بحث و نتیجه گیری -پایان نامه رایگان روانشناسی درباره مشکلات تحصیلی 2


دانلود پایان نامه

3-5 یافته های جانبی تحقیق

علاوه بر یافته های اصلی پژوهش نتایج دیگری نیز از پرسشنامه به دست آمد كه به ذكر آنها می پردازیم. در هیچكدام از مدارس كلاس درس تجربی، اتاق سمعی و بصری، اتاق كامپیوتر، سالن غذاخوری، سالن چند منظوره، بوفه وجود ندارد. در 70 درصد مدارس كتابخانه وجود ندارد، همه مدارس یك طبقه بوده و همه مدارس فاقد مربی بهداشت، مربی پرورشی و مربی ورزش می باشند.

 

 

5-4 نتیجه گیری کلی

باتوجه به اینکه این مدارس از لحاظ میزان سرانه فضاهای آموزشی، اداری، زیر بنای ساخت، گردش، فضای باز محوطه در وضعیت مطلوب و حتی بالاتر از استانداردهای سازمان نوسازی می باشند، ولی با وجود این از لحاظ کیفی فاصله زیادی با استانداردها دارند، چرا که بسیاری از این فضاها یا اصلاً مورد استفاده مسایل آموزشی و پرورشی قرار نمی گیرند یا استفاده از آن ها خیلی محدود می باشد، کمبود امکاناتی همچون کتابخانه، کامپیوتر، آزمایشگاه و مواد کمک آموزشی باعث شده که فشار مضاعفی بر معلمان و دانش آموزان این مناطق وارد آید، از طرفی کم توجهی والدین به مسئله تعلیم و تربیت فرزندان خود در این مناطق و عدم برنامه ریزی صحیح مسولین و برنامه ریزان باعث افزایش فرسودگی شغلی در معلمان این منطقه شده و این امر بر نحوه تدریس آن ها اثر منفی گذاشته است.

5-5 محدودیت های پژوهش

1- عدم تعمیم پذیری نتایج این تحقیق به سایر مناطق، چراكه این تحقیق به بررسی امكانات تحصیلی در مدارس ابتدایی روستایی شهرستان فریدون شهر پرداخته است و وضعیت موجود مدارس این منطقه را گزارش داده است و تنها به مناطقی با همین ویژگی ها می توان تعمیم داد.

2- پراكندگی جامعه مورد پژوهش و مخصوصاً كوهستانی بودن منطقه كه كار تحقیق را با مشكلاتی مواجه ساخت.

3- فقدان وكمبود پژوهش مشابه در زمینه تحقیق.

4- استفاده از پرسشنامه به عنوان تنها ابزار جمع آوری اطلاعات.

5- كمبود منابع اطلاعاتی در محل اجرای تحقیق و عدم وجود یك بانك اطلاعاتی در مورد منابع انسانی، مالی، كالبدی در مدارس و اداره آموزش وپرورش، زیرا این باعث می شد كه برای تكمیل پرسشنامه ها زمانی طولانی صرف شود و تازه برخی از اطلاعات ناقص، پاسخ داده شود.

6- عدم وجود استاندارد هایی كه بتوان كیفیت امكانات و منابع را ارزیابی نمود، كه تفسیر نتایج این تحقیق را با مشكل مواجه ساخته است.

6-5 پیشنهادها

الف، پیشنهادهای كاربردی

1-در ارزیابی مدارس صرفاً به آمار و ارقام اكتفاء نشود. بلكه برای ارزیابی مدارس باید به تمامی جوانب و ابعاد آن از طریق مشاهده منظم و چک لیست ها مانند یك سیستم آموزشی توجه شود و آن را ارزیابی نمود.

2- با توجه به بالابودن سرانه فضاهای آموزشی، سرانه فضای بازمحوطه، فضای اداری، فضای زیربنای ساخت وفضای گردش- پیشنهاد می گردد مسئولین با اختصاص بودجه از این فضاها جهت گسترش مدارس استفاده كنند تا كمبود سرانه های دیگر جبران گردد.

3- به فضای آموزشی از نظر طراحی و ساخت توجه خاصی مبذول گردد و محیط فیزیكی و فضای كالبدی باید به گونه ای طراحی و ساخته شود كه با میل ذاتی و طبیعت كودك و نوجوان سازگاری داشته باشد و برای فضاهای آموزشی كه نیاز به تعمیرات اساسی دارند. چاره ای اندیشیده شود تا برای دانش آموزان محیطی جذاب باشد.

4- ایجاد امكاناتی همچون كتابخانه های كوچك در مدارسی كه فاقد كتابخانه هستند و ایجاد آزمایشگاهی قابل حمل (سیار) بین مدارسی كه از حداقل امكانات آزمایشگاهی برخوردارند. و یا از فضاهای اضافی مثل (اداری، آموزشی) در این مورد استفاده گردد.

5- با توجه به كاهش جمعیت دانش آموزی و به دلیل نزدیك بودن برخی روستاها، پیشنهاد می گردد در یكی از روستاها مدرسه ای با تمامی امكانات مجهزگردد و یا وسیله ی ایاب و ذهاب برای دانش آموزان فراهم گردد تا بتوان از سرانه ها بهتر استفاده نمود.

6- با توجه به اینكه استانداردها یا معیارها، سطح مطلوب را مشخص می كنند و ممكن است، سطح مطلوب هر منطقه با منطقه دیگر یا سازمانی با سازمان دیگر متفاوت باشد، كمیته ای با عنوان كمیته ارزیابی درونی مدارس در هر منطقه تشكیل شود. تا استانداردها یا معیارهای مورد نظر را تعیین و بر اساس آن ها به ارزیابی مدارس بپردازد.

7- در نظرداشتن شرایط اقلیمی و فرهنگی مناطق در تدوین برنامه های درسی جهت جذب بیشتر لازم التعلیمان وكاربردی ساختن محتوای برنامه ها  و هماهنگ ساختن سال تحصیلی با الزامات شغلی در مناطق روستایی جهت رفع محرومیت حضور دختران و پسران لازم التعلیم در مدارس.

8- استفاده از امكانات موجود برای جذب كودكان بازمانده از تحصیل (در مقطع ابتدایی وراهنمایی) زیرا بسیاری از كودكان بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی ترك تحصیل می نمایند.

9- لزوم توجه بشتر به آموزش پیش دبستانی و انجام طرح سنجش برای شناسایی كودكان با نیازهای ویژه و تلاش برای سازماندهی این كودكان.

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر   150 صفحه می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *