CTR یا تعداد کلیک کاربران


بحث درباره نقش بالقوه CTR به عنوان یه عامل رنک دهنده بازم ادامه داره و به وسیله شرکت کنندگان این آزمایش؛ سزارینو مورلاتو و آندره اسکارپتا به نتایجی رسیده. سال گذشته، من باید یه کار مدیریتی در مورد اعتبار آنلاین واسه یه مشتری انجام می دادم. وقتی که می تونستم رنک اون سایت رو از بیشتر سایتا بالا ببرم، یه مسئله خاصی کار رو برام سخت کرد: دو جای اصلی سایت رو چند مقاله خیلی قدیمی (مثلا مربوط به سالهای ۲۰۰۵-۲۰۰۶) اون صفحه اشغال کرده بود. وظیفه من این بود که اون یافته ها رو حذف کنم و اموال دیجیتال مشتریم رو افزایش بدهم. اموال دیجیتال به حسابهای اینترنتی و داده های شخص در دنیای دیجیتال می گن. بدیش اینه پس از آن که روش هدف دار ساختن لینک واسه اموال دیجیتال رو به کار گرفتم، تنونستم به هدفم برسم.

آزمایش تعداد کلیک کاربران

پس تصمیم گرفتم یه راه حل دیگری رو امتحان کنم: با به یاد داشتن تئوریهای زیادی که راجبه تعداد کلیک کاربران در صفحات یافته های جستجو خونده بودم، چند نفر در مورد کارای ریز شبکه ای استخدام کردم و به اونا گفتم که روی اموال دیجیتال کلیک کنن. در عرض چند هفته، اموال دیجیتال کل مقالات روزنامه ها رو در بر گرفتن. نتیجه اونقدر باحال بود که تصمیم گرفتم به همراه دوستم، آندره اسکارپتا آزمایشی رو انجام دهم و فرضیه اینکه کلیک کاربران بر لینکها نشونه افزایش رنکه رو معتبر کنم.
ما یه نرم افزار طراحی کردیم که توانایی انجام یه سری مراحل کلیک کردن الابختکی تو یه جستار رو داشت و شامل ویژگیهای زیر می شد:
• با به کار گیری یه سرویس خاص پراکسی، به هزاران نشانی آی پی در آمریکا دسترسی پیدا کردیم.
• حدود پانصد رشته کاربر-نماینده از بین کاربران تبلت، موبایل و دسکتاپ جمع کردیم تا از اونا جهت تقلید کردن از چندین کاربر دیگه به کار گیری کنیم.
• نرم افزار هر بار یه بخش جداگونه ای رو باز می کرد که به وسیله یه جستار گوگل درست شده بود، طرز کارش به این صورت بود که روی یه URL مشخص کلیک می کرد، یه صفحه ای باز می کرد و حدود بیست ثانیه روی اون صفحه می مونه.
• هر دفعه نود و پنج درصد مواقع یه آی پی منحصر به فردی داشت و آی پیای تکراری هیچوقت به شکل پشت سر هم نبودن.
• ما به طور اتفاقی چند درخواست (بین ۲۵۰ و ۷۰۰ تا در روز) داشتیم که تعداد درخواستهای همزمان بین ۲ و ۴ تا بودن.
میدونیم که گوگل هزارن عامل رو در محاسبه رنک یه URL در نظر میگیره؛ پس، ما تلاش کردیم تا خیلی از عوامل سئوی On page وسئوی Off page رو درنظر نگیریم که شاید می تونست برنتیجه آزمایش ما تاثیری بزاره. پس از یه بحث طولانی، با ویژگیهای زیر موافقت کردیم:
نرم افزار باید:
• یه جستار جداگونه بدون هیچ ترافیک باشه که به سایت بازیهای المپیک زمستونی ۲۰۰۲ لینک شده باشه.
• یه PDF با ده یافته های برتر باشه (پس بیشتر عوامل رنکینگ اون-سایت مستثنی می شد)
• لینکهای ورودی صفر رو ببنده.
• بخشی از یکSERP تقریبا مقاوم باشه. ( SERP به معنی صفحه یافته های موتور جستجو)
• موقعیت بین هشتم و نهم در صفحه اول گوگل باشه
• بخشی از SERP با یافته های جستجوی جهانی کم باشه یا اصلا نباشه.
به خاطر بررسی و کنترل تغییرات، از روشهای زیادی به کار گیری کردیم:
۱. با به کار گیری Proranktraker.com تغییر رنک روزانه رو بررسی می کردیم.
۲. موقعیت هر URL جداگونه ای که روی اون کلیک شده بود، در فایلی ثبت و ضبط کردیم.
پس از یه هفته فعالیت، رنک URL که کلیک می شد، از دهم به سوم رسید و میانگین رنک از آن به بعد بین موقعیت چهارم و پنجم موند. ما به طور کامل از نتایجی که به وسیله Pro Rank Tracker مطمئن نبودیم؛ معمولا این سایت به اندازه کافی دقیقه اما همه میدونیم که گوگل یافته ها رو طبق موقعیت مکانی کاربران تغییر میده. واسه اینکه بررسی درستی از تغییرات رنک داشه باشیم، موقعیت هر URL رو که به وسیله نرم افزار کلیک شده بود ضبط کردیم. متوجه یه اتفاق باحال شدیم: میانگین رنکها بیشتر از چیزی که فکرش رو می کردیم در حال رکود بود!
پس از آن آزمایش هم نمی تونیم به طور قطع بگیم که اندازه کلیک در هر صفحه یه عامل رنکه. ما با دیدگاه AJ Kohn موافق هستیم که شاید یه آف ستیه که یافته ها رو طبق علایق خاصی از طرف مخاطبان تغییر میده. میتونیم بگیم که ارتباطی بین کلیکا و “رنکینگ رو” یه جستار هست.
نمی تونیم بگیم که این نوع از آفه دائمیه یا با گذشت زمان نزول رتبه پیدا می کنه، اما دست کم به طور قطع بگیم که یه عنوان باحال و متن متا تاثیر زیادی بر اندازه کلیکا داره و پس یه راه غیر مستقیم واسه تاثیر گذاشتن بر “رنکینگ رو” است. ما می خوایم در آینده چند تست دیگه در مورد امتحان اثر Pogosticking و تاثیر اون روی رنکینگ یه صفحه بکنیم.
Pogosticking زمانی اتفاق می افته که یه کاربر موردی رو در گوگل جستجو می کنه و بعد روی یه نتیجه کلیک کرده اما خیلی سریع به صفحه یافته های برمیگرده و روی یه نتیجه دیگری کلیک می کنه. این نوع رفتار نشون دهنده نارضایتی فوری از نتیجه س.

منبع : Searchengineland