لینک بیلدینگ و ایده سطل سوراخ


مقاله بسیار جالبی در مورد روشای ایجاد لینک در سایت رضا شیرازی ایجاد شده با عنوان لینک بیلدینگ و ایده سطل سوراخ که اینجا اونو واسه شما منتشر میکنیم با امید اینکه به کار گیری بشه.

لینک بیلدینگ و روشای جور واجور ایجاد لینک و هم اینکه ایده سطل سوراخ که در مورد لینک بیلدینگ مطرح می شه در این مقاله مورد بررسی قرار میگیره.

قبل اینکه موضوع سطل سوراخ رو توضیح بدم لازم میدونم که توضیحاتی در مورد روشای جور واجور ایجاد لینک و الگوریتمای گوگل در این مورد ارائه بدم. پیج رنک گوگل امتیازیه که گوگل به صفحات اینترنتی (و نه به وب سایتا) میده، مقدار پیج رنک بین ۰ تا ۱۰ می تونه باشه و چگونگی محاسبه اون طبق اندازه لینکای ورودی به یه صفحه س.

بعضی از مقالات در رابطه که تا کنون در مورد پیج رنک در این سایت منتشر شده به شکل پایین هستن:

پیج رنک گوگل و زمان بروزرسانی شدن اون
سایت فارسی با بالاترین پیج رنک
پیج رنک تقلبی هم به بازار اومد
فرق لینک و بک لینک
در مورد پیج رنک به شکل مفصل در دوره آموزش سئو صحبت می شه و به زودی مقاله کاملتری در مورد اون در سایت قرار میدم. هم اینکه تازگیا مقاله ای با عنوان چار راه حل مناسب لینکسازی در سال ۹۳ در سایت طراحی سایت ۲۴ منتشر شده.

سطح سوراخ چیه؟

فرض کنین که هر صفحه از سایت شما مثل یه سطل آب می مونه و امتیازی که واسه اون صفحه محاسب می شه طبق مقدار آب جمع شده در سطله. مقدار آبی که در سطل جمع می شه طبق مقدار آب ورودی به سطل محاسبه می شه که از راه شلنگایی به سطل وارد می شه. هر چی عرض شلنگا بیشتر باشه مقدار آب ورودی به سطل هم بیشتر هستش. از طرف دیگه اگه سطل فوق سوراخ باشه به اندازه سوراخایی که داره آب خود رو از دست میده.

در مثال سطل سوراخ، آب ورودی به سطل به معنی لینکای ورودی به یه صفحه در نظر گرفته می شه و هر چی پیج رنک صفحه مبدا بیشتر باشه قطر شلنگ هم بیشتر هستش. سوراخای سطل هم همون لینکای خروجی صفحه هستن.

سطل سوراخ و رابطه اون با پیج رنک گوگل

مثال فوق رو من چند سال قبل در مقاله ای به زبون انگلیسی خونده بودم و در همون زمان هم این مسئله ثابت شد که مثال سطل سوراخ به طور کامل اشتباهه. چون گوگل به ازا لینکای خروجی امتیازی از شما کسر نمیکنه و پس لینک خروجی امتیاز صفحه شما رو کاهش نمیده. هرچند این موضوع در مورد شلنگای ورودی تا حدودی درسته اما الگوریتم گوگل به گونه ایه که بین لینک و بک لینک فرق قائله و هر لینک ورودی باعث بهتر شدن امتیاز صفحه شما نمیشه و کیفیت لینک از کمیت اون مهم تره.

پس در زمان منتشر کردن اینجور فرضیه ای استقبال خیلی خیلی از آن نشد و در زمان خود از بین رفت. (اگه اشتباه نکنم ایده فوق در سال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶ مطرح شده بود)

اما دلیل اینکه من دوباره این فرضیه رو مطرح کردم اینه که گوگل تازگیا وب سایتایی که اقدام به فروش لینک انجام میدن رو جریمه میکنه و از پیج رنک اونا کم می کنه. مقدار کاهش به اندازه لینکای خروجی جز در رابطه مربوطه و چگونگی قرار گرفتن اونا در صفحه. این اتفاق تا کنون واسه خیلی از سایتای نیازمندی افتاده و سایتایی مثل ایستگاه، ایران تجارت و… با اینجور مشکلی درگیرن و حتی سایتای دانلود که اقدام به فروش لینک می کردن مثل آسون دانلود و… هم با همین مشکل روبرو شدن.

سئوال: این توضیحات تبلیغات لینکی در سایتای نیازمندی و تبلیغاتی واسه ما به درد بخور هستش؟

اینجور تبلیغاتی به تعداد کم مشکلی واسه سایت شما ایجاد نمی کنه، اما اگه به تعداد زیاد بخواین در وب سایتای تبلیغاتی با هدف پخش کردن لینک سایت خود تبلیغ کنین شک نداشته باشین از طرف گوگل جریمه میشین.

نتیجه گیری

هرچند مثال سطل سوراخ از نظر مفهومی بسیار جالبه و تصور جالبی از چگونگی کارکرد گوگل واسه الگوریتم پیج رنک به ما میده، اما دارای مشکلاتیه که با واقعیت فرق داره. با این حال طبق تغییرات الگوریتم گوگل در سالهای گذشته و جریمه کردن وب سایتای فروشنده لینک و گفته گذشته مت کاتز مبنی بر اینکه گوگل قادر به تشخیص اینجور وب سایتهاییه، یافته های شهودی مثال سطل سوراخ می تونه نزدیک به واقعیت باشه.

منبع مقاله : لینک بیلدینگ و ایده سطل سوراخ