بخش دوم: پایان نامه رایگان روانشناسی آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن


دانلود پایان نامه

دورة دوم :‌آموزش دینی كودكان 9 تا 13 سال

كودكان در این دوره در مرحلة عملیات عینی قرار دارند و درك مفاهیم مذهبی به واسطة طبیعت عینی تفكرشان ، محدود خواهد بود. از این رو نمی‌توان مفاهیم انتزاعی و مجرد را با همان قیود و پیچیدگی كه دارند برای آنها مطرح كرد . بلكه باید بصورتی ساده برای آنها مطرح شود و در صورتی كه امكان داشته باشد، آنها را به احساسات و تجربیات خود ارجاع داد اما همواره باید در نظر داشت كه در این دوره نیز باید خامیهای تفكر كودكان را زدود و در جنبه‌های اثباتی به حقیقت نزدیك شد. به عنوان مثال وقتی خدا را از داشتن والدین منزه می‌كنیم می‌توان به آنها تذكر داد كه وجود همه چیز از خداست اما وجود او از آن خود اوست همانگونه كه رطوبت هر چیز ازآب است اما رطوبت آب از آن خودش می‌باشد.[1]

بخش دوم :‌عوامل مؤثر بر آموزش مفاهیم دینی به كودكان

 

بیان فلسفة عبادت

از عوامل مؤثر در علاقه مند كردن كودكان به عبادات بیان علت ( فلسفه ) و اثرات عبادات می‌باشد.

زبان قرآن بهترین بیان را دارد كه بطور مثال در آیاتی فلسفة این عبادات را بیان می‌كند. قرآن فلسفة نماز را یاد خدا می‌داند .« اقم الصلوه لذكری ».[2]

همچنین ذكر خدا مایه آرامش دلها و نتیجة آرامش دل را پرواز به ملكوت می‌داند در مواردی دیگر دلیل عبادت را تشكر از خداوند می‌داند و در معنی آیات به نقش تربیتی نماز اشاره می‌كند. « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنكر» [3]

از آثار عبودیت و بندگی نیز احساس غرور و افتخار ، احساس قدرت و احساس لذت را می‌توان بیان كرد . بیان این علتها و اثرات برای كودك با زبانی كودكانه می‌تواند مفید واقع شود تا او عبادت را كاری بیهوده و بی هدف فرض نكند.[4]

 

شرایط تربیت :

تربیت فرزند دو قسم است :‌1ـ تربیت با گفتن . 2ـ تربیت با عمل .

در تربیت در مرحلة نصیحت و گفتن سه شرط لازم است : اول اینكه گفتن باید شرح صدر همراهش باشد و تسلط بر اعصاب مهم است . دوم اینكه با تلطف و مهربانی باشد نه زور و قلدری و سوم اینكه مربی نه بی تفاوت باشد و نه سخت گیر كه هر دو مضر است و دور كننده از هدف و غایت تربیت « این موارد استنباط شده از آیة 43 سورة مباركة طه می‌باشد». « رب اشرح لی صدری و … »[5]

 

نقش معلم و ویژگیهای او در تربیت دینی

در این امر عوامل متعددی تأثیر گذارند و بستر ساز رشد كودكان می‌شوند از جمله معلم كه پس از پدر ومادر نقش الگویی برای دانش‌آموز دارد. معلم در عین حال كه معلم است باید مربی باشد ، عملش برای تربیت باشد . اگر معلم دینی بخواهد غیر از آموزش به پرورش نیز بپردازد یعنی علم را به ایمان تبدیل كند دل ها را نیز باید ارضاء كند. پس نخست به جذب دانش‌آموزان باید بپردازد.[6]

 

عوامل اصلی جذب

الف ) مقبولیت : اگر شاگرد معلم را پذیرفت راه تعلیم و تربیت باز می‌شود البته نه به این معنی كه معلم طبق دلخواه دانش‌آموز عمل كند بلكه مقبولیتی مورد نظر است كه فرد با مراعات حدود و اصول عقلی و اخلاقی در نزد عقلهای سلیم پیدا می‌كند.

ب ) محبوبیت :‌ علاوه بر مقبولیت شخصیت معلم باید دوست داشتنی باشد . از جمله عوامل محبوبیت « وارستگی از خود خواهی » است . صداقت ،‌محبت و صمیمیت. عوامل تعیین كننده ای در محبوبیت هستند و معلم باید دانش‌آموز را مانند فرزند خوددانسته ، دلسوز او بوده و بی توقع و انتظار از او باشد.

ج ) موفقیت :‌ معلم علاوه بر دو مورد قبل باید با تكنیكهای تربیتی و آموزشی آشنا باشد تا با استفاده از روشهای صحیح آنان را به مقاصد مورد نظر راهنمایی كند. از جمله عوامل موفقیت معلم این است كه علاوه بر دین شناس بودن باید كودكان شناس باشد وشیوه‌های برخورد با كودكان را بداند. از جمله این شیوه‌ها احترام به شخصیت دانش‌آموز و حقوق او ، پرهیز از اهانت و تحقیر دانش‌آموز ،‌مراعات اصل آزادی ،‌عدم قرار دادن مقررات سخت و خشك و برخورد محبت آمیز با كودكان است.[7]

در رابطه با این موضوع مولا علی علیه السلام بیانی دارند كه به آن اشاره می‌كنیم :

« ( معلم ) طبیب سیاری است كه با طبابت خویش همواره در سیر و گردش است ، ‌مرهم هایش را آماده كرده و ابزارهایش را سرخ و تاخته نموده است . هر جا كه لازم باشد این یا آن را می‌نهد ،‌جایی نیش و جایی نوش ، در دلهای نابینا وگوشهای ناشنوا ، ‌زبانهای گنگ داروهای خود را در جایگاه غفلت و در محل حیرت و آوارگی می‌نهد و آنان را از غفلت و سرگشتی نجات می‌بخشد.»[8]

می‌بینیم كه امام به نكات مهمی اشاره فرموده اند از جمله درد آشنا بودن ،‌درمان شناس بودن ،‌نیش و نوش را بجا مصرف كردن ومهم از همه سیار بودن می‌باشد.

[1] – ر.ك، همان ، صص 173-172

[2] – طه / 14

[3] – عنكبوت . 45

[4] – محسن  ، قرائتی ،‌تفسیر نماز ،‌ستاد اقامة نماز ،بهار 1375، صص 16-22

[5] – ر.ك، حین ،مظاهری ، تربیت فرزند از نظر اسلام . انتشارات روحانی ، قم ،‌1378 ، صص 397-395

[6] – ر.ك ، ناصر باهنر ،‌ص155

[7] – ر. ك ،‌ناصر باهنر ،‌صص 162-156

[8] – نهج البلاغه ، خطبه 175-به نقل از همان

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

پایان نامه آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن 50صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *