آشنایی با انواع متا تگ ها (SEO Meta Tags) و کاربرد متاتگ ها در سئو


دانلود پایان نامه

آشنایی با انواع متا تگ ها “Meta Tags” گام نخست آموزش مقدماتی سئو داخلی محسوب می شود. در مقاله سئو چیست مفاهیم کلی سئو را یاد گرفتید، حال قدم به قدم به توضیح مفاهیم عمیقتر سئو و بهینه سازی سایت می پردازیم. در این مقاله به پرسش هایی مانند متاتگ چیست؟ و چرا یادگیری متاتگ ها در سئو سایت مهم است؟ می پردازیم و با انواع متا تگ ها آشنا می شویم و متاتگ های خوب و بد را مشخص می کنیم.

  • متاتگ چیست؟

متاتگ یا برچسب متا “Meta Tag” بخشی از محتوای صفحه وب سایت را تشکیل می دهند که کاربران نمی توانند آن را مشاهده کنند یا به عبارتی در داخل کدهای HTML سایت شما قرار دارد ولی قابل دیدن نیست.

متا تگ ها در اصل عبارت ها، متن ها و برچسب هایی هستند که در کدهای HTML پنهان هستند که موتورهای جستجو همچون گوگل، یاهو و بینگ برای یافتن محتوای متناسب می توانند آنها را مشاهده کنند، اصولا متا تگ ها در کدهای HTML و در بخش HEAD قرار می گیرند و تاثیر بسیار زیادی بروی سئو وب سایت دارد.

واژه انگلیسی Meta Tag از دو کلمه Meta به معنی “فرا” و Tag به معنی “برچسب” تشکیل شده است و به عبارت های متعددی همچون “فرا برچسب” یا “برچسب متا” یا “فوق برچسب” هم شناخته می شود. ترجمه درست فارسی آن فرا برچسب است و اگر بخواهید متخصصین سئو و توسعه دهندگان منظور شما را متوجه شوند، بهتر است از متا تگ استفاده کنید.

اگر هنوز مفهوم متا تگ برای شما مشخص نیست، نگران نباشید، در مرورگر گوگل کروم یا مرورگر فایرفاکس بروی صفحه یک وب سایت با ماوس راست کیلک (right-click) کنید و گزینه Inspect انتخاب کنید یا میانبر (Ctrl+Shift+I) را به صورت همزمان روی کیبورد فشار دهید. صفحه هایی برایتان باز می شود، در بخش بالای صفحه باز شده، بدنبال Head بگردید و آن را باز کنید.

متاتگ چیست - انواع متا تگ

در تصویر پایین چند نمونه از متا تگ ها نمایش داده شده است.

انواع متا تگ

  • چرا متا تگ ها در سئو مهم هستند؟

جواب آن ساده است، متا تگ ها با توجه به اطلاعات کوتاه و مهمی که درون خود دارند؛ در طبقه بندی اطلاعات محتوای صفحه وب سایت به موتورهای جستجو کمک بسیاری می کنند. موتورهای جستجو راحتتر می توانند این اطلاعات را ذخیره و براساس نیاز کاربر دسته بندی کنند.

اگر پرسش بالا را به گونه دیگر بپرسم، آیا متاتگ ها به سئو کمک می کنند؟ بله، ولی نه همه آنها و نه در هر زمانی!

یکی از مهمترین بخش های سئو داخلی سایت O -Page SEO به متا تگ ها مرتبط است. متا تگ ها می توانند هم تاثیر مثبت داشته باشند یا حتی تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارد.

  • آشنایی با انواع متا تگ ها (Meta Tags)

با توجه به گستردگی زیاد انواع متا تگ ها، مهمترین متاتگ های تاثیرگذار در سئو را به سه بخش متاتگ های خوب و ضروری، متاتگ های بد و متاتگ های کم اثر تقسیم می کنم. (البته براساس تجربه شخصی خودم)

دانستن آنکه کدام برچسب متا برای سئو خوب است یا بد می تواند یکی از عوامل موثر در روند سئو سایت شما باشد. البته در حالت کلی بیش از ۳۰ نوع متا تگ وجود دارد، شما میتوانید لیست کامل انواع متاتگ را ببینید و با آنها آشنا شوید.

  • متا تگ های خوب و ضروری برای سئو

این متا تگ ها باید در تمام صفحات وب سایت شما وجود داشته باشند. شاید این لیست کوچک بنظر برسد ولی شامل موثرترین متاتگ های خوب  می شود.

  • نوع محتوای متا Meta content type 

    برچسب متا، نوع محتوای داخل سایت شما را مشخص می کند، در اصل مرورگر و موتورهای جستجو تشخیص می دهند، نوع حرف استفاده شده به چه صورتی است. برای زبان فارسی بخش Charset باید حتما به صورت utf-8 باشد. کد پیشنهادی ما برای بخش متای نوع محتوای فارسی به صورت زیر است.

[html]<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />[/html]


  • عنوان Title 

    اگرچه کد Title با Meta شروع نمی شود ولی مهمترین بخش سئو در متاتگ ها محسوب می شود. عنوان اطلاعات مهمی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. بهتر است عنوان بیشتر ۷۰ کاراکتر نباشد، در تصویر زیر نمایش آن در گوگل مشخص شده است.

نمونه کد عنوان متا Title در Html به صورت زیر نوشته می شود.

[html]<title>عنوان مقاله</title>[/html]

 

  • توضیح متا Meta description

    توضیح متا یا فوق توصیف عبارتی است که محتوای خلاصه صفحه را به نمایش می گذارد، این توضیح برای گوگل نباید بیشتر از ۱۵۰ کارکتر (حرف) باشد و به صورت مستقیم روی سئو تاثیر ندارد ولی می تواند باعث جذب کاربر برای کلیک شود. پس در نوشتن آن دقت لازم را بکنید.

انواع متا تگ -عنوان مقاله

  • متاتگ ویوپورت Viewport

    در دنیای موبایل ها، وب سایت شما باید مشخص دیده شود و تجربه کاربری (UX) خوبی را برای کاربر سایت به همراه داشته باشد. کد متا پایین به مرورگر و روبات ها موتورهای جستجو درباره نوع نمایش سایت در کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و بویژه موبایل توضیح می دهد. برای اطلاع بیشتر می توانید داکیومنت سایت گوگل درباره viewport را ببنید.

[html]<meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>[/html]


انواع متا تگ - متا تگ های کم اثر

  • متا تگ های کم اثر برای سئو

سایت های مختلف براساس نوع محتوا ممکن است به متاتگ های زیر نیاز داشته باشند، ولی در صورت استفاده از این متاتگ ها تاثیر کمی بر روی سئو خواهد داشت.

  • متاتگ شبکه های اجتماعی Social meta tags

    استفاده از متا تگ های شبکه اجتماعی مثل اپن گراف Open Graph برای فیس بوک و توییتر دیتا برای Twitter در نمایش درست لینک ها خوب است ولی ضروری نیست و روی سئو سایت اثری ندارد.

  • ربات ها Robots

    بعضی از سئوکاران اعتقاد دارند این متاتگ بسیار اهمیت دارد، اما اگر این برچسب را بکار نبرید، رباتها به صورت طبیعی تمام سایت شما را جستجو و دنبال می کنند، فقط زمانی که نمی خواهید برخی صفحات را در موتور جستجوی خود ایندکس و ثبت کنید، استفاده از این متا لازم و ضروری است. که می توانید کد آن را به صورت زیر بنویسید.

[html]<meta name=”robots” content=”noindex” />[/html]

  • زبان Language

    تنها یک دلیل برای استفاده از فرابرچسب زبان وجود دارد، به این دلیل که اگر یک سایت دو زبانه یا چندزبانه دارید، بتوانید به موتورهای جستجو برای شناخت محتوای درست صفحات کمک کنید.

  • متا تگ موقعیت جغرافیاییGeo 

    با توجه به امکان تعیین جغرافیایی سایت در گوگل کنسول عملا این متا لازم نیست، البته برای موتور جستجوی بینگ و سایت چند شعبه ای بر روی یک دامنه لازم است. از متاتگ موقعیت جغرافیایی استفاده کنید. نمونه کد Geo meta tag در پایین نوشته شده است.

[html]<META NAME=”geo.position” CONTENT=”latitude; longitude”>
<META NAME=”geo.placename” CONTENT=”Place Name”>
<META NAME=”geo.region” CONTENT=”Country Subdivision Code”>
[/html]

  • کلمات کلیدیKeywords 

    بله! این برچسب چندسالی است که توسط گوگل دیگر اهمیت ندارد و حتی استفاده از آن به صورت اسپم می تواند جریمه به همراه داشته باشد.

شاید بپرسید چرا این مورد را در لیست “متاتگ های کم اثر” قرار دادیم؟ و بگویید استفاده از متا تگ کلمات کلیدی برای بهینه سازی سایت برای گوگل تاثیری ندارد ولی اگر از فرابرچسب کلمه کلیدی به صورت محدود و متناسب با مقاله و غیر اسپم (استفاده بیش از حد کلمات کلیدی تکراری در تمام صفحات) استفاده شود، برای بهینه سازی موتورهای جستجو بینگ و یاهو هنوز کمی موثر است. لازم نیست، انرژی و وقت زیادی برای این برچسب بگذارید، فقط دو، سه کلمه کلیدی که واقعا در هر صفحه  وجود دارد را با ویرگول انگلیسی “,” بنویسید و جدا کنید. مثلا سه کلمه کلیدی در این مقاله را بصورت زیر می نویسیم.

[html]<meta name=”keywords” content=” انواع متا تگ ها,متا تگ چیست, کاربرد متاتگ ها” />[/html]

  • تاییدیه سایت Site Verification

     بنظرم استفاده از کد تاییدیه سایت برای کنسول سرچ گوگل (گوگل وبمستر) یا بینگ وبمستر اشتباه است و فقط برای سایتهای خاص توصیه می شود، اگر یک فروشگاه یا سایت شرکتی یا وبلاگ دارید بدون شک بهترین راه، استفاده از آپلود HTML ویژه این ابزار در مسیر اصلی سایت است.

  • متاتگ های بد

اگر از متاتگ های بد استفاده می کنید، عملا هیچ اثری روی سئوی سایت شما ندارد، بهتر است بخش Head سایت شما با حذف این متاتگ ها تمیز و خلوتتر شود و همچنین اطلاعات کمتری بروی دیتابیس شما ذخیره شود، پس بهتر است از آنها استفاده نکنید. موتورهای جستجوی هوشمندی مثل گوگل و بینگ بجای متاتگ های زیر از تکنیک جدید ساختار اطلاعات Structured Data که به صورت میکرودیتا Microdata یا JSON-LD یا RDFa برای دریافت اطلاعات از یک وب سایت استفاده می کنند. حال می توانید در بودن یا نبودن این متاتگ ها تجدید نظر کنید. لیست متاتگ های بد به صورت زیر است.

  • نویسنده یا نویسنده سایت Author/web author
  • بعد از بازدید دوباره Revisit after
  • رتبه بندی Rating
  • تاریخ انقضا Expiration/date
  • کپی رایت Copyright
  • خلاصه Abstract
  • توزیع Distribution
  • تولیدکننده Generator
  • کنترل کش سایت Cache control
  • نوع منبع محتوا Resource type

بسیاری از متا تگ ها در این لیست وجود ندارند یا شاید از نظر شما در تقسیم بندی درست لحاظ نشده اند، نظرتان را درباره متاتگ های خوب، بد و کم اثر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *