شوند تشكیل می‌گردد. (اینگلهارت، 1373 : 75)


 

 

 

 

 

 

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان حجاب و بررسی روند حجاب در جامعه امروزی 90صفحه می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *