اتوماسیون بازاریابی چیست؟


دانلود پایان نامه

اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation استفاده از نرم افزاری است که به طور خودکار کارهای تکراری که اغلب زمان زیادی صرف آنها می شود، مانند پیگیری ایمیل، کمپین های قطره ای (Drip Campaigns)، و آگهی های شبکه های اجتماعی، را انجام دهد. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی این وظایف را انجام و به صرفه جویی در وقت و پول کمک می کند که درنهایت منجر به موفقیت کسب وکار می گردد. برای یک کسب وکار کوچک استفاده از استراتژی اتوماسیون بازاریابی یک تغییر دهنده بازی یا الگو (Game Changer) است. کمپینی که خوب اجراشده باشد به سازمان کمک می کند تا سازماندهی شود، میزان فروش افزایش یابد، و زمان زیادی صرفه جویی شود. در این مقاله ما درپی آنیم که به وضوح نشان دهیم چگونه این نرم افزار می تواند به یک کسب وکار کوچک کمک کند.

اتوماسیون بازاریابی - استراتژی بازاریابی

 اتوماسیون بازاریابی چیست و مهمتر آنکه چگونه به ما کمک می کند؟

مزایای اتوماسیون بازاریابی

چندین مزیت آشکار برای استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی وجود دارد. براساس آمار 75% از پاسخ دهندگان موافق هستند که صرفه جویی در زمان بزرگترین مزیت نرم افزار اتوماسیون بازاریابی است. جالبتر آنکه از هر 5 نفر، 4 نفر از پاسخ دهندگان قادر به افزایش فرصتها و سرنخ ها  از طریق اتوماسیون بازاریابی هستند و همچنین اکثر آنها شاهد افزایش مبادلات بودند. هنگامی که نرم افزار اولیه راه اندازی می شود، اتوماسیون به صورت خودکار است، اما می تواند براساس آنچه که برای کسب و کار بهتر است، پالایش شود. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به شما اجازه می دهد :

  • ارتباطات مربوط به تمام پایگاه داده مخاطبان خود را شخصی سازی کنید.
  • اقداماتی را که یک ایمیل، شماره تماس، یا سایر اقدامات را ایجاد می کنند یا مورد نیاز خواهند بود را انتخاب کنید.
  • فرصت ها را بدون هیچگونه تلاش اضافی پرورش دهید.
  • اهداف کوتاه مدت و بلندمدتی که برای کسب و کارتان مهمترند را انتخاب کنید و با استفاده از آنها درآمد کسب کنید.
  • مبادلات خود را از طریق هدف قرار دادن مشتریانی با بالاترین پتانسیل خرید، افزایش دهید.

یک کمپین بازاریابی که شامل ابزارهای اتوماسیون است شما را قادر می سازد با تمامی کانال ها سازگار باشید و همزمان از فرصتهای خود استفاده کنید. همچنین به شما اجازه می دهد تا فرصتها را از طریق فرآیند چرخه فروش به طور فعال ثبت، طبقه بندی، و پرورش دهید، همچنین  این شانس به شما داده می شود تا فرصتهایی که احتمال بیشتری برای خرید را دارند و مبادلات را افزایش می دهند را بررسی کنید.

اتوماسیون بازاریابی - استراتژی بازاریابی

Protein & Pushups یک مثال از استراتژی اتوماسیون بازاریابی

به عنوان مثال، مطلب زیر در مورد یک کسب وکار کوچک آموزشی و فرضی که بیانگر قدرت باور نکردنی نرم افزار اتوماسیون بازاریابی است، را بررسی کنید.

یک کسب وکار آموزش فردی را در نظر بگیرید.  آن را P&P  می نامیم. پس از 5 سال زحمت کسب وکاری کوچک و پررونق که رشد سالانه را تجربه می کند، ایجاد شده است. درحال حاضر P&P چهار مربی  و یک دستیار شخصی را استخدام کرده است. درطی سالها آنها حدود 1500 مخاطب از طریق ثبت نام در رسانه های اجتماعی، صفحات فرود (Landing pages)، کارت بازرگانی و وبسایتشان، جذب کرده اند. به طورمتوسط P&P ماهانه 2 میلیون تومان درآمد دارد.

متاسفانه این کسب و کار دیگر بر اساس اهداف اولیه و خواست مالکانش فعالیت نمی کند. آنچه که به عنوان اشتیاقی برای کمک به زندگی بهتر دیگران آغاز شد به کار یکنواخت روزانه تبدیل شد تا امور تنها فقط جریان داشته باشد. مالکان این کسب وکار  مربیان آموزشی برتری هستند اما تجربه کمی در بازاریابی و مدیریت کسب وکار دارند.

به نظر می رسد هرسال که می گذرد آنها زمان کمتری را صرف علاقه مندی های خود می کنند و زمان بیشتری را در امور کسب وکار روزمره، مانند مدیریت پشتیبانی مشتری، مالیاتها، بیمه، کارمندان، تجهیزات و موارد دیگر صرف می کنند.

علاوه برآن، آنها هیچ زمانی را برای پرورش مشتریان بالقوه و یا بیش فروشی به مشتریان موجود، اختصاص نمی دهند. آنها می خواهند برنامه های ارجاع را به کار گیرند و منابع اضافی را برای مشتریان فعلی شان فراهم آورند اما مسئله آنست که فرصت این کار را ندارند. بدین جهت می ترسند که کسب و کارشان را از دست بدهند.

حالا صاحبان این کسب و کار دچار مشکل شده اند. چنین وضعیتی این کسب و کار را مستعد به کارگیری و اجرای  برنامه اتوماسیون بازاریابی خودکار می کند.

اتوماسیون بازاریابی - استراتژی بازاریابی

چگونه اتوماسیون بازاریابی می تواند کمک کننده باشد؟

مانند اکثر صاحبان کسب و کارهای کوچک، P&P حدود 80% از مشتریان بالقوه خود را به دلیل بی توجهی از دست داد. صاحبان این کسب و کار می دانند که درحال از دست دادن درآمد قابل توجهی هستند و همچنین مشتریان بالقوه زیادی را از دست خواهند داد.

بسیاری از کسب وکارهای کوچک در وضعیت مشابه با شرایط فرضی بیان شده قرار دارند. اجازه دهید نگاهی عمیق تر داشته باشیم.

این موارد موضوع جدیدی در بازاریابی نیست. می توان گفت یکی از موفق ترین کمپینهای بازاریابی آنها، نامه رسان ماهانه آنهاست. هرماه 6000  آگهی کاغذی کوچک ( تراکت) به مشتریان بالقوه می فرستند. آنها حدود 500 هزار تومان ماهیانه برای هر آگهی می پردازند.

طی سالها آنها پیام رسانی از طریق آگهی کاغذی را بهبود دادند و نرخ بازگشت را به حدود 2% افزایش دادند. درحالی که هنگامی که آنها برای اولین بار آن را آغاز کردند این نرخ تنها 1% بود. بنابراین هرماه می توانند انتظار 120 تماس دریافتی (2% از 6000 تراکت) از افرادی که به طور بالقوه علاقه مند به آموزش شخصی هستند را، داشته باشند.

اگر این مجموعه بتواند 20% از 120 تماس دریافتی را به مشتریان واقعی تبدیل کنند، این بدین معناست که آنها می توانند انتظار داشته باشند در هر ماه تا حدود 24 مشتری جدید از تبلیغات خود بدست آورند.

اما برای 96 مشتری باقی مانده که به نوعی فراخوانده شده اند اما به سرعت یک پکیج آموزش شخصی را خریداری نمی کنند چه اتفاقی می افتد؟ برای P&P  پاسخ اینست : متاسفانه هیچ چیز. کارکنان این کسب و کار مشغول تر از آن هستند که بتوانند درمورد پیگیری این 96 مشتری بالقوه، فکر کنند. اکثر کسب وکارهای کوچک اغلب اجازه می دهند این 96 مشتری مشتاق به راحتی از دست بروند و دیگر هیچگاه باز نگردند و خرید نکنند. این افراد به صورت قابل توجهی تمایل به خرید خود را ابراز می کنند. اما مانند بیشتر خریداران آنها هنگامی که آماده خرید هستند اقدام به خرید می کنند، نه زمانی که P&P  آماده فروش به آنهاست.

به طور معمول، مشتریان بالقوه تنها در اولین تعامل با شرکت شما قادر به خرید نیستند. لازم است که غنی شوند و شما را بشناسند. لازم است که به شما اعتماد کنند.

بدون اتوماسیون بازاریابی صاحبان این کسب و کار هیچ ابزاری برای ارتباط با این 96 نفر نداشتند، تا هنگامی که آمادگی خرید را پیدا کنند وP&P را انتخاب کنند.

اگر اطلاعات تماس این 96 نفر را برای برقراری تماس در اختیار شرکت باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شاید هر دو هفته آنها به هریک از خریداران بالقوه یک نکته مفید، نوعی بازاریابی ویدئویی، یا یک دستورالعمل مناسب را  ارائه بدهند. سپس بعد از یک ماه از طرف شرکت با هریک از این مشتریان بالقوه تماسی حاصل شود.

اتفاقی که می افتد آن است که درصدی از این 96 نفر به مشتریان بالفعل یا خریدار تبدیل می شوند.

 بنابراین اتوماسیون بازاریابی چیست و نهایتا برای کسب و کار شما چه کاری می تواند انجام دهد؟

از این 96 فرد علاقه مند که خریدی را انجام نمی دهند، 10% از ماه آینده به دلیل خبرنامه الکترونیکی و کسب آگاهی از شرکت مذکور خرید می کنند، که حدود 9 خریدار جدید را به مشتریان شرکت اضافه می کند. ماه بعد، آنها همچنان خبرنامه را به 87 نفر باقی مانده ارسال می کنند و 8 مشتری جدید را به دست می آورند. و ماه بعد، آنها 7 مشتری دیگر را به جمع مشترینشان اضافه میکنند. بنابراین، در طول سه ماه، آنها 24 مشتری دیگر را به دست آورده اند.

این مقدار، میزان قابل توجهی از مشتریان و خریداران جدید است!

هزینه جذب مشتریان بیشتر چیست؟ صفر. و چقدر زمان صرف جذب این مشتریان میشود؟ جدای از راه اندازی اولیه نرم افزار و چند تماس تلفنی اولیه، درکل می توان گفت هیچ زمانی.

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به صاحبان این کسب و کار فرضی کمک می کند تا فروش خود را افزایش دهند و زمان را ذخیره کنند.

اتوماسیون بازاریابی - استراتژی بازاریابی

علاوه بر آن P&P اکنون می تواند جهت کمک به تقویت و غنی سازی پایگاه مشتریان موجود از سیستم های خودکار اتوماسیون بازاریابی با به کارگیری ارجاع خودکار و بیش فروشی و مواردی دیگر، استفاده کند.

استراتژی اتوماسیون بازاریابی به کسب و کارهای کوچک کمک می کند تا موفق تر عمل کنند

آنچه به طور سنتی تمام بخش بازاریابی را دربر می گرفت حال می تواند با استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی خبره انجام شود. صاحبان کسب و کار از این طریق  پول بیشتر، زمان بیشتر، آزادی بیشتر، و تماس بیشتری دارند. مهمتر آنکه آنچه را که دوست دارند انجام می دهند. و به این صورت استفاده از اتوماسیون بازاریابی میتواند به راحتی مشکلات کوچک اما اثر گذار موجود در کسب و کارها را با توجه به استراتژی های بازاریابی تعریف شده، حل کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *