تاثیر تفاوتهای فردی:پایان نامه رایگان روانشناسی آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن


دانلود پایان نامه

ب ) در این دوره كودكان بسوی تفكر عملیاتی حركت كرده ، اگرچه مراتبی از تفكر عینی دست یافته اما در بدست آوردن سطوح مورد نیاز ناموفق بوده و دچار اشتباهات آشكار می‌شود . او بهتر می‌تواند واقعیت را به هم مربوط سازد و نظر او كمتر تك كانونی است اما هنوز خود محور است . اما دامنة این خود محوری كمتر شده است و منشاء دیگر این است كه او مفاهیم انتزاعی را به معنای تحت الفظی و تجسم یافته معنا می‌كند.[1]

ج ) ویژگی این دوره ارتباط كودك با موقعیتها و رفتارهای عینی است . رشد تفكر عملیاتی حركت رو به جلوی آنان را از نخستین دوره های خیال پردازی تسریع می‌بخشد و از نظر جزیی و كودكانه رهایی بخشیده در سطح جدیدی بر حسب ویژگیهای این دوره محدود می‌كند، در این دوره توجیحات فیزیكی در یك احساس عینی معقول هستند و از نظر كودك می‌توان از این راه به واقعیتها دست یافت.[2]

د ) تغییری كه در این مرحله رخ می‌دهد حركت تفكر عینی به سوی تفكر انتزاعی بیشتر است اما تغییر تدریجی این مرحله را می‌توان دوره ای بین خیال پردازی و منطق بزرگ شان دانست. در این زمان تا حد زیادی فعالیتهای عقلی جایگزین می‌گردد و استقرار و قیاس منطقی پیش رفته ای بكار برده می‌شود.

هـ ) این مرحله آخرین مرحله ای است كه درآن تفكر بصورت فرضیه ای و قیاسی و بودن ممانعت عناصر عینی انجام می‌گیرد. در این حال تفكر در شكل سمبلیك یا انتزاعی میسر می‌گردد و تلاشهایی صورت می‌گیرد تا فرضیه ها خارج از حوزه‌ی تجارب وضع گردیده و با استفاده از دلیل قبول یا رد شوند. نوجوان می‌تواند با یك تئوری آغاز كند و به واقعیتها كه حوزة تفكر او را به طور قابل ملاحظه ای گسترش دهد، بازگشت نماید.[3]

 

تاثیر تفاوتهای فردی

البته باید در این زمینه به تفاوتهای فردی كودكان نیز توجه داشت كه به دو گونه‌اند:

  • تفاوت در سرعت كه برخی كودكان از همسالان خود از حدسنی مورد انتظار جلوترند و بعضی عقب تر . البته تجارب كودكان تأثیر به سزایی در این سرعت دارد مانند ارتباط با مكانهای مذهبی .
  • سطوح مختلف تفكر كودكان :‌برخی از كودكان در پاسخ به یك سؤال در سطح عملیات عینی قرار دارند و در پاسخ به سؤالاتی دیگر به تفكر شهودی بر می‌گردند كه این مسأله به ،‌تجارب و زمینه های گوناگون موجود در اوبر می‌گردد.[4]

 

هدف تربیت دینی

غایت تربیت دینی فلاح و رستگاری است و علت گمراهی ، كژ فهمی از دین است یا عمل نكردن به آن .

هدف تربیت دینی پرورش حس خداجویی و پرستش گری به قصد رها سازی نشان از وابستگی و ذلت و اسارت بسوی آزادی عزت و بالندگی است و همچنین هدف رسیدن به سعادت باطنی و چشیدن لذت معنوی و شادابی درونی است ،اشباع نیازهای معنوی و تقویت و تحریك این نیازها ، پرورش و تقویت عشق آدمی‌به حقیقتی كه در فطرت به او ودیعه داده شده است.[5]

 

دو دورة كلی در آموزش دینی كودكان

مرحلة نخست خردسالان بین 5 تا 9 سال

عمده ترین كار در آموزش دینی خردسالان این است كه مفاهیم خام الهی و انسان انگاری فیزیكی آسان را تغذیه كرد به گونه‌ای كه وی خام بودن تفكر خود را در ارتباط با مفاهیم دینی تصفیه نماید. به اینصورت كه در برخورد با برداشتهای خام و پاسخ گویی به سئوالات كودكان دربارة خدا و سایر موجودات مجرد و مفاهیم فوق طبیعی به گونه‌ای عمل شود كه جلوه های خام ومادی متصور خردسالان نفی شود اما چون آنها ظرفیت درك مفاهیم انتزاعی را ندارد نباید به ویژگیها و صفات این مفاهیم پرداخت. مثلاً برخورد با كودكی كه خدا را مثل انسان تصور می‌كند باید گفت كه خدا مثل ما نیست ، دست و پا ندارد ،‌مثل ما زندگی نمی‌كند و … . در سنین بالاتر می‌توان دیده نشدن خداوند را به برخی تجربه های آنها از حقایق موجود ولی نادیدنی تشبیه كرد مثل فكر ، جریان برق و در طول آموزش از مسائلی نباید غافل ماند از جمله اینكه دین كودك باید كودكانه باشد وهمچنین برای درك بهتر از مواردی چون نقاشی ،موسیقی ،‌شعر و سرود و … استفاده كرد. هدف عمده دراین مرحله جذب برای آموزش است نه صرف آموزش.[6]

پس متوجه شدیم كه در این سنین كم باید در مورد امور نامحسوس به جنبه‌های سلبی قضیه بپردازیم و از پرداخت به جنبه‌های اثباتی پرهیز كنیم و وارد این وادی نشویم.

در این دوره ( 5 تا 9 سال) باید از كودك خواست تا افكار خود را در این موارد در قالب الفاظ بیان كند تا از تخیلات او مطلع شویم و آنرا بسوی صحیح سوق دهیم و در این راستا مكرر از خدایی سخن بگوئیم كه ما را دوست دارد و مراقب ماست ، نعمات را آفریده و همواره با ما است . بر پایة تفكر خود محورانة كودك می‌توان نیازهای مذهبی او را تحریك و اقناع كرد. از بزرگترین خطرات حین آموزش آشنا كردن كودك با لغات مذهبی است كه اومفاهیم آنها ار نمی‌فهمد. از مواردی كه باید در آموزش كودكان مد نظر داشت این است كه :‌1ـ از تجارب مستقیم كودك آغاز كنیم . 2ـ دربارة موضوعاتی كه كودكان به آن طبیعتاً علاقه مند هستند شروع كنیم . 3ـ آنها باید دین را به زندگی مربوط سازند. 4ـ از مطالب مستقیم دینی و مواد صریح مذهبی نباید بخاطر خود آنها استفاده كرد بلكه در روشن تر كردن فهم كودك باید مورد استفاده قرار گیرد.[7]

[1] – ناصر ، باهنر ،‌صص 72-71

[2] – همان ، صص 75-73

[3] همان ، صص 75-73

[4] – همان ، صص 79-78

[5] – ر. ك ، عبدالعظیم كریمی ،‌فصل دوم

[6] – ر.ك، ناصر باهنر ،‌صص 166-164

[7] – ر. ك ، همان ، صص 169-166

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

پایان نامه آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن 50صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *