الگوریتم پاندا چیست و راهنمای رفع پنالتی گوگل پاندا


دانلود پایان نامه

موتور جستجوی گوگل به صورت پیوسته، فاکتورهای مختلف سئو برای رتبه بندی نتایج صفحه های وب را بروزرسانی می کند تا بتواند بهترین نتیجه ها را به کاربران ارائه دهد. هدف اصلی الگوریتم پاندا گوگل پاداش به وب سایت هایی است که محتوای با کیفیت تولید می کنند. این الگوریتم در ابتدا با نام کشاورز شناخته می شد، در فوریه سال 2011 در انتشار اولیه گوگل آن را پاندا نامگذاری کرد و در طی چندماه بر 12 درصد از نتایج جستجوی زبان انگلیسی تاثیر گذاشت.

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا Google Panda Algorithm به زبان ساده، بر کیفیت محتوای ارائه شده در سایت نظارت دارد، وظیفه پاندای گوگل است که محتوای کپی شده، محتواهای کوتاه، صفحات تکراری و بی ارزش را بررسی کند و بهترین سایت های دارای ارزش محتوایی بالا را که از قوانین گوگل پیروی می کنند انتخاب و سایت های نامعتبر را حذف کند، در این صورت کاربران با اعتماد بیشتری می توانند از وب سایت های موجود استفاده کنند.

در ایران و زبان فارسی تقریبا از سال 2013 اثرگذاری الگوریتم پاندا بر نتایج کم کم آغاز شد و محتواهای کپی بویژه سایت های که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده میکردند، کم کم از نتایج گوگل حذف شدند یا بعبارتی دچار پنالتی گوگل شدند.

الگوریتم پاندا و فاکتورهای منفی تاثیرگذار بر سئو

با بروزرسانی الگوریتم پاندا، تعدادی از فاکتورهای منفی که بر نتایج جستجوی گوگل (Google SERPs) اثر میگذارد شامل :

محتوای کوتاه

از نظر گوگل پاندا صفحاتی ضعیف به حساب می آیند که محتوای کوتاه دارند و شامل چند کلمه یا چند جمله کوتاه هستند.

محتوای تکراری یا کپی شده

اگر از سایت های دیگر مقالات خود را کپی می کنید یا صفحات متعدد با محتوای تکراری دارید، پاندا به سادگی با پردازش متون متوجه آن می شود و احتمال جریمه شدن توسط گوگل را بالا می برد.

محتوای کم کیفیت

محتوای کم کیفیت شامل محتواهای با اطلاعات اندک و عموما مقاله توسط نرم افزارهای ترجمه آنلاین ترجمه می شود و برای مخاطبان شما مناسب نیستند.

محتوای جمع آوری شده

بعضی از وب سایت ها بدلیل کمبود منابع مالی و زمانی از این روش استفاده می کنند. اغلب محتوای سایت های دیگر توسط نویسندگان جمع آوری و در یک مقاله گردهم می آوردند با توجه به تعداد زیاد مقالات بتوانند از طریق گوگل بازدیدکننده جذب کنند.

مقالات نوشته شده توسط کاربران با کیفیت پایین

این گونه مقالات عموما بصورت پست مهمان در سایت منتشر می شود و معمولا اطلاعات دقیق و درستی ندارند و پر از اشکالات نگارشی و املایی هستند و ممکن است حجم مقاله نیز کوتاه باشد.

نسبت آگهی به محتوا

هرگاه حجم تبلیغات وب سایت شما به صورت بنر یا تبلیغات متنی بیش از محتوای هر صفحه باشد.

وب سایت های مسدود شده توسط کاربر

اگر وب سایتی توسط کاربری برای ورود مستقیم مسدود شده باشد، گوگل پاندا ارزش آن وب سایت را با کیفیت پایین تشخیص می دهد.

محتوای ناسازگار با گوگل

فرض کنید به کاربر قول می دهید یک کوپن تخفیف 30 درصدی بدهید و کاربر پس از کلیک با صفحه ای خالی یا حتی صفحه با محتوای نامرتبط روبرو شود. اینگونه صفحات با گوگل ناسازگارند و دیر یا زود حذف می شوند.

چگونه می توانید تشخیص دهید توسط گوگل پنالتی شده اید؟

اگر وب سایت پربازدیدی دارید و از محتوای کپی یا کم کیفیت استفاده می کنید و ناگهان بازدید ارگانیک شما کاهش می یابد و صفحاتی که دارای رتبه گوگل هستید از نتایج حذف یا به صفحات دوم به بعد گوگل می رود، احتمالا شما دچار جریمه گوگل یا گوگل پنالتی شده اید.

ریکاوری پنالتی گوگل بعد از خشم پاندا

به طور خلاصه از روش های سئو کلاه سیاه و تولید محتوای اشتباه دست بردارید و برای ریکاوری پنالتی گوگل اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. رها کردن شیوه های تولید محتوای غیراصولی
  2. محتوای قدیمی سایت را با کیفیت، سودمند و با اعتماد و قدرت کنید.
  3. محتوای تکراری سایت را حذف یا ویرایش کنید.
  4. بازنگری در نسبت تبلیغات سایت به محتوا
  5. مطمئن شوید محتوای یک صفحه خاص، با جستجوی کاربران هماهنگ باشد.
  6. با استفاده از دستورهای noindex و nofollow از صفحاتی که امکان تولید محتوای تکراری یا مشابه دارند جلوگیری کنید، مثلا صفحاتی که توسط برچسب ها یا Tags تولید شده اند و در گذشته استفاده شده اند در صورت نیاز استفاده کنید و از تولید صفحات مشابه جلوگیری کنید.

اگر وب سایت با محتوای با کیفیت تولید کنید، شک نکنید گوگل شما را دوست خواهد داشت و شما بیش از نیمی از راه سئوسایت را رفته اید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *