اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ و اشتباهات رایج در آن


دانلود پایان نامه

استفاده از افراد مشهور در بازاریابی امر جدیدی نیست همواره در تبلیغات شاهد حضور بازیگران، ستاره ­های فوتبال یا سایر رشته های ورزشی، خوانندگان و … بوده ایم. اما در عصر حاضر اینفلوئنسر مارکتینگ یا Influencer Marketing صرفاً به نمایش افراد مشهور در تبلیغات ختم نمی شود بلکه باید برای آن برنامه ریزی درست داشته باشید تا برای برندتان کارآیی موردنظر را داشته باشد. در آغاز بازاریابی با استفاده از اشخاص نامور ممکن است ناامید کننده باشد، و بسیاری از بازاریابان برند نمی دانند از کجا و چگونه باید آغاز کنند.

با اینکه بازاریابی توصیه ای (Word Of Mouth) رویکرد جدیدی نیست، اما بازاریابی افراد تاثیرگذار در فضای آنلاین و دیجیتالی رویکردی جدید است، در نتیجه برندها و شرکت هایی که درگیر این نوع استراتژی بازاریابی هستند چیزهای زیادی برای یادگیری دارند.

واقعیت آن است که بسیاری از برندها رویکرد اشتباهی را در استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ به کار گرفته اند، و نتایج حاصل شده به قدری ضعیف است که نرخ بازگشت سرمایه حاصله بسیار پایین تر از حد مطلوب است.

در ادامه ی این مقاله چند راهکار آسان برای معمول ترین اشتباهاتی که معمولا برندها در استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ مرتکب می شوند، آورده شده است. با پیاده سازی این موارد در استراتژی بازاریابی آنلاین خود میتوانید کارایی کمپین بازاریابی خود را افزایش دهید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

“ما در زمانی اندک پول هنگفتی را خرج افراد مشهور کردیم”

اینفلوئنسر مارکتینگ این قابلیت را دارد که به سرعت افزایش قیمت پیدا کند. یکی از اشتباهات بازاریابان آن است که بر امتیازات این افراد به عنوان شاخصی برای خلق ارزش، تمرکز می کنند. هرچند، نرخ تعامل بیشتر دسترسی و اثرگذاری افراد تاثیرگذار را موثر می داند، و بازاریابان هم باید بر این موارد تمرکز کنند و بر این اساس مناسب ترین گزینه را برای همکاری انتخاب کنند، نه اینکه صرفا به خود فرد توجه نشان دهند.

رویکردی مناسب در این مورد به طور مثال نگاه کردن به میانگین تعداد بازدیدکنندگان ده ویدیو یا تعداد لایک های ده تصویر قبلی فرد اثرگذار در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام است. این کار تا حد بسیار زیادی به شما نشان خواهد داد که می توانید انتظار چه مقدار بازدید و تعامل را در صفحه ی این فرد اثرگذار داشته باشید.

پلتفرم های اینفلوئنسر مارکتینگ و تحلیل های خدمات اجتماعی میتوانند به برندها کمک کند تا متوجه شوند، به کدام فرد اثرگذار باید هزینه ای پرداخت کنند و حتی هریک تا چه میزان بازگشت سرمایه برای آنها خواهد داشت، بنابراین برندها همیشه می دانند با توجه به سود و زیان این مورد در چه موقعیتی قرار دارند.

“اوه ، بچه های من این شخص را دوست دارند”

اگر بخواهید مبنای تصمیم گیری خود را بر علایق فرزندتان بگذارید، مطمئناً دچار شکست خواهید شد. درست است که مشورت گرفتن از نسل جوان در مورد افراد مشهوری که دوست دارند و الگوی خود قرار داده اند، خوب است، اما نباید روش انتخاب فرد تاثیرگذار شرکت تان را بر این اساس پیش ببرید.

تعیین افراد تاثیرگذار مناسب برای کمپین، یعنی افرادی که به مخاطبان هدف دسترسی داشته باشند و با آنها تعامل قابل توجهی برقرار کنند، یک جز اساس در موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب می شود. مصرف کنندگان به راحتی متوجه ارتباطات اجباری بین برندها و افراد تاثیر گذار می شوند، و این موضوع می تواند تاثیراتی منفی روی برند داشته باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

خوشبختانه، روش هایی است که به برندها اجازه می دهد به وسیله برچسب ها و دیگر فیلترهای موجود برای بررسی شاخص های اصلی، افراد اثرگذار خود را انتخاب کنند. اما، حتی قبل از آن، لازم است اهداف کمپین خود را بشناسید تا انتظارات خود را تعیین کنید، و سپس مطمئن شوید که این فرد تاثیرگذار قادر به تحقق انتظارات شما هست یا خیر.

“هرچه بزرگتر، بهتر!”

ذهنیت “هر چه بزرگتر، بهتر” بطور سنتی نشانه ی یک کمپین تبلیغاتی/ بازاریابی موفق بوده است. باوری قدیمی و بلند مدت در این مورد آن است که هرچه برندها از شبکه های اجتماعی مشهورتر و پر شورتر مثل اینستاگرام، توییتر، فیس بوک، یوتیوب و… استفاده کنند بیشتر به ذهن سپرده می شوند و نتایج بهتری را نیز رقم می زنند. این رویکرد گران و از مد افتاده است.

و به همین دلیل است که این روزها برندهای باهوش به دنبال افراد تاثیر گذار در سطح خرد و با مخاطبان محدود هستند.

این افراد تاثیرگذار خرد قطعاً مخاطبان پرشوری دارند و تمایل بیشتری برای همکاری جهت به اشتراک گذاری پیام ها و تصاویر برندها دارند. چرا؟

به این خاطر که اکثر آنها متوجه این مورد شده اند که فعالیت شبکه ی اجتماعی آنها به جای یک وسیله ی سرگرمی به یک شغل تمام وقت تبدیل شده است، و آنها حاضر اند زمان و تلاش قابل توجهی را صرف کنند تا از این طریق برای برندهای مختلف کار کنند.

صحبت آخر این است که اجازه ندهید تجربه بد یک نفر شما را از به کارگیری استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ، که می تواند برای برندتان موثر واقع شود، منصرف کند. در حال حاضر برندهای بزرگی مانند لورال L’Oréal و الی جی LG با به کارگیری بازاریابی افراد تاثیرگذار، به نتایج قابل توجهی دست یافته اند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

به آمارهای زیر توجه کنید :

  • 81 % از بازاریابان که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرده اند آن را تاثیر گذار توصیف کردند.
  • 51% از بازاریابان گفته اند که با استفاده از بازاریابی افراد تاثیرگذار به مشتریان بهتری دست یافته اند. و دلیل آن این است که رابطه برند با این مخاطبان از ابتدا بر پایه ی اعتماد شکل گرفته است.
  • 59% از بازاریابان قصد دارند بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ را در جدید افزایش دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ آمده است که بماند و اگر آن را درست انجام دهید به هیچ عنوان استراتژی سختی نخواهد بود. مانند هر تصمیم تجاری دیگر، مطمئن شوید که این رویکرد مناسب برندتان است، و برآورد کنید به چه مقدار بودجه را می توانید به آن اختصاص دهید و از ابزارهای موجود استفاده کنید تا گزینه ها را فیلترکرده و بهترین مورد را برای آغاز بازاریابی افراد تاثیرگذار انتخاب کنید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *