اختلال وسواس – بی اختیاری: دانلود رایگان پایان نامه: بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وسواس در بین دختران مقطع سوم دبیرستان شهرستان ابهر


دانلود پایان نامه
اختلال وسواس – بی اختیاری
1 – تعریف
مفهوم وسواس ، فكر « محاصره » و مفهوم « بی اختیاری » فكر اجبار را القاء می‌كند و درك این مفاهیم بدون مرتبط ساختن آنها با « من » فرد كه در بیان آزادانه فكر ، تجسم و عمل خویشتن ، احساس محدودیت می‌كند ، امكان پذیر نیست ؛ محدودیتی كه فقط بر اساس و به وسیله فعالیت مرضی درهم شكسته می‌شود و آرامش موقت ، تنها از طریق تكرار به دست می‌آید .
بیمار نسبت به اختلال خود هشیار است و آن را تحمیل شده و مرضی می‌پندارد ، یعنی در واقع ، اختلال را نمی‌پذیرد بلكه آن را تحمل می‌كند . مع هذا در پاره ای از شخصیتهای وسواسی ، نشانه مرضی به منزله بخشی از سازمان یافتگی روانی فرد در می‌آید ( آیسنك ، 1979 ) .
بناب این ، وسواس در واقع فكر ، كلمه یا تصویری است كه به رغم اراده‌ی انسان ، به هشیاری وی هجوم می‌آورد ، سازمان روانی را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و اظطراب گسترده‌ای را در فرد بر می‌انگیزد .
وسواسها را به علت جنبه تحمیلی آنها نمی‌توان با نگرامنهیای مفرط درباره‌ی مسائل واقعی یكسان دانست ، چراكه تلاش فرد به منظور بی توجهی یا مقاوت نسبت به آنها به تشدیدتر از پیش ، از نو بروز می‌كنند .
گرچه ممكن است چندین نوع وسواس همزمان با یكدیگر در یك شخص مشاهده شود اما متخصصان بالینی ، متمایز كردن انواع وسواسها را مفید دانسته‌اند :
تصویرهای وسواسی گاهی ذهن را به گونه‌ای تسخیر می‌كنند كه گویی تصویر بر آن حك شده است . مثلا مادری می‌تواند مدام تصویر به خون آلوده فرزندش را ببیند و یا فردی ممكن است بدون وقفه ، صحنه های منع شده‌ی جنسی را تصویر سازی كند .
 فكر وجود میكرب در همه جا و ترس از خطر سرایت بیماری موجب می‌شود تا فرد از دست زدن به همه چیز اجتناب كند .
تردیدهای وسواسی ممكن است بر زندگی گذشته و یا آینده متمركز شوند . تردید وسواس آمیز نسبت به گذشته ، به باز پدید آوری دائم آن منجر می‌شود و پرسش فرد از خود درباره‌ی درست بودن اعمال گذشته و پیامدهای آنها ، دلمشغولی اصلی وی را تشكیل می‌دهد . تردید نسبت به آینده زندگی را دچار اختلا می‌سازد . چراكه توانایی تصمی گیری را از فرد سلب می‌كند .
اعمال بی اختیار ( شستن ، وارسی كردن ، لمس كردن و جز آن ) به منزله رفتارهای انعطاف ناپذیری هستند كه شخص برای پیشگیری یا كاهش حالت درماندگی و اضطراب ، خود را مجبور به انجام آنها می‌بیند و تصور می‌كند كه اگر ان اعمال را انجام ندهد ، حادثه‌ای وحشتناك كه ماهیت آن نیز مشخص نیست ، به وقوع خواهد پیوست .
بدین ترتیب مشاهده می‌شود كه رفتارهای وسواسی دارای دو دامنه‌اند :
- افكار وسواسی ( وسواس ذهنی شده ) ؛
- اعمال اختیار
گرچه پاره ای از افراد مبتلا به وسواس می‌توانند تنها دارای افكار وسواسی یا اعمال بی‌اختیار باشند ، اما در اغلب موارد افكار وسواسی با اعمال بی اختیار همراهند . در واقع ، اعمال اخیر غالبا به منزله پاسخی در برابر افكار وسواسی هستند . به عنوان مثال ، اگر فردی مدام درباره‌ی ایمنی خانه‌ی خود تردید كند ، ممكن است به وارسی مكرر قفلها یا شعله‌های گاز و غیره بپردازد و یا اگر كسی به گونه‌ای وسواس آمیز از سرایت بیماری بترسد ، احتمال دارد كه با شستشوی دائم خود با این فكر وسواسی مقابله كند . بدین ترتیب ، بسیاری از افكار وسواسی به اعمال بی اختیار منجر می‌شوند . اما در پاره‌ای از موارد ، اعمال بی اختیار با اضطراب توام نیستند و در صورت اخیر شاید بهتر باشد كه اصطلاح اعمال آیینی در مورد آنها به كار بسته شود .
گرچه وسواس _ بی‌اختیاری معمولا در نوجوانی یا نخستین سالهای جوانی آغاز می‌شود اما امكان بروز آن در خلال كودكی نیز وجود دارد ( DSM IV ، 1994 ) .
كانر این نكته را تایید می‌كند كه بندرت كودكان قبل از سنین چهارده تا پانزده سالگی را به علت وجود وسواس _ بی‌اختیاری به مراكز درمانگری ارجاع می‌دهند ، با این حال مولفان دیگر( هال ، 1932 ؛ برمن ، 1942 ؛ رگنر ، 1959 و دیگران ) به مواردی اشاره كرده‌اند كه در كودكان كم‌سن آغاز شده است . براساس نظر آنتونی ، تقریبا 20 درصد از اختلال‌های وسواسی قبل از پانزده سالگی و 50 تا 60 درصد آنها قبل از بیست سالگی ، شروع می‌شوند ( آنتونی ، 1967 ) .
جاد براساس مشاهد‌ه‌ی 405 كودك دوازده‌ساله یا كم سن تر ، 34 مورد وسواس – بی‌اختیاری را خاطر نشان می‌سازد كه از آن میان ، فقط پنج كودك دارای منظومه‌ی نشانه‌های وسواس- بی‌اختیاری بوده‌اند .
بررسی سوابق بزرگسالان وسواسی نشان می‌دهد كه نخستین تجربه‌هایی كه می‌توانند به منزله نشانه‌ی مرضی در نظر گرفته شوند زودرس بوده‌اند . اسكوگ ( 1965) كه به بررسی آمارای وسیعی درباره‌ی نشانگان وسواس در بزرگسالان دست زده است ، عقیده دارد كه اختلالهای وسواسی بسیار زودتر از بی‌نظمیهای روانی دیگر متجلی می‌شوند . وی خاطر نشان می‌سازد كه این نشانه‌ها در 5 تا 6 درصد از موارد ، قبل از ده سالگی ، در 10 درصد بین ده تا چهارده‌سالگی و در 15 تا 16 درصد بین چهارده تا نوزده سالگی بروز كرده‌اند .
به نظر می رسد كه در حال حاضر ، این نكته پذیرفته شده است كه هرجند بی‌نظمیهای وسواسی می‌توانند گاهی به صورت زودرس متجلی شوند ، اما نشانگان واقعی وسواس پیش از سن معین و حدی از تحول روانی ( تقریبا هفت سالگی ) آشكار نمی‌گردد ( كولون1 ، 1960 ؛ پریك ، 1952 ) . بنابراین می‌توان گفت كه آنچه در كودك به وفور مشاهده می‌شود اعمال بی‌اختیار یا آیینی است در حالی كه افكار وسواسی بندرت دیده می‌شود .
گرچه در گذشته ، اختلال وسواس – بی‌اختیاری را به منزله‌ی اختلالی نادر تلقی می‌كردند اما بررسیهای همه گیری شناختی اخیر ، نشان داده‌اند كه 5/2 درصد افراد در سرار زندگی خود از این اختلال رنج می‌برند ( DSM IV ، 1994 ) . و در تحقیق دیگری ( مایرز و همكاران ، 1984 ) فراوانی آن را بین 1 تا 2 درصد تخمین زده‌اند و بدین ترتیب ، این اختلال از لحاظ فراوانی ، در مرتبه‌ی چهارم یا پنجم اختلالهای روانی قرار می‌گیرد .
سن متوسط بروز این اختلال در مردان پایین تر از زنان است بدین معنا كه آغاز آن در مردان بین 6 تا 15 سالگی و در زنان بین 20 تا 29 سالگی قرار دارد . غالبا بروز آن تدریجی است اما در پاره‌ای از موارد نیز به بروز ناگهانی آن اشاره شده است ( DSM IV ، 1994 ) .

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و وسواس در بین دختران مقطع سوم دبیرستان شهرستان ابهر

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *