بحث و نتیجه‌گیری : دانلود رایگان پایان نامه روانشناسی : مقایسه هوش هیجانی و جرأت ورزی در دانش‌آموزان دختر و پسر نابینا و عادی


دانلود پایان نامه

فصل  پنجم

بحث و نتیجه‌گیری

بحث و نتیجه گیری

به طور كلی، نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن بود كه معلولیت بینایی می‌تواند عامل مؤثری در هوش هیجانی باشد، به طوری كه دانش آموزان نابینا، دارای هوش هیجانی پایین تری نسبت به همسالان عادی خود هستند. قابل توجه است كه معلولیت بینایی، برخی از مؤلفه‌های هوش هیجانی را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوری كه دانش آموزان نابینا در مؤلفه‌های خودآگاهی هیجانی ابراز وجود، خود شكوفایی، استقلال، روابط بین فردی، حل مسأله، انعطاف‌پذیری، تحمل استرس، كنترل تكانه و شادكامی نمرات پایین تری نسبت به دانش آموزان عادی كسب كردند. این یافته با یافته‌های حاصل از پژوهش‌های پزشكی ( 1383 )، در رابطه با تفاوت هوش هیجانی در دانش آموزان نابینا و عادی، ایرانمنش (1383)، در رابطه با پایین بودن هوش هیجانی در كودكان با معلولیت شنیداری، همخوانی دارد. به طور كلی معلولیت‌های حسببه ویژه نقایص بینایی، می‌توانند در رشد مهارت‌های اجتماعی به ویژه مهارت‌هایی كه لازمه ی آنها داشتن قدرت بینایی است، مؤثر باشند. تروستر و برومبرینگ [1] ( 1992 ) نیز نشان دادند كه كودكان نابینا به واسطه ی نقایص بینایی خود در ابراز ژست‌های چهره ای خود دچار محدودیت هستند و برای برقراری تماس حركتی و برآوردن تقاضاهای دیگران تلاش كمتری می‌كنند.

یافته‌ها نشان می‌دهند كه معلولیت بینایی به طور یكسان دختران و پسران را تحت تأثیر قرار نمی دهد و برخلاف عدم تفاوت در دانش آموزان عادی، هوش هیجانی دختران نابینا، كمتر از پسران است. یافته‌های دیگر پژوهش نشان دادند كه دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان نابینا از میزان جرأت ورزی بالاتری برخوردار بودند. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر عدم تفاوت جرأت ورزی در دانش آموزان دختر و پسر می‌باشد.  با توجه به اینكه بنا به نظر آلبرتی و ایمونز ( 1983 )، جرأت ورزی در دختران و پسران ایرانی، نشانگر عدم اهمیتی باشد كه در فرهنگ‌های آسیایی و شرقی به مفهوم جرأت ورزی داده می‌شود.

نتایج حاصل از پژوهش، با نتایج تحقیق مكتبی ( 1384 )، در رابطه با همبستگی مثبت بین جرأت ورزی و هوش هیجانی همخوانی دارد. نتایج حاصل از پژوهش با نتایج پژوهش‌های متعددی نظیر لیف ( 2003 )، زارع ( 1380 ) و حیدری و همكاران ( 1384 )، مبنی بر وجود رابطه مثبت بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی همخوانی دارد.

منابع

  • البرتی، رابرت. ایمونز، رایك ( 1983 ). روان شناسی ابراز وجود. ترجمه :‌ مهدی قراچه داغی ( 1374 ). تهران :‌ انتشارات علمی چاپ دوم.
  • امالی، شهره ( 1373 ). بررسی و مقایسه ی میزان كارآیی روش جرأت آموزی توأم با بازسازی شناختی بر روی برخی از نوجوانان مضطرب اجتماعی پایان نامه ی كارشناسی ارشد. انیستیتو روانپزشكی.
  • ایرانمنش، مطهره ( 1382 ). مقایسه هوش هیجانی دختران عادی و ناشنوا مقطع دبیرستان شهر تهران. پایان نامه ی كارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركزی
  • برادبری، ‌تراویس و گریوز، جین ( 2005 ). هوش هیجانی، مهارت‌ها و آزمون ها. ترجمه ی مهدی گنجی. تهران : ساوالان ( 1384 ).
  • بهرامی، فاطمه ( 1375 ). تأثیر روش‌های جرأت ورزی به دانش آموزان كم جرأت دختر دبیرستانی با شیوه‌های پزشكی، بهناز ( 1373 ). مقایسه ی هوش هیجانی در دختران كم بینا و عادی شهر تهران. پایان نامه ی كارشناسی ارشد. دانشگاه علامه ی طباطبایی.
  • حیدری، مریم و همكاران ( 1384 ). رابطه بین هوش هیجانی، فراشناخت، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه همدان مقالات سومین بهداشت روانی دانشجویان. دانشگاه علم و صنعت.
  • دهشیری، غلامرضا ( 1381 )، هنجاریابی پرسشنامه ی هوش بهر هیجانی « بار – ان » در بین دانشجویان دانشگاه‌های تهران و بررسی ساختار عاملی آن. پایان نامه ی كارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
  • دژكام، نجمه ( 1381 ). بررسی رابطه ی عزت نفس و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پایان نامه ی كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی.
  • زارع، محسن ( 1380 ). سهم هوش هیجانی و هوش عمومی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهر شیراز. پایان نامه ی كارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشكی ایران
  1. قمرانی، امیر. جعفری، حمیدرضا ( 1383 ). در آمدی بر هوش هیجانی و نابینایی. مجله ی تعلیم و تربیت استثنایی، شماره ی 31 ص 25 تا 30.
  2. كاظمی، فرنگیس ( 1378 ). تأثیر آموزش جرأت ورزی در میان جرأت وری و عزت نفس دانش آموزان كم جرأت پسر در ناحیه 1 قم. پایان نامه‌ی كارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
  3. لشكری، كبری ( 1381 ). سنجش و اندازه گیری و تهیه آزمون هوش هیجانی و بررسی اعتبار و روایی و نرم یابی آن بر روی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران. پایان نامه ی كارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركزی.

مكتبی، غلام حسین ( 1384 ). بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و اضطراب اجتماعی و جرأت ورزی دانشجویان دانشگاه شهید چمران.

8- Troster & Brambring

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

مقایسه هوش هیجانی و جرأت ورزی در دانش‌آموزان دختر و پسر نابینا و عادی 47ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *