بخش بندی بازار : معنی، اساس و انواع بخش بندی بازار


دانلود پایان نامه

از جمله فعالیت هایی که در آغاز هر کسب و کاری باید انجام شود، و هر کسب و کاری باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد، بخش بندی بازار است. انجام اینکار سبب می شود استراتژی بازاریابی کسب و کارتان را آگاهانه و با توجه به خصوصیت مشتریان تان انتخاب کنید.

بخش بندی بازار به چه معناست؟

بخش بندی بازار اشاره به فرآیند دوشاخه ای کردن یا تقسیم یک بازار بزرگ به بخش های کوچک گوناگون، که دارای ویژگی های مشابه یا مرتبطی هستند، دارد.

بخش بندی بازار

 بخش بندی بازار

  • بخش بندی بازار یک مفهوم بازاریابی است که کل بازار را به زیرمجموعه های کوچکتر متشکل از مصرف کنندگانی با سلایق، تقاضا، و ترجیحات مشابه، تقسیم می کند.
  • یک بخش بازار یک واحد کوچک درون بازار بزرگی است که متشکل از افراد هم فکر می باشد.
  • یک بخش بازار که کاملا از بخش های دیگر متفاوت است.
  • یک بخش بازار شامل افرادی می شود که مانند یکدیگر فکر می کنند و دارای علایق مشترک می باشند.
  • افرادی که در بخشی مشترک از بازار هستند به شیوه ای مشابه به نوسانات بازار پاسخ می دهند.

اساس بخش بندی بازار

  • جنسیت

بازاریابان بازار را براساس جنسیت به بخش های کوچکتر تقسیم می کنند. مردان و زنان علایق و ترجیحات متفاوتی دارند و در نتیجه نیاز به بخش بندی اینچنینی وجود دارد.

سازمانهایی که به طور مشخص در زمینه نیازهای بانوان فعالیتی ندارند، نیاز به استراتژی های بازاریابی متفاوتی برای بانوان و آقایان دارند.

خانم ها محصولی را که مخصوص آقایان طراحی شده است را خریداری نمی کنند و همینطور برعکس.

بخش بندی بازار بر اساس جنسیت در بسیاری از صنایع  مانند لوازم آرایشی، کفش، صنایع جواهرات و پوشاک مهم می باشد.

بخش بندی بازار - گروه سنی

  • گروه سنی

تقسیم براساس گروه سنی مخاطبان هدف یکی دیگر از راه های بخش بندی بازار می باشد. مسلما محصولات و استراتژی های بازاریابی برای نوجوانان متفاوت از کودکان می باشد.

نمونه ای از نیازهای عمده در گروه های سنی مختلف را مرور کنید :

گروه سنی (زیر 10 سال) : اسباب بازی، پوشک، غذای کودک،کالسکه بچه

گروه سنی ( 10 تا 20 سال) : اسباب بازی، پوشاک، کتاب، کیف مدرسه

گروه سنی( 20 سال و بالاتر) : لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات ضدپیری، مجلات، پوشاک و غیره

  • درآمد

بازاریابان مصرف کنندگان را براساس درآمدشان به بخش های کوچک تقسیم می کنند. افراد باتوجه به درآمد ماهیانه شان در بخش هایی دسته بندی می شوند.

سه دسته عبارتنداز :

  • گروه با درآمد بالا
  • گروه با درآمد متوسط
  • گروه با درآمد پایین

فروشگاه هایی که به گروه با درآمد بالاتر می پردازند، طیف وسیعی از محصولات و استراتژی ها را در مقایسه با فروشگاه هایی که گروه کم درآمد را هدف قرار می دهند، دارا می باشند.

  • وضعیت تاهل

تقسیم بندی بازار نیز می تواند بر اساس وضعیت تاهل افراد باشد. آژانس های مسافرتی پکیج های تعطیلاتی متفاوتی را برای افراد مجرد و زوج های متاهل در نظر می گیرند.

  • اشتغال

درمقایسه با دانش آموزان مدارس و یا دانشجویان، کارکنان اداری نیازهای متفاوتی دارند.

انواع بخش بندی بازار

  • بخش بندی براساس ویژگی های روانشناختی

اساس چنین تقسیم بندی سبک زندگی افراد می باشد. نگرش، علایق، و ارزش مورد نظر افراد به بازاریابان کمک می کند تا آنها را به گروه های کوچکتری تقسیم کنند.

بخش بندی بازار - ویژگی های رفتاری

  • بخش بندی براساس ویژگی های رفتاری

وفاداری مشتریان نسبت به یک برند خاص به بازاریابان کمک می کند تا آنها را به گروه ها کوچکتری تقسیم کنند که هرگروه شامل افرادی است که نسبت به یک برند مشخص وفادار می باشند.

  • بخش بندی براساس ویژگی های جغرافیایی

بخش بندی جغرافیایی به طبقه بندی بازار به مناطق مختلف جغرافیایی اشاره دارد. یک بازاریاب نمی تواند استراتژی های مشابهی را برای افراد ساکن در مناطق مختلف جغرافیایی در نظر بگیرد.

برند Nestle در مناطقی که دارای آب و هوای سرد می باشند، در مقایسه با مناطقی که فصل تابستان و زمستان مناسبی دارند، در سراسر سال  نسکافه را ترویج می کند.

نیاز به بخش بندی بازار -چرا بخش بندی بازار؟

وضعی که در آن دو یا چند طرف ( که البته خریدار و فروشنده نامیده می شوند.) در معامله کالا وخدمات در ازای دریافت پول، شرکت دارند، بازار نامیده می شود.

در بازار فروشندگان کالاهای خود را در ازای دریافت پول از مصرف کنندگان (خریداران) به فروش می رسانند.

یک بازار نمی تواند استراتژی های مشابهی را برای همه مصرف کنندگان به کار بگیرد.

بخش بندی بازار

روند ایجاد بخش های کوچک دربرگیرنده افراد هم فکر در یک بازار وسیع، به بخش بندی بازار اشاره دارد. بخش بندی بازار در تقسیم بازار به بخش های کوچک، مشمول افرادی که تمایل به برندهای یکسانی دارند و یا علایق، نگرش، و ادراک مشابهی دارند، کمک می کند.

نیاز به بخش بندی بازار( چرا بخش بندی بازار؟)

همه افراد نیازهای مشابهی ندارند. یک مرد و یک زن علایق و تمایلات متنوعی نسبت به محصولات مختلف دارند. یک کودک نیازی به آنچه که یک بزرگسال نیازمند آنست، ندارد. یک بچه مدرسه ای احتیاجات متفاوتی را نسبت به یک کارمند اداری، دارد. بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کند تا افراد با انتخاب ها و علایق مشابه را در یک سطح (پلتفرم) مشترک گردآوری کند.

  • بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی مناسب و طرح های تبلیغاتی مطابق با سلایق افراد بخش مشخصی از بازار، به کار بگیرند. یک مدل مردانه در تبلیغ محصولات زنانه جایگاهی نخواهد داشت. بازاریابان باید قادر باشند تا محصولات خود را با بخش های هدف مرتبط سازند.
  • بخش بندی بازار به بازاریابان کمک می کند تا نیاز های مخاطبان هدف را درک و براساس آن برنامه های بازاریابی مشخصی را اتخاذ کنند. سازمانها نیز می توانند رویکرد متمرکزتری در نتیجه تقسیم بندی بازار اتخاذ کنند.
  • بخش بندی بازار دیدی واضح از آنچه که خریداری می شود و آنچه که خریداری نمی شود، به مشتریان ارائه می دهد. به عبارت ساده تر فرآیند بخش بندی مسیر طولانی را در تاثیرگذاری بر تصمیم خرید مصرف کنندگان، سپری می کند.
  • بخش بندی بازار به سازمان ها کمک می کند تا محصول مناسب را برای مشتریان مناسب در زمان مناسب مورد هدف قرار دهند. بخش بندی جغرافیایی نیز مصرف کنندگان را براساس مکانهایشان طبقه بندی می کند.
  • بخش بندی به سازمانها کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و آنها را درک کنند. اکنون سازمانها می توانند به مخاطبان گسترده خود دسترسی پیدا کنند و محصولاتشان را به طور موثرتری ترویج دهند؛ این امر به سازمانها کمک می کند تا تلاش های زیادی را بر مخاطبان هدف متمرکز کنند و نتایج قابل قبولی را به دست آورند.

به یاد داشته باشید، بخش بندی بازار به عنوان ضرورتی شناخته می شود که در بلند مدت به ارتقا کسب و کار و برند شما کمک خواهد کرد، و سستی و بی توجهی به آن ممکن است منجر به هدر رفتن بودجه بازاریابی شما، به دلیل عدم هماهنگی برنامه های بازاریابی با نیاز مخاطبان باشد، وحتی بدتر از آن صرف بودجه و تلاش برای گروهی که به طور بالقوه مشتری محصول ما نخواهند بود. بنابراین با اتجام بخش بندی بازار تلاش های بازاریابی خود را هدفمند کنید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *