آموزش الکترونیکی برای معلمان :دانلود رایگان پایان نامه علوم تربیتی,فناوری اطلاعات در برنامه های آموزشی و بررسی روش های مؤثر کاربرد رایانه در ایجاد و رشد خلاقیت


دانلود پایان نامه

آموزش الکترونیکی برای معلمان  

 

ـ آموزش الکترونیکی ، نوعی آموزش از راه دور

یکی از شیوه های مورد استفاده در آموزش از راه دور ، آموزش الکترونیکی است . در ابتدا شاید این سؤال پیش بیاید که چه مسافتی را راه دور بنامیم ؟

دکتر نورمن کومب [1]  در پاسخ به این پرسش می گوید : « من در تمام نقاط دنیا از جمله اروپا ، آمریکا، آسیا ، خاورمیانه و . . . دانشجو دارم ، بنابراین راه دور از یک طرف شامل همه کره زمین است ؛ از طرف دیگر حدود نیمی از دانشجویان برنامه های آموزش از راه دور مؤسسه فناوری روچستر (RIT)[2]، تنها چند ساعت با این مرکز فاصله دارند ، یعنی راه دور می تواند همان پشت در باشد . »

امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امکان برقراری ارتباط از طریق اینترنت ، مقوله آموزش الکترونیکی به مثابه مهم ترین نوع آموزش از راه دور در آمده است .

البته در بسیاری از مؤسسات آموزشی دنیا ، دانش آموزان علاوه بر تعامل رو در رو درکلاس از طریق ارتباطات رایانه ای با یکدیگر و استاد خود تعامل دارند . برخی این روش را فناوری ترکیبی[3] می خوانند .

استفاده از آموزش الکترونیکی در کشوری که با افزایش بی رویه جمعیت رو به رو       بوده است و این جمعیت در نقاط گوناگون شهری و روستایی پراکنده اند و ساختن کلاس

 

 

درس برای آنها بسیار پر هزینه و زمان بر است ، می تواند خیلی مفید باشد . اما باید بدانیم که برای انجام دادن هر کار نو لازم است پیش نیازهای آن را فراهم کنیم که موارد زیر نمونه هایی از این پیش نیازها هستند :

 

  • ایجاد نگرش مثبت به استفاده از رایانه در میان تمام اقشار جامعه به ویژه دبیران ، دانش آموزان و اولیای آنها ؛
  • تجهیز مدارس به رایانه و ایجاد تسهیلات برای دبیران و دانش آموزان برای خرید رایانه ؛
  • ایجاد زیرساخت اینترنتی لازم برای انتقال داده های دیجیتالی و فرآورده های چند رسانه ای صوتی و تصویری ؛

بهتر است هر کار به صورت پله ای آغاز شود وابتدا زمینه ای فراهم شود تا در کلاس های درس از رایانه و فرآورده های رایانه ای استفاده شود و سپس به استفاده از اینترنت پرداخته شود . [4]

 

 

دیدگاه آرمانی

 

دیدگاه آرمانی طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) [5]  عبارت است از :

  • ارائه به تمام دانش آموزان صرف نظر از زمینه قبلی آنها ؛
  • تأکید بر توسعه دانش ، درک ، مهارت و نگرش افراد ؛
  • مشارکت همه جانبه به بخش های گوناگون ؛
  • دستیابی به اهداف اقتصاد جهانی ؛
  • نگهداشتن احساس هویت و فرهنگ ملی ؛ [6]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


توصیه ها

 

مسائلی که درخصوص استفاده از تکنولوژی رایانه باید به آنها توجه نمود عبارتند از :

۱. ضرورت استفاده از این تکنولوژی باید برای عموم قابل درک باشد .

٢. این تکنولوژی باید با قیمتی مناسب در دسترس اشخاص باشد .

٣. قطعات ، دستگاه ها ، مراقبت و نگهداری از آنها باید تحت کنترل صنایع داخلی اداره شوند .

٤. منابع ، مهارت ها و نیروی کار درکشور را به کار گیرد .

٥. تسلط فرهنگ بیگانگان را همراه نداشته باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


موانع و مشکلات اصلی در اجرای برنامه آموزش رایانه ای

 

بر سر راه اجرای برنامه آموزش به کمک رایانه در سطح کشور موانع و مشکلاتی وجود دارد. این موانع اگرچه به طور جداگانه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند ولی با یکدیگر ارتباطی متقابل داشته و باید آنها را با هم در نظر گرفت .

اولین مشکل مربوط به سخت افزار رایانه است . دستگاه رایانه مهم ترین نشان مشهود برنامه آموزش رایانه ای است . ممکن است دانش آموزان مطالبی اولیه درباره رایانه بدون دسترسی به خود دستگاه بیاموزند ولی برای برداشتن قدم های بعدی وجود دستگاه ضرورت کامل دارد .

مشکل دوم مربوط به نرم افزار است . کمیابی و گرانی نرم افزارها به زبان های محلی و عدم تطابق آنها با فرهنگ جامعه از مشکلات مربوط به نرم افزارها است . این مشکلات چنانچه با دقت بررسی نشوند می توانند مشکلات بیشتری را همراه خود تولید نمایند .

سومین مشکل به تربیت معلمان مربوط می شود . بدون داشتن معلمین مجرب در زمینه رایانه بهترین نرم افزارها و جدیدترین دستگاه های رایانه وسایلی بی مصرف خواهند بود .

معلمین همواره به ادامه روش هایی که در نظرشان موفق بوده است ، علاقه مند هستند و چنانچه به استفاده از تکنولوژی جدید که با آن بیگانه اند مجبور شوند ، با حرکتی سریع و

 

 

 

گذرا از آن عبور خواهند کرد . لذا آماده کردن معلم ها به نحوی که به رایانه علاقه مند شده و آن را در برنامه های درسی به کار گیرند ، کاری بزرگ و مهم محسوب می شود .

چهارمین مسئله ارائه خدمات است . لازم است تدابیری برای تغییر و اصلاح سریع       رایانه ها ، دیسک ها پایانه ها و . . . در نظر گرفته شود . به همین ترتیب معلم ها نیز باید تحت آموزش های مداوم به منظور آشنا شدن با دستگاه های جدید و طرز کار آنها قرار گیرند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


شرایط اجرایی

 

  • مشخص نمودن آن دسته از اهداف آموزشی که از طریق کاربرد رایانه قابل حصول می باشد .
  • تبیین وظایف لازم برای رسیدن به اهداف آموزشی تعیین شده ؛
  • بررسی کافی در مورد رایانه مورد نیاز و بررسی درباره انواع مشابه رایانه مورد نظر از بعد کارایی ، هزینه و بررسی تجارب کشورهای مختلف و بهره گیری از مفید و مثبت و احتراز از مواردی که نتایج مؤثر به بار نیاورده است .
  • بررسی در مورد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز ؛
  • تأمین بودجه و تخصیص منابع برای تهیه ، نگهداری و حفظ سیستم انتخابی ؛
  • آموزش معلمان مورد نیاز و خودکفا نمودن آنها در زمینه تهیه نرم افزار مناسب ؛
  • ارزیابی مرحله ای و تعمیم ، در صورت احراز نتایج مثبت به سایر مناطق آموزشی ؛

 

 

هرگونه تغییر و تحولی در آموزش و پرورش بستگی زیادی به تغییر و تحول در نوع برخورد معلمان و تلاش آنها دارد . اجرای برنامه آموزش رایانه ای یکی از همین نوآوری ها است که از این قاعده مستثنی نمی باشد .

 

 

 

 

پرسشنامه :

 

 

سن : . . . . .                            میزان تحصیلات : . . . . . . .               شغل : . . . . . . . . . . .

 

 

مهمترین علت عدم استفاده از رایانه و اینترنت در نظام آموزشی چیست ؟

الف) عدم آگاهی معلم ها و دانش آموزان از کارایی آموزشی رایانه و نحوه استفاده از آن

ب ) عدم توجه کافی آموزش و پرورش به این امر

ج ) ترس از جایگزینی رایانه به جای معلم و کمرنگ شدن نقش معلم

د ) عدم توانایی پرداخت هزینه های مربوط به آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Norman Coomb
  2. Rochester Institute of  Technology
  3. Hybrid Technology

۱. مجله رشد ( تکنولوژی آموزشی ) ، دوره نوزدهم ، اردیبهشت ماه ٨٣ـ٨٢ ، شماره مسلسل ۱٥٧

  1. 1. Information Connection Technology
  2. 2. http://www.unesco .org/bangkok/education/ict/ict-enablimg/ap-policy/australia

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *