بحث و نتیجه‌گیری : دانلود رایگان پایان نامه روانشناسی : مقایسه هوش هیجانی و جرأت ورزی در دانش‌آموزان دختر و پسر نابینا و عادی


دانلود پایان نامه

فصل  پنجم

بحث و نتیجه‌گیری

بحث و نتیجه گیری

به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن بود که معلولیت بینایی می‌تواند عامل مؤثری در هوش هیجانی باشد، به طوری که دانش آموزان نابینا، دارای هوش هیجانی پایین تری نسبت به همسالان عادی خود هستند. قابل توجه است که معلولیت بینایی، برخی از مؤلفه‌های هوش هیجانی را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوری که دانش آموزان نابینا در مؤلفه‌های خودآگاهی هیجانی ابراز وجود، خود شکوفایی، استقلال، روابط بین فردی، حل مسأله، انعطاف‌پذیری، تحمل استرس، کنترل تکانه و شادکامی نمرات پایین تری نسبت به دانش آموزان عادی کسب کردند. این یافته با یافته‌های حاصل از پژوهش‌های پزشکی ( ۱۳۸۳ )، در رابطه با تفاوت هوش هیجانی در دانش آموزان نابینا و عادی، ایرانمنش (۱۳۸۳)، در رابطه با پایین بودن هوش هیجانی در کودکان با معلولیت شنیداری، همخوانی دارد. به طور کلی معلولیت‌های حسببه ویژه نقایص بینایی، می‌توانند در رشد مهارت‌های اجتماعی به ویژه مهارت‌هایی که لازمه ی آنها داشتن قدرت بینایی است، مؤثر باشند. تروستر و برومبرینگ [۱] ( ۱۹۹۲ ) نیز نشان دادند که کودکان نابینا به واسطه ی نقایص بینایی خود در ابراز ژست‌های چهره ای خود دچار محدودیت هستند و برای برقراری تماس حرکتی و برآوردن تقاضاهای دیگران تلاش کمتری می‌کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که معلولیت بینایی به طور یکسان دختران و پسران را تحت تأثیر قرار نمی دهد و برخلاف عدم تفاوت در دانش آموزان عادی، هوش هیجانی دختران نابینا، کمتر از پسران است. یافته‌های دیگر پژوهش نشان دادند که دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان نابینا از میزان جرأت ورزی بالاتری برخوردار بودند. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر عدم تفاوت جرأت ورزی در دانش آموزان دختر و پسر می‌باشد.  با توجه به اینکه بنا به نظر آلبرتی و ایمونز ( ۱۹۸۳ )، جرأت ورزی در دختران و پسران ایرانی، نشانگر عدم اهمیتی باشد که در فرهنگ‌های آسیایی و شرقی به مفهوم جرأت ورزی داده می‌شود.

نتایج حاصل از پژوهش، با نتایج تحقیق مکتبی ( ۱۳۸۴ )، در رابطه با همبستگی مثبت بین جرأت ورزی و هوش هیجانی همخوانی دارد. نتایج حاصل از پژوهش با نتایج پژوهش‌های متعددی نظیر لیف ( ۲۰۰۳ )، زارع ( ۱۳۸۰ ) و حیدری و همکاران ( ۱۳۸۴ )، مبنی بر وجود رابطه مثبت بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی همخوانی دارد.

منابع

  • البرتی، رابرت. ایمونز، رایک ( ۱۹۸۳ ). روان شناسی ابراز وجود. ترجمه :‌ مهدی قراچه داغی ( ۱۳۷۴ ). تهران :‌ انتشارات علمی چاپ دوم.
  • امالی، شهره ( ۱۳۷۳ ). بررسی و مقایسه ی میزان کارآیی روش جرأت آموزی توأم با بازسازی شناختی بر روی برخی از نوجوانان مضطرب اجتماعی پایان نامه ی کارشناسی ارشد. انیستیتو روانپزشکی.
  • ایرانمنش، مطهره ( ۱۳۸۲ ). مقایسه هوش هیجانی دختران عادی و ناشنوا مقطع دبیرستان شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
  • برادبری، ‌تراویس و گریوز، جین ( ۲۰۰۵ ). هوش هیجانی، مهارت‌ها و آزمون ها. ترجمه ی مهدی گنجی. تهران : ساوالان ( ۱۳۸۴ ).
  • بهرامی، فاطمه ( ۱۳۷۵ ). تأثیر روش‌های جرأت ورزی به دانش آموزان کم جرأت دختر دبیرستانی با شیوه‌های پزشکی، بهناز ( ۱۳۷۳ ). مقایسه ی هوش هیجانی در دختران کم بینا و عادی شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه ی طباطبایی.
  • حیدری، مریم و همکاران ( ۱۳۸۴ ). رابطه بین هوش هیجانی، فراشناخت، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه همدان مقالات سومین بهداشت روانی دانشجویان. دانشگاه علم و صنعت.
  • دهشیری، غلامرضا ( ۱۳۸۱ )، هنجاریابی پرسشنامه ی هوش بهر هیجانی « بار – ان » در بین دانشجویان دانشگاه‌های تهران و بررسی ساختار عاملی آن. پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
  • دژکام، نجمه ( ۱۳۸۱ ). بررسی رابطه ی عزت نفس و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی.
  • زارع، محسن ( ۱۳۸۰ ). سهم هوش هیجانی و هوش عمومی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهر شیراز. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  1. قمرانی، امیر. جعفری، حمیدرضا ( ۱۳۸۳ ). در آمدی بر هوش هیجانی و نابینایی. مجله ی تعلیم و تربیت استثنایی، شماره ی ۳۱ ص ۲۵ تا ۳۰.
  2. کاظمی، فرنگیس ( ۱۳۷۸ ). تأثیر آموزش جرأت ورزی در میان جرأت وری و عزت نفس دانش آموزان کم جرأت پسر در ناحیه ۱ قم. پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
  3. لشکری، کبری ( ۱۳۸۱ ). سنجش و اندازه گیری و تهیه آزمون هوش هیجانی و بررسی اعتبار و روایی و نرم یابی آن بر روی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

مکتبی، غلام حسین ( ۱۳۸۴ ). بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و اضطراب اجتماعی و جرأت ورزی دانشجویان دانشگاه شهید چمران.

۸- Troster & Brambring

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

مقایسه هوش هیجانی و جرأت ورزی در دانش‌آموزان دختر و پسر نابینا و عادی ۴۷ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  ۲۰۸ پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  ۲۲۲ پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *