دانلود رایگان پایان نامه ارشد روانشناسی -بحث و نتیجه گیری :


دانلود پایان نامه

1- همه شما با ترس آشنا هستید مثل ترس از حیوانات ،ترس از اشیاء برنده و این ترس خوب است چون ما رااز خطر حفظ می‌كند .

در ترس معلوم است كه ما از چه چیزی می‌ترسیم یعنی منبع ترس معلوم است . اما ما كلمه‌ی دیگری داریم كه شبیه ترس است آن كلمه اضطراب است اضطراب هم مثل ترس علائمی دارد مثل تپش قلب ، لرزش بدن ، در اضطراب هم همینطور است . پس چه فرقی دارد در اضطراب منبع ترس ، نا مشخص است .

  • آیا تا كنون به اضطراب مبتلا شده‌اید ؟پس از شنیدن پاسخها بحث را به سمت اضطراب كودكان هدایت می‌كنیم .

اضطراب كودكان چه علائمی دارد ؟

1- كودك هراسان و مضطرب دستخوش شكم دردها ، سردردها ، ترس‌ها ، ترسهایی كه نمیتواند آن را توجیه كند و رفتارهایی چون جویدن ناخن ، بی‌قراری ، دلهره ، افكارتشویش آفرین ، رفتارهای كمال گرایانه ، رفتارهای تكراری ،‌گوشه‌گیری ،‌انزوا طبی ، خوابهای آشفته و هولناك ، بیتابی در محیط نا آشنا ، كودك از انجام كارهای نرمال و عادی محروم باشد .

اضطراب فراگیر : این اضطراب در كودكان ناشی از تشویش و نگرانی كلی .

این كودكان دائماً نگران می‌باشند . وحوادث منفی احتمالی را پیش‌بینی می‌كند .

 احساسی : احساس دلهره رفتار    پاهایش را بر زمین می‌كوبند.

جسمانی : تپش قلب      فكری

بعداز پایان جلسه :خلاصه جلسه را با زبان خود بنویسید .

تكلیف : اضطراب چیست ، تفاوت با ترس چیست ؟

اگر تا به حال اضطراب داشته‌اید آن را در دفتر خود بنویسید ؟

كودك شما چه علائم اضطرابی را دارا می‌باشد ؟

وقتی به اضطراب دچار می‌شوید چگونه با آن مقابله می‌‌كنید ؟

 

جلسه دوم :

  • خلاصه جلسه قبل
  • بررسی تكالیف و مرور شیوه‌های مقابله‌ای افراد و شیوه‌های پیشنهادی
  • مرور علائم اضطراب
  • آموزش تن آرامی به والدین و تن آرامی كودكان به والدین

یك هفته قبل از آموزش تن آرامی نوار شیوه‌های تن آرامی را مشاور تمرین كرده و هفته‌ای 2 بار این كار را انجام می‌دهد به شكلی كه آرامش را تجربه كند .

« ما یك شیوه عملی كه قبلاً هم كار شده وجواب داده به شما آموزش می دهیم نام این شیوه تن آرامی است . اجازه بدهید یك بار چرخه اضطراب را توضیح دهیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این فكر باعث احساس اضطراب می‌شود و بعد احساس باعث علائم جسمی مثل تپش قلب ، تندی نفس بعد رفتار تحت تاثیر قرار می‌گیرد یعنی ( راه می رود) برقراری و این خود باعث افكار منفی دیگری می‌شود دوباره چرخه تكرار می‌شود.

و این چرخه باید قطع شود می‌تواند در نقطه فكر با احساس یا درمحل جسم قطع شود ولی در نقطه جسم راحتر است به این ترتیب دراضطراب بدن دچار سفتی یا تنش می‌شود و همین تنش یا سفتی اضطراب را بیشتر می‌كند در تن آرامی میتوان از این سفتی كم كرد .

تن آرامی نیاز به تمرین دارد این تكلیف برای 7 روز روزی 2 بار هم خود و هم كودكانتان انجام دهید كه والدین و بچه‌ها قبل از اجرای تن آرامی میزان تنش فرد را مشخص میكنند و بعد از تن آرامی میزان تنش خود را مشخص می‌‌نمایند . و زمان هر روز برای رسیدن به تن آرامی را یادداشت می‌كند .

 

 

 

 

 

 

راهنمایی :

دستانتان را مشت كنید و فشار دهید تا آخرین حدی كه میتوانید به این حد فشار نمره 100 می دهیم دستانتان را رها كنید رهای رها به این نقطه نمره 0 دهید پس می‌توانیم 100 یا 0 درجه تنش داشته باشیم .

ما بین این دو اگر اصلاً تنش نداشت 0 و اگر بود 25 و بهمین ترتیب 50 و 75 اگر بتوان آن را به زیر 25 رسانید اضطراب كاهش می یابد .

تكلیف والدین عزیز با توجه به توضیحات داده شده هر روز 2 بار این تمرینات را انجام دهید .

و همچنین این تمرینات را باكودكان خود نیز2 بار در روز انجام دهید .

آموزش ریلكسشن : به والدین كه برای كودكانشان انجام دهند .

  • زمان سكوت : قصد شما این است كه به كودك آموزش دهید تا چند دقیقه به ازای هر سال سن كودك یك دقیقه دراز بكشد .

می‌خواهم روی تخت خواب یا زمین دراز بكشی .حالا چشماتو ببند ببینم چقدر می‌توانی ساكت بمونی . آفرین چند دقیقه است كه تو توانستی ساكت بمونی كنار كودك خود بخوابید تا نشان دهید در نظر شما اهمیت روش‌های حفظ آرامش و همین طور ایجاد حس نزدیكی چقدرزیاد است زمان را با گوش دادن به یك موسیقی طولانی كنید .

روش تنفس :

باشماره 1 ، 2 ، 3 ، 4 نفس بكشید با 1 ، 2 اونونگه‌دار و با 1،2 ، 3 ، 4 بعدی نفست رو بیرون بده . وقتی می‌خواهی نفست را بیرون بدی به خودت بگو آروم باش.

وقتی دراین كار تبحر پیدا كرد به او بگویید كه از این به بعد هرگاه احساس اضطراب یا نگرانی كرد می‌تواند از این روش استفاده كند .

هر مرحله از تمرین را چند بار انجام دهید و وقتی در یك مرحله تبحر پیداكرد به مرحله بعدی بروید .

« آرام ، ماهیچه‌ها را تا اونجا كه میتوانی سفت كن تا 10 بشمار ، 1، 2، 3 ، 4 ، 5 ، 6، 7، 8، 9 ، 10 حالا یك نفس عمیق بكش اونو نگاه دارد ، درحالی كه به خودت می‌گویی آروم باش ،نفست را خارج كن و همزمان بااون ماهیچه‌هایت رو به سرعت شل كن تا بازوت پایین بیفتد .

 

پاهای فولادی (‌مرحله )

به كودكمان میگوییم به پشت روی زمین بخواب تمام حواست رو به پاهایت متمركز كن پای راستت رو دراز كن و شست پا رو به طرف سرت خم كن تا ماهیچه‌های جلوی پایت سفت شوند در حالی كه پایت در حالت كشیده است اونو چند سانتی‌متر از زمین بلند كن .

پایت رامحكم نگه‌دار به نحوی كه مانند یك میله فولادی سفت شود ، 1، 2 ، 3 ، 4، 5، یك نفس عمیق بكش هنوز پایت را محكم مانند یك میله فولادی بالا بگیر 1، 2 ، 3 ، 4، 5 پایت را آروم پایین بگذار و كلمه‌ی آروم را زمزمه كن .

مرحله شكم

دست و پایت را بسیار شل كن بعد شكمت رو آنقدر سفت كن كه انگار می‌خوان به آن مشت بزنند. و همین طور نگه‌دار 1 ، 2 ، 3 ، 4 ،5 نفس به داخل بكش و در حالی كه میگی آروم آن رو بیرون بده و شكمت را شل كن .

صورت

صورت خود را شل كن و درحالی كه به آینه نگاه می‌كنی آیا پیشانی چین‌ دارد ؟ آیا دهانتان رامحكم بسته‌اید ، شانه‌هایت سفت است . چشم‌هایت را چپ كرده‌اید ؟

این طوری نشون بده كه نور شدیدی به چشمهایت تابیده دندان‌هایت هم سفت بهم چسبیده و لب‌هایت را هم غنچه كن تا می‌شمارم همین طور نگه‌دار 1، 2 ، 3 ، 4، 5 یك نفس عمیق بكش و با گفتن كلمه‌ی آروم نفست رو بیرون بده تا بدنت شل ، سنگین ، گرمه .

 

مهار فكر :

بعد به كودك یك نفس بگیر بعد بیرون بده چشمهایت رو ببند و تا 30 بشمار و فقط به عددی كه می‌شماری فكر كن و در ذهنت بیاور جزء به عدد به چیز دیگری فكر نكن.

  • برای تمرینها زمان‌بندی كنید .
  • برای ایجاد انگیزه از جدول استفاده كنید .

 

تكلیف :

والدین عزیز ، با توجه به توضیحات داده شده هر روز 2 بار این تمرینات را انجام دهید و مقدار زمان به دقیقه برای رسیدن به آرامش را یادداشت كنید .

مشكلات احتمالی حین انجام تمرین را یادداشت كنید .

جلسه سوم :

  • بررسی تكالیف و مشكلات اجرایی
  • مرور علائم اضطراب و شیوه مداخله جویانه والدین
  • تمرین تن آرامی
  • آموزش تصویر سازی ذهنی

در این جلسه مشاور طبق جلسات گذشته بعد از سلام و احوالپرسی تكالیف انجام شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و به مشكلات احتمالی كه حین انجام اجرای تمرینات بوجود آمده جواب می‌دهد و سپس علائم اضطرابی پرداخته و تصویر سازی ذهنی را آموزش می‌دهد .

ازكودك می‌خواهیم تا چشم‌هایش را ببندد چند نفس عمیق بكشد و تصور كند یك بوته گل سرخ بعد راجب گل سرخ با او صحبت می‌كنیم . چه نوع گل سرخ هستی ؟ بلندی ، یا كوتاه ؟ لاغری ، یا پرپر و..

و یا تصاویری كه كودك دوست دارد برای او تصویرسازی می‌كنیم مانند شنا كردن دریك رودخانه یا دریا بعد از او خواسته می‌شود تصور كند كه آب دریاچه بدن او را در بر میگیرد و گرم می‌شود و آسمان آبی با ابرهای سفید پف كرده صدای آرام امواج ، و درباره احساس فرزندان با او صحبت می‌كنیم .

 


جلسه چهارم :

  • بررسی تكالیف
  • مرور علائم اضطراب و تاثیر تن آرامی و تصویر سازی دركاهش این علائم
  • تن آرامی و تصویر سازی
  • آموزش افكار اتوماتیك منفی برای والدین و بیان نگرانی‌های كودكان به والدین
  • آموزش یك شیوه تربیتی كه در اضطراب كودكان نقش دارد ( كنترل وحمایت بیش از اندازه كودك )

ما اكثر اوقات درحال فكر كردن هستیم وقتی راه می رویم فكر می‌كنیم غذا می‌خوریم فكر می‌كنیم و بعضی از این فكرها باعث اضطراب می‌شوند برای اینكه نقش فكررا بدانید اجازه بدهید برای شما مثال بزنیم فرض كنید یك شب آرام خوابیده در نیمه‌های شب ناگهان صدای افتادن یك شی شما را از خواب بیدار می‌كند در این حالت شما ممكن است فكرهای گوناگونی به ذهنتان بیاید اگر این فكر به سراغتان بیاید كه دزد آمده چه تغییراتی در بدنتان بوجود می آید اگر فكر كنید كه باد پنجره را تكان داد چه تغییراتی در بدنتان بوجود می آید همانطور كه متوجه شدید شما بدون اینكه از اصل ماجرا خبر داشته باشید فقط براساس تفكر خودتان ممكن است ترسیده باشید یا اینكه آرام ، باشید باتوجه به مثالی كه ذكر كردیم حال می‌خواهیم راههای اصلاح فكر شما را با « افكار اتوماتیك » آشنا كنیم .

افكار مدام به سراغ ما می آید ، به همین خاطر اتوماتیك میگوییم كه خود به خود به سراغ ما می آیند و منفی هستند چون اثر نامطلوبی روی ما می گذارند. هجوم این افكار در مواقع سخت بیشتر است . اگر معلم از من درس بپرسد و بلد نباشم ممكن است فكركند من دانش آموز تنبلی هستم ، مسخره كند ، دستم بلرزد ، مادرم ناراحت شود ، بدبخت می‌شوم . كودن هستم .

تكلیف : جدولی تشكیل دهید مانند نمونه وافكار اتوماتیك خود را بنویسید .

افكار اتوماتیك خود را بنویسید .  
1-

2-

3-

4-

5-

6-

 

 

در ارتباط با شیوه های تربیتی نیز ما افكار نادرستی داریم كه این فكرها باعث افزایش اضطراب در كودكمان می‌شود . مثل : 1- كنترل بیش ازاندازه كودك (‌صحبت كردن ) ( محدود كردن استقلال )

حمایت بیش از اندازه رفتارهای حمایتگرانه بی‌دلیل

(‌بحث كامل در دو مورد بالا )

جدول افكار اتوماتیك منفی در زمینه مداخلات كودك و رفتارهای حمایتگرانه بی‌دلیل

 

افكار اتوماتیك  
1-

2-

3-

4-

5-

6-

 

 

جلسه پنجم :

  • مرور آرامش‌دهی و تصویر سازی
  • بررسی تكالیف
  • بررسی افكار ناكارآمد و تأثیرروی تربیت كودك
  • آموزش قطار نگرانی كودك به والدین
  • نگرانی‌های كودك خود را بپذیریم

بچه‌ها نگرانی خود را به همان شكل ظاهری قبول می‌كنند بعد دنبال نمونه‌هایی می‌گردند كه ثابت كنند نگرانی آنها بجاست بعد از مدتی بچه‌ها چنان سردرگم و گیج می‌شوند كه افكار منطقی رانمی‌پذیرند به همین دلیل نسبت به استرس واكنش نشان می‌دهند .

كودك احساس می‌كند چاره‌ای ندارد جز اینكه به نگرانی اعتنا كند همه اینها به این دلیل است كه كسی راجب مغز ونگرانی چیزی به او نگفته است . كودك از همان آغاز پیام‌های غیر واقعی دریافت كرده بهتر است به او یاد بدهیم كه میتواند انتخاب كند .

نزدیك شدن به منبع نگرانی از شدت آن می‌كاهد و فرار بر شدت آن می افزاید .

توجه داشته باشید كه واكنش فرزند شما درباره اضطراب یك واكنش بی‌تقصیر است و این كاملاً طبیعی است .

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش ترن مغز به كودك : دنبال 2 راهی درجاده بگردید .

در مثال ترن مغز متوجه می شوید كه بستگی به فكر كودك دارد شما از یك موقعیت خاص نتایج متفاوتی برجای میماند . مسیر نگرانی ، اولین انتخاب و اولین واكنش فرزند نگرانی شماست اما می‌توانیم در فرزند خود راه دومی را یا واكنش دومی را ایجاد كنیم .

و مثالهایی برای كودك خود بزنیم درموقعیتهایی كه خیلی خوب عمل كرده ودیگران به خوبی او نتوانسته‌اند این كار را انجامدهند .

تكلیف افكار نگران كننده كودك را در قطار نگرانی بنویسید .

درصورت امكان فكر بهتری را از كودك بخواهیم جایگزین كندیا خودمان به اوبگوییم پس از بیان هر فكر نگران كننده او را تشویق كنیم .

افكار غیر منطقی خود را در جدول بنویسید .

دركارهای فرزندانمان مداخله نكنیم یا به حداقل برسانید .

 

جلسه ششم :

  • مرور تكالیف جلسه قبل .
  • مرور ریلكشن و تصویر سازی .
  • افكار ناكارآمد خودمان و كودك .
  • آموزش تحریفهای شناختی والدین .

تحریفهای شناختی ( آموزش )

  • نتیجه‌گیری دلخواه : برداشت منفی از شرایط یا رویدادها .
  • جداسازی گزینشی : تمركز كردن بر یك امر منفی .
  • كوچك یا بزرگ شمردن :كوچك شمردن توانایی خود یا بزرگ شمردن خطر .
  • شخصی كردن : یعنی هر رویدادی را بیش از حد به خودش بگیرد .
  • منطق احساسی : احساسات را با واقعیت یكی دانستن .
  • باور نادرست درباره مسئول بودن ( صدای جر و بحث والدین را می‌شنود و خودش را مسئول می‌داند .)
  • حق به جانب بودن : این باور كه فقط خواسته ما منصفانه است .
  • باور نادرست در مورد تغییر : این باور كه باید به شخص دیگر فشار آورد تا برای رضایت شما خودش را تغییر دهد .

ابتدا ببینید این افكار غیر منطقی درخودتان است یا نه اگر در شما وجود دارد ابتدا با این افكار در خودتان بجنگید بعد به كودكان آموزش دهید .

و از طریق نمونه‌سازی برای فرزندانتان نمونه رفتارهای درست باشید .

تكلیف : باورهای غیر منطقی خود را استخراج كنید .

افكار اتوماتیك منفی       خطای شناختی پیداكنید     چگونه با این فكر

خود را بنویسید                        برخورد می‌كنید .

 

جلسه هفتم و هشتم

آموزش افكار غیر منطقی والدین با كودكان

آموزش نام گذاری برای احساس برای عینی كردن اضطراب كودكان .

برای آموزش افكار غیر منطقی كودكان همان شیوه جلسه قبل را بكار می‌بریم .

و پس از آن برای اضطراب كودكانمان با خودشان یك اسمی راتعیین می‌كنیم نام گذاری برای اضطراب آنها برای عینی كردن اضطراب مفید است وكودكان به جای اینكه بگویند من مشكل دارم فكرمی‌كنند مشكل اصلی منم . نام گذاشتن بر اضطراب تفاوت بین كودك و مسئله را آشكار می‌كند . وقتی كودك مضطرب می‌فهمد در وجودش فقط اضطراب نیست چیزهای دیگری نیز وجود دارد . كودك شور و شوق برای حل مسئله پیدا می‌كند . دراین هنگام توانایی فرزندانمان را بیشتر ببینیم .

و چند سوال را به آنها می‌دهیم .

1- چقدر امكان دارد این فكر تو اتفاق بیفتد .

بدترین حالت كه ممكن است پیش بیاید آیا بد و من چگونه می‌توانم آن را حل كنم .

آیا می‌توانم كاری انجام دهم اگر نمی‌توانم الان چگونه میتوانم نگرانیم را كم كنم .

برای كم شدن اضطرابم به چه چیزهایی می‌توانم فكر كنم .

تكلیف : افكار غیر منطقی را شناسایی كرده

2- برای اضطراب كودك نام گذاری كنید.

3- حتی الامكان راه حل با كمك كودك پیدا كنید .

جلسه نهم :

  • مرور تكالیف جلسه قبل
  • كاركردن بر روی افكار ناكارآمد و جایگزین افكار منطقی

 

3- آموزش روش‌های پیشگیری اضطراب جدایی

1- آشنایی با محیط جدید (‌مدرسه )

2- كوتاه سازی دوره جدایی

3- استفاده از اشیاء یا وسایلی كه بتواند كودك را متوجه حال و هوای خانه‌اش كند .

4- پاداش دادن والدین پس از یك جدایی كوتاه مدت یا تشویق‌های زبانی

 

جلسه دهم :

آموزش ترس از تجمع‌ها و مهمانی‌ها .

  • علت ترس را تشخیص دهد ( سر و صدا) ( دور بودن از والدین ) …
  • در منزل خود ، مهمانی ترتیب دهید . درابتدا تعداد مهمانی كم باشد بعد بیشتر كنید .
  • كودك را در كار شریك كنید .
  • بعد از اینكه كودك در منزل خود احساس راحتی كرد آن وقت مهمانی دیگران را امتحان كنید .
  • در تمام طول مهمانی كنار او بنشینید بعد در اتاق باشید ولی كنار او ننشینید بعد از مدتی دراتاق دیگری باشید . برای لحظاتی مهمانی را ترك كنید پس از 5 یا 10 دقیقه دوباره برگردید .

 

 

 

 

 

 

 

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی تاثیرات مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری دركاهش نشانه‌های اضطراب كودكان 187 ص می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *