تجسم شخصیت برند : روش نهایی برای شناخت برندتان


دانلود پایان نامه

تصور کنید شرکت شما یک شخص بود، کسی که میتوانید با او نشست و برخواست داشته باشید، او را برای ناهار دعوت کنید، و اجازه دهید مراقب بچه ­های شما باشد.

آیا آنها را همان طور که بهترین دوست تان را دوست دارید، دوست خواهید داشت؟

ما اغلب به عنوان یک هویت خارجی به برند خود نگاه می کنیم، بدون در نظر گرفتن این نکته که در یک شرکت، برند مانند یک شخص، شهرت خارجی شرکت را می سازد.

مردم با استفاده از ویژگی­های طبیعت انسانی، به اجسام و اشیا شخصیت می دهند چرا که به این صورت آنها را مرتبط می کنند.

اما وقتی برای تعریف، فهم و ارتقای برندینگ تلاش می کنیم، معمولاً یک راه درست و غیر شخصی برای انجام آن داریم. برند خود را براساس رنگی که استفاده می کنیم، بیانیه ­ی ارزش ( value proposition statements ) پیشنهادی خود، و بازار هدف تعریف می کنیم. با این حال، در پایان ما مردم را در معرض خرید و فروش قرار می دهیم، و مردم هم براساس غریزه و طبیعت، توجهی به اینکه ما چه هستیم ندارند و توجه آنها متمرکز بر آن است که ما کی هستیم.

با ساخت و توسعه برند از درون سازمان به سمت خارج از سازمان، میتوانیم با ارزش­ها، اهداف و حتی مشتریان بیشتر ارتباط برقرار کنیم. برند چیزی فراتر از بیانیه هدف ( mission statement ) است. نام تجاری برند، شهرت کلی یک سازمان است.

اینجا جایی است که بحث تجسم شخصیت برند به میان می ­آید.

تجسم شخصیت برند ( brand personification ) می تواند به عنوان “یک تکنیک فرافکنی باشد که از مردم می خواهد که در مورد برند به صورتی که انگار شخص زنده است فکر کنند و به گونه­ ای آن را توصیف کنند که انگار فکر یا احساس دارد”.

برگشتن به عقب و واضح کردن آنکه برند شما کیست و چه تاثیری بر جهان می گذارد یک روش فوری و حسی است. این روش یک روش قدرتمند است، نه تنها برای شرکت­های بزرگ که رفتار مصرف کنندگان را لحظه به لحظه مورد مطالعه قرار می دهند، بلکه برای کسب وکارهای کوچک و کم سود نیز قابل کاربرد است، در واقع در هر جایی که شهرت، بخش مهم و اساسی کار شما محسوب شود.

شهرت یک شرکت ( شهرت یک نام تجاری ) و در واقع شخصیت خارجی آن، موفقیت آن را تضمین میکند.

خوشبختانه، شما با برداشتن چهار گام زیر به همراه تیم بازاریابی و توسعه کسب وکار خود میتوانید برند خود را بهتر بشناسید، بنابراین بیاید تجسم شخصیت برند را آغاز کنیم.

شخصیت برند تان را بشناسید

با اکتشاف شخصیت برند خود آغاز کنید. فرآیند را با پرسیدن سوالاتی از این دست که در ادامه آماده، آغاز کنید و جواب مربوط به هریک را بنویسید :

1 ) برند شما روحیه­ ی زنانه دارد یا روحیه مردانه؟

2 ) آیا براساس مطالعه با هوش است یا براساس تجربه­ ی زندگی؟

3 ) اجتماعی است یا درونگرا؟

4 ) دلسوز است یا مستبد؟

5 ) آیا به او اعتماد دارید؟

این سوالات فقط نمونه اند. برای اکتشاف شخصیت برند خود آزاد هستید که تا هر کجا که می خواهید پیش بروید.

سوالات باید در مورد خصوصیت های شخصیتی باشد. فقط به دنبال ویژگی های مثبت نباشید؛ هدف از انجام این تمرین یافتن خصوصیات مثبت نیست. مانند هر فرد دیگری، برند شما نیز دارای عیوبی است. به این عیوب نفوذ کنید و آنها را خجالت زده کنید. با شناخت این نواقص می توانید آنها را بهبود ببخشید یا حتی حذف کنید. برای مثال این موضوع که شما همیشه در تحویل عقب میمانید،چه ویژگی ای را به شخصیت برندتان می دهد؟

از خودتان بپرسید، چرا ؟

دنبال کردن این سوالات را با زیر سوال بردن خود یا تیم تان انجام دهید، در هر مورد از خود بپرسید “چرا این فکر را می کنی؟”. کشف چرایی پاسخ شما به این سوالات، که علت انجام هر کاری چه بوده، به شما کمک می کند تا بفهمید آیا ارزش ­های درستی را برای برند خود برگزیده ­اید یا اینکه برند شما جایگاه نادرستی در بازار دارد.

امکان دارد تیم شما به این نتیجه برسند که برندتان کمی درونگرا است. آیا این امر به این دلیل است که شما در شبکه ­های اجتماعی فعالیت زیادی ندارید و به نوعی با مشتریان خود ارتباط برقرار نمیکنید؟

یا شاید تیم شما فکر کند برندتان روحیه­ ای مردانه دارد. آیا این امر به دلیل رنگی است که مورد استفاده قرار می دهید، یا تن صدایی که در آگهی ها از آن استفاده میکنید؟

تجسم شخصیت برند

برند خود را تصور کنید

شما فهمیدید برندتان کیست و چرا اینگونه است، حالا باید با او مواجه شوید. روی وایت برد اسمی را بنویسید. لازم نیست این اسم، نام برندتان باشد، اسمی به آن بدهید که با ویژگی ­های شخصیتی برند متناسب باشد. حالا شما یک اسم دارید، به آن چهره و تصویر بدهید. یک روش عالی این است که تصویر هر کسی که فکر میکنید معرف شخصیت برند است را بیاورید. به پیچیدگی­ های خاص توجه کنید، مانند لباسی که بر تن میکند یا تمیزی آن. آیا او خوش لباس و مرتب است؟ آیا خسته به نظر می­آید یا پر انرژی است؟ جزئیات به این سادگی میتواند به شما کمک کند تا متوجه شوید برند شما کیست.

با توجه به آنکه چه محصولی را به فروش میرسانید و برندتان دارای چه هدفی است باید اسمی را انتخاب کنید که نشان دهنده ویژگی های مذکور در ذهن مخاطب باشد.

بررسی کنید که چه کسی هستید و چه کسی، میخواهید باشید

با فهمیدن آنکه برند شما کیست به جای آنکه برند شما چیست، می توانید شروع به تدوین استراتژی بازاریابی موفق و ارزش های شرکت با توجه به برند و شخصیت او، کنید. از خود سوالاتی از این قبیل بپرسید، “دوستان او چه کسانی ­اند؟”، “اگر به نوعی درونگرا است، آیا لازم است بیشتر اجتماعی شود؟”، “اگر ما نتوانیم از درون سازمان برند و شخصیت برند خود را بسازیم، چگونه می توان انتظار داشت که نام تجاری مان در خارج از سازمان و در بازار هدف رشد و توسعه یابد و شهرت کسب کند ؟”.

اگر جواب ­هایی که میشنوید باب طبع­ تان است، آنگاه می دانید که در مسیر درست قرار دارید. و اگر اینگونه نبود، شاید زمان آن رسیده که با ارزیابی، به توسعه هویت برندتان بپردازید.

آیا برند خود را ملاقات کرده اید؟ اگر نه، به دنبال آن بروید، به او فرصتی بدهید. او نیز منتظر ملاقات شماست.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *