لورا یه جهانگرده که از دیدن سزمین رنگا و ادویها، سرزمین ۷۲ ملت، هند به تعجب اومده و تصمیم گرفته تا خاطرات سفر خود رو به شکل یه سفرنامه با همه دنیا به اشتراک بزاره. اون همه تجربیات خو د رو در اولین سفرش به هند بسیار هیجان انگیز و حتی عجیب توضیح می ده. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشین تا تجربه سفر به هند رو به قلم لورا بخونیم!

هند!
هند!
مطالب در رابطه:
در سفر به هند چیجوری غذا بخوریم؟

۱۵ دلیل واسه سفر به هند از زبون بلاگرها
هند همیشه در لیست کشورهایی بود که از کودکی آرزوی دیدن اونو داشتم. این آرزو با من بود اما من هیچوقت احساس راحتی در مورد سفر به اون جا رو به عنوان یه زن به تنهایی نمی کردم. ۲۰

سال قبل، وقتی که من بیشتر از ۲ سال بود که سفرهای انفرادی خود رو با کوله پشتی خود در سراسر جهان شروع کرده بودم می گذشت که خیلی از افراد رو دیدم که به هند سفر کرده بودن. بعضی از اونا، هند رو دوست داشتن و تعدادی از آن خوششون نمی اومد.

من در اون زمان واسه سفر به هند آماده نبودم اما حالا که در آخر تردیدهایم از آن بازدید کردم، تعجب می کنم که به چه دلیل واسه سفر به هند، انتظار می کشیده ام.

من میتونم بگم که شک نداشته باشین هند رو دوست دارم و دیگه مثل سابق درباره سفر کردن به هند فکر نمی کنم !!!!

در اول این نکته رو باید بدایند که بیشتر پروازهای فرامرزی به هند و در آخرای شب انجام می شه و پرواز من به دهلی هم مستثنی از این مسئله نبود.

من در فرودگاه به وسیله راننده یه راهنما که از قبل اونو استخدام کرده بودم دیدار کردم و اون منو به هتل ۴ ستاره ای که رزرو کرده بودم رساند.

فرودگاه فرامرزی دهلی بسیار نو، تمیز و مدرن بود.

من از این بسیار خیلی خوشحال شدم که یه نفر منتظر من بود و تابلویی با نام من در دستش، منتظر من بود. در هند واسه من ترانسفر از قبل تعیین شده در نظر گرفته شده بود.

آگرا
روز بعد وقتم رو با یکی از محلیا در دهلی گذروندم. این وقت گذرانی به من فرصتی داد تا از خستگی پرواز طولانیم رهایی پیدا کنم و هم اینکه زمان بیشتری رو با محلیا بگذرانم.

هند کشوریه که با تموم توان خود حسا رو به شما القا می کنه.

رنگا، صداها، بوها و حتی گرمای بسیار زیاد گویی تنها مختص هنده.

در آخر روز اول سر درد وحشتناکی به خاطر صدای گوش خراش شیپورها گرفتم، اما با خوردن غذای گیاهی معرکه هندی و دیدن اختلاف قابل توجه بین دهلی قدیمی و دهلی نو در آخر تصمیم گرفتم که درد رو تحمل کنم تا مناظر عجیب بیشتری رو بازم ببینم!

راه های متفاوت بسیاری واسه دیدن هند هست: هر یک جور از سفر، از کوله گردی گرفته تا اقامت در هتلای پنج ستاره در این کشور واسه هر کسی هست.

من تو یه هتل چار ستاره اقامت داشتم. البته میدونید که ستارهای بالاتر در هتل برابر با اضافه شدن خدمات بیشتر و راحتی بیشتره.

من بیشتر اوقات خود رو با یه تور گروهی کوچیک می گذروندم.

جیپور
اول با شناخت دهلی سفرم شروع شد که شامل بازدید از مسجد Jama Masjid،، مرکز خرید دهلی قدیمی به نام Chandni Chowk و چند جاذبه دیگه بود.

از آشپزخانهای بزرگی دیدن کردیم که داوطلبانه هر روز هزاران نفر رو غذا میدن. بعد از یه ناهار خوشمزه سری به آگرا زدیم.

اونجا هم استراحت کردیم و روز بعد از تاج محل بازدید کردیم. وقتی به تاج محل رسیدیم قبل از بالا اومدن آفتاب بود و ما در اول صف بازدید بودیم.

با اینکه طولی نکشید که صف شلوغ شد. من هزاران عکس از تاج محل در این چند سال دیده بودم اما بودن در اون جا تجربه ای واقعا شگفت انگیزه.

راهنمای سفر ما زمان زیادی واسه عکس گرفتن به ما داد. اون تاریخچه اینجا رو به طور کامل برامون توضیح داد.

ما در سایه نشسته بودیم و مردم رو با لباسای رنگارنگشان تماشا می کردیم واقعا لذت می بردیم. وقت اون رسیده بود که واسه خوردن صبحونه به هتل برگردیم و کمی استراحت کنیم.

بعد از ظهر از آگرا فورت بازدید کردیم و شام رو با غذای هندی عالی در تاج وقت گذرانی کردیم.

دهلی
روز چهارم به جنوب غربی رفتیم و از آگرا تا شهر صورتی جیپور بازدید کردیم.

در راه در شهر بیابانی مغولی Fatehpur Sikri و روستای Abhaneri یکی از قدیمی ترین، بزرگترین و عمیق ترین و قدیمی ترین آب انبار هنده رو دیدیم.

سوار یه وسیله نقلیه روباز با ۲۲ نفر ظرفیت شدیم. نمی تونم به این موضوع که شکلای جور واجور وسایل نقلیه در هند پر از مسافره، اشاره نکنم!

وقتی به پنجره زل می زنید هیچوقت تصور اونو هم نمی کنین که چی می بینین.

از گاری روی اسب، شتر و گاو تا دوچرخهایی که تا جایی که جا هستن فضا پر می شه. اتوبوسایی پر از مسافر که روی سقف اون مردم نشسته ان و هم اینکه کامیونای پر از بچه، کالا، .. . وقتی کامیون راه رو اشتباه بره هر کدامشون سوت یا داد میکشن.

رانندگی طبق قوانین در این جا خنده دار به نظر می رسه!

در جیپور از امبر فورت، کاخ شهر و Hawa Mahal بازدید کردیم. این اماکن بسیار خوشگل بودن و از مراکز قدیمی شهر حساب می شدن. یکی از بهترین مکانایی که از آن بازدید کردیم، سینمای بالیوود بود. با ریکشو یا tuk-tuks به تئاتر رفتیم.

تور لیدر ما توضیح داد که تجربه فیلم دیدن اینجا باحال تر از حتی دیدن خود فیلمه. تماشاچیا داد میکشن، سوت میزنن، بچه ها گریه می کنن،… . همه اینا باحال تر از دیدن یه فیلم سه بعدی در خونه خودمونه.

هند رو از زبون یه جهانگرد
مقصد بعدی ما شامل اقامت یه شب در روستای ساواردا و تو یه خونه قدیمی بود.

رفتن به یه جای کوچیک و صمیمی با افراد محلی تجربه خوبی بود. در این داهات فرصت این رو داشتیم که از طرز غذا پختن، جمع آب، چرخ سفالگری و آداب و رسومشان دیدن کنیم.

اینجا آروم بود و خبری از شیپور نبود و مردم با هم صمیمی بودن و بچه ها هر جا که می رفتیم دنبالمون می اومدن. جای بسیار خوبی واسه استراحت بود.

تماشای غروب آفتاب و خط افق قرمز که روی دریاچه طنین اندازه و نوشیدن یه آبمیوه تازه در کنار اون بسیار لذت بخش بود.

هند کشور بزرگیه و می تونه بارها شما رو عاشق خود کنه. من پیشنهاد می کنم حتما به این کشور سفر کنین.

مردمش صمیمی هستن و غذاهایش بسیار خوبند و گزینه های زیادی واسه اقامت و راحتی شما با هر بودجه ای که دارین، هست.

سفر من کوتاه و تند بود اما بسیار خوب و خاطره انگیز بود و این به اون معناست که کلی کار تو یه زمان کوتاه انجام دادم. بسیار لذت بردم و دوباره به هند بر می گردم.

تلاش کنین در بین سخن گفتن در بین جمع تمرکز خود رو از دست ندین و از ایجاد فضای منفی در بین سخنرانی پیشگیری کنین مراقب چگونگی صحبت کردنتون باشین و مخاطب رو عاشق خود کنین عکس العمل مخاطب رو در نظر داشته باشین و از حرکات دستا و زبون بدنتون در تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبین کمک بگیرین .

کنترل استرس موقع سخن گفتن یکی از نکاتیه که موجب تاثیر بیشتر بر مخاطب می شه.
امین حق وردی روان شناس و مشاور با تأکید بر اینکه افراد هنگام سخن گفتن تلاش می کنن بر بقیه به خاص مخاطب مورد نظر موثر باشن، گفت: اینکه بتونیم با سخنان خود بر بقیه اثر داشته باشیم یا نه به طور کامل به خود ما بستگی داره به اینکه چیجوری رفتار می کنیم و چیجوری با بقیه روان صحبت می کنیم.
ایشون با تأکید بر اینکه دوری از عوامل استرس زا از اهمیت زیادی برخورداره، اضافه کرد: درک شرایط و موقعیت خودتون هنگام ارائه مطلب یعنی تا چه حد بر موضوع تسلط دارین، در نظر داشتن اینکه سخنی که قصد بیان اونو دارین چقدر می تونه شما رو به اهدافتون نزدیک و یا باعث ایجاد سوء برداشت به وسیله مخاطب شه هم اینکه دقیق شدن و فوکوس کردن روی مطالب تو ذهن خود؛ نقش بزرگی در ارائه هر چی بهتر موضوع و در نتیجه تاًثیرگذاری مثبت بر بقیه داره.
حق وردی گفت: نگاه راست به چهره مخاطب و ایجاد تعامل مثبت، در نظر گرفتن آسونترین بیان واسه ارائه موضوع و طبقه بندی مطالب، هم اینکه توجه به عکس العمل و بازخورد مخاطبان در ایجاد تاثیر مثبت روی دور و بریا خیلی با اهمیته.
این روان شناس در آخر گفت: تُن صدای شما هنگام سخن گفتن مهمه چون هم می تونه موجب انتقال اشتیاق و صمیمیت شما به مخاطب شه و یا نشون دهنده طعنه و سرزنش نسبت به طرف مقابل باشه و حتی باعث برداشت غلط از حرف هاتون شه، پس تلاش کنین از ایجاد فضای منفی هنگام صحبت کردن با مخاطبان خود دوری کنین.
از اساسی ترین وظایف و تعاریف مدیریت، موضوع تاثیر و انجام کارا از راه دیگرونه و این چیزی روشنه که در دنیای امروز همکاری بقیه و به کار گیری ظرفیت و توانایی کارمندان محقق نمی شه مگه با تمایل قلبی اونا به همکاری با مدیر و هم اینکه پذیرش ایده های جدید و مجاب شدن اونا.
تاثیرگذاری و مجاب سازی کارمندان هم علمه هم هنر! علمی که فرا می گیرین و تکنیکای موثری که به کار می گیرین که به اهداف دنباله برسین:
۱ـ تغییر نگاه کارمندان
۲ـ تقویت نگاه کارمندان
۳ـ ایجاد اعتبار واسه خود
۴ـ تصرف ذهن و احساس بقیه
۵ـ شکست دادن مقاومت کارمندان

تاثیرگذاری چیه؟
تاثیرگذاری و مجاب کردن فرآیندیه که به شما امکان میده نگاه، عقاید و رفتار بقیه رو تغییر بدین یا اونو تقویت کنین. که این با روشای منطقی ـ ارائه اطلاعات ـ جذب احساسات ساده فرد ـ جذب کردن امر واسه کارکنان شکل میگیره.
اهمیت مجاب کردن و تاثیرگذاری:
این روزا سبک رهبری و مدیریت آمرانه دیگه جوابگو نیس و شاید در کوتاه مدت اثر داشته باشه، اما در مدیریت جدید لازمه کارمندان مجاب شن تا از بیشترین حد ظرفیت اونا به کار گیری شه. در شرایط الان، اختیار موضوع مهمی در محیط کاره و با ارتباطات در دنیای جدید نفوذ ایده های جدید و روشهای نو بیشتر از پیشه.
عناصر مهم تاثیرگذاری:
۱ـ اعتبار: ما باید با تخصص، تجربه و گسترش رابطه مثبت تو ذهن مخاطب ایجاد اعتبار کنیم.
۲ـ علایق مشترک: اهداف لازمه بر مبنای علایق مشترک شکل بگیره و امتیازات تغییر، قابل لمس باشه و جزو اهداف مشترک تعریف شه.
۳ـ اطلاعات تایید کننده: مدیری می تونه خوب مجاب گر باشه که در کنار اعتبار و ایجاد علاقه و ارائه منطق مناسب با اطلاعات و مثال و تصاویر و … حرف و برنامه خود رو واسه مخاطب تایید و تقویت کنه.
۴ـ درک عمیق از احساس مخاطب: مدیر موثر با ذوق و تازگی با مخاطب خود رابطه برقرار می کنه و اونو به طور کامل درک می کنه.
۵ـ توجه به امور اخلاقی و نفع همه: کسی بهترین اثرگذاره که در اهداف و برنامه فقط نفع خود رو در نظر نگیرد و در کوتاه مدت یا دراز مدت نفع کارمند و مخاطب رو هم حفظ کنه..
ایجاداعتبار واسه مدیر:
اعتبار هر مدیر طبق اعتبار و تخصص شکل میگیره، چقدر اون مدیر قابل اعتماد و قابل احترامه و چقدر در حرفی که می زنه تخصص داره. هر چقدر مدیر اعتماد بیشتری به دست بیاره و تخصص بیشتری گرفت، معتبرتر هستش و طبق این اعتبار بهتر می تونه مجاب گر باشه.
روشای کسب اعتماد تو ذهن بقیه:
۱ـ راستی: تعهد و راستی واقعی در کسب اعتماد بقیه خیلی مهم و اثر میذاره.
۲ـ استقبال از ایده های خوب: استقبال و تشویق ایده های خوب بقیه و ارزش دادن به اونا ایجاد اعتماد می کنه.
۳ـ روشنی: وقتی کارمندان به مدیر اعتماد می کنن که روشن باشه و حتی اگه خطایی کرد به خطای خود انحراف کنه.

روشای پیشرفت و تخصص:
۱ـ مشاوره: واسه پیشرفت تخصص و در نتیجه کسب اعتبار جهت مجاب سازی لازمه ایدهایی رو به طور کامل بررسی کرد، صاحب نظران جداگونه رو استخدام کرد و به طور کامل نقاط ضعف و قوت ایده ها رو بررسی کرد.
۲ـ کسب تجارت جدید و منابع قابل اعتماد: به کار گیری گروه های پیشرو و با درک مناسب و هم به کار گیری کتابا و منابع و سخنرانیا و … تاثیر مهمی داره.
۳ـ آزمایش ایده ها: پروژه کلی رو در اندازه کوچکتر تجربه کردن و اثبات صحت اون مهمه.
۴ـ تسلط به زبون تخصصی موضوع: در صورتی که ایده جدیدی رو می پرورانید لازمه به اصطلاحات و زبون تخصصی و فنی اون مسلط باشین و معنی اونا رو به طور کامل بدونین.
۵ـ ارائه مدارک تخصصی: مدیر لازمه مدارک تخصصی و فنی و علمی و مهارتای خود رو به آگاهی کارمندان برسونه.
۶ـ جمع نشونه های تایید: مدیر می تونه حمایتا، مشوقا، ایمیلا و اعلام رضایت مشتریان از ایده خو رو جمع کرده و منتشر کنه تا کارمندان از ان باخبر باشن.
پس با تخصص و ایجاد اعتماد میشه به سهولت در قبل کارمندان کسب اعتبار کرد و در این پایه بیشتر از قبل موثر بود.

اهمیت شناخت مخاطب واسه تاثیرگذاری:
در تاثیرگذاری و مجاب سازی کارمندان درک و شناخت مخاطب اهمیت زیادی داره. باید بدونیم که وقتی ایده های خاص با تغییری خاص اعمال می شه، مخاطب اون ۳ دسته هستن.
۱ـ تصمیم گیرندگان و مخاطب اصلی کسیه که ایده رو رد یا تایید می کنه.
۲ـ ذی نفعان کلیدی یعنی آدمایی که به طور راست تحت تاثیر پذیرش با پیشنهاد قرار می گیرن.
۳ـ تاثیرگذاران: یعنی اونایی که میتونن به ذینفعان و تصمیم گیرندگان تاثیرگذاری کنن و و اونا رو قانع کنن یا نه!
مثال:
یه شرکت تولیدی که روزای پنج شنبه تعطیله می خواد از ساعات کاری هرروز یه ساعت کم کنه و واسه روزای پنج شنبه ۵ ساعت کار واسه کارمندان تعریف کنه.که شامل کارمندان خط تولیده. مخاطب اصلی این تصمیم مدیر، کارمندان خط تولید هستن. ذینفعان اصلی این تغییر جز از کارمندان دیگه بخشها، خونواده این کارمندان خط تولید هستن و تاثیرگذاران، مدیر میانی شرکت و هم کارمندان فروش هستن که قبلا پنج شنبها کاری کردن و میتونن بر کارمندان خط تولید تاثیرگذاری داشته باشن: و مدیرلازمه تاثیرگذاری اش به هر ۳ بخش باشه
.
عکس العمل مناسب مدیر در قبال عکس العمل مخاطبان:
وقتی که ایده جدیدی مطرح می شه، مخاطب عکس العملهای مختلفی ممکنه نشون بده که شامل موارد ذیله:
۱ـ مخالف
۲ـ بی طرف و بی علاقه ۳ـ حامی
حال روش عکس العمل مناسب مدیر در قبال اون جهت تاثیرگذاری بیشتر چیجوری میتونه باشه، جدول دنباله این موضوع رو بررسی می کنه

.
عکس العمل مناسب مدیر نوع مخاطب
به کار گیری شوخی ـ دقیق شدن و فوکوس کردن بر مسایل مورد توافق ـ توجه به تخصص خود ـ دفاع منطقی ـ دقیق شدن و فوکوس کردن بر موضوع برد ـ برد ۱ـ مخالف
(دشمن و مخالف با مدیر)
امتیازات ایده رو شفاف ارائه کردن ـ ارئه داده های تخصصی و مثالهای مشخص و ضرب المثل و تجارت فردی- ارائه و تشریح جنبه های منفی نبود انجام شدن ایده مدیر ۲ـ بی طرف و بی علاقه
(درک وضع مدیر اما هنوز نیاز به قانع شدن داره)
تقویت انگیزه واسه ساپورت از ایده ـ قبل بینی مخالفتای بعدی و انعقادهای بعدی و جواب به آنهاـ ارائه جزئیات کامل برنامه ۳ـ حامی
(موافق کامل از قبل بوده)

سبکای تصمیم گیری مخاطبین:
مخاطبین و کارمندان در قبال دستورات و ایده ها تصمیمای مختلفی می گیرن و طبق مطالب فوق اشاره کردیم که می تونن مخالف، بی طرف یا حامی ایده های مدیر باشن اما این فرق دیده بعضی وقتاا از سبکای جور واجور شخصیتی و تصمیم گیری منشأت میگیره که شامل موارد ذیله:
۱ـ اندیشمند: این افراد متفکر، منطقی و بیزار از خطر هستن و در قبال اونا باید واقع گرا بود و اصلاحات دقیق رو ارائه داد.
۲ـ شکاک: این افراد هرگونه اطلاعاتی رو به رقابت میکشن و بر مبنای احساس داخلی تصمیم می گیرن. باید به ایدهاشون احترام گذاشت و واسه خود اعتبار بدست بیاره.
پیرو: این گروه بر تصمیمای گذشته خود با بقیه تکیه می کنن و پیرو مجموعه مراتب هستن باید بررسی کرد که اونا بیشتر پیرو چه کسائی هستن.
۴ـ کنترل گر: این افراد جز احساسی و بررسی گر هستن و بیشتر به اجرا ایده خود تمایل دارن باید در قبال اونا عواقبی که واسه اونا داری ارزشه شناسایی شه.

روشای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب:
۱ـ ساختار موثر ارائه مطلب: باید واسه ارائه مطلب ساختار مناسب نشون داد مثلا مشکلی رو مطرح کرد و تندی راه حل اونو ارئه شه، جنبه های مثبت و منفی ایده رو مطرح کرد و جنبه های منفی رو مستدل یا رد کرد. هم اینکه باید انگیزه درست کرد و با ساختار مناسب و شروع و پایان حساب شده بر مخاطب اثر گذاشت.
۲ـ دلایل مجاب کننده: با به کار گیری گواهیای مناسب، روش عمل رقبا، مثالا، آمارها و … لازمه واسه مخاطب دلایل مجاب کننده و موثر تعریف کرد.
۳ـ بررسی نفع و ضرر: لازمه به به طور منطقی و مستدل نفع و ضرر رو بررسی کرد، ایده ما باید مزیت خوبی واسه مخاطب جفت و جور کنه و مهمتر اینکه بتونه به عنوان یه امکان مطرح شه تا از ضرری که الان یا درآینده تحمل می شه جلوگیری کنه.
۴ـ انتخاب کلمات و جملات درست: در تاثیرگذاری نوع کلمات و جملات اهمیت زیادی داره تا هیجان و تاثیرگذاری لازم رو بر جای گذارد ودر رابطه با موارد دنباله باشه:
الف ـ عبارات مثبت: مثلا بعد از تموم شدن گزارش، شام رو در رستوران صرف می کنیم (به جای اینکه بگیم اگه گزارش تموم شه به رستوران میریم!) ب ـ گفتار قاطعانه: مثلا من باور دارم این پروژه به سرمایه گذاری بیشتری نیاز داره (به جای اینکه بگیم: حدس می زنم پروژه سرمایه بیشتری بخواد).
ج ـ زبون برد: برد به کار گیری کلمات و جملات برد ـ برد و نه یه طرفه
دـ کلام رو راست
۵ـ اهمیت احساسات: در بیشتر اوقات استدلالهای منطقی، کارکنان رو مجاب نمیکنه مگه اینکه مدیر از دید احساسی با اونا رابطه برقرار نکنه و احساسات نقش مهمی در تصمیم گیری آدما دارن. مدیر با به کار گیری خاطرات احساسی، با ایجاد یه گفتگوی احساسی با به کار گیری توصیفای واقعی و تصویر هیجان انگیز، با به کار بردن قدرت به کار گیری، دقیق شدن و فوکوس کردن بر اهمیت رقبا، اهمیت آینده، با به کار گیری قیاسای مناسب و … می تونه احساسات رو در کارمندان برانگیزاند و تاثیرگذاری لازم رو داشته باشه.
۶ـ شکست دادن مقاومت مخاطبان: با وجود به کار گیری تموم ترفندها و برنامه های موثر و احساسات و … هنوزم مدیر با مقاومتایی از طرف مخاطب مواجه می شه. که دلیلای زیادی داره. مثلا فرق سلیقه، فرق باور و فرق فکر و … که با روشای جور واجور از سکوت گرفته تا دعوای لفظی ممکنه مواجه بشه.
پس هم لازمه اول منافع مخالفان شناسایی شه، احساسات اونا درک شه، نگرانیهای اونا بررسی شه و با تفسیر مناسب و شفاف سازی موجود و هم اینکه تشکر از دیدگاه مخالفین، این موضوع مدیریت شه.
واسه مدیریت مخالفان ار دهله اول باید بررسی شه که این مخالفت آگاهانه و منطقیه یا ناآگاهانه و احساسی. در هر صورت مدیر باید به نظر مخالف احترام بزاره و با به کار گیری محرکای مجاب سازی دوباره تلاش خود رو واسه تغییر نظر مخاطب بکنه.

خود مجاب سازی مخاطب:
یکی از تکنیکای مهم در تاثیرگذاری که در کنار همه موضوعات مطرح شده به درد بخور و کاربردیه، خود مجاب سازی مخاطبانه که فرآیندیه که مخاطبان رو به شکل فعال در کشف منطق استدلالهای مدیر وارد می کنه و اونا رو در عمل به خود مجاب سازی مجبور می کنه. مدیر موفق در موثر با به کار گیری این فوت وفن، مخاطب رو از شنونده و دریافت کننده پشیمون به یه شرکت کننده فعال و مجاب و اثرپذیر مبدل می کنه. روشهای این فوت وفن شامل موارد ذیله:
۱ـ به کار گیری تجسم: مدیر موثر به مخاطب کمک می کنه تا خودش امتیازات بالقوه پیشنهاد ارائه شده رو تجسم کنه.
۲ـ پرسیدن سؤالات درست: جواب به سؤالات از لذتای مخاطبه اگه که سؤالات درست باشه و واسه مخاطب ایجاد اهمیت کنه و به اون حس اهمیت بده. اگه سؤال درست باشه و مناسب پرسیده شه و مخاطب ترس از جواب نداشته باشه و بتونه صاحب نظر باشه، در این صورت حس خوب واسه اون ایجاد شده و در این وضعیت بهتر میشه روی اون موثر بود.
۳ـ گوش دادن فعال: اگه بتونین جزئیاتی که از مخاطب می شنوین رو با عباراتی مشخص کنین و با اون همراه شید، احساسات رو مشخص کنین و در این وضعیت شما و مخاطب به یه حس مشترک و یه تفسیر مشترک از ایده می رسین و به خود مجاب سازی مخاطب نزدیکتر میشین.

خلاصه کتاب “مجاب سازی کارکنان”نویسنده هری میلز، ترجمه: محمد شفیق زاده، انتشارات شرکت سپاسیتر

راه اندازی یه کار و کاسبی جدید و کارآفرینی، هدف و آرزوی خیلی از ماست. اما این موضوع، تکنیکا، راهکارها، اصول و فرآیندهای خاصی داره و همراه با فرصتها و تهدیدها و چالشای متفاوتیه که باید به توجه به اونا و رعایت مسائل و موارد مهم در اون دست به این عمل زد. در ادامه ۲۰ نکته کاربردی و تجربه شده در این مورد رو تقدیم حضوتون می کنیم:

۱ – واسه راه اندازی یه کار و کاسبی جدید، باید با مشتریان، تماس راست داشت و نیازای اونا رو شناخت. تا یه فضای خالی یا نیاز رو احساس نکردین، شروع به ایده پروری و ایجاد کار و کاسبی نکنین!

۲ – بدونین که همیشه درزمان راه، خراب کاریا و شکستا و مشکلات زیادی فراروی شما قرار میگیره؛ همیشه خودتون رو واسه تلاشی دیگه آماده کنین.

۳ – هیچ وقت وضعیت موجود رو قبول نکنین، کنجکاو باشین و ایده ها و روشای نو رو پیدا کنین. و البته به سراغ تموم ایده ها نرید و واسه رسیدن به اهداف و ایده هاتون، اولویت بندی کنین.

۴ – دیدگاه خودتون رو با همکارانتون بررسی کنین و بدونین چه می خواین و به کجا می خواین برسین؟ وقتی که بدونین که کجا می خواین برید، با هر نسیم و بادی جابجا نمی شین و همکارانی که واقعا همراه شما نیستن و مسیرشون با شما یکی نیس، در سازمان و کار و کاسبی شما نخوان موند.

۵ – هدف بزرگی انتخاب کنین و طبق رسیدن به اون هدف تلاش کنین. هنگام راه انداختن کار و کاسبی، بلندپرواز باشین و اهداف بزرگ رو نشونه بگیرین.

۶ – اون چه مهمه، ایده نیس بلکه مهم به عمل در آوردن و اجرای اینه. قبول کنین که راز کار و کاسبی، ترجمه یه ایده و تبدیل اون به عمله. کارسخت، حقیقت کسب و کاره و ایده های بزرگ ارزون هستن. پس بدونین که کار سخت و خسته کننده به عمل درآوردن یه ایده س که باعث ایجاد فرق می شه.

۷ – یکی از ترسناک ترین چیزایی که کارآفرینان جوون، هنگام راه انداختن یه کار و کاسبی با اون مواجه می شن اینه که چیجوری پول این کار رو تهیه کنم؟ شما باید در این راه، خوب هدف گذاری کنین، به کار و کاسبی و ایده تون باور داشته باشین و ایده و خودتون رو بازاریابی کنین. تبلیغات و تاثیرگذاری شما باید شفاف، دقیق، خلاصه و تحریک کننده باشه. و در عین حال پیگیری رو هم یادتون نره.