برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی چیست؟


دانلود پایان نامه

برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی فرآیندی است که پرسنل مدیریتی و عملیاتی شرکت، برای طراحی و اجرای مؤثر استراتژی‌ های بازاریابی در نظر می‌گیرند. برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، ابعاد مختلف بازاریابی شرکت و توسعه‌ی کسب‌وکار را مورد توجه قرار می‌دهد. برای انجام مؤثر این برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، موارد زیر را باید در نظر گرفت:

شناسایی فرصت‌های ارتقای کسب‌وکار و ارزیابی فرصت‌های استراتژی بازاریابی؛ تحقیق، تحلیل و شناسایی بازارهای هدف؛ سازماندهی یک جایگاه استراتژیک برای شرکت به منظور پیگیری و چگونگی اجرای استراتژی؛ تدوین و اجرای یک برنامه‌ی بازاریابی و سپس اندازه‌گیری و ارزیابی نتایج فعالیت‌های بازاریابی استراتژیک شرکت.

برنامه‌های بازاریابی استراتژیک

برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی، فعالیت‌های مشتری محور را با مسیر کلی که لازم است برای رسیدن به موفقیت طی شود، ادغام می‌کند. برای مثال تقسیم‌ بندی بازار در بازاریابی استراتژیک نقشی حیاتی را ایفا می‌کند ؛ تفاوت‌های جغرافیایی و جمعیتی بازارهای هدف، می‌تواند بر روی عادات خرید مشتریان شما تأثیر بگذارد. برنامه‎ریزی بازاریابی استراتژیک به شما کمک می‌کند که این تفاوت‌ها را شناسایی کرده و با توجه به آن، پیام بازاریابی خود را به گوش مشتریان هدف برسانید و سپس محصولات و خدمات کسب‌وکار خود را با نیازهای فردی قسمت‌های مختلف بازار هماهنگ کنید.

کاربردهای برنامه‌‌ی بازاریابی استراتژیک

با اجرای برنامه‌ی بازاریابی استراتژیک، شرکت می‌تواند کسب‌وکار روزانه‌ی خود را هدایت کرده و برای تصمیم‌گیری‌ های کوتاه‌مدت و بلندمدت از آن استفاده کند. اجرای برنامه‌ی بازاریابی استراتژیک، به شرکت‌ها برای تدوین و اجرای کمپین‌های بازاریابی یکپارچه کمک می‌کند. برنامه‌ی بازاریابی استراتژیک، در رابطه با توسعه‌ی محصولات و خدمات، توسعه‌ ی پیشنهادات تجاری به منظور گسترش برنامه‌ی فروش شرکت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد .

مزایا

مزیت اولیه‌ی برنامه‌ی بازاریابی استراتژیک، ارائه‌ی مسیر مشخص و مدون بازاریابی است که کسب‌وکار شما را به سمت اهداف و مقاصدتان به درستی راهنمایی می‌کند. دومین مزیت برنامه‌ریزی استراتژیک، ایجاد یک سیستم پیام رسانی یکپارچه و مستمر است که می‌توان از آن در داخل و خارج شرکت بهره برد. سیستم بازاریابی استراتژیک موجب کارآیی شرکت می‌شود، چرا که کارکنان و مشتریان در مورد نوع و کیفیت خدمات شرکت و چگونگی ارائه‌ی آن آگاه می‌شوند و به سمت یک هدف مشترک حرکت می‌کنند.

چارچوب زمانی

برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، فرآیندی نیست که تنها یکبار اجرا شود و سپس پایان پذیرد؛ بلکه عملی کاملا مستمر است. معمولا شرکت‌ ها این برنامه‌ی بازاریابی استراتژیک را طوری طراحی می‌کنند که دوره‌های کوتاه مدت ( یک ساله ) و بلند مدت ( دو، سه و پنج ساله ) را پوشش می‌دهد. هنگامی که یک برنامه بازاریابی استراتژیک به اجرا گذاشته می‌شود، شرکت آن را به طور آزمایشی برای شش ماه تا یک سال اجرا می‌کند، و سپس با سنجش نتایج روش‌های بازاریابی اجرا شده، آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. شرکت باید بعد از ارزیابی اجرای شش ماهه یا یک ساله‌ی برنامه‌ی بازاریابی استراتژیک، به بهبود فعالیت‌هایی بپردازد که انتظارات لازم را برآورده نکرده و برنامه‌هایی را که به موفقیت رسیده است را توسعه و تکرار کند.

نتیجه‌گیری

برای داشتن یک برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک مؤثر، انجام تحقیقات گسترده‌ و شناسایی کامل بازار هدف‌، ضروری است. مسأله‌ی شناخت بازار هدف بسیار مهم است، اینکه آن‌ها چگونه فکر می‌کنند؟ چه احساسی دارند؟ شغل‌شان چیست؟ سن‌شان چقدر است؟ کجا زندگی می‌کنند؟ و سرگرمی آنها چیست؟ و… برای اینکه محصولات و خدمات، سازگار با نیازهای بازار هدف باشد، باید بتوان مانند آنها زندگی کرد، فکر کرد، نفس کشید و احساس کرد.

نکته‌ ی دیگری که شرکت‌ها باید به آن توجه کنند این است که بازاریابی را همزمان با تولید و گسترش محصولات و خدماتشان انجام دهند تا از فروش محصول اطمینان یابند، نه اینکه بعد از پایان تولید محصول و خدمت، برای فروش آن به بازاریابی پرداخته و به دنبال بازار هدف باشند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *