الگوها -پایان نامه رایگان دروغگویی کودکان-رشته روانشناسی


دانلود پایان نامه

الگوهای معینی كه برای برقراری ارتباط با كودكان بكار می‌رود تقریباٌ همیشه متناقض هستند. یعنی بر عكس هدف و منظور ما نتیجه می‌دهند، ‌این الگوها نه تنها ما را در دستیابی به اهداف دراز مدتمان یاری نمی‌كنند، بلكه غالباٌ خرابكاری هم در خانه به وجود می آورند. الگوهای متناقض در تربیت كودك شامل این موارد می‌شود. تهدیدها، رشوه ها، وعده‌های نیش دار و طعنه آمیز، موعظه و سخنرانی در بارة دروغگویی دزدی و آموزش ادب، بی ادبی و بی احترامی. [1]

وقتی كودكان دروغ می‌گویند والدین از ظلم برافروخته می‌شوند، بخصوص وقتی كه دروغ آشكار است ودروغگویی تجربه. شنیدن پافشاری كودكی در این كه به رنگ است نزده است یا شكلات را نخورده است وقتی كه صورت و پیراهنش خلاف این را می‌رساند، بسیار خشم آور است گاهی اوقات كودكان بدین خاطر دروغ می‌گویند كه اجازه ندادند حقیقت را بر زبان آورند. وقتی كودك به مادرش می‌گوید كه از برادرش متنفر است، مادر شاید او را به خاطر این حقیقت گویی تنبیه كند. اگر همین كودك در آن لحظه برگردد و آشكارا به دروغ اظهار كند كه حالا دیگر برادرش را دوست دارد، مادرش شاید به او پاداش بدهد و او را محكم در آغوش بگیرد و ببوسد، خب، شما فكر می‌كنید این كودك چه نتیجه‌ای از این تجربه خواهد گرفت كه آدم را به خاطر حقیقت‌گویی كتك می زنند و به خاطر دروغگویی پاداش می‌دهند و نیز اینكه مادرش دروغگویی رادوست دارد. [2]

ما اگر بخواهیم راستگویی و صداقت را به كودك یاد بدهیم پس باید برای گوش كردن به حقایق تلخ به همان اندازة حقایق دلپسند زمینه داشته باشیم.

اگر قرار است كودك راستگو و صادق بار بیاید پس نباید او را تشویق و تحریك كرد كه در بارة احساساتش دروغ بگوید. حال این احساسات چه مثبت باشد چه منفی و چه دمدمی مزاج، كودك از واكنشهایی كه ما در برابر احساسات بیان شده او نشان می‌دهیم، یاد می‌گیرد كه آیا صداقت و راستگویی بهترین حقیقت است یا نه ؟

وقتی كودكان به خاطر گفتن حقیقت تنبیه می‌شوند، برای دفاع از خودشان دروغ می‌گویند. همچنین دروغ می‌گویند تا ‌آنچه را كه در واقعیت فاقد آن هستند، در خیال به دست آورند. [3]

دروغها بیان كنندة حقایق مربوط به امیدها و دلهره‌ها هستند. دروغها آشكار كنندة آن چیزی هستند كه فردی انجام خواهد دهد یا باشد. برای شنونده خوب می‌فهمد، دروغها آنچه را كه دروغگو سعی در پنهان كردنش دارد، آشكار می‌كنند. واكنش كامل و پخته نسبت به یك دروغ بیشتر بایستی درك مفهوم آن دروغ را منعكس سازد، نه افكار مفهوم آن یا محكومیت آن.

فرد دروغگو را ما از طریق اطلاعاتی كه از دروغها كسب می‌كنیم می‌توانیم به كودك كمك كنیم تا واقعیتها را از افكار پوچ و خیالی تشخیص دهند [4].

[1] – دكتر هایم – جی – گنیات، رابطة بین والدین و كودكان ص 43.

[2] – دكتر هایم – جی – گینات، رابطه بین والدین و كودكان ص 47.

[3] – دكتر هایم – جی – گینات، ص 48.

[4] – دكتر هایم – جی – گینات، ص 48.

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی علل اجتماعی و تربیتی دروغگویی در كودكان دبستانی و راههای درمان آن80برگ می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *