اختلال های مرتبط با رشد-پایان نامه بررسی رابطه بین اختلالات روانی


دانلود پایان نامه

اختلال های مرتبط با رشد

اختلال های رشد فراگیر با چندین اختلال در زمینه های متعدد رشد (مانند تعامل اجتماعی، یا مهارت های ارتباطی) یا وجود رفتار، تمایلات و فعالیت های عجیب و غریب مشخص می شوند. شایع ترین این اختلال ها، اختلال اوتیستیك است كه با اختلال شدید در توانایی ارتباط برقرار كردن با دیگران مشخص می شود. شواهدی كه به الگوهای وراثت خانوادگی اشاره دارند، به علاوه تحقیقات مربوط به اندازه و ساختار مغز، از نظریه ای كه اعلام می دارد اختلال های اوتیستیك علت زیستی دارد، حمایت میكنند. گرچه نظریه های روان شناختی نمی توانند علت های اختلال اوتیستیك را توجیه كنند اما این رویكردها در رابطه با مداخله ها، مخصوصاً آنهایی كه ابزارهای لازم را برای تغییردادن رفتارهای ناسازگارانه ی افراد اوتیستیك در اختیار والدین و معلمان قرار می دهند، با ارزش هستند.

مجموعه ی دیگری از اختلال های مرتبط با رشد، از اختلال هایی تشكیل می شوند كه با مشكلاتی در یادگیری، ارتباط، یا مهارت های حركتی مشخص می شوند. اختلال یادگیری عبارت است از تأخیر یا نارسایی در مهارت تحصیلی كه زمانی آشكار می شود كه پیشرفت فرد در آزمون های استاندارد بطور قابل ملاحظه ای پائین تر از حدی است كه سایر افراد قابل مقایسه از لحاظ سنی، تحصیلی و سطح هوش انتظار می روند.     اختلال های ارتباطی با اختلال در بیان یا درك زبان مشخص می شوند. نوع اصلی اختلال مهارت های حركتی، اختلال هماهنگی حركتی است كه با اختلال بارز در رشد هماهنگی حركتی مشخص می شود. اغلب         اختلال های مرتبط با این طبقات، مبنای عصب شناختی دارند كه علت های آنها متفاوت است؛ مثلاً واردشدن آسیب هنگام رشد جنینی یا تولد یا آسیب جسمانی و اختلال جسمانی می توانند آنها را ایجاد كنند.

اختلال كاستی توجه/ بیش فعالی (ADHD) عبارتست از بی توجهی و بیش فعالی- تكانشگری. بی توجهی با رفتارهایی چون بی دقتی، فراموشكاری در فعالیت های روزمره، و سایر مشكلات توجه مشخص     می شود. عنصر بیش فعالی تكانشگری به خرده تیپ های بیش فعالی و تكانشگری تقسیم می شود. بیش فعالی با ناآرامی- بی قراری، دویدن های نامناسب، اشكال در بازی كردن آرام، و پرحرفی مشخص می شود. تكانشگری در افرادی مشاهده می شود كه پاسخ ها را می پرانند، نمی توانند منتظر نوبتشان بمانند، و برای دیگران تولید مزاحمت می كنند. اختلال های دیگری كه رفتار ایذایی كودكان را در بردارند، اختلال سلوك و اختلال لجبازی و نافرمانی را شامل می شوند. كودكان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوك مكرراً و بطور مداوم، حقوق دیگران را نقض می كنند، درحالیكه افراد مبتلا به اختلال لجبازی و نافرمانی، الگوی رفتار منفی گرایی، خصمانه و نافرمانی نشان می دهند كه مشكلاتی در خانواده و مدرسه به بار می آورد. درباره ی علت ها و مداخله های ADHD پژوهش زیادی شده است بطوریكه پژوهشگران به نابهنجاری عصب شناختی مرتبط با عوامل ژنتیكی توجه خاصی مبذول داشته اند. نابهنجاری عصب شناختی احتمالاً به اختلال در بازداری رفتاری و كنترل شخصی منجر می شود. به مرور زمان، كودك متحمل شكست و آشفتگی های خانوادگی می شود كه مشكلات شخصی را تشدید می كنند. درمان كودكان مبتلا به ADHD معمولاً داروها را شامل می شودكه رایج ترین آنها متیل فنیدیت است. فنون روان شناختی، مخصوصاً آنهایی كه براساس اصول رفتاری قرار دارند، جنبه های مهمی از مداخلات محسوب می شوند كه هدف آنها این است كه به افراد مبتلا به ADHD كمك شود بر رفتار و توجه خود كنترل كسب كنند.

پژوهشگران و متخصصان بالینی به چند اختلال دیگر توجه زیادی كرده اند. اختلال اضطراب جدایی عبارت است از تجربه اضطراب شدید و نامناسب درباره ی جدایی از خانه یا مراقبان. از جمله اختلال های خوردن كودكی، اختلال هایی مانند هرزه خواری، اختلال تغذیه نوباوگی و یا اوایل كودكی و اختلال نشخوار هستند. اختلال های تیك، مانند اختلال تورت (توره)، حركات بدنی یا بیان های كلامی را شامل می شوند. اختلال اهی دفع، مانند بی اختیاری دفع و بی اختیاری ادرار، با ناتوانی در نگهداشتن خود در مرحله سنی مناسب، مشخص می شوند. اختلال دلبستگی واكنشی نوعی آشفتگی شدید در توانایی برقرار كردن ارتباط با دیگران است. افراد مبتلا به اختلال های حركت كلیشه ای، به حركات بدنی مكرر و ظاهراً تحریك شده می پردازند. كسانیكه به لالی گزینشی مبتلا هستند، از صحبت كردن در برخی موقعیت ها، مثلاً در مدرسه خودداری می كنند.

اختلال های مرتبط با پیری و شناختی

اختلال های شناختی (كه قبلاً دلیریوم، زوال عقل یادزدودگی و سایر اختلال های شناختی نامیده             می شدند)، آنهایی هستند كه ویژگی اصلی شان اختلال شناختی ناشی از علت هایی مانند ضربه ی مغزی، بیماری، یا قرار گرفتن در معرض مواد مسموم كننده می باشند.

دلیریوم حالتی موقتی است كه طی آن، افراد دچار تیرگی هشیاری می شوند و نمی دانند چه اتفاقی افتاده است و نمی توانند تمركز یا توجه كنند. آنها به تغییرات شناختی ای دچار می شوند كه د رآنها حافظه شان در هم برهم است و گم گشته هستند، و امكان دارد نشانه های دیگری هم مانند گفتار بی سروته، هذیانها، توهمات و آشفتگی هیجانی داشته باشند. دلیریوم، كه تغییر در سوخت و ساز مغز آنرا ایجاد میكند، می تواند از عوامل گوناگونی بوجود آید كه مسمومیت ناشی از مواد یا ترك ،ضربه به سر، تب شدید، كمبود ویتامین از جمله ی آنها هستند. شروع آن معمولاً سریع و دوره ی آن كوتاه است.

اختلال های یادزدایشی بیماری هایی هستند كه به موجب آنها، افراد نمی توانند اطلاعات قبلاً آموخته شده را به یاد آورند یا خاطرات جدید را ثبت كنند. این اختلال ها ناشی از مصرف مواد یا بیماری های جسمانی مانند آسیب مغزی، كمبود اكسیژن، و تبخال ساده است.

زوال عقل، نوعی اختلال شناختی است كه نقایص فراگیر و پیش رونده در حافظه ی فرد و یادگیری اطلاعات تازه، توانایی ارتباط برقرار كردن، قضاوت و هماهنگی حركتی را دربر می گیرد. افراد مبتلا به این اختلال علاوه بر اینكه دچار تغییرات شناختی می شوند، تغییراتی در شخصیت و حالت هیجانی را نیز تجربه می كنند. زوال عقل از آسیب مغزی پراكنده و پیش رونده ناشی می شودكه با بیماری جسمانی، مانند بیماری های عروقی، ایدز، ضربه به سر، مواد روان گردان، اختلال های عصبی گوناگون ارتباط دارد. معروف ترین نوع زوال عقل، بیماری آلزایمر است، اختلالی كه با پلاسیدگی شدید مغز و تغییرات میكروسكوپی در مغز همراه است. بیماری آلزایمر طبق این خرده تیپ ها مشخص می شود: همراه با دلیریوم، همراه با هذیان ها، همراه با خُلق افسرده، ساده. تشخیص بیماری آلزایمر به چند دلیل دشوار است. برخی بیماری ها، مانند زوال عقل عروقی، نشانه هایی مشابه با نشانه های آلزایمر دارند. اختلال های دیگر، مانند افسردگی، می توانند به نشانه هایی منجر شوند كه به نشانه های مراحل مقدماتی بیماری آلزایمر شباهت دارند. همه نظریه های مربوط به علت بیماری آلزایمر روی نابهنجاری های زیستی تمركز می كنند كه سیستم عصبی را دربر می گیرند – مخصوصاً دو نوع تغییرات مغزی. نوع اول تشكیل گره خوردگی های رشته های عصبی است كه به موج آن، رشته های نازك به هم پیچیده ای از پروتئین كه تراكم زیادی دارند، جایگزین مواد سلولی داخل اجسام سلولی نورون ها می شوند. تغییر دوم عبارت است از ایجاد رسوبات آمیلوید، كه دسته هایی از نورون های مرده یا درحال مردن هستند كه با تكه های مولكول های پروتئین مخلوط شده اند. پژوهشگران علاوه بر توجیهات زیستی، روی عوامل محیطی دخیل در بیماری آلزایمر، و نقش برخی رفتارها در پیشگیری از ایجاد این بیماری نیز تاكید كرده اند. گرچه این بیماری درمانی ندارد، اما پژوهشگران سعی دارند داروهایی مانند عناصر آنتی كلونیستراز را پیدا كنند كه نشانه های آن تسكین دهد. در عین حال، متخصصان روی اصلاح كردن فنون رفتاری برای كنترل كردن نشانه ها تمركز    كرده اند و به راهبردهایی برای كاهش دادن فشار بر مراقبان توجه خاصی مبذول داشته اند.

اختلالهای مرتبط با مواد

ماده؛ تركیبی شیمیایی است كه وقتی كشیده، تزریق، نوشیده، استنشاق شود یا بصورت قرص بلعیده شود خُلق یارفتار فرد را تغییر می دهد. مسمومیت با مواد، تجربه ناسازگارانه ی تغییرات روانی یا رفتاری است كه ناشی از تراكم مواد در بدن شخص می باشد. زمانیكه مصرف برخی مواد قطع می شود، افراد دچار نشانه های ترك مواد می شوند كه یك رشته آشفتگی های جسمانی و روانی را در بردارند. افراد برای خنثی كردن نشانه های ترك، مواد بیشتری را مصرف می كنند كه این باعث می شود مواد در آنها تحمل ایجاد كند. سوء مصرف مواد، الگوی ناسازگارانه ی مصرف مواداست كه به اختلال یا پریشانی زیادی منجر می شود.

تقریباً ازهر هفت آمریكایی یك نفر سابقه ی سوءمصرف الكل یا وابستگی به آن دارد. تاثیرات كوتاه مدت مصرف الكل برای خیلی از افراد جالب است، زیرا این ماده ویژگی های تسكینی دارد، اما عوارض جانبی آن مانند خماری، ناراحت كننده هستند. عوارض بلندمدت مصرف سنگین الكل نگران كننده است و به تعدادی از اندام های بدن آسیب می رساند و احتمالاً مشكلات جسمانی و زوال عقل به بار می آورد. پژوهشگران در     حوزه ی وابستگی به الكل از جمله اولین كسانی بودند كه برای توجیه كردن ابتلا به اختلال روان شناختی، مدل زیستی- روانی- اجتماعی رامطرح كردند.

پژوهشگران در رابطه با عوامل زیستی، باتوجه به این واقعیت كه وابستگی به الكل در خانواده ها جریان دارد، بر نقش وراثت تاكید كرده اند. این حیطه ی پژوهشی روی شاخص ها و نقشه برداری ژنتیكی تمركز كرده است. نظریه های روان شناختی روی مفاهیمی تمركز كرده اند كه از نظریه ی رفتاری و دیدگاه های شناختی- رفتاری و یادگیری اجتماعی بدست آمده اند. پژوهشگران و نظریه پردازانی كه در دیدگاه اجتماعی- فرهنگی كار      می كنند، عوامل استرس زای درون خانواده، جامعه، و فرهنگ را به عنوان عواملی درنظر می گیرند كه فرد را بسمت وابستگی به الكل می كشانند.

برای درمان مشكلات الكل می توان از هریك از این دیدگاه ها به درجات مختلف استفاده كرد. از دیدگاه زیستی، می توان از داروهایی برای كنترل كردن نشانه های ترك، كنترل كردن نشانه های مرتبط با اختلال های همزیست، یا ایجاد تهوع بعداز مصرف الكل استفاده كرد. از مداخله های روان شناختی گوناگون استفاده        می شود كه برخی از آنها براساس فنون رفتاری و شناختی- رفتاری قرار دارند. الكلی های گمنام برنامه بهبودی 12 مرحله ای مبتنی بر این اصل است كه الكلسیم بیماری است.

داروهای محرك بر سیستم عصبی تأثیر فعال ساز دارند. آمفتامین ها در مقادیر متوسط موجب سرخوشی، افزایش اعتماد به نفس، پرحرفی، و انرژی می شوند. در مقادیر مصرف زیاد، مصرف كننده واكنش های شدیدتری دارد و به مرور زمان معتاد و به نشانه های روان پریشی مبتلا می شود. مصرف كنندگان كوكایین برای مدت كوتاهی تاثیرات تحریك كننده، اما كاملاً شدید را تجربه می كنند. كوكایین در مقادیر مصرف متوسط، به سرخوشی، برانگیختگی جنسی، نیرومندی، انرژی و پرحرفی منجر می شود. درمقادیر مصرف زیادتر، امكان دارد نشانه های روان پریشی ایجاد شوند. مصرف كوكایین، علاوه بر نشانه های رون شناختی آزارنده، مشكلات جسمانی به بار می آورد. مصرف زیاد كافئین گرچه معمولاً سوءمصرف مواد محسوب نمی شود، اما می تواند مشكلات روانی و جسمانی متعددی ایجاد كند. حشیش یا ماری جوانا ادراك و احساس های بدنی دگرگون ایجاد می كند و واكنش های رفتاری و روانی ناسازگارانه به وجود می آورند. داروهای توهم زا تجربیات ادراكی نابهنجار به شكل خطاهای حسی و توهمات بوجود می آورند. مواد افیونی، مواردی را كه به طور طبیعی یافت می شوند (مانند مورفین و تریاك)، مواد نیمه مصنوعی (مانند هروئین) و مواد مصنوعی (مانند متادون)، شامل می شوند. مصرف كنندگان مواد افیونی نوعی شتاب راتجربه می كنند كه دامنه ای از واكنش های روانی به علاوه احساس های بدنی شدید را شامل می شودكه برخی از آنها بیانگر نشانه های مهلك، مخصوصاً در     دوره های ترك هستند. داروهای مسكن، خواب آور، و ضد اضطراب، موادی هستند كه موجب آرمیدگی، خواب، آرامش، كاهش آگاهی می شوند.

در محدوده دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی برنامه های درمان دگرگونی برای افراد مبتلا به اختلال های مرتبط با مواد بوجود آمده اند. درمان زیستی تجزیه موادی را در بردارد كه جلوی اشتیاق را می گیرند. درمان رفتاری فنونی مانند مدیریت وابستگی را شامل می شود درحالیكه فنون شناختی- رفتاری برای تغییر دادن افكار، انتظارات، و رفتارهای مرتبط با مصرف داروی درمانجو، مورد استفاده قرار می گیرند.

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی با موضوع :

بررسی رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزمهای دفاعی در دانشجویان 150صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *