بازاریابی دهان به دهان چیست و 3 دلیل اهمیت بازاریابی توصیه ای برای برند


دانلود پایان نامه

بازاریابی دهان به دهان یا Word Of Mouth یا به اختصار WOM چیست؟ توصیه ای زبانی یا نوشتاری در مورد محصول یا خدمتی خوب، توسط مشتری راضی به مشتریان بالقوه. بازاریابی دهان به دهان به عنوان یکی از انواع موثر ترفیع شناخته می شود، همچنین به عنوان تبلیغات دهان به دهان نیز نیز شناخته می شود، که عبارت نادرستی است، چرا که طبق تعریف، تبلیغات نوعی از ارتباطات است که بابت آن هزینه پرداخت می شود و غیر شخصی است.

امروزه اینترنت و گسترش شبکه های اجتماعی سبب شده این نوع از بازاریابی به شیوه های دیگری در شبکه های اجتماعی دنبال شوند. بازاریابان با تکیه بر اثرات و کاربرد بازاریابی دهان به دهان سعی می کنند از افرادی که دوستان و دایره ارتباطی وسیع تری دارند، درخواست کنند که از مزایای محصولات و خدمات آنها به دیگران بگویند و شاید از این منظر است که آن را تبلیغات دهان به دهان هم نام گذاری کرده اند.

بازاریابی دهان به دهان

برای آشنایی بیشتر با روندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مقاله ی زیر را در این خصوص مطالعه کنید.

 ۲۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد بازارایابی شبکه های اجتماعی

اما نکته ی دیگری در خصوص بازاریابی دهان به دهان وجود دارد که بیان آن برای دانشجویان، اساتید و سایر افراد آکادمیکی که این مقاله را می خوانند، خالی از لطف نیست. قطعا با واژه ی بازاریابی دهان به دهان سال ها است که آشنایی دارید، اما ممکن است شما نیز با این عبارت به خوبی ارتباط برقرار نکرده باشید. متخصصان و اساتید حوزه ی بازاریابی برای عبارت بازاریابی دهان به دهان، عبارت بهتری تحت عنوان ” بازاریابی توصیه ای” را برگزیده اند. البته این عبارت خیلی در میان عموم مصطلح نیست، از این رو ما همچنان در متون و مقالات خود از بازاریابی دهان به دهان استفاده خواهیم کرد، اما پیشنهاد می شود به جای آن از عبارت بازاریابی توصیه ای استفاده شود.

بازاریابی توصیه ای

بازاریابی دهان به دهان یا WOM Marketing چیست؟

بازاریابی توصیه ای برای زمانی است میل و علاقه ی مشتری به محصولات و خدمات یک برند در گفتگوهای روزانه اش منعکس می شود. بازاریابی دهان به دهان ممکن است به واسطه ی فعالیت های تبلیغاتی مختلفی که برای برگزاری کمپین ها اجرا می شوند، یا به دلیل وجود امکان ترغیب مشتری توسط مشتری یا مصرف کننده توسط ارتباطات بازاریاب ها، تقویت شوند و رشد پیدا کنند. بازاریابی توصیه ای معمولاً به یکی از شیوه های زیر اجرا می شود :

  • شایعه یا شایعه پراکنی در مورد محصول یا خدمت
  • توصیه های زبانی
  • وبلاگ نویسی و نوشتن در مورد محصولات و خدمات مذکور
  • بازاریابی هیجانی و تحت تاثیر قرار دادن احساسات افراد
  • و بازاریابی شبکه اجتماعی

به هر صورت بازاریابی توصیه ای در استراتژی بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است و بازاریابان به دلیل تاثیرگذاری بالای آن، سعی می کنند در صورت توان این مورد را در برنامه بازاریابی استراتژیک خود به کار بگیرند.

مصرف کنندگان و مشتریان وقتی احساس کنند به نیاز ها و احساسات آنها از جانب شرکتی توجه می شود، تعلق خاطر بیشتری نسبت به آن شرکت پیدا می کنند.به همین دلیل است که شرکت ها به پاسخگویی مناسب به مشتریان به صورت شخصی و حتی از پشت تلفن و بازخورد این ارتباطات اهمیت می دهند. تعاملات اینچنینی به عنوان رویدادی ترفیعی مشتریان را تحریک می کند تا با دیگران در مورد آن برند صحبت کنند.

3 دلیل اهمیت بازاریابی توصیه ای برای برندها

هر زمانی که از کمپین بازاریابی ویروسی استفاده می کنید، بازاریابی دهان به دهان می تواند اثرات خارق العاده را بر روی برند شما داشته باشد. اگر در ذهن خود به دنبال تعریفی از بازاریابی ویروسی می گردید و گمان می کنید بازاریابی توصیه ای هم نوعی بازاریابی ویروسی است، خوب است مقاله زیر را بخوانید تا با تعریف و کارکردهای بازاریابی ویروسی بیشتر آشنا شوید.

مقاله مرتبط : بازاریابی ویروسی چیست ؟

بازاریابی توصیه ای

در زیر سه دلیل اصلی مطرح شده است که مشخص می کند چرا بازاریابی توصیه ای برای برند مهم است و باید روی قدرت بازاریابی دهان به دهان سرمایه گذاری شود :

اعتماد

بازاریابی توصیه ای منجر به شکل گیری اعتماد به برند در بین مشتریان می شود. به این صورت مشتریانی که از مزایای محصولات و خدمات برند برای دیگران می گویند به نوعی به عنوان سفیر برند عمل می کنند. و چون صدایی خارج از شرکت در مورد برند شما اطلاع رسانی می کند مردم به راحتی به آنها اطمینان می کنند و و به واسطه ی این اطمینان اعتماد آنها به برند شما افزایش می یابد. به دست آوردن اعتماد در دنیای کسب و کار بسیار دشوار است چه در حوزه ی B2B باشید و چه در حوزه ی B2C، با این حال بازاریابی توصیه ای امتیازاتی را برای برند شما خلق می کند که مشتریان به واسطه ی آنهابرای رفع نیازهای خود به شما مراجعه می کنند.

وفاداری

به دست آوردن مشتریان جدید برای کسب و کار ممکن است چالش برانگیز باشد، اما با برنامه ی مراجعه ی مشتریان این امر آنقدرها هم سخت نخواهد بود. وقتی افرادی مدام به شما مراجعه می کنند معمولاً می توان عنوان داشت که نسبت به برند شما وفادار شده اند. حال اگر دیگران از هم برند حرف بزنند و از خصوصیات بارز آن تعریف کنند افراد وفاداری بیشتری را نسبت به برند مذکور احساس می کنند، چرا که طبق مطالعات افراد اساسا تمایل دارند نسبت برندی که مرتب از آن استفاده می کنند وفادار بمانند. بنابراین بازریابی توصیه ای می تواند منجر به شکل گیری یا تقویت وفاداری مشتریان شود.

شایعه پراکنی

بازایابی توصیه ای در صورتی که برگرفته از کمپین های بازاریابی برند باشد منجر به شکل گیری شایعاتی در مورد برند می شود. در این حالت افراد شروع به صحبت در مورد برند می کنند و این صحبت ها کم کم همه گیر می شود و باعث می شود توجه مصرف کنندگان به برند شما جلب شود.

احتمال خرید محصولی توسط مشتریان، زمانی که دوستی آن را پیشنهاد داده باشد، 4 برابر بیشتر از حالت معمولی است. تعاملات بازاریابی دهان به دهان از طریق ایمیل ، وبلاگ شبکه های اجتماعی و حتی به صورت حضوری و در جمع های دوستانه نیز صورت می پذیرد. با اینکه بازاریابی توصیه ای مفهوم جدیدی نیست ، اما ظهور و توسعه ی شبکه های اجتماعی بیش از پیش بر اهمیت آن افزوده است و امروزه بازاریابان سعی می کنند از این نوع بازاریابی برای پیشرفت و توسعه ی برند خود استفاده کنند. بنابراین سعی کنید این نوع بازاریابی را در برنامه های استراتژیک خود بگنجانید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *