بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) چیست؟


دانلود پایان نامه

پیشینه بازاریابی مستقیم Direct Marketing به قدمت واژه نوشته شده است و یک جز اصلی کسب و کار محسوب می شود و همواره به صورت گسترده ای توسط آنهایی که در عرصه غیر انتفاعی و خصوصی فعالیت می کنند، مورد استفاده قرار گرفته است. این شیوه در واقع گونه ای از تبلیغات است که به کسب وکارها و سازمان ها اجازه می دهد تا از طریق انواع رسانه ها نظیر تماس های تلفنی، پیام های متنی، ایمیل ها، توزیع کاتالوگ، نامه های تبلیغاتی و کمپین های هدفمند تلویزیونی بصورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کنند. اگر تا به حال در زمان صرف شام یک بازاریاب تلفنی با شما تماس گرفته است، بدانید که مورد هدف بازاریابی مستقیم قرار گرفته اید. احتمالا آگاه هستید که قوانین، بازاریاب های تلفنی را از ایجاد تماس های تلفنی ناخواسته در زمان های نامناسب که قبل از ساعت پنج صبح و بعداز ساعت ده شب است، منع کرده است.

اغلب این کار از سوی مصرف کنندگان، شیوه ای آزار دهنده و تهاجمی در نظر گرفته می شود، بازاریابی مستقیم یک شکل تهاجمی از بازاریابی است که کاری می کند تا تعداد کلی مشتری و مصرف کننده را رشد دهد اما نیاز دارد تا به دقت برنامه ریزی و اجرا شود.

بازایابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم - استراتژی بازاریابی

بازاریابی مستقیم  Direct Marketing دقیقا همان چیزی است که از اسمش به نظر می رسد. یک متخصص بازاریابی مستقیما در حال دستیابی به یک پایه بازار (نظیر مشتریان و مشتریان بالقوه) در سطح فردی (نظیر تماس تلفنی یا از طریق پیام ایمیلی شخصی) یا به واسطه یک رسانه انبوه (تبلیغات مجلات و…) است.

بازاریابی مستقیم (غالبا بخاطر تاکتیک های تهاجمی اش شناخته میشود، که تلاش می کند به مشتریان جدید دست پیدا کند، البته آن هم با استفاده از ابزارهای ارتباطات مستقیم ناخواسته) اغلب مورد استفاده قرار می گیرد تا بازاریابان به مشتریان موجود و یا قبلی دسترسی پیدا کنند. عامل کلیدی برای موفقیت هر کمپین بازاریابی مستقیم آن چیزی است که خبرگان صنعت از آن به عنوان Call to Action یاد می کنند. آنچه مشخص است این است که، کمپین های بازاریابی مستقیم باید یک پیام مشوق یا تحریک کننده ارائه دهند تا بتوانند پاسخی از مصرف کننده دریافت کنند (به این معنا که اقدامی از طرف مصرف کننده صورت گیرد). به عبارت دیگر، به عنوان یک بازاریاب مستقیم، شما باید به افراد یک منفعت را پیشنهاد دهید، حتی اگر شامل تخفیف پولی در خرید بعدی، کوپن هزینه دارای محدودیت زمانی یا حتی برای نهادهای غیر انتفاعی، دعوت به یک رویداد یا کاهش هزینه عضویت باشد.

با اینکه بازاریابی مستقیم شامل تلاش برای پیداکردن، ارتباط برقرار کردن، پیشنهاد دادن و ایجاد اطلاعات تشویقی در دسترس برای مصرف کنندگان است، اما با این وجود لازم است بازگشت بر سرمایه قابل توجیهی نیز داشته باشد. مورد خوبی که درباره بازاریابی مستقیم وجود دارد این است که گزینه های بسیاری وجود دارد که اگر احیانا یکی از رویکردها کار نکرد، به راحتی می توانید به رویکرد دیگر تغییر وضعیت دهید.

بازاریابی مستقیم - استراتژی بازاریابی

انواع بازاریابی مستقیم

درحالی که دنیای بازاریابی مستقیم دائما در حال تکامل است (در یک زمان کوتاهی ما از فیس بوک به سمت توئیتر، اینستاگرام تغییر بستر دادیم)، سه نوع اصلی بازاریابی مستقیم شامل موارد زیر است :

  • بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

بازاریابی تلفنی، بازاریابی مستقیمی که شامل تماس با افراد در خانه یا محل کار است که می تواند به منظور درخواست برای کمک های مالی، گرفتن نظرات و ایده هایشان درباره مبارزات انتخاباتی و سیاسی یا حتی به منظور اهداف فروش باشد.

بازاریابی مستقیم - استراتژی بازاریابی

  • بازاریابی ایمیلی مستقیم

این شکل از بازاریابی مستقیم از طریق حساب های ایمیل مصرف کنندگان است که آن ها را مورد هدف قرار می دهد. آدرس های ایمیل می توانند از وبسایت ها، رسانه های اجتماعی، فوروم های صنعت، خرید های آنلاین و… برداشته شود. برخی از شرکت ها نیاز به آن دارند تا شما اطلاعیه هایی را دریافت کنید بدین منظور که از وبسایت آن ها استفاده نمایید، لذا با ارسال ایمیل های تبلیغاتی شما را از وجود خودشان آگاه می کنند.

  • بازاریابی نامه ای مستقیم

هرچند که مواد تبلیغاتی که به طور مستقیم به خانه یا محل کسب و کار شما ارسال می شود، بیشتر توسط کسب و کارهای غیر انتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد. سایر انواع بازاریابی مستقیم شامل توزیع آگهی ها، پیشنهادها و درخواست های خانه به خانه، پخش فکس، بازاریابی تلویزیونی، کوپن های تبلیغاتی در رسانه های چاپی و بازاریابی نامه صوتی است.

مهم ترین کلمه در تبلیغات چیست؟

آیا بازاریابی مستقیم واقعا کارایی دارد؟

این موضوع بستگی به آن دارد که شما ” کار کردن” را چگونه تعریف کنید. بازاریابی مستقیم قطعا این اطمینان را می دهد که افراد درباره کسب وکار شما مطلع میشوند. اما بازاریابی مستقیم تهاجمی یا آزار دهنده می تواند تصویر بدی از کسب و کارتان در افراد بجای بگذارد.

اطمینان حاصل کنید که حریم خصوصی افراد و قوانین مربوط به تماس و ارتباط ها را حفظ و رعایت می کنید، چرا که برای بازاریابان مستقیمی که قوانین بازاریابی مستقیم را نقض می کنند، جریمه های سخت و مجازات هایی وجود دارد.

نکته پایانی اینکه، صاحبان هر کسب و کاری باید بازاریابی مستقیم را در نظر بگیرند و از آن استفاده کنند. هرچند که، نوع بازاریابی مستقیمی که برای کسب و کار شما کار خواهد کرد بستگی به صنعت شما، اصول اخلاقی کسب و کار و بودجه شما دارد.

دسته‌بندی نشده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *