دانلود رایگان پایان نامه روانشناسی – اهمیت و ضرورت مسأله :اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی قسمت 5


دانلود پایان نامه

2ـ اهمیت و ضرورت مسأله

نارساخوانی از شایع‌ترین اختلالهای یادگیری در بین دانش‌آموزان سنین دبستان به شمار می‌رود كه 80 درصد كودكان مبتلا به اختلال یادگیری دارای نارساخوانی می‌باشند (لی‌یون[1]، 1995؛ كرك[2] و همكاران، 1975). همچنین به اعتقاد پاره‌ای از مؤلفان از جمله كارنین، سیلبرت[3] و همكاران (1990) نارساخوانی علت اصلی شكست دانش‌آموزان در مدارس می‌باشد. تجربیات خواندن به طور قوی، احساس كفایت و شایستگی، خودپنداره وعزت‌نفس دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر آن، شكست خواندن می‌تواند منجر به اختلال رفتاری، اضطراب و فقدان انگیزش گردد. در مطالعة وانگر[4] و همكاران (1996) به این موضوع اشاره شده كه تقریباًنیمی از این كودكان به خاطر عملكردهای تحصیلی ضعیف از مدرسه اخراج می‌شوند. دنیای امروز، یك دنیای ماشینی با فن‌آوری بالاست و نیاز به افرادی دارد كه در سطوح بالای آموزش قرار داشته باشند. توانایی خواندن یك ابزار كلیدی برای بازآموزی در حوزه شغلی و همین طور برای حفظ شغل است. به هر حال، خواندن، مشكل تحصیلی عمده‌ای برای دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری است. ناتوانی خواندن پیامدهای بسیار جدی در مورد پیشرفت تحصیلی، استخدام و موفقیت در زندگی دارد (لرنر، 1997).

بنابراین، فرآیند خواندن در آغاز مدرسه از اهمیت و حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از آنجایی كه توانایی و مهارت كودكان در خواندن، تأثیر قابل توجهی در سازگاری فردی ـ اجتماعی و سلامت روانی آنها دارد، لازم است توجه خاصی در امر تشخیص و درمان كودكان نارساخوان گردد.

علاوه بر آن، نارساخوانی، فرآیند یادگیری كودكان را در یك یا چند زمینة مانند خواندن، نوشتن و هجی كردن تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا، با توجه به مشكلات دانش‌آموزان نارساخوان در سطح خواندن، نوشتن و هجی كردن، ضرورت بكار بستن روشهای بازپروری در درمان  آنان مطرح می‌گردد. از میان روشهای بازپروری نارساخوانی، اثربخشی شیوه‌های نوروسایكولوژی در درمان نارساخوانی در تحقیقات متعددی نشان داده شده است. لذا، ضرورت انجام این پژوهش بیش از پیش آشكار می‌گردد.

بنابراین، پژوهش حاضر می‌تواند از لحاظ كاربردی در دو زمینه حائز اهمیت باشد. اولاً چنانكه یافته‌های حاصل از این پژوهش، اثربخشی شیوه‌های نوروسایكولوژی را در درمان كودكان نارساخوان نشان دهد، می‌توان نتایج آن را به صورت كاربردی در درمان كودكان نارساخوان به كار بست. افزون بر آن، مربیان، پزشكان، روان‌پزشكان و روان‌شناسان می‌توانند با استفاده از این روشها در جهت بهبود عملكرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بكوشند.

ثانیاً، از آنجائیكه مطالعات انجام شده در ایران نشان می‌دهد كه تاكنون هیچ‌گونه پژوهشی در زمینة بررسی اثربخشی شیوه‌های نوروسایكولوژی در درمان دانش‌آموزان نارساخوان بر مبنای مدل تعادل بیكر انجام نشده است. لذا پژوهش حاضر ممكن است هم از لحاظ نظری وهم كاربردی بتواند راهگشای تحقیقات آتی در این زمینه باشد و شمه‌ای از ادبیات تحقیق موردنیاز در این خصوص را فراهم سازد.

[1] – Lyon

[2] – Kirk

[3] – Carnin & cilbert

4- Vanger

 

این تکه ای از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان اثرات درمان نوروسایكولوژی در كارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشتاسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دانلود پایان نامه رشته روانشناسی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد همه گرایش ها : علوم تربیتی مشاوره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *