بلوغ روانی وجنسی جوان :دانلود رایگان پایان نامه روانشناسی,بررسی مشکلات دورانی نوجوانی و جوانی


دانلود پایان نامه

‹‹ بخش سوم››

بلوغ روانی وجنسی جوان 

ازنقطه نظر روابط شخصی درخانه معمولاً سال های بین 12 تا 16 سالگی برای جوان ودیگر اعضای خانواده بسیار دشوار است. اغلب پدر ومادرها اوج این دوران را بین 13 تا 15 سالگی می دانند اما دراین دوره مشخصات به حد زیادی متغیر است. اولین تجلی تغییر جوان درخواست استقلال است. این مسئله دارای دامنه ی وسیعی است . نوجوان از كنترل وراهنمایی می رنجد و می خواهد درمورد خود فكر كند وچون فردی مستقل عمل نماید وآنچه را كه نشان دهنده بچگی اوست می كند. آرزویش بزرگ جلوه كردن است. از قبول الگو ومعیار خانوادگی به عنوان تنها چیز قابل پذیرش سر باز می زند. درباره هر مطلب جزئی وبی ارزش زندگی روزانه به بحث می پردازذ. از 13 سالگی به بعد نوجوان می خواهد دوستان خویش را خود انتخاب كند. درانتخاب لباس اظهار رأی می كند درباره ی ضرورت وقت شناسی ودقت، زود خوابیدن، ظاهر تمیز، نظافت درمنزل، شركت دركارهای عادی منزل و …. وهزاران مسئله ی روزمره كه درهر خانواده بوجود می آید بحث كند مخصوصاً نسبت به هرچیزی كه سبب تبعیض بین برادران وخواهران گردد زود رنج وآزرده خاطر می شود. نسبت به آزادی بچه های بزرگ تر رشك می برد واگر احساس نماید كه والدین اجازه آزادی بیشتری به آنها می دهند حسادت می كنند ورنج می كشند. نوجوان وجوان درحال رشداحساس كینه ودشمنی می كنند اما درمورد بچه های كوچكتر معتقدند كه والدین انها را بیشتر آزاد می گذارند وتوجه كمتری دارند. بنابراین جوان درگروه خانواده بین دو حد قرار گرفته واغلب احساس می كند كه درخانواده مردود بوده ودرك نمی شود. بنابراین جوان  مستعد پذیرش هستند واحساس می كنند همه سعی دارند كوشش واعمال آنها را جهت رسیدن به استقلال بی اثر كنند. تمام خانواده مایلند آنها را درهمان وضع نگه دارند. نوجوان از احساس اعتقاد به خود به دورند وبرای آنها درك هماهنگی حركات با، سن وچگونگی تفاوتشان از دیگر مردم ویا احساس درستی یا نادرستی عملی مشكل است. هیجانات به علت تغییرات جسمی وروانی كه جوان می گذراند، نامتعادل است. احساس جوان خیلی شدید است وهمیشه كاملاً جدی است. جوان مایل است تجربه جدید بیاموزد وسعی می كند زندگی را با دودست درچنگ گیرد.هنوز به مرحله ای نرسیده است كه قادر باشد به آینده دور بنگرد. اما خواهان همه چیز درهمان لحظه است. بدون آنكه فكر كند، آیا آن لحظه برای آنچه كه می خواهد درتحصیل آن بكوشد مناسب است یانه.

آنها كاملاً فاقد حضور ذهن هستند ومایلند به هرچیزی چون توپی دركنار دروازه حمله برند. یكی ازخواص آنها تمنای خلوص وصداقت برای خودشان ودیگران است. اما غالباً این تمنا منجر به بحث درباره ظرز تفكر آنها می شود كه معمولاً سبب انتقاد می شود.

بزرگترها از آن چون نوعی گستاخی وبی تربیتی یا می كنند. یادآوریش خیلی مهم است كه جوان تازه بالغ هرچند ناجور باشد نسبت به پدر ومادر خود عشق می ورزندوبه آنها بیشتر ازقبل نیاز دارندوپس از یك صحنه تند خویی كه معمولاً ازهیچ ناشی می شود ومنجربه بیرون رفتن طوفان جوانی ازاتاق وكوبیدن درمی گردد. غرور خودرا به كناری گذاشتن ومعذرت خواستن مشكل است وبرای والدین توصیه می شود. این كارعاقلانه نیست. درخیلی ازمواقع بهتر است پس ازمدتی به اتاق بچه رفت ومثل معمول شب بخیر گفت . درغیر او خیلی غمگین بوده وممكن است نتواند بخوابد. برخورد صبح روزبعد باید با تبسم معمول همراه باشد. اغلب نوجوانان فقط محبوسند ومشتاقانه درآرزوی رفع اختلاف وآشتی هستند. بعضی پدر ومادرها اگر نادان ونا آگاه باشند، بچه ها را درموقعیتی قرارمی دهند كه نمی توانند به راحتی روابط خوب خود را بدون تحقیر علنی خودشان درمحفل خانوادگی ازسرگیرند شاید بچه ها پیش پدر ومادراهمیت زیادی به تحقیرشدن ندهند، اما تحقیر دربرابر برادرها وخواهر ها غیر قابل  تحمل است.

 

___________________

سیری دركتاب -دوریس اوداوم- انتشارات توس- تهران- اسفندماه 54- ص 30و31و32و37.

 رشد اجتماعی                   

رشد اجتماعی به تدریج صورت می گیرد و در دوره ی جوانی به كمال  نسبی می رسد. یك جوان كه از نظر اجتماعی رشد یافته است: خود كفا و مستقل است. میانه رو و معتدل است. مسئولیت پذیر است. با گذشت و افع كننده است. صبور و شكیبا است آینده نگر، امیدوار و خوش بین است. اهل تعاون و همكاری است. زندگی را آسان می گیرد. گشاده رو، متواضع و خوش خلق است. از لحاظ اجتماعی، تحول نوجوان و جوان دلبستگی دارد به اینكه در چه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رشد نموده باشند، زیرا محیط های اجتماعی درساخت فكری و شخصیتی آنها تأثیرات مختلف به جای می گذارند. در دوره جوانی، علی رغم رفتار و ظاهر كاملاً متغایر، والدین بیش از همیشه در زندگی نوجوان مطرح هستند. آنها خانه ای محكم و استوار را مهیا می سازند كه نوجوان با پذیرفتن خطر از آن جدا می شود اما می تواند در عین حال اطمینان خاطر داشته باشد كه همیشه مكانی مطمئن و قابل تحمل برای بازگشت وجود دارد اتفاقاً، آنچه كه والدین آن را بی احترامی نسبت به خود می دانند، تعریف و تمجید از آنهاست. والدین اعتراض می كنند كه: برای دوستانت هركاری می كنی، اما نوبت به ما كه می رسد ما را خیلی دست كم می گیری. بله، دقیقاً همینطور است.اگرچه دوستان متفاوتی می آیند و می روند و دوستی های او بسیار ناپایدار است، اما خوانواده هر گز از بین نمی رود و عشق والدین به فرزند، بسیار به اثبات است.

 

 

 

 

_____________________

مسائل نوجوانان و جوانان-دكتر محمد خدایان فرد- صحافی بهمن- تهران-  1380- ص 21.

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *